Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot…

vloženo

Francouzský koncern PSA vážně uvažuje o vzkříšení značky Talbot. Vozy s touto značkou zanikly v polovině osmdesátých let právě v náručí skupiny PSA. Pokud francouzi svůj záměr uskuteční, bude čekat kdysi věhlasnou a osudem beztak těžce zkoušenou značku další šok: má prý cenově konkurovat Dacii…

Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot…

Historie Talbotu se začala psát již v roce 1903 a je vůbec plná divokých zvratů. Ze všeho nejdřív byly pod toto značkou prodávány francouzské vozy Clément-Bayard, importované v nesestavených dílech do Velké Británie, kdy byly kompletovány.
Postupně začal Talbot úspěšně pracovat na vlastních vozech a po první světové válce naopak využil francouzského výrobního závodu společnosti Darracq, aby své vozy pod značkou Talbot-Darracq (později Sumbeam-Talbot-Darracq) uplatnil na protějším břehu Lamanšského průlivu.


Štěstí však bylo této společnosti nakloněno jen krátce, v polovině třicátých let se finančně zhroutila a po pozdějším začlenění do skupiny britského automobilového giganta Rootes Group se oba výrobní závody od sebe oddělí, neboť ten francouzský koupil Anthony Lago. Zatímco britská větev Sumbeam-Talbot využívá nové jméno především k překarosovaným Hillmanům, ta francouzská Talbot-Lago se má k světu a představuje technicky i designově výrazné sportovně-luxusní modely s výkonnými motory, například dodnes vysoce ceněné kupé T-150 nebo pozdější T26 Grand Sport. Úspěchy slaví také na závodní dráze, včetně prestižních závodů Formule 1. V polovině padesátých let se britský Sumbeam-Talbot definitivně zbavuje druhé části jména.

Talbot Lago se svými luxusními modely v těžkém poválečném období jen živoří a v roce 1959 jej, už coby mrtvou automobilku, přebírá francouzská Simca. Jméno Talbot tak končí, výrobní kapacity si nový vlastník využije pro vlastní modely.
Simcu navíc o čtyři roky později akciově požírá Chrysler, jehož touha vybudovat v Evropě svou silnou odnož získává reálnou podobu v podniku Chrysler Europe.

Jméno Talbot se na scéně znovu objevuje až v závěru sedmdesátých let, kdy evropskou odnož Chrysleru se všemi jejími více či méně úspěšnými aktivitami kupuje koncern PSA Group.

Pro stále vyráběné vozy z onoho projektu vyčleňuje právě „nové“ jméno Talbot, takže například veleúspěšná řada Simca 1307/1308 (Car of the Year 1976) se po menším faceliftu přejmenovává na Talbot 1510, zanedlouho přibude i odvozená verze sedan s názvem Solara.
Nové jméno čekalo i na malé Chryslerovy vozy: dožívající Sunbeam a velmi dobře přijatý model Horizon. Model Sunbeam byl záhy nahrazen malým vozem Talbot Samba, který byl jakousi luxusnější obdobou dvojice Peugeot 104/ Citroën LN.

Image Talbotu měl podpořit i 4,82 metru dlouhý model Tagora, který měl být faktickým následníkem úspěšné a i u nás dobře známé řady Chrysler 160/180/2 litres. Talbot Tagora mohl byl ve své špičkové verzi vybaven šestiválcem PRV 2,7 litru a výkonem 122 kW překonával nejen dosluhující velký Peugeot 604, na jehož základě byl postaven, ale i tehdejší nejvýkonnější verze Citroënu CX (CX GTI Turbo II. se stejným výkonem 122 kW přišel až v roce 1984, kdy už se Tagora nevyráběl), takže šlo svého času o nejvýkonnější velký francouzský vůz od dob Citroënu SM…

Ambiciózní nástupce kompaktního modelu Horizon se však už jména Talbot nedočkal, tento model si Peugeot pod názvem 309 nechal pro sebe a značku Talbot nechal v polovině osmdesátých let dodýchat s postupným ukončováním výroby modelů Horizon, 1510, Solara a Samba.

Úspěch Renaultovy levné značky Dacia manažery PSA překvapil, proto velmi vážně uvažují o výrobě podobně koncipovaných prostorných jednoduchých a levných vozů.
A protože si Peugeot ani Citroën nechtějí „degradovat značku“, zrodil se nápad oprášit právě jméno Talbot. Je jen trochu zvláštní, že koncern, který na výrobou kompaktních a cenově dostupných vozů proslul, chce udělat low-endovou odnož právě z Talbotu. Skoro se zdá, jako by u PSA někoho pořádně štval obrovský zájem o veterány se značkou Talbot-Lago, jejichž cena na aukcích nezřídka přesahuje tři a půl milionu dolarů. A o tom si mohou obě rádoby „lepší“ značky koncernu PSA nechat jen zdát…

-MO-, foto archiv

Fotografie k článku

Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot… Fotografie k článku Značka Talbot se vrátí. A bude levnější než Peugeot…
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte