Jak postupovat při nákupu ojetého auta a na co si dát pozor


V dnešní době si běžně vyhledáme automobil na internetu. Než začnete prohledávat webové stránky s nabídkou ojetých vozů, je dobré si promyslet některé základní věci. To proto, abyste potom při hledání nezvyšovali nároky a nedostali se k vozům, na které finančně nedosáhnete. Emoce hrají při nákupu velkou roli. Je třeba je udržet na uzdě. Vždy musíte počítat s další investicí do oprav nebo výměny opotřebených dílů.

Při nákupu vašeho nového ojetého vozu byste si měli nejprve promyslet, jaký vůz chcete nebo potřebujete. Podle čeho vybírat automobil se dozvíte v článku Jaký automobil si pořídit. Když už víte, co chcete, můžete vozidlo podle vašich požadavků vyhledat na některém webu s nabídkou vozidel

Prověřit historii vozidla podle VIN
Ještě před návštěvou prodejce si můžete ověřit historii automobilu. Jakýmsi rodným číslem každého vozu je VIN kód (Vehicle identification number - Identifikační číslo vozidla). VIN obsahuje 17 znaků (písmena a číslice). Je zapsán v malém i ve velkém techničáku. Na vozidle jej najdete vyražen na karosérii v motorovém prostoru, na podlaze u spolujezdce, na pravé straně v zavazadlovém prostoru nebo u novějších vozů pod čelním sklem. U různých značek a modelů je označení různé. Příklad VIN u Škody Octavia: TMBDA41Z7C2107649.

Vozidlo můžete prověřit na stránce Prověřit VIN (systém AUTOTRACER). O vozu zjistíte důležité informace, jako jsou záznam o stavu tachometru, ověření roku výroby, zda vozidlo nebylo odcizeno, zda není předmětem leasingu, návod na kontrolu identifikátorů vozidla, servisní historii a další údaje. Vozidlo je nutné zkontrolovat i vizuálně, zda nebyly identifikační znaky pozměněny. Pokud na vozidle něco nesedí, od koupi ustupte, vyhnete se pozdějším problémům.

Porovnání získaných informací se skutečností
Všechny údaje, které zjistíte, porovnejte se servisní knížkou a technickým průkazem. Pokud vozidlo servisní knížku nemá, musíte se spolehnout na informace, které získáte při ověření historie vozidla. I zde může být problém, pokud vozidlo nejezdilo na pravidelné servisní prohlídky. Skutečný stav vozidla zjistíte při prohlídce a zkušební jízdě.

Prohlídka vozidla
Prohlídka vozidla je po prověření historie nejdůležitějším bodem při koupi ojetého vozu. Pokud autům nerozumíte, přizvěte si odborníka, který již při prohlídce vozidla může odhalit, zda vozidlo nemá stočený tachometr, zda nebylo bourané nebo není v dobrém technickém stavu. Každý prodejce, který nic neskrývá, by měl souhlasit s kontrolou v autoservisu.

Při laické prohlídce vozu zkontrolujte opotřebení volantu, pedálů a řadící páky. Čím větší opotřebení, tím větší nájezd kilometrů. Podle těchto znaků můžete zjistit, zda nájezd odpovídá stavu na tachometru.

Kontrolujte spáry mezi jednotlivými díly karosérie a odstíny laku. Pečlivě sledujte místa, která často podléhají korozi (prahy, blatníky, páté dveře). Zkontrolujte lak na šroubech spojů dílů karosérie, nosné části podvozku, souměrnost spojů. To vše vám může napovědět, zda vozidlo bylo havarované. 

Kontrola technického stavu vozidla
Velmi důležitá pro vaši peněženku je kontrola technického stavu vozidla. Čím starší vozidlo, tím větší opotřebení a vyšší náklady na opravy. Kontrolujte všechny elektrické součásti (světla, blinkry, kontrolky, klimatizaci). Zkontrolujte víčka od chladící kapaliny a oleje, zda na nich není emulze. Olej v benzínových motorech by neměl být černý. Zkontrolujte také olej v převodovce u vozidla s automatickou převodovkou. Při prohlídce na rampě zkontrolujte, zda neprosakuje olej ve spárách motoru, tloušťku brzdových kotoučů, zda není prorezlý výfuk nebo nechybí katalyzátor.

Zkušební jízda
Zkušební jízda by měla být samozřejmostí. Nastartujte motor za studena, nechte jej běžet na volnoběh a poslouchejte, zda nevydává neobvyklé zvuky. Motor by měl nastartovat napoprvé a bez plynu. Otáčky by neměly kolísat. Pomalu se rozjeďte, chod motoru by měl být plynulý, bez škubání. Postupně zvyšujte otáčky, v záběru by neměla být ztráta výkonu. Motor by se měl zahřát na provozní teplotu asi po 15 kilometrech. Pokud vozidlo tzv. plave ve výjezdech ze zatáček, může se jednat o opotřebení zavěšení zadní nápravy. Při jízdě zkontrolujte, zda vozidlo netáhne do stran. Vyzkoušejte účinnost brzd. Neměli byste slyšet nezvyklé zvuky nebo vibrace. Vozidlo by mělo držet stopu při brždění. Poloosy zkontrolujte kroužením na jednu a poté na druhou stranu v plném rejdu na parkovišti. Po zkušební jízdě by se teplota motoru měla držet v normálu. Po vypnutí motoru ještě jednou zkontrolujte zda není na víčku od chladící kapaliny emulze a také na olejovém víčku. Vyzkoušejte nastartovat motor i za tepla, měl by naskočit napoprvé a bez problémů. O stavu motoru vám napoví výfukový kouř zahřátého motoru. Bílý kouř může znamenat špatné těsnění pod hlavou nebo prasklou hlavu motoru. Modrý kouř může vypovídat o silně opotřebeném motoru. Černý kouř u dieselu může znamenat opotřebovaný motor nebo špatně nastavené palivové čerpadlo.     

Nákup bez emocí
Při koupi ojetého vozu nepodléhejte emocím. Nemusíte auto koupit hned teď. Buďte ostražití v případě podezřele nízké ceny vozidla. Je to varovný signál, že s vozidlem není něco v pořádku. Počítejte s investicí do oprav po první návštěvě autoservisu. Nechte si finanční rezervu a neutraťte všechny peníze za auto.

Co by mělo následovat po koupi ojetého vozu

 

Komentáře k článku: