Koupě ojetého auta


Chystáte se kupovat ojetý automobil? Připravili jsme pro vás několik dobrých rad, které vám pomůžou rozhodnout se správně řešit nástrahy, které s nákupem ojetého vozu souvisí. Dozvíte se jaké auto vybrat, kde nakupovat, jak postupovat při nákupu a co dělat po koupi vozu.

Jaký automobil si pořídit?
Kde nakupovat ojetý automobil?
Jak postupovat při nákupu ojetého auta a na co si dát pozor
Co by mělo následovat po koupi ojetého vozu

 

Jaký automobil si pořídit?

Koupi automobilu nikdy neuspěchávejte. Chce čas. Jedině dobrou rozvahou a zvážením svých potřeb a pečlivým výběrem se vyhnete případným problémům či zklamání. Prvním krokem by proto mělo být zamyšlení, k čemu vůz budu používat a jaké mám finanční možnosti.

Výběr vhodného automobilu s ohledem na vlastní potřeby a finance (možnosti financování) je jedním z nejdůležitějších bodů v celém procesu pořizování nového automobilu. 

Nejprve je dobré si ujasnit, k čemu budu automobil vůbec používat. Obchodní zástupce jezdící napříč republikou bude potřebovat pohodlný vůz, který dokáže komfortně zdolat dlouhé štreky, kdežto jeho ženě jezdící do zaměstnání pár kilometrů postačí malý automobil s benzínovým motorem. Stejně tak vášnivý chalupář jen těžko sáhne po vozu bez velkého kufru. Rodina čítající tři potomky jen těžko bude uvažovat o vozu, do kterého se nevlezou tři dětské sedačky a spousta věcí. Toto jsou faktory, které by měly ovlivnit a zúžit výběr. 

Je důležité si říci, zda mi stačí prcek nebo potřebuji velké MPV či SUV s pohonem všech kol, které bez větších problémů zvládne zasněženou polňačku k chalupě. Od toho se také odvíjí výběr vhodné motorizace. Ne každému se totiž vyplatí pořízení dieselu. Kdo nenajezdí desítky tisíc kilometrů ročně, jen těžko si bude připlácet desetitisíce korun za vznětový motor, který má většinou vyšší servisní nároky. 

Dalším kritériem by měla být spolehlivost samotného motoru. Ne vždy se vše povede.

Před koupí si ujasněte níže uvedené věci:
1. Nový či ojetý vůz (finance).
2. Výběr vhodné karoserie.
3. Benzín nebo diesel (roční kilometrový nájezd).
4. Spolehlivost vozu, servisní náklady, ceny náhradních dílů, pojištění.



Kde koupit ojetý automobil?

Koupě ojetého osobního automobilu není vůbec jednoduchou záležitostí. Pozor si musíte dát na desítky věcí a jednou z nich je výběr vhodného způsobu nákupu. Automobil si můžete pořídit z bazaru, ze soukromé inzerce na internetu nebo od autorizovaných dealerů, které nabízejí programy ojetých aut. Každý způsob pořízení má svá pro a proti.

Řada motoristů musí sáhnout po ojetém automobilu. První otázka tedy zní: "Kde koupit ojetý osobní automobil?". Odpověď by mohla být velmi jednoduchá, jenže v praxi je situace daleko složitější. Pokud plánujete koupi desetileté a starší ojetiny, je výhodnější zaměřit se na soukromou inzerci na internetu nebo v tisku, popř. zvážit inviduální dovoz ze zahraničí. Autobazary a autorizovaní dealeři totiž nabízejí spíše mladší automobily. 

Hlavní výhodou koupě automobilu přes inzerát je rozhodně zajímavější pořizovací cena a fakt, že poznáte bývalého vlastníka vozu a můžete se tak dozvědět hodně informací. U některých modelů je soukromá inzerce jedinou možností (na méně žádané vozy totiž v bazarech jen těžko narazíte). Autobazary se snaží vykupovat  zejména modely, které rychle otočí. Nevýhodou obchodu přes inzerát je absence nejrůznějších záruk a většinou velice obtížná možnost případné reklamace. Kupce sice chrání zákon, nahánět prodávajícího ale nemusí být snadné, a dostat z něj náhradu je prakticky nemožné. 

Oproti tomu pocitvý a prověřený autobazar nabídne celou řadu záruk (např. na původ vozu, že nebyl vytopen při povodni a že není předmětem leasingu či exekuce). To jsou věci, které si kupující u vozidla nabízeného přes soukromou inzerci jen těžko ověří. Záruka bazaru by mu však měla zaručit vrácení peněz, pokud se ukáže, že na vozidle váznou právní vady nebo bylo poznamenáno velkou vodou. Zákazník zde může získat i další záruky a služby. Patří mezi ně například záruky na mechanické problémy nebo různé finanční služby. Nevýhodou je většinou vyšší cena ve srovnání se stejným vozem nabízeným pomocí soukromé inzerce. 
 
Důležité je také rozeznávat automobily vykoupené bazarem a vozidla z komisního prodeje. Zde totiž bazar plní pouze úlohu zprostředkovatele a za vozidlo neručí. V případě reklamace se pak bude kupující muset dohodnout s původním majitelem, a tudíž bude ve stejné pozici, jako kdyby pořídil vůz na inzerát. Samozřejmě mohou existovat výjimky, avšak ty musejí být jasně popsány ve smlouvě. Pokud ale autobazar vozidlo vykoupil a nyní jej nabízí k prodeji, bude nový majitel řešit případné reklamace s bazarem, což je v naprosté většině případů snazší. U vozů z výkupu lze také předpokládat větší kontrolu automobilu. Pokud by bazar vykoupil vůz s pochybnou minulostí, byl by sám proti sobě. Samozřejmě i taková situace může nastat, u velkých a zavedených obchodníků je ale méně pravděpodobná. 

Nejdůležitější je zmapování trhu. Při koupi ojetiny se neukvapujte. Zjistěte si, za jaké ceny se vámi vyhlédnutý automobil nabízí, a klidně se jeďte na několik takových vozidel podívat. 

Další variantou můžou být dovozy aut ze zahraničí nebo nákup u specializovaných prodejců. Celá řada automobilek nabízí po boku nových aut také vozy ojeté. A zde je riziko nejmenší. Další možností jsou různé aukce a dražby.


Jak postupovat při nákupu ojetého auta a na co si dát pozor

V dnešní době si běžně vyhledáme automobil na internetu. Než začnete prohledávat webové stránky s nabídkou ojetých vozů, je dobré si promyslet některé základní věci. To proto, abyste potom při hledání nezvyšovali nároky a nedostali se k vozům, na které finančně nedosáhnete. Emoce hrají při nákupu velkou roli. Je třeba je udržet na uzdě. Vždy musíte počítat s další investicí do oprav nebo výměny opotřebených dílů.

Při nákupu vašeho nového ojetého vozu byste si měli nejprve promyslet, jaký vůz chcete nebo potřebujete. Podle čeho vybírat automobil jsme se již zmínili. Když už víte, co chcete, můžete vozidlo podle vašich požadavků vyhledat na některém webu s nabídkou vozidel. 

Prověřit historii vozidla podle VIN
Ještě před návštěvou prodejce si můžete ověřit historii automobilu. Jakýmsi rodným číslem každého vozu je VIN kód (Vehicle identification number - Identifikační číslo vozidla). VIN obsahuje 17 znaků (písmena a číslice). Je zapsán v malém i ve velkém techničáku. Na vozidle jej najdete vyražen na karosérii v motorovém prostoru, na podlaze u spolujezdce, na pravé straně v zavazadlovém prostoru nebo u novějších vozů pod čelním sklem. U různých značek a modelů je označení různé. Příklad VIN u Škody Octavia: TMBDA41Z7C2107649.

Vozidlo můžete prověřit na stránce Prověřit VIN (systém AUTOTRACER). O vozu zjistíte důležité informace, jako jsou záznam o stavu tachometru, ověření roku výroby, zda vozidlo nebylo odcizeno, zda není předmětem leasingu, návod na kontrolu identifikátorů vozidla, servisní historii a další údaje. Vozidlo je nutné zkontrolovat i vizuálně, zda nebyly identifikační znaky pozměněny. Pokud na vozidle něco nesedí, od koupi ustupte, vyhnete se pozdějším problémům.

Porovnání získaných informací se skutečností
Všechny údaje, které zjistíte, porovnejte se servisní knížkou a technickým průkazem. Pokud vozidlo servisní knížku nemá, musíte se spolehnout na informace, které získáte při ověření historie vozidla. I zde může být problém, pokud vozidlo nejezdilo na pravidelné servisní prohlídky. Skutečný stav vozidla zjistíte při prohlídce a zkušební jízdě.


Prohlídka vozidla
Prohlídka vozidla je po prověření historie nejdůležitějším bodem při koupi ojetého vozu. Pokud autům nerozumíte, přizvěte si odborníka, který již při prohlídce vozidla může odhalit, zda vozidlo nemá stočený tachometr, zda nebylo bourané nebo není v dobrém technickém stavu. Každý prodejce, který nic neskrývá, by měl souhlasit s kontrolou v autoservisu.

Při laické prohlídce vozu zkontrolujte opotřebení volantu, pedálů a řadící páky. Čím větší opotřebení, tím větší nájezd kilometrů. Podle těchto znaků můžete zjistit, zda nájezd odpovídá stavu na tachometru.

Kontrolujte spáry mezi jednotlivými díly karosérie a odstíny laku. Pečlivě sledujte místa, která často podléhají korozi (prahy, blatníky, páté dveře). Zkontrolujte lak na šroubech spojů dílů karosérie, nosné části podvozku, souměrnost spojů. To vše vám může napovědět, zda vozidlo bylo havarované. 

Kontrola technického stavu vozidla
Velmi důležitá pro vaši peněženku je kontrola technického stavu vozidla. Čím starší vozidlo, tím větší opotřebení a vyšší náklady na opravy. Kontrolujte všechny elektrické součásti (světla, blinkry, kontrolky, klimatizaci). Zkontrolujte víčka od chladící kapaliny a oleje, zda na nich není emulze. Olej v benzínových motorech by neměl být černý. Zkontrolujte také olej v převodovce u vozidla s automatickou převodovkou. Při prohlídce na rampě zkontrolujte, zda neprosakuje olej ve spárách motoru, tloušťku brzdových kotoučů, zda není prorezlý výfuk nebo nechybí katalyzátor.

Zkušební jízda
Zkušební jízda by měla být samozřejmostí. Nastartujte motor za studena, nechte jej běžet na volnoběh a poslouchejte, zda nevydává neobvyklé zvuky. Motor by měl nastartovat napoprvé a bez plynu. Otáčky by neměly kolísat. Pomalu se rozjeďte, chod motoru by měl být plynulý, bez škubání. Postupně zvyšujte otáčky, v záběru by neměla být ztráta výkonu. Motor by se měl zahřát na provozní teplotu asi po 15 kilometrech. Pokud vozidlo tzv. plave ve výjezdech ze zatáček, může se jednat o opotřebení zavěšení zadní nápravy. Při jízdě zkontrolujte, zda vozidlo netáhne do stran. Vyzkoušejte účinnost brzd. Neměli byste slyšet nezvyklé zvuky nebo vibrace. Vozidlo by mělo držet stopu při brždění. Poloosy zkontrolujte kroužením na jednu a poté na druhou stranu v plném rejdu na parkovišti. Po zkušební jízdě by se teplota motoru měla držet v normálu. Po vypnutí motoru ještě jednou zkontrolujte zda není na víčku od chladící kapaliny emulze a také na olejovém víčku. Vyzkoušejte nastartovat motor i za tepla, měl by naskočit napoprvé a bez problémů. O stavu motoru vám napoví výfukový kouř zahřátého motoru. Bílý kouř může znamenat špatné těsnění pod hlavou nebo prasklou hlavu motoru. Modrý kouř může vypovídat o silně opotřebeném motoru. Černý kouř u dieselu může znamenat opotřebovaný motor nebo špatně nastavené palivové čerpadlo.     

Nákup bez emocí
Při koupi ojetého vozu nepodléhejte emocím. Nemusíte auto koupit hned teď. Buďte ostražití v případě podezřele nízké ceny vozidla. Je to varovný signál, že s vozidlem není něco v pořádku. Počítejte s investicí do oprav po první návštěvě autoservisu. Nechte si finanční rezervu a neutraťte všechny peníze za auto.



Co by mělo následovat po koupi ojetého vozu

Po koupi ojetého vozu je nezbytné pro vaši bezpečnost provést první kontrolu v autoservisu a případné opravy opotřebených částí. Většina majitelů vozidel před prodejem již neinvestuje do vozu, který prodává. Pokud předchozího majitele neznáte a nevíte, jak se o vozidlo staral, prohlídkou v autoservisu předejdete nadměrnému opotřebovávání částí, které se může projevit později závažnými závadami.

Ještě před nákupem ojetého automobilu je třeba myslet na další investici spojenou s první návštěvou autoservisu. U starších vozidel může jít o částku 10-20 tisíc, u novějších a luxusnějších značek o částku ještě vyšší. Proto je nutné počítat s rezervou a neutratit všechny naspořené peníze za vozidlo. V opačném případě by se vám to taky nemuselo vyplatit. 

I když jste pořídili automobil z autobazaru v dobrém technickém stavu, je třeba přinejmenším vyměnit olej a olejový filtr. Pamatujte na to, že i když nedochází k viditelnému poškozování vozu, problém se může projevit později, což má samozřejmě vliv také na životnost automobilu a ztrátu jeho hodnoty.  

Rozumným řešením kontroly vozidel je provedení diagnostiky. Tato kontrola může odhalit závadu, která není na první pohled zřejmá. Diagnostiku nabízí i některé menší servisy, ale je lepší raději navštívit autorizovaný servis, který se specializuje na danou znaCo by mělo následovat po koupi ojetého vozučku.

V souvislosti s neznalostí skutečného stavu počtu najetých kilometrů je důležité provést kontrolu rozvodů. U některých vozidel není cena za výměnu rozvodů vysoká, jak si můžou někteří motoristé myslet. Prasklý rozvodový řemen může způsobit závažnou poruchu motoru. Oprava takové závady může vyjít na desetitisíce.

Rovněž je třeba důkladně zkontrolovat brzdové kotouče a brzdové destičky včetně hadiček, které můžou být popraskané.

V autoservisu vám zkontrolují i další důležité části vozu jako jsou řízení, spojka, převodovka, klimatizace, výfuková soustava a další.