Nové Audi A7 Sportback: úspěch zaručen

27. 07. 2010
Sdílet článek

Luxusní pětidveřový liftback s názvem A7 se zařadí mezi modely A6 a A8. Svou pětimetrovou délkou konkuruje ohromnému BMW 5 Gran Turismo, avšak se svým neporovnatelně líbivějším designem zasáhne mnohem širší okruh potenciálních zájemců.

Nové Audi A7 je důkazem, že velká pětidveřová karosérie se splývavou zádí dokáže působit naprosto přirozeně i v luxusní třídě. Bezkonkurenční kombinace elegantní siluety s komfortem a praktičností dává vzpomenout na luxusní liftback Rover 3500 (SD1) z poloviny sedmdesátých let, který se pro své kvality stal držitelem ocenění Car of The Year 1977.
Ale i samotné Audi má se stavbou podobných vozů zkušenosti, velké Audi 100 druhé generace (1976-1982) bylo ve své karosářské verzi Avant ukázkovým zástupcem kategorie velkých liftbacků, teprve až následující třetí generace přiřadila označení Avant klasickému kombíku.


Design jako takový žádnou velkou revoluci nepřináší, v hojné míře jsou zachovány veškeré hlavní atributy současné optické identity vozů značky Audi- například velká maska Singleframe či typické světlomety s LED diodami.
Výrobce poslední dobou velice rád (až nápadně často) operuje se slovem sportovní, takže nové A7 staví někam do roviny sportovně laděného čtyřdveřového kupé. Toto označení je i přes veškeré kvality A7 poněkud zavádějící, ovšem výrazně aerodynamická silueta a bezrámová okna dveří ještě automaticky nejsou vstupenkou do této kategorie, mimo to zatím chybí i odpovídající technické zázemí. Opravdu suverénně výkonný model lze čekat až pod označením S7, kdy však přijde je ve hvězdách.

Výsuvné křídlo i kufr kombíku
O úctyhodných rozměrech novinky si můžete udělat nejlepší představu zde. Zajímavostí je elektricky výsuvný spoiler z víka zavazadelníku, který se podobně jako kdysi na Volkswagenu Corrado či osmiválcové Lancii Thema 8.32 samočinně vysouvá po překročení určité rychlosti- konkrétně to je hranice 130 km/h. Zpět do klidové polohy se pak vrací až při poklesu rychlosti pod 80 km/h.

Objem zavazadelníku je velkorysých 535 litrů, sklopením dělených zadních sedadel lze získat až 1390 litrů, což je hodnota zhruba odpovídající rovnici velké kombi mínus chybějící klín prostoru daný šikmou zadní stěnou.

Předvoj budoucí A6
Po technické sránce je A7 jakousi upoutávkou na připravovanou generaci A6. Rozvor 2914 mm se už blíží spíše k novotou vonící „á osmičce“, budoucí A6 bude by měla být postavená jen na maličko kratší platformě. Zavěšení kol u Audi tradičně žádná přelomová konstrukční řešení nepřináší, konstruktéři se raději zaměřují na víc viditelné partie. Třeba na karosérii, která je kombinované hliníko-ocelové konstrukce. Z hliníku je například většina vnějších panelů, celkový podíl hliníku na hmotnosti karosérie tvoří 20%.

Čtyřkolky i předokolky
Nabídka motorů se proti konkurenci může zdát poněkud „obraná“. Obsahuje však vše potřebné pro vykrytí nejlukrativnější části trhu, tedy především třílitrový turbodiesel ve dvojím výkonovém naladění i dvojici alternativních benzínových motorů.
Středobodem evropského zájmu se stane samozřejmě nový turbodiesel 3,0 TDI Common Rail, který bude k dispozici s výkony 150 kW a 180 kW. Výkonnější verze bude k mání pouze s pohonem všech kol Quattro a sedmistupňovou automatikou dvouspojkové konstrukce, kterou Audi tradičně nazývá S-tronic.
Slabší verze s výkonem 150 kW bude k dispozici jak v superúsporné verzi s předním pohonem a bezestupňovou automatikou Multitronic (kombinovaná spotřeba pouze 5,3 litru!), tak i s pohonem Quattro a převodovkou S-tronic. Verze pro Quattro se bude lišit větším točivým momentem (450 N.m proti 400 N.m u předokolky).

Benzínové motory zastupují přímovstřikové vidlicové šestiválce. Ten menší 2,8 FSI (150 kW) je atmosférický, větší 3,0 TFSI (220 kW) je v souladu se svým označením přeplňovaný- ovšem kompresorem. Silnější benzín bude stejně jako silnější z dieselů k mání pouze jako Quattro (převodovka S –tronic), slabší jako předokolka s převodovkou Multitronic a později i jako Quattro (opět S-tronic).

Variátor Multitronic pro předokolky byl přepracován pro větší účinnost a nyní má v manuálním režimu předdefinovaných osm „virtuálních“ stupňů. U obou převodovek lze řadit i příplatkovými pádly pod volantem.
Všechny pohonné jednotky jsou vybaveny moderní „ekologickou sadou“, obsahují tedy inteligentní řízení chladící soustavy (čerpadlo je v provozu pouze v případě nutnosti), rekuperační dobíjení či systém Start/Stop.

A7 Sportback má ve verzích Quattro nejnovější evoluci pohonu všech kol- stejnou jako u výkonného malosériového modelu Audi RS5. Dokáže měnit vzájemný poměr distribuovaného hnacího momentu s velkou přesností a v poměrně velkém rozsahu, standardní 40:60 (vpředu:vzadu) lze plynule změnit až do mezních hodnot 70:30 a 15:85. Za příplatek lze A7 Quattro vybavit ještě aktivním sportovním zadním diferenciálem, který ještě dále laboruje s přerozdělením hnacího momentu mezi zadními koly.

Nové asistenční systémy
Audi A7 Sportback nabízí po vzoru vrcholných mercedesů úctyhodnou nabídku asistenčních systémů. Prim hraje preventivní bezpečnostní systém Audi pre sense, který je k mání ve třech úrovních:

Ten první s názvem pre sense basic reaguje „pouze“ na nestabilitu vozidla, při níž napne bezpečnostní pásy na předních sedadlech, přivře všechna okna a upozorní vzadu jedoucí vozidlo blikáním výstražných světel.
Dalším stupněm je pre sense front, který kromě funkcí základní verze pre sense dokáže za pomoci adaptivního tempomatu automaticky zvýšit brzdný tlak, jestliže se systému zdá, že řidič nebrzdí s dostatečnou intenzitou.
Vrcholem je systém pre sense plus, který je v kritické situaci schopen převzít celé panické brzdění i bez řidičovy reakce a tím podstatně snížit nárazovou rychlost (údajně až o 40 km/h- v závislosti na původní rychlosti před zásahem).

Pre sense pracuje v součinnosti s novým adaptivním tempomatem ACC (má i funkci Stop & Go) a využívá čtyř radarových senzorů, videokameru a ultrazvukové senzory. Kromě toho zohledňuje i data z navigace- podobně jako například osmistupňová převodovka pro nové Audi A8. Řidič si dokonce sám může zvolit mezi třemi úrovněmi chování tohoto tempomatu , nastavení je možné před palubní systém MMI.
Audi samozřejmě nabízí i jinde obvyklé asistenty, jako například systém upozornění na opuštění jízdního pruhu, systém nočního vidění s infrakamerou atd. A7 se dokonce svévolnému opuštění jízdního pruhu dokáže bránit automatickým zásahem do řízení, který je citlivě zvolen adekvátně k rychlosti jízdy. Při tom dotyčný systém využívá elektromechanického posilovače řízení, který je zároveň technickou podmínkou u jakéhokoliv jiného vozu s automatickým parkovacím asistentem. Ten má samozřejmě i A7 Sportback.

Těsně pod vrcholem
Úroveň standardního vybavení řadí A7 těsně pod vrcholný model A8. Už základní model nabízí mimo jiné dvouzónovou automatickou klimatizaci, bezpečnostní systém pre sence basic, vyhřívaná přední sedadla, bezklíčové spouštění motoru, světelný a dešťový senzor, bi-xenonové světlomety, parking system plus, Sound System, elektrickou parkovací brzdu či elektricky ovládané výklopné zadní víko.

Jak je u prémiových německých značek zvykem, cenu lze třeba i zdvojnásobit dalšími příplatkovými prvky, z nichž jmenujme namátkou jen ty „lidovější“ jako třeba head-up displej, automatický parkovací asistent, čtyřzónová klimatizace, automatické dovírání dveří, kompletně bezklíčový přístup atd atd. ¨

Objednávky by se měly rozběhnout od příštího měsíce, na podzim pak zamíří první vozy k zákazníkům.

Zaváděcí ceny (2,8 FSI a Quattro a 3,0 TDI Quattro 150 kW přijdou později)
2.8 FSI multitronic, 150 kW: 1 331 200,-
3.0 TFSI Quattro:                    1 599 000,-
3.0 TDI multitronic, 150 kW: 1 409 200,-
3.0 TDI Quattro, 180 kW:      1 583 400,-

Nejdůležitější údaje:
2,8 FSI*:  2773 ccm, 150 kW při 5250/min., 280 N.m. při 3000- 5250/min., převodovka CVT, ostatní údaje zatím nezveřejněny

2,8 FSI Quattro*:  2773 ccm, 150 kW při 5250/min., 280 N.m. při 3000- 5250/min., převodovka 7st. Aut., 235 km/h, 0-100 km/h za 8,3 s., spotřeba 8,0 l/100 km.

3,0 TFSI Quattro:  2995 ccm, 220 kW při 5250/min., 440 N.m. při 2900- 4500/min., převodovka 7st. Aut., 250 km/h, 0-100 km/h za 5,6 s., spotřeba 8,2 l/100 km.

3,0 TDI (150 kW)*:  2967 ccm, 150 kW při 3750/min., 400 N.m. při 1250- 3500/min., převodovka CVT, 234 km/h, 0-100 km/h za 7,6 s., spotřeba 5,3 l/100 km.

3,0 TDI Quattro (150 kW)*:  2967 ccm, 150 kW při 3750/min., 450 N.m. při 1250- 3500/min., převodovka 7st. Aut., ostatní údaje zatím nezveřejněny

3,0 TDI Quattro (180 kW):
  2967 ccm, 180 kW při 4000/min., 500 N.m. při 1400- 3250/min., převodovka 7st. Aut., 250 km/h, 0-100 km/h za 6,5 s., spotřeba 6,0 l/100 km

*přijdou později

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto Audi

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč