Volvo sází na downsizing

vloženo

Volvo vyvinulo novou řadu čtyřválcových pohonných jednotek Drive-E, kterou postupně nasadí do všech svých modelů.První tři motory z řady dvoulitrových čtyřválců Drive-E budou představeny v průběhu podzimu 2013. Dieselová verze jako první na světě přichází s technologií i-Art a nejvýkonnější benzínová verze je vybavena v dané třídě neobvyklou kombinací kompresoru a turbodmychadla.

Volvo sází na downsizing Vyvinuli jsme menší, inteligentní motory, jejichž výkonová křivka a jízdní parametry překonají motory s více válci, zatímco spotřeba zůstává na úrovni čtyřválců. Přidáním elektrického pohonu, jako je například plug-in hybrid technologie, se pak s výkonem dostáváme až na úroveň osmiválcových motorů,“ říká Derek Crabb, viceprezident pro vývoj hnacích ústrojí ve společnosti Volvo Car Group. Celá řada motorů Drive-E, která byla během vývojové fáze nazývána Volvo Engine Architecture (VEA), je v zásadě tvořena dvěma čtyřválcovými motory, jedním dieselovým motorem se vstřikováním common rail a jednou benzínovou jednotkou s přímým vstřikováním paliva. Tyto agregáty nahradí současných osm architektur založených na třech platformách.

Výkon dieselových motorů řady Drive-E se bude pohybovat od 120 do 230 koní. Benzínové verze budou začínat na 140 k a nejvýkonnější z nich překročí hodnotu 300 koní. Díky několika úrovním přeplňování se otevírají možnosti pro vytvoření široké nabídky agregátů od nejúspornějších verzí až po jednotky s vysokými hodnotami výkonu a točivého momentu. Aby bylo možné uspokojit požadavky všech zákazníků, bude výkon některých verzí zvýšen hybridním pohonem nebo pomocí jiných moderních technologií.

Tři motory Drive-E
Nové modely S60, V60 a XC60 budou zpočátku nabízeny se třemi motory z nové řady: přeplňovaným benzínovým agregátem T6 s výkonem 306 k, verzí T5 s výkonem 245 k a turbodieselem D4 s výkonem 181k. K vytříbeným jízdním vlastnostem a k dalšímu snižování spotřeby paliva pak přispěje nová osmistupňová automatická převodovka. Motory T5 a D4 budou dostupné také pro nové modely Volvo V70, XC70 a S80. Všechny motory byly vyvinuty interně experty společnosti Volvo Cars. Jejich výroba probíhá v nejmodernějším závodě Volvo Car Group ve švédském Skövde.

Nová osmistupňová automatická převodovka
Pro zajištění pružného a hladkého přenosu síly a pro další snížení spotřeby paliva jsou motory spojeny buď s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, nebo s vylepšenou šestistupňovou manuální převodovkou, která byla vyladěna s důrazem na co nejnižší spotřebu paliva.

Sofistikované technologie Drive-E zákazníkům poskytnou vysoký výkon, nižší spotřebu paliva, výrazně nižší emise a atraktivní zvukovou kulisu. Naše čtyřválcové motory nabídnou vyšší výkony než dnešní šestiválce, zatímco jejich spotřeba bude nižší, než u současných čtyřválců,“ říká Derek Crabb. Dodává: „Pokud porovnáte čtyřválec Drive-E s jakýmkoliv šestiválcovým motorem, zjistíte, že při stejném výkonu je nový agregát výrazně lehčí a menší. Úspora paliva se pohybuje v rozmezí od 10 do 30 procent v závislosti na tom, se kterým motorem nový agregát porovnáváte.

Dieselové motory s unikátní technologií i-Art
Dieselové motory jsou jako první na světě vybaveny technologií i-Art. Díky zpětné vazbě z každého vstřikovače namísto použití tradičního jednoho tlakového snímače na zásobníku common rail umožňuje technologie i-Art nepřetržité monitorování a přizpůsobování vstřikování paliva spalovacímu cyklu každého ze čtyř válců. „Zvýšení tlaku ve společném zásobníku (rail) na výjimečně vysokou hodnotu 2 500 bar spolu s aplikací technologie i-Art lze označit za druhý krok revoluce u dieselových motorů. Jedná se o zlom srovnatelný s naším vynálezem průlomové lambda sondy pro katalyzátory v roce 1976. Zároveň se jedná o další světové prvenství značky Volvo mezi osobními automobily,“ říká Derek Crabb. Každý vstřikovač má na sobě umístěn malý počítač, který sleduje vstřikovací tlak. Na základě této informace adaptivní systém i-Art zajistí vstřik ideálního množství paliva během každého spalovacího cyklu. Kombinace vyššího vstřikovacího tlaku a technologie i-Art přináší zákazníkům motory s nižší spotřebou paliva, výrazně nižšími emisemi, s vysokým výkonem a v neposlední řadě také s atraktivním zvukem. Dieselové motory přicházejí i s dalšími vylepšeními, jako je nejmodernější dvoustupňové přeplňování, snížené tření, či inteligentní ventil v chladicím systému, jenž přispívá k rychlejšímu zahřátí motoru při studeném startu.

Benzínový motor s kompresorem a turbodmychadlem
Díky přeplňovacímu kompresoru se spodní část křivky točivého momentu tohoto benzínového motoru podobá velkému atmosférickému motoru. Mechanicky spojený kompresor začne fungovat hned v nízkých otáčkách a turbodmychadlo se přidá poté, co tlak naroste na potřebnou hodnotu. Mezi další vylepšení u benzínových motorů Drive-E patří opatření na snížení tření, jako jsou například kuličková ložiska na vačkovém hřídeli, vysokorychlostní proměnlivé časování ventilů, či inteligentní chlazení s variabilním elektrickým vodním čerpadlem.

Připraveny na elektrifikaci
Motory Drive-E jsou již od začátku připravovány pro budoucí elektrifikaci vozidel. Klíčové komponenty, jako například integrovaný startér/generátor, lze snadno zapojit a elektromotor může být díky kompaktním rozměrům čtyřválce umístěn jak v přední, tak v zadní části vozidla. Svazek baterií bude umístěn ve střední části vozu.

Downsizing bez kompromisů
Volvo Car Group věří, že důraz na čtyřválcové agregáty Drive-E představuje správnou cestu k dosažení atraktivní kombinace výkonu, jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva. „Výkon, který je motor schopný poskytnout, nezáleží na jeho velikosti; nejdůležitějším kritériem je množství vzduchu, který může motorem protéci. Spotřeba motoru také klesá úměrně jeho velikosti. Pokud tedy dokážete docílit toho, abyste do menšího motoru dostali více vzduchu, můžete získat stejný výkon, ale při nižší spotřebě,“ vysvětluje Derek Crabb a uzavírá: „Když jsem se podílel na vývoji motorů pro Formuli 1, existovaly přeplňované motory se zdvihovým objemem 1,5 litru, které disponovaly výkonem přes 900 k. A naše nové motory Volvo Drive-E již také prošly testy na závodní trati. Motor, který jsme v roce 2011 použili ve voze Volvo pro mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) byl prototyp agregátu Drive-E a při posledním závodu jsme s naším motorem vytvořili nový traťový rekord".

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Fotografie k článku

Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi