Novinky u BMW: Výkonnější a úspornější motory i facelift trojkového kupé

20. 01. 2010
Sdílet článek

BMW ani letos neusnulo na vavřínech a dále soustavně inovuje své motory. Novinkou pro rok 2010 je náhrada staršího „dvouturbového“ motoru N54 v typech 135i a 335i novým, ještě pružnějším a úspornějším třílitrem N55 s jedním turbodmychadlem, dále silnější verze 320d a 325d, soubor prvků BluePerformance pro splnění Euro 6 i lehké modernizace trojkového kupé i kabrioletu.

Dva roky po faceliftu sedanu a kombi trojkové řady se optického osvěžení dočkaly i varianty kupé a kabrio. Nepatrně se prodloužily přední i zadní převisy karosérie, oba nárazníky jsou nové (ten přední má nyní sloučené vstupy vzduchu), maska chladiče dostala o něco širší „ledviny“. Známé Angel-Eyes neboli svítící kroužky předních světlometů mají nyní jasně bílou barvu a vyšší intenzitu než kdy předtím, takže je lze použít pro úsporné denní svícení.


K dispozici jsou i tři nové odstíny modré, červené a bílé. Interiér je bohatší o příjemné ambientní osvětlení a širší nabídku dekoračních lišt i barev koženého čalounění. Technickou novinkou číslo jedna je náhrada přeplňovaného třílitru N54 zcela novým N55. Modely 135i a 335i tak nyní dostanou tentýž šestiválec jako model 535i v nové pětkové řadě či pětkovém GT. Proti předchůdci se odlišuje použitím jediného širokorozsahového turbodmychadla Twin-Scroll s děleným vstupem výfukových plynů namísto dvou konvenčních turbodmychadel, čímž se rozšířilo už tak ohromující rozpětí otáček maximálního točivého momentu. Ten sice nyní vrcholí „starou“ hodnotou 400 N.m , zato v otáčkách 1200- 5000/min! Nejvyšší výkon také zůstal na původní hodnotě 225 kW při 5800/min.

Podstatně lepší odezvu na plynový pedál má zajistit variabilní zdvih ventilů Valvetronic, který nebyl u tohoto motoru (narozdíl od atmosférických verzí) dříve použitý. Maximální otáčky motoru jsou 7000/min, tedy také stejně jako dříve. Ten nejzásadnější prodejní argument přepracovaného motoru je však skrytý v dále snížené spotřebě paliva a emisích, což se zdá být pro člověka znalého současných „bavorských“ poměrů výkonu ke spotřebě paliva nepochopitelným technickým zázrakem. A přesto to šlo ještě dál, konkrétně o dalších 0,7 litru: S novým motorem spotřebuje kupé 335i v měřicím cyklu EU průměrně neuvěřitelných 8,4 litru benzínu na 100 km, a to navzdory výkonu přes 300 koní...

Dynamika 335i zůstává i nadále famózní- akcelerace 0-100 km/h za 5,5 sekundy (5,8 u těžšího kabria), maximálka je omezena na obvyklých 250 km/h. Inovovaný motor 35i se pochopitelně objeví i ve zbylých karosářských variantách trojkové řady, tedy v čtyřdveřovém sedanu i pětidveřovém kombi Touring a také v jedničkovém kupé a kabrioletu 135i.

Trojková řada bude s novým modelovým rokem k dispozici i ve speciálních edicích Lifestyle, Exclusive a Sport se specifickými kombinacemi vnějších a vnitřních doplňků i barevných kombinacích.
Novým základním benzínovým „Entry-level“ modelem se u kupé stává 318i Coupe (105 kW), který známe ze sedanu a kombi. Jen pro pořádek připomeňme, že všechny zážehové motory v BMW řady 3 mají přímý vstřik HPI. Jedinou výjimkou je zatím (?) čtyřlitrový osmiválec pro M3.

Změny také u nafty.
Motory čtyřválcových typů 320d a šestiválců 325d se také dočkaly vyšších kilowattů a newtonmetrů. 320d posílil z dosavadních 130 kW a 350 N.m na 135 kW při 4000/min a 380 N.m. při 1900/min., což je prakticky stejné naladění, které dostane v typu 520d nová pětková řada. Opět klesla spotřeba a to na hodnotu 4,7 litru u sedanu a kupé, na 4,8 u kombíku a 5,1 litru u nejtěžšího kabrioletu. Maximální rychlost u 4 dv. sedanu činí 235 km/h a sprint 0-100 km/h se odehraje v čase 7,5 s, což je dokonce o 0,2 s rychleji, než za kolik to před dvaceti lety zvládl nejrychlejší „civilní“ typ pětkové řady -535i...

Některé trhy se navíc mohou těšit ze silně ekologické verze 320d EfficientDynamics Edition s kombinovanou spotřebou dokonce jen 4,1 l/100 km!!! Čtyřválec zde má naladění na 120 kW při 3250/min a 380 N.m. při 1900 až 2750/ min a spojen s extrémně dlouhým zpřevodováním a několika účinnými aerodynamickými úpravami.

Šestiválcový třílitr v typu 325d také přibral na obou parametrech: Na výkonu o 5 kW (nyní 150 kW při 3750/min) a na točivém momentu o 30 N.m (nyní 430 N.m při 1750/min). Adekvátní hodnoty maximální rychlosti a zrychlení pro sedan jsou 242 km/h a 7,0 s. Průměrná spotřeba 5,7 litru nafty je v případě třílitrového šestiválce důkazem bezprecedentního mistrovství mnichovských motorářů... Model 330d s výkonem 180 kW a 520 N.m. zůstává beze změny. Stejně tak i vrcholný 335d s technologií TwinTurbo (210 kW, 580 N.m.), který je pro svůj vysoký točivý moment sériově pojen výhradně s automatickou převodovkou.

Modely 320d a 330d jsou díky výkonnějším katalyzátorům a filtrům pevných částic systému BluePerformance schopny plnit vrdou emisní normu Euro 6. Na opačném konci nabídky se u sedanu již nějaký čas objevuje „podladěný“ naftový dvoulitr 316d (85 kW, 260 N.m.), nyní je však k dispozici i pro kombi Touring. Nejslabší naftové kombi uhání až 201 km/h, sprint 0 na 100 km/h zvládne za 11,2 s. a průměrně spotřebuje 4,5 l/100 km.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto BMW

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč