Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi

vloženo

Bestseller české automobilky získal hodně diskutovanou čtyřokou podobu na kterou si všichni časem zvykneme. Co omlazená Octavia dokáže nabídnout? Vybírat můžete ze sedmi motorů, včetně varianty G-TEC s pohonem na zemní plyn nebo benzin. K dispozici je adaptivní podvozek DCC, rozšířena byla nabídka asistenčních systémů a nová generace infotainmentu umožňuje využití online služeb Škoda Connect.

Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi

Omlazenou třetí generaci Škody Octavie jsme si představili již před časem a nedávno se věnovali počtu Simply Clever prvků uvnitř vozu. Dnes přišel čas, podívat se Octavii modelového roku 2017 podrobněji včetně nových fotografií.


V rámci přepracování se nepatrně změnily i vnější rozměry. Škoda Octavia narostla do délky o 11 mm na 4 670 mm, karoserie kombi o 8 mm na 4 667 mm. Rozchod zadních kol vzrostl v závislosti na motorizaci o 20, respektive 30 mm. Také rozvor s nezměněnou délkou 2 686 mm je na kompaktní vůz velkorysý. Konstruktéři dokázali vytvořit interiér, který svým prostorem pro cestující i zavazadla dalece převyšuje běžnou nabídku v tomto segmentu. Vpředu i vzadu si cestující užívají mimořádný prostor před koleny, ve výšce loktů i nad sedadly. Objem zavazadlového prostoru modelu Octavia činí 590 l (1 580 l po sklopení opěradel zadních sedadel). V případě kombi dokonce 610 l a dle potřeby jej lze rozšířit až na 1 740 l.

Přepracovaný multifunkční displej Maxi DOT je přehledný a lehce čitelný. Rozsah zobrazovaných informací se pro jednotlivé výbavové stupně liší. Také ovládání klimatizace prošlo drobnými úpravami. Na přání (Laurin & Klement standardně) lze dekorační lišty ve dveřích doplnit o nové ambientní osvětlení. Tenké LED světelné vodiče na horním okraji lišt zajišťují decentní osvětlení, u kterého lze vybírat z deseti barev.

Široká nabídka pohonných jednotek, převodovky DSG a pohon všech kol
Při uvedení přepracovaných modelů na trh bude k dispozici sedm motorů: tři zážehové motory TSI, tři vznětové motory TDI a jeden agregát G-TEC s pohonem na zemní plyn nebo benzin. Výkonové spektrum začíná na 81 kW (110 k) a pokračuje až ke 135 kW (184 k). K přenosu hnacího momentu slouží pěti-, respektive šestistupňové manuální převodovky, nebo převodovky DSG s šesti, respektive sedmi stupni.

Motory TSI jsou vybavené turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva. Výkon agregátu s nejmenším objemem v nabídce činí 85 kW (115 k). Moderní motor TSI o objemu 1,0 l se standardně dodává se šestistupňovou manuální převodovkou nebo na přání se sedmistupňovou převodovkou DSG.

Mimořádně hospodárnou variantou je agregát 1,4 TSI G-TEC o výkonu 81 kW (110 k), který je konstruován jako bivalentní, tedy schopný spalovat jak zemní plyn, tak benzin. Při provozu na zemní plyn a se sedmistupňovou převodovkou DSG dosahují oba modely s touto motorizací pouhých 98 resp. 99 g/km emisí CO2. Jako čistě zážehový agregát dosahuje 1,4 TSI výkonu 110 kW (150 k). Na vrcholu nabídky zážehových jednotek stojí motor 1,8 TSI o výkonu 132 kW (180 k).

Společným znakem motorů TDI je přeplňování turbodmychadlem a systém vstřikování paliva Common rail. Základní vznětovou jednotkou je motor 1,6 TDI, nyní s výkonem 85 kW (115 k), který je kromě manuální převodovky dodávaný také se sedmistupňovou převodovkou DSG. Kombinovaná spotřeba činí u této kombinace pouhých 3,9 l na 100 km.

Varianty motoru TDI o objemu 2,0 l disponují výkonem 110 kW (150 k), respektive 135 kW (184 k). Vznětový agregát o výkonu 110 kW (150 k) je standardně dodáván se šestistupňovou manuální převodovkou a k dispozici je jak s pohonem předních, tak i všech kol. Pro modely s pohonem předních kol je k dispozici šestistupňová převodovka DSG.

Nejsilnější vznětový agregát je dostupný výhradně s pohonem všech kol. Součástí standardní výbavy této varianty je mimo jiné i šestistupňová převodovka DSG. Třetí motorizací, kterou je možno kombinovat s pohonem 4×4, je zážehový motor o objemu 1,8 l s výkonem 132 kW (180 k).

Pohon všech kol, který zaručuje zlepšení trakce a aktivní bezpečnosti. Hlavní část systému tvoří elektronicky řízená lamelová spojka umístěná před zadní nápravou. Řídicí jednotka systému permanentně propočítává ideální hnací moment pro zadní nápravu. Díky tomu je v každém okamžiku zaručeno takové rozdělení hnacího momentu na všechna čtyři kola, jaké odpovídá aktuální situaci.

Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS+, která je jednou z funkcí systému elektronické kontroly stabilizace ESC, zajistí při svižném průjezdu zatáčkou bezpečnější ovládání vozu
– jak u verzí s pohonem předních, tak i všech kol. XDS+ v zatáčce mírně přibrzdí vnitřní kola, čímž se na vnější kola přenese větší hnací moment.

Rozšířený rozchod, adaptivní podvozek DCC
Technika podvozku zahrnuje přední nápravu typu MacPherson s dolními trojúhelníkovými příčnými rameny a zadní nápravu s vlečenými rameny nebo víceprvkovou zadní nápravu v závislosti na konkrétní motorizaci. V rámci přepracování vzrostl rozchod zadních kol o 20, respektive 30 mm. Hřebenové řízení využívá účinný elektrický posilovač, který umožňuje spolupráci s mnoha asistenčními systémy.

Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control). U tohoto systému řídí funkci tlumičů elektricky ovládané ventily. Řidič může volit mezi třemi režimy: Comfort, Normal a Sport. Adaptivní podvozek DCC přispívá k aktivní bezpečnosti tím, že v hraničních situacích samočinně přepne tlumiče do režimu Sport, čímž zajistí vyšší stabilitu, lepší přilnavost pneumatik a kratší brzdnou dráhu.

Adaptivní podvozek DCC je spolu s volbou jízdního profilu Driving Mode Select k dispozici od výbavového stupně Style (dostupné pro motory s výkonem od 110 kW/150 k včetně). S Driving Mode Select může řidič nastavovat charakteristiku řízení, odezvy motoru na pohyb plynového pedálu, reakcí převodovky DSG a dalších funkcí. Vybírat přitom může mezi režimy Normal, Eco, Sport a Individual, respektive i Comfort v kombinaci s adaptivním podvozkem DCC. Individuální nastavení je možné uložit na personalizovaný klíč (dodávaný na přání).

Nová nabídka asistenčních systémů
Nabídka asistenčních systémů byla doplněna o pět novinek. Na přání dodávaný asistent Front Assist s funkcí nouzové brzdy City je vybaven také prediktivní ochranou chodců. Systém využívá radarové senzory, které v předstihu zaznamenají před vozem chodce, který vstupuje do vozovky. Tato funkce je dostupná v rychlostech od 10 do 60 km/h. V případě hrozící srážky začne systém brzdit naplno, aby předešel, případně minimalizoval následky střetu.

Nový systém Blind Spot Detect zlepšuje bezpečnost na víceproudých silnicích při přejíždění do vedlejšího jízdního pruhu. Využít jej lze v rozsahu od 10 km/h až do maximální rychlosti vozu. Radarové senzory na zádi sledují provoz za vozidlem. Pokud se zezadu blíží jiné vozidlo nebo se už nachází v mrtvém úhlu v bezprostřední blízkosti vozu, rozsvítí se varovná LED kontrolka na příslušném vnějším zrcátku. Zadní radarové senzory rovněž využívá i nový asistenční systém Rear Traffic Alert, který řidiči pomáhá při couvání z příčných parkovacích míst nebo vjezdů. Rozpozná vozidla blížící se v příčném směru a v případě ohrožení řidiče varuje – napřed opticky, poté akusticky, a pokud to je nutné i automatickým brzděním.

Asistent pro jízdu s přívěsem (Trailer Assist) je dodáván na přání. Pro aktivaci systému musí řidič zařadit zpětný chod a stisknout parkovací tlačítko. Poté otočným spínačem nastavení zpětných zrcátek určí úhel, ve kterém chce couvat. Schéma na displeji zobrazuje natočení přívěsu pro snazší orientaci. Následně už musí řidič pouze opatrně přidávat plyn a systém sám navede přívěs do zvoleného úhlu. Při couvání bez přívěsu pomůže další novinka, systém Manoeuvre Assist, který vůz automaticky zabrzdí, pokud za ním díky zadním parkovacím senzorům rozpozná překážku.

Zmíněné novinky rozšiřují nabídku asistenčních systémů, kterou byla v nabídce již před modernizací. Patří mezi ně například adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) pracující na bázi radaru a dodržující řidičem zvolené tempo a optimální odstup od následovaných vozidel, dále systém Lane Assist, který varuje před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu, asistent Driver Alert, jenž rozpozná únavu řidiče, a proaktivní ochrana posádky Crew Protect Assist, která při hrozící kolizi podnikne potřebná bezpečnostní opatření. Kromě toho je i nadále v nabídce asistent dálkových světel Auto Light Assist, Travel Assist s rozpoznáváním dopravních značek fungující na bázi kamery, parkovací asistent a zadní kamera.

Nová generace infotainment systémů a Škoda Connect
Díky novým mobilním online službám Škoda Connect je posádka „vždy online“. Vybírat lze ze čtyř infotainment systémů: hudebních systémů Swing (součástí standardní výbavy) a Bolero a navigačních systémů Amundsen a Columbus. Kapacitní dotykové displeje jsou dostupné pro systémy Bolero, Amundsen a Columbus, reagují už na lehký dotyk. Jejich úhlopříčka se pohybuje dle verze od 6,5" do 9,2".

Standardně dodávaný hudební systém Swing nabízí slot na SD karty a USB a aux-in konektory. Na přání jsou k dispozici další možnosti konektivity, včetně rozhraní SmartLink+. SmartLink+ integruje aplikace z chytrého telefonu a do vozů přináší standardy Apple CarPlay, Android Auto (pakliže jsou pro daný telefon a lokalizaci k dispozici), MirrorLink™ a také SmartGate. Hudební systém Bolero disponuje 8" dotykovou obrazovkou s vysokým rozlišením a senzorem přiblížení. Dokáže předčítat SMS zprávy a umožňuje je také psát na displeji. Kromě toho nabízí Bluetooth konektivitu, osm reproduktorů a rozhraní SmartLink+. Hlasové ovládání je dodáváno na přání.

Navigační systém Amundsen vychází ze systému Bolero. Navíc ale přináší integrovaný Wi-Fi hotspot, který cestujícím umožňuje volně surfovat, streamovat a mailovat až na osmi mobilních zařízeních na palubě. Mapové podklady pro navigaci lze během celé životnosti infotainmentu bezplatně aktualizovat.

Vrchol nabídky představuje navigační systém Columbus (dostupný od výbavového stupně Style) s 9,2" displejem, flash pamětí o kapacitě 64GB, DVD mechanikou a volitelným modulem LTE pro vysokorychlostní připojení k internetu.

Nabídku infotainment systémů doplňují mobilní online služby Škoda Connect, které se dělí na dvě kategorie: nově nabízené služby Infotainment Online poskytují informace a zábavu. Služby Care Connect slouží jako asistenční a bezpečnostní služby a umožňují vzdálený přístup k vozu.

Jednou z novinek v portfoliu služeb Infotainment Online jsou Dopravní informace online, které do vozu přenáší data o aktuálním provozu na zvolené trase a v případě dopravní zácpy navrhnou objízdnou trasu. Služba Čerpací stanice poskytne seznam čerpacích stanic na trase, včetně cen pohonných hmot. Další služby, jako například Parkovací místa, Zprávy nebo Počasí, nabízí dodatečné informace na míru.

Služby Care Connect jsou řidiči oporou v mnoha situacích. Přenos dat probíhá přes SIM kartu pevně integrovanou ve voze. Služby Care Connect zahrnují automatické Tísňové volání (Emergency Call), službu Pomoc na cestě, která mimo jiné přivolá pomoc v případě poruchy, a Proaktivní servisní službu, s níž lze dohodnout termín servisní prohlídky.

Pomocí aplikace Škoda Connect App pro chytré telefony se může řidič kdykoliv na dálku informovat o otevření/zavření oken, uzamčení dveří nebo stavu nádrže. Kromě toho je možné do vozu přenášet naplánované trasy nebo si na telefonu zobrazit aktuální pozici zaparkovaného vozu.

Simply Clever: Řada nových nápadů pro větší pohodlí a praktičnost
Novinkou na palubě je například držák nápojů, jehož dno je tvarované tak, že umožňuje otevření PET láhve jednou rukou. Kromě toho se nabídka výbav na přání rozšířila také o vyhřívaný věnec volantu, dva USB konektory pro cestující na zadních sedadlech a personalizovaný klíč. Škoda Octavia Combi má navíc v zavazadlovém prostoru vyjímatelnou LED svítilnu, která se za jízdy automaticky dobíjí (mimo Active, standardně od výbavového stupně Style).

 


Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi Fotografie k článku Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku
08.12.2017
Subaru XV - druhá generace již v lednu
07.12.2017
Lamborghini Urus - pekelné SUV je realitou, stovku umí za 3,6 s
06.12.2017
Mitsubishi Eclipse Cross je dražší než Karoq, má ale silnější motor a bohatší výbavu
04.12.2017
Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce
03.12.2017
Nejhezčí Škodovka všech dob slaví šedesátiny
02.12.2017
Lexus RX L - když běžná velikost nestačí
01.12.2017
Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?
30.11.2017
Test ojetiny: Chevrolet Spark - nákupní vozík stále v kurzu
29.11.2017
Největší Subaru historie je tady, jmenuje se Ascent
28.11.2017
Kia Picanto v outdoorovém provedení X-Line dostalo turbomotor
24.11.2017
Šest hlavních rozdílů v řízení před 60 lety a v současnosti
21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy