Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát?

vloženo

Napsat objektivní bazarový test na vůz, jehož krása se dá i po deseti letech od uvedení na trh krájet na kusy velké jako sousedovic stodola, je velice obtížné. Tím spíše, pokud vůz testujete s motorizací, která vás chytí za srdce, a po týdenní zápůjčce tak před pokladničkou v podobě prasátka přemýšlíte, zda jej nerozbít. Alespoň jsme se tedy pokusili.

Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát?

Mnichovské kupé řady 3 bylo skutečně představeno již v roce 2006. Událo se tak na autosalonu v Paříži, kde veřejnost vůbec poprvé spatřila sériovou podobu nové „E92-ky“ a za celý projekt byl zodpovědný někdejší šéfdesignér Marc Michael Markefka. O tom, že se mu design nesmírně povedl, však není pochyb. Dle dobových článků a reakcí lze s jistotou říci, že vůz se nadmíru líbil již v Paříži a nejzajímavější je na tom fakt, že se i po deseti letech nic nezměnilo. „E92-ka“ je totiž tak vyhledávaný model, že se zákazníci pro jeho krásu nebojí zaplatit nemalé sumy, a navzdory tomu, že produkce elegantního kupé skončila již v roce 2012 (drobnější modernizace proběhla začátkem roku 2010), najdou se i dnes verze (pro model M3 to samozřejmě platí dvojnásob), které svou cenou mnohdy převyšují konkurenční, o roky mladší produkty.

Námi testovanému vozu to však slušelo ještě víc. Nechyběla decentní šedá metalíza či vnější a vnitřní M-paket, který znamená sportovní prahy, přední a zadní nárazník až nápadně podobný těm z pravého „M-ka“ a krásná 18 palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Interiéru pak zpříjemňovala černá stropnice, ale také pohodlná sportovní sedadla se semišovým potahem, dofukem bočnic a prodloužitelnou délkou sedáku. Cítili jsme se tu proto jako v bavlnce a podobné pocity k nám zavanula i poklidná jízda mezi českými dědinami. To je ovšem už jiný příběh a prozatím se ještě vrátíme k interiéru.

Palubní deska zamrzí chladností, kterou v kombinaci se studeným hliníkem a geometrickou přesností ostrých hran vyzařuje. Ne že byste se tu cítili špatně či nechtěně, ale k dobrému pocitu (nyní se bavíme o pohledu spolujezdce) vám tu přece jen něco schází. Na řidičově straně je ale vše v nejlepším! Tlustý M-kový volant (zapomněl jsem zmínit ve výčtu prvků M-paketu), malá řadicí páka a celkový posed je geniální. Díky elektricky nastavitelnému sedáku s pamětí jsme se sice museli spokojit s o něco vyšší pozicí za volantem, po pár kilometrech jsme na ni ale dočista zapomněli a nejedná se tedy o nic strašného.

Trojka je malá, tam se nevejdu.“ Kdo říká podobná rčení a rozumy, jistě by neměl hledat vůz s karoserií kupé právě v řadách BMW. Je samozřejmě pravdou, že „trojka“ malá je, se svými 185 centimetry se do ní ale pohodlně vejdu a posadím-li se na zadní sedadla sám za svou řidičskou pozici, zapadnu do poskytovaného prostoru jako ulitý. Nad hlavou místa tak akorát, před koleny pár centimetrů k dobru a v příčném směru se to ve dvou (kupé není koncipováno jako pětimístné) pohodlně zvládne a pohodlí tak světu vládne (ano, i na zadních sedačkách). A špatně na tom není ani zavazadelník, který nabízí 440 litrů objemu a případnou možnost sklopení zadních sedadel. Nelze mít proto dalších připomínek. Jdeme na motor.

Motor – mohutný bručoun
Testované kupé střední třídy bylo nabízené v nejrůznějších motorizacích a specifikách. Od zážehových i vznětových čtyřválců, přes atmosférické, nafoukané, ale i dvojitě dopované šestiválce (v benzinové i dieselové variantě) až po charakterní osmiválec s ukázkovou výkonovou špičkou v dodnes nadmíru ceněné M3. Námi testovaný vůz však představoval zřejmě tu nejzvláštnější kombinaci, jaká byla v kupé E92 k dostání. Byla to čtyřkolka, tedy xDrive. Byla to čtyřkolka se šestiválcovým vznětovým „třílitrem“ o výkonu 170 kW – stále nic divného. Jenomže to byla šestiválcová čtyřkolka s manuálem a tu skutečně tak často nevidíte! Výhody této verze jsou ale nesporné. Jde především o modulaci výkonu a o skvělé spojení s pohonnou jednotkou, jaké manuální převodovka zajistí. Zároveň se však nejedná o nic pro slečinky. Zařadit kvalt chce sílu a odhodlání. Stejně tak spojka si na delších trasách žádá přinejmenším o něco zdatnější nohu a k ukázkově tuhému řízení se ještě dostanu. „E92-ka“ v manuálu je tak jednoznačně „chlapské“ auto.

Motor má vždy dostatek síly a to i přes rovných 1.700 kilogramů hmotnosti vozu! Kopec prakticky nepoznáte a předjíždění je otázkou chvíle. Mnohem více ale překvapí doba, jakou motor potřebuje při zátahu od nejnižších otáček. Díky naprosto vyrovnanému chodu postřehnete jen stěží, že jednotku okolo hranice 1.000 ot./min. „dusíte“, a o to více se pak divíte, když dáte „plnej“ a nestane se nic… Mohutný zátah a nafouknutí velkého turbodmychadla totiž přichází až nad hranicí 1.500 ot./min., od kterých síla sice roste exponenciální křivkou, pořád jí ale není tolik, kolik byste čekali. Ty pravé orgie tak přichází až u hranice 2.500 otáček, kde motor na třetí převodový stupeň zpívá hutným basem, překypuje zátahem 500 Nm a celý vůz nabírá oslnivé tempo, abyste za hranicí 4.400 otáček mohli již ve zcela nelegálních rychlostech zařadit „čtyřku“. V trojkovém kupé je vznětový třílitr rychlý, skutečně hodně rychlý, ale způsob, jakým je výkon servírován, přesto postrádá jakoukoliv sportovnost. Na to je model E92 v kombinaci s pohonem xDrive zkrátka až příliš těžký.

Odladěný motor BMW je nejen zárukou vysokého výkonu a dobré účinnosti, ale také příznivé spotřeby, která nedosahuje závratných výšin ani při velice rychlých přesunech, a z elegantního kupé tak dělá skvělý dálniční expres. Náš test skončil po necelém tisíci kilometrů na průměrném odběru 8,4 litru na 100 km, což je, vezmu-li v potaz rychlosti, jakými jsme se přesouvali, skvělá hodnota. Ve městě sice počítejte s 9 či 10 litry, jen co se ale silnice trochu narovná a vaše rychlost se ustálí na cestovním tempu, dostanete se bez problémů pod 7 a při klidné jízdě ještě o litr níž.

Jízda – „Gétéčko“ jak má být
Hmotnost testovaného vozu již byla zmíněna. Pro úplnost ale doplním, že jízdní styl, jaký „našemu“ trojkovému kupé nejvíce seděl, byl výrazně ovlivněn i použitím pohonu všech 4 kol. xDrive zkrátka ubere z řízení vozu dobrých 30% citu a hravosti, jakou běžné „E92-ky“ hojně poskytují a relativně těžký vůz proto není ideálním náčiním na oblíbené okresky. Zatáčky samozřejmě miluje, méně už však přehánění nájezdové rychlosti do nich. V kombinaci s těžkým šestiválcem pod kapotou to jistě není to pravé ořechové a boj s přesunem hmot zanedlouho přestane bavit i vás. Při ostré jízdě tak máte pocit, jako kdyby BMW bez jediného náznaku nejistoty jen sentimentálně proneslo: „Nechceš na chvilku zpomalit, holomku? Vždyť život je tak krásný, tak proč se někam hnát. Užívej si tu přírodu kolem a mě si nech brblat tak, jak se mi líbí. Síly mám na rozdávání, ale nač to dokazovat každé zatáčce?“ A přesně díky tomuto charakteru se do „E92-ky“ beznadějně zamilujete…

Tuhé řazení je navíc z říše fantazie a spojka, která ano, je opravdu silovou záležitostí, má v sobě tolik citu, že by mohla okamžitě jít ostatní spojky vyučovat někam na univerzitu. Celková sladěnost je proto dokonalá a po klidné cestě s občasným využitím potentního motoru máte pocit, že chcete jet minimálně jednou tak daleko.

Závěr – ještě se uvidíme
BMW E92 330 XD je prostě zatraceně dobré auto. Dokonce tak dobré, že mám největší chuť si ho koupit. Za cenu 335.000 Kč je navíc i překvapivě dostupné a chtít proto nový vůz s cenovkou okolo půl milionu korun, působí v porovnání s tímto vozem jako špatný vtip. Jistě že na servisu zaplatíte o něco víc, ale když budete počítat s drobnou rezervou na případné opravy porouchaných komponent, budete mít vůz, jehož kvalitě, zpracování, jízdním vlastnostem a hlavně charakteru nesahá dnešní půlmilionový „koloniál“ ani po kotníky.

Plusy
+ Image a design
+ Výkon motoru
+ Přijatelná spotřeba
+ Aktuální cenová dostupnost
+ Jízdní vlastnosti
+ Pohodlí a odhlučnění podvozku

Mínusy
- Svist od bezrámových oken v rychlostech nad 130 km/h
- Vyšší cena náhradních dílů
- Strohý interiér
- Malá zpětná zrcátka
- Nemám ho doma
 

Technické údaje BMW 330xd E92 (z roku 2007)
Motor: řadový vznětový šestiválec
Objem motoru: 2993 ccm
Výkon: 170kW(231)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 500Nm/1750-3000 ot./min.
Max. rychlost: 242 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,6 s
Spotřeba - město: 10,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,2 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 8,1 l /100 km
Objem pal. nádrže:   70 l
Délka/šířka/výška: 4580/1782/1395 mm
Rozvor: 2760 mm
Zavazadelník: 440 l
Pohotovostní hmotnost: 1700 kg
Spotřeba během testu: 8,6 l/100 km
Aktuální cena v bazaru: 335 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

Text: Martin Müller Foto: Filip Kešner

Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát? Fotografie k článku Test ojetiny: BMW 330 xd E92 z roku 2007 – co víc si přát?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.01.2017
Video: Opel Crossland X - nový crossover do města
21.01.2017
Nissan Navara přijíždí v exkluzivní limitované edici Trek-1°
20.01.2017
Opel Meriva vyklidí pole nástupci Crossland X
19.01.2017
Test: Audi SQ7 4.0 biTDI – Světová extratřída! (+video)
18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
07.01.2017
Nejprodávanější modely: Škoda Octavia, Fabia, Rapid a Superb