WRC: Švédskou rallye ovládl Volkswagen, kraloval Ogier

16. 02. 2016
Sdílet článek

Volkswagen dosáhl již čtvrtého vítězství v řadě v jediné zimní soutěži mistrovství světa v rallye FIA WRC. V Rallye Švédsko zvítězila posádka Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen tak zůstává s vozem Polo R WRC na sněhu a ledu neporažen. Pro Ogiera a Ingrassiu to byl třetí úspěch ve čtyřech posledních ročnících této klasické rallye a 34. triumf celkově.

Po výsledcích z kategorie WRC 2, které se účastní automobilka Škoda se musí zaměřit na hlavní prestižní třídu WRC, kterou již nějaký čas ovládá neporazitelný Volkswagen se svými vozy Polo WRC.


Cesta k vítězství vyžadovala od trojnásobného mistra světa vynaložení obrovského úsilí, které bylo odměněno jedenáctým triumfem pro tým Volkswagen v řadě a 36. vítězstvím v 41 soutěžích. Na místě sledoval tento skvělý výkon Dr. Frank Welsch, člen představenstva zodpovědný za vývoj značky. Vítězná posádka předvedla jeden z nejlepších výkonů uplynulých let, protože měla v soutěži nevýhodné postavení prvního startujícího, který musel pro ostatní projet trasu pokrytou vrstvou čerstvého sněhu. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) dokončili domácí soutěž na čtvrté pozici. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila se museli vzdát svých nadějí na čtvrté vítězství v Rallye Švédsko již v pátek, a sice kvůli prasklé hnací hřídeli.

Zima přišla v pravý čas - #WinterThunderland ve Švédsku

Před švédskou rallye panovala obleva s dlouhotrvajícími dešti, během rallye převzalo vládu silné sněžení doprovázené teplotami pod bodem mrazu. Účastníci Rallye Švédsko 2016 proto museli bojovat s proměnlivými a náročnými podmínkami. Během průzkumných jízd ve středu a ve čtvrtek byla na tratích rychlostních zkoušek měkká jílovitá půda a bláto, při rallye se jelo v ostrém tempu na ledu a čerstvě napadaném sněhu. Díky velkému úsilí pořadatelů a mnoha jejich dobrovolným pomocníkům, kteří přes noc připravili tratě rychlostních zkoušek, bylo absolvováno 68,37 procenta původně plánovaných kilometrů rychlostních zkoušek. Od poloviny jsou udělovány body do hodnocení mistrovství světa v plné výši.

Nadlidský úkol pro Ogiera a Mikkelsena – na 93 procentech trasy jeli jako první

Příchod zimy v pravý čas postavil posádky týmu Volkswagen ve složení Sébastien Ogier/Julien Ingrassia a Andreas Mikkelsen/Anders Jæger před nadlidský úkol. Podle nového, zkráceného časového plánu museli jet na 93 procentech trasy jako úplně první – a zejména na sobotních rychlostních zkouškách odmetali z povrchu sypkou vrstvu sněhu pro následující posádky. Trať tak nabízela pro každý následující soutěžní vůz kategorie World Rally Car více přilnavosti, takže umožňovala zajíždění rychlejších časů. Pro dvojice Ogier/Ingrassia a Mikkelsen/Jæger to znamenalo maximální tempo na plný plyn, aby mohli bojovat o vítězství a umístění na stupních vítězů. Ogier/Ingrassia byli za svou bojovou náladu odměněni, pro Mikkelsena a Jægera to v jejich domácí soutěži žel neplatilo: Menší chyby a výjezdy mimo trať je stály čas – a tak vznikl rozdíl mezi vítězstvím a čtvrtým místem.

Latvala/Anttila zažili víkend bohatý na události

Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila se museli naproti tomu vyrovnat s několika nezdary. Hned na první rychlostní zkoušce „Torsby“ je zbrzdila prasklá hnací hřídel. S hendikepem pohonu jen zadních kol se probojovali soutěžním pátkem, který pro ně ovšem skončil předčasně v závěrečné páteční rychlostní zkoušce kvůli prasklému závěsu kola. A druhý den pro ně začal poškozením pneumatiky. Teprve pak mohli Latvala/Anttila prokázat svůj potenciál, který jim v minulosti přinesl tři vítězství ve švédské rallye. V sobotu zajeli ve zbývajících čtyřech rychlostních zkouškách tři nejlepší časy a jednou druhý nejrychlejší čas.

Tři plus dva: Body z Powerstage pro posádky Ogier/Ingrassia a Mikkelsen/Jæger

Sébastien Ogier/Julien Ingrassia a Andreas Mikkelsen/Anders Jæger prodloužili úspěšnou šňůru týmu Volkswagen v mistrovství světa i ve speciální rychlostní zkoušce Powerstage, v níž jsou udělovány bonusové body třem nejrychlejším posádkám. Nejrychlejší čas v závěrečné rychlostní zkoušce rallye zajela posedmadvacáté ve své kariéře posádka Ogier/Ingrassia a potřiatřicáté v 40 rychlostních zkouškách Powerstage slavil tento triumf tým Volkswagen. Úspěch završila posádka Mikkelsen/Jæger na druhém místě.

Tři roky na vrcholu mistrovství světa v rallye

Jezdci týmu Volkswagen jsou od 10. února 2013 nepřetržitě na vrcholu hodnocení jezdců a spolujezdců. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia převzali díky prvnímu vítězství soutěžního vozu Polo R WRC v mistrovství světa v rallye v jeho premiérovém roce vedení v mistrovství světa a od té doby se museli svého vedoucího postavení vzdát jen jednou ve prospěch svých týmových kolegů Jariho-Mattiho Latvaly a Mikky Anttily. Vítězstvím v Rallye Švédsko 2016 zvýšili svůj náskok před svými týmovými kolegy Andreasem Mikkelsenem a Andersem Jægerem, kteří jsou v současnosti na druhém místě průběžného pořadí. Jejich náskok po dvou soutěžích mistrovství světa činí 23 bodů. Za vítězství je udělováno 25 bodů a za umístění v tzv. Powerstage lze získat maximálně další tři body. V hodnocení konstruktérů má tým Volkswagen po Rallye Švédsko pětibodový náskok před druhým týmem Hyundai.

Pozoruhodná vítězná šňůra: Jedenáct triumfů v řadě

Volkswagen prodloužil svým vítězstvím v Rallye Švédsko pozoruhodnou vítěznou šňůru. Jedenáct vítězství v řadě pro něj znamená druhou nejdelší vítěznou sérii v historii mistrovství světa v rallye – tu nejdelší s dvanácti úspěchy má na svědomí také Volkswagen. Od Rallye Portugalsko 2015 zůstávají Ogier, Latvala a Mikkelsen a Polo R WRC neporaženi. Volkswagen má tedy v následující Rallye Mexiko šanci vyrovnat svůj vlastní rekord.

Hlasy po 3. dni Rallye Švédsko:

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

„Je to neuvěřitelný pocit opět vyhrát ve Švédsku. Tuto rallye jednoduše miluji. Na začátku týdne byly podmínky po oblevě a četných deštích všelijaké, jen ne ideální. O to krásnější je, že jsme se nakonec dočkali skutečně dobrého zimního Rallye Švédsko. Včera jsme však museli podstoupit zřejmě největší riziko v naší kariéře, abychom zvítězili. To se vyplatilo. Jsem zkrátka šťastný.“

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

„Moje druhá domácí soutěž, Rallye Švédsko, samozřejmě vůbec neprobíhala podle mých představ. Je vždy trpké, když soutěž po sportovní stránce skončí tak brzy. Ještě důležitější ovšem je, abychom z tohoto víkendu vytěžili také pozitivní aspekty. Vůz se choval skvěle, byli jsme absolutně konkurenceschopní, a to jsme potvrdili
i nejrychlejšími časy hned v několika rychlostních zkouškách. Žel v závěrečné Powerstage jsem musel na trať jako první, a tím jsem v podstatě ztratil jakoukoliv šanci na zisk bodů. Pro další podnik v Mexiku máme dobrou výchozí pozici, a tu musíme využít. Doufejme, že nám budou podmínky nakloněny a proti většímu štěstí než v úvodních dvou soutěžích letošní sezony bych také nic nenamítal.“

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

„Čtvrté místo není samozřejmě tím, co jsme si pro Rallye Švédsko předsevzali. Je jasné, že jsme chtěli bojovat o vítězství. Za tím účelem jsme však museli kvůli speciálním podmínkám jet od začátku maximálně ofenzivně – a na konci jsme udělali příliš mnoho chyb. Z toho si samozřejmě vezmeme do budoucna ponaučení. Na Powerstage jsem dnes opět odevzdal maximum a získal dva bonusové body. Celkově jsme z této situace vytěžili maximum.“

Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport

„Čtyři vítězství v Rallye Švédsko jsou velkolepým výkonem celého týmu, především však Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassii. Pro vítězství bylo tentokrát kvůli speciálním podmínkám, které vytvořilo počasí, zapotřebí jak ofenzivního, tak i bezchybného výkonu. Před tím klobouk dolů. O tom, že jízda na plný plyn nemusí být nutně spojena s odpovídajícím úspěchem, se mohli přesvědčit Andreas Mikkelsen a Anders Jæger, kteří stejně jako jejich týmoví kolegové odvedli maximální výkon, ale menší chyby znamenaly rozdíl mezi vítězstvím a čtvrtým místem. Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila přišli brzy o šanci bojovat o vítězství, ale navzdory počátečním nezdarům předvedli dobrý výkon. S výkony našich jezdců a celého týmu jsme v každém případě spokojeni.“

A pak tu byl ještě…

..skutečný rallye sprint. Kvůli teplému počasí ve Švédsku a trvající oblevě před druhým podnikem mistrovství světa byli pořadatelé nuceni zrušit devět z 21 rychlostních zkoušek. Celková délka závodu se tak zkrátila na 226,48 km – v důsledku toho byla Rallye Švédsko vůbec nejkratší soutěží mistrovství světa všech dob. Dosud žebříčku nejkratších soutěží historie mistrovství světa vévodila Rallye Francie 2015 s 245,35 km, Rallye Argentina 2007 s 248,90 km a Rallye Jordánsko 2011 s 259,56 km.

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Švédsko – konečné výsledky

  1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 1:59.47,4 h
  2. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 29,8 s
  3. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford + 55,6 s
  4. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen + 1.10,8 min
  5. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 1.50,7 min
  6. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2.24,0 min
  7. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford + 2.40,0 min
  8. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën + 2.44,6 min
  9. Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford + 5.17,0 min
  10. Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S), Škoda + 5.31,7 min

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Švédsko – výsledky Powerstage

  1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 7.42,7 min
  2. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen + 3,4 s
  3. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 9,0 s

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)

Hodnocení jezdců

  1. Sébastien Ogier, 56 bodů;
  2. Andreas Mikkelsen, 33;
  3. Mads Østberg, 27;
  4. Hayden Paddon, 18;
  5. Dani Sordo, 18;
  6. Ott Tänak, 16;
  7. Thierry Neuville, 15;
  8. Stéphane Lefebvre, 10;
  9. Henning Solberg, 6;
  10. Elfyn Evans, 6.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Porsche Česká republika s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč