Volvo sází na downsizing

vloženo

Volvo vyvinulo novou řadu čtyřválcových pohonných jednotek Drive-E, kterou postupně nasadí do všech svých modelů.První tři motory z řady dvoulitrových čtyřválců Drive-E budou představeny v průběhu podzimu 2013. Dieselová verze jako první na světě přichází s technologií i-Art a nejvýkonnější benzínová verze je vybavena v dané třídě neobvyklou kombinací kompresoru a turbodmychadla.

Volvo sází na downsizing Vyvinuli jsme menší, inteligentní motory, jejichž výkonová křivka a jízdní parametry překonají motory s více válci, zatímco spotřeba zůstává na úrovni čtyřválců. Přidáním elektrického pohonu, jako je například plug-in hybrid technologie, se pak s výkonem dostáváme až na úroveň osmiválcových motorů,“ říká Derek Crabb, viceprezident pro vývoj hnacích ústrojí ve společnosti Volvo Car Group. Celá řada motorů Drive-E, která byla během vývojové fáze nazývána Volvo Engine Architecture (VEA), je v zásadě tvořena dvěma čtyřválcovými motory, jedním dieselovým motorem se vstřikováním common rail a jednou benzínovou jednotkou s přímým vstřikováním paliva. Tyto agregáty nahradí současných osm architektur založených na třech platformách.

Výkon dieselových motorů řady Drive-E se bude pohybovat od 120 do 230 koní. Benzínové verze budou začínat na 140 k a nejvýkonnější z nich překročí hodnotu 300 koní. Díky několika úrovním přeplňování se otevírají možnosti pro vytvoření široké nabídky agregátů od nejúspornějších verzí až po jednotky s vysokými hodnotami výkonu a točivého momentu. Aby bylo možné uspokojit požadavky všech zákazníků, bude výkon některých verzí zvýšen hybridním pohonem nebo pomocí jiných moderních technologií.

Tři motory Drive-E
Nové modely S60, V60 a XC60 budou zpočátku nabízeny se třemi motory z nové řady: přeplňovaným benzínovým agregátem T6 s výkonem 306 k, verzí T5 s výkonem 245 k a turbodieselem D4 s výkonem 181k. K vytříbeným jízdním vlastnostem a k dalšímu snižování spotřeby paliva pak přispěje nová osmistupňová automatická převodovka. Motory T5 a D4 budou dostupné také pro nové modely Volvo V70, XC70 a S80. Všechny motory byly vyvinuty interně experty společnosti Volvo Cars. Jejich výroba probíhá v nejmodernějším závodě Volvo Car Group ve švédském Skövde.

Nová osmistupňová automatická převodovka
Pro zajištění pružného a hladkého přenosu síly a pro další snížení spotřeby paliva jsou motory spojeny buď s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, nebo s vylepšenou šestistupňovou manuální převodovkou, která byla vyladěna s důrazem na co nejnižší spotřebu paliva.

Sofistikované technologie Drive-E zákazníkům poskytnou vysoký výkon, nižší spotřebu paliva, výrazně nižší emise a atraktivní zvukovou kulisu. Naše čtyřválcové motory nabídnou vyšší výkony než dnešní šestiválce, zatímco jejich spotřeba bude nižší, než u současných čtyřválců,“ říká Derek Crabb. Dodává: „Pokud porovnáte čtyřválec Drive-E s jakýmkoliv šestiválcovým motorem, zjistíte, že při stejném výkonu je nový agregát výrazně lehčí a menší. Úspora paliva se pohybuje v rozmezí od 10 do 30 procent v závislosti na tom, se kterým motorem nový agregát porovnáváte.

Dieselové motory s unikátní technologií i-Art
Dieselové motory jsou jako první na světě vybaveny technologií i-Art. Díky zpětné vazbě z každého vstřikovače namísto použití tradičního jednoho tlakového snímače na zásobníku common rail umožňuje technologie i-Art nepřetržité monitorování a přizpůsobování vstřikování paliva spalovacímu cyklu každého ze čtyř válců. „Zvýšení tlaku ve společném zásobníku (rail) na výjimečně vysokou hodnotu 2 500 bar spolu s aplikací technologie i-Art lze označit za druhý krok revoluce u dieselových motorů. Jedná se o zlom srovnatelný s naším vynálezem průlomové lambda sondy pro katalyzátory v roce 1976. Zároveň se jedná o další světové prvenství značky Volvo mezi osobními automobily,“ říká Derek Crabb. Každý vstřikovač má na sobě umístěn malý počítač, který sleduje vstřikovací tlak. Na základě této informace adaptivní systém i-Art zajistí vstřik ideálního množství paliva během každého spalovacího cyklu. Kombinace vyššího vstřikovacího tlaku a technologie i-Art přináší zákazníkům motory s nižší spotřebou paliva, výrazně nižšími emisemi, s vysokým výkonem a v neposlední řadě také s atraktivním zvukem. Dieselové motory přicházejí i s dalšími vylepšeními, jako je nejmodernější dvoustupňové přeplňování, snížené tření, či inteligentní ventil v chladicím systému, jenž přispívá k rychlejšímu zahřátí motoru při studeném startu.

Benzínový motor s kompresorem a turbodmychadlem
Díky přeplňovacímu kompresoru se spodní část křivky točivého momentu tohoto benzínového motoru podobá velkému atmosférickému motoru. Mechanicky spojený kompresor začne fungovat hned v nízkých otáčkách a turbodmychadlo se přidá poté, co tlak naroste na potřebnou hodnotu. Mezi další vylepšení u benzínových motorů Drive-E patří opatření na snížení tření, jako jsou například kuličková ložiska na vačkovém hřídeli, vysokorychlostní proměnlivé časování ventilů, či inteligentní chlazení s variabilním elektrickým vodním čerpadlem.

Připraveny na elektrifikaci
Motory Drive-E jsou již od začátku připravovány pro budoucí elektrifikaci vozidel. Klíčové komponenty, jako například integrovaný startér/generátor, lze snadno zapojit a elektromotor může být díky kompaktním rozměrům čtyřválce umístěn jak v přední, tak v zadní části vozidla. Svazek baterií bude umístěn ve střední části vozu.

Downsizing bez kompromisů
Volvo Car Group věří, že důraz na čtyřválcové agregáty Drive-E představuje správnou cestu k dosažení atraktivní kombinace výkonu, jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva. „Výkon, který je motor schopný poskytnout, nezáleží na jeho velikosti; nejdůležitějším kritériem je množství vzduchu, který může motorem protéci. Spotřeba motoru také klesá úměrně jeho velikosti. Pokud tedy dokážete docílit toho, abyste do menšího motoru dostali více vzduchu, můžete získat stejný výkon, ale při nižší spotřebě,“ vysvětluje Derek Crabb a uzavírá: „Když jsem se podílel na vývoji motorů pro Formuli 1, existovaly přeplňované motory se zdvihovým objemem 1,5 litru, které disponovaly výkonem přes 900 k. A naše nové motory Volvo Drive-E již také prošly testy na závodní trati. Motor, který jsme v roce 2011 použili ve voze Volvo pro mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) byl prototyp agregátu Drive-E a při posledním závodu jsme s naším motorem vytvořili nový traťový rekord".

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Fotografie k článku

Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem
20.11.2016
Hyundai IONIQ Hybrid a IONIQ Eletric přichází na český trh