Test: Mazda 6 - stárne pomalu

vloženo

Současná druhá generace Mazdy6 je na trhu již čtvrtým rokem, přičemž do důchodu se v dohledné době ještě nechystá. Proto jsme zjišťovali, co dokáže "šestka" v těžké konkurenci střední třídy nabídnout a jaká je ve vrcholné verzi s nejsilnějším dieselovým motorem pod kapotou.

Test: Mazda 6 - stárne pomalu Druhá generace Mazdy 6 (GH) je na trhu od roku 2008. O nové generaci se zatím jen spekuluje. Podle všeho bude třetí generace zbavena přední lichoběžníkové nápravy. Nás však zajímalo, proč se aktuální faceliftované Mazdě 6 na českém trhu příliš nedaří? Za první dva měsíce letošního roku se prodalo pouhých 15 ks, co tedy stojí za neúspěchem Mazdy 6? Abychom zjistili odpověď na tuto otázku, sáhli jsme po skvěle vybaveném sedanu s nejsilnějším dieselem pod kapotou, který by mohl být zajímavý pro řadu firem.

Hned zkraje musíme konstatovat, že papírově má šestkový model od japonské automobilky všechny předpoklady stát se nejúspěšnějším modelem ve střední třídě. V nabídce jsou tři karoserie (hatchback, sedan a kombi), výběr motorů a převodovek je dostatečný, jízdní vlastnosti nadprůměrné, spolehlivost nadstandardní, zpracování kvalitní a cena poslední měsíce více než příznivá. Tyto faktory zaručující většinou úspěch, bohužel v případě Mazdy to neplatí.

V květnu 2010 Mazda 6 prošla modernizací (o té si můžete přečíst v samostatném článku). Kabinu vozu si není teda potřeba detailně popisovat, pojďme rovnou na vrcholný diesel 2.2 MZR-CD, který nabízí výkon 132 kW dostupný při 3500 ot./min. Vrchol točivého momentu 400 Nm. přichází už v 1800 ot./min. a je k dispozici do 3000 ot.min. Mazda tak umí uhánět až 218 km/h a stovku udělá 8,5 s, přičemž výrobce slibuje průměrnou kombinovanou spotřebu 5,4 l/100 km. V praxi jsme se však na tuto hodnotu jen těžko dostávali. Časté využívání síly motoru vedlo k závěrečné spotřebě rovných sedmi litrů.

Výrazně nadčtvercová konfigurace agregátu znamená, že ručička otáčkoměru se do horních sfér svého pole nijak razantně nehrne. Je to i vinou dlouhých převodů (při dálniční stotřicítce čtyřválec točí na šestku 2300 ot./min). Přesto je tah motoru dostatečný až úderný. Velkou pozornost věnovali konstruktéři potlačení hluku a vibrací. Blok motoru používá výztužný rám (bedplate), přičemž o něco níže je umístěn modul s vyvažovacími hřídeli, které jsou poháněny řetězem v kombinaci s čelním ozubením. Přes kompresní poměr 16,3:1 a použitý systém vstřikování Common-Rail solenoid od Densa se dva-dvojka v nízkých otáčkách pod zatížením projevuje na náš vkus dosti hrubě a hlasitě. Ve vyšších otáčkách je situace daleko lepší. Celkově dva-dvojku můžeme označit za velmi povedený diesel.

Motoru sekunduje i povedený podvozek, který je maximálně agilní a zároveň poskytuje posádce dostatečný komfort. Ve střední třídě je jen málo aut, které budete tak rádi řídit jako Mazdu 6 (zmínit musíme BMW řady 3, Hondu Accord nebo Ford Mondeo). Pochválit musíme komunikativní řízení, špičkové řazení, brzdy, výtečnou ovladatelnost a příjemnou nízkou pozici za volantem.

Cenově neodolatelná
Běžná cenovka námi testované verze s nejsilnějším dieselem pod kapotou je poněkud vyšší (794.900 Kč). Mazda však na šestkový model poskytuje plošnou slevu 92.000 Kč, což znamená, že testovaný sedan s vrcholným dieselem pořídíte ve výbavě GTA za 702.9000 Kč, přičemž absolutní vrchol nabídky v podobě verze GTA Plus Navi přinášející navíc elektricky nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, kožené čalounění nebo navigační systém DVD s dotykovou obrazovkou vyjde na 780.900 Kč. Ještě se sluší připomenout, že základní verzi Mazdy6 vybavenou benzínovou osmnáctistovkou o výkonu 88 kW (120k) pořídíte po slevě za 429.900 Kč ve verzi sedan (za hatchback je nutné připlatit 15.000 Kč, za kombi 30.000 Kč) což z ní činí jeden z nejlevnějších vozů střední třídy.

Prapodivné důvody
Racionálních důvodů, proč se Mazda 6 v Česku dobře neprodává, není mnoho. Důvodem může být zafixovaná dřívější nepříliš příznivá cenová politika Mazdy (zákazníci Mazdu vnímají stále jako dražší značku). Chybou také může být nemožnost individualizace, pokles zůstatkové ceny, originální design nebo oproti konkurenci stísněnější interiér. Ve všech ostatních ohledech Mazda boduje.

plusy
ovladatelnost a jízdní vlastnosti
komfortní odpružení
řízení
řazení
motor
dílenské zpracování
elegantní vzhled
výbava
pozice za volantem
tři karosářské verze

mínusy
hrubší chod motoru a neochota vytáčet se
přenos výkonu na mokrém povrchu
prostorově skromnější než konkurence
Technické údaje Mazda6 2.2D/180k GTA
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 2183 ccm
Výkon: 132kW(180k)/3500 ot./min.
Točivý moment max.: 400Nm/1800 ot./min.
Max. rychlost: 218 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,5 s
Spotřeba - kombin.:  5,4 l/100 km
Spotřeba - město:  6,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,5 l /100 km
Objem pal. nádrže:   64 l
Délka/šířka/výška: 4755/1795/1440 mm
Rozvor: 2725 mm
Zavazadelník: 519 l
Provozní/celková hmotnost: 1510/2065 kg
Základní cena: 429.900 Kč (1.8i, CE)
Cena test. modelu od: 702.900 Kč (2.2D/180k, GTA)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu Fotografie k článku Test: Mazda 6 - stárne pomalu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi