Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot…

vloženo

Francouzský koncern PSA vážně uvažuje o vzkříšení značky Talbot. Vozy s touto značkou zanikly v polovině osmdesátých let právě v náručí skupiny PSA. Pokud francouzi svůj záměr uskuteční, bude čekat kdysi věhlasnou a osudem beztak těžce zkoušenou značku další šok: má prý cenově konkurovat Dacii…

Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot…

Historie Talbotu se začala psát již v roce 1903 a je vůbec plná divokých zvratů. Ze všeho nejdřív byly pod toto značkou prodávány francouzské vozy Clément-Bayard, importované v nesestavených dílech do Velké Británie, kdy byly kompletovány.
Postupně začal Talbot úspěšně pracovat na vlastních vozech a po první světové válce naopak využil francouzského výrobního závodu společnosti Darracq, aby své vozy pod značkou Talbot-Darracq (později Sumbeam-Talbot-Darracq) uplatnil na protějším břehu Lamanšského průlivu.


Štěstí však bylo této společnosti nakloněno jen krátce, v polovině třicátých let se finančně zhroutila a po pozdějším začlenění do skupiny britského automobilového giganta Rootes Group se oba výrobní závody od sebe oddělí, neboť ten francouzský koupil Anthony Lago. Zatímco britská větev Sumbeam-Talbot využívá nové jméno především k překarosovaným Hillmanům, ta francouzská Talbot-Lago se má k světu a představuje technicky i designově výrazné sportovně-luxusní modely s výkonnými motory, například dodnes vysoce ceněné kupé T-150 nebo pozdější T26 Grand Sport. Úspěchy slaví také na závodní dráze, včetně prestižních závodů Formule 1. V polovině padesátých let se britský Sumbeam-Talbot definitivně zbavuje druhé části jména.

Talbot Lago se svými luxusními modely v těžkém poválečném období jen živoří a v roce 1959 jej, už coby mrtvou automobilku, přebírá francouzská Simca. Jméno Talbot tak končí, výrobní kapacity si nový vlastník využije pro vlastní modely.
Simcu navíc o čtyři roky později akciově požírá Chrysler, jehož touha vybudovat v Evropě svou silnou odnož získává reálnou podobu v podniku Chrysler Europe.

Jméno Talbot se na scéně znovu objevuje až v závěru sedmdesátých let, kdy evropskou odnož Chrysleru se všemi jejími více či méně úspěšnými aktivitami kupuje koncern PSA Group.

Pro stále vyráběné vozy z onoho projektu vyčleňuje právě „nové“ jméno Talbot, takže například veleúspěšná řada Simca 1307/1308 (Car of the Year 1976) se po menším faceliftu přejmenovává na Talbot 1510, zanedlouho přibude i odvozená verze sedan s názvem Solara.
Nové jméno čekalo i na malé Chryslerovy vozy: dožívající Sunbeam a velmi dobře přijatý model Horizon. Model Sunbeam byl záhy nahrazen malým vozem Talbot Samba, který byl jakousi luxusnější obdobou dvojice Peugeot 104/ Citroën LN.

Image Talbotu měl podpořit i 4,82 metru dlouhý model Tagora, který měl být faktickým následníkem úspěšné a i u nás dobře známé řady Chrysler 160/180/2 litres. Talbot Tagora mohl byl ve své špičkové verzi vybaven šestiválcem PRV 2,7 litru a výkonem 122 kW překonával nejen dosluhující velký Peugeot 604, na jehož základě byl postaven, ale i tehdejší nejvýkonnější verze Citroënu CX (CX GTI Turbo II. se stejným výkonem 122 kW přišel až v roce 1984, kdy už se Tagora nevyráběl), takže šlo svého času o nejvýkonnější velký francouzský vůz od dob Citroënu SM…

Ambiciózní nástupce kompaktního modelu Horizon se však už jména Talbot nedočkal, tento model si Peugeot pod názvem 309 nechal pro sebe a značku Talbot nechal v polovině osmdesátých let dodýchat s postupným ukončováním výroby modelů Horizon, 1510, Solara a Samba.

Úspěch Renaultovy levné značky Dacia manažery PSA překvapil, proto velmi vážně uvažují o výrobě podobně koncipovaných prostorných jednoduchých a levných vozů.
A protože si Peugeot ani Citroën nechtějí „degradovat značku“, zrodil se nápad oprášit právě jméno Talbot. Je jen trochu zvláštní, že koncern, který na výrobou kompaktních a cenově dostupných vozů proslul, chce udělat low-endovou odnož právě z Talbotu. Skoro se zdá, jako by u PSA někoho pořádně štval obrovský zájem o veterány se značkou Talbot-Lago, jejichž cena na aukcích nezřídka přesahuje tři a půl milionu dolarů. A o tom si mohou obě rádoby „lepší“ značky koncernu PSA nechat jen zdát…

-MO-, foto archiv

Fotografie k článku

Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot…
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč