Volvo sází na downsizing

vloženo

Volvo vyvinulo novou řadu čtyřválcových pohonných jednotek Drive-E, kterou postupně nasadí do všech svých modelů.První tři motory z řady dvoulitrových čtyřválců Drive-E budou představeny v průběhu podzimu 2013. Dieselová verze jako první na světě přichází s technologií i-Art a nejvýkonnější benzínová verze je vybavena v dané třídě neobvyklou kombinací kompresoru a turbodmychadla.

Volvo sází na downsizing Volvo sází na downsizing

Vyvinuli jsme menší, inteligentní motory, jejichž výkonová křivka a jízdní parametry překonají motory s více válci, zatímco spotřeba zůstává na úrovni čtyřválců. Přidáním elektrického pohonu, jako je například plug-in hybrid technologie, se pak s výkonem dostáváme až na úroveň osmiválcových motorů,“ říká Derek Crabb, viceprezident pro vývoj hnacích ústrojí ve společnosti Volvo Car Group. Celá řada motorů Drive-E, která byla během vývojové fáze nazývána Volvo Engine Architecture (VEA), je v zásadě tvořena dvěma čtyřválcovými motory, jedním dieselovým motorem se vstřikováním common rail a jednou benzínovou jednotkou s přímým vstřikováním paliva. Tyto agregáty nahradí současných osm architektur založených na třech platformách.


Výkon dieselových motorů řady Drive-E se bude pohybovat od 120 do 230 koní. Benzínové verze budou začínat na 140 k a nejvýkonnější z nich překročí hodnotu 300 koní. Díky několika úrovním přeplňování se otevírají možnosti pro vytvoření široké nabídky agregátů od nejúspornějších verzí až po jednotky s vysokými hodnotami výkonu a točivého momentu. Aby bylo možné uspokojit požadavky všech zákazníků, bude výkon některých verzí zvýšen hybridním pohonem nebo pomocí jiných moderních technologií.

Tři motory Drive-E
Nové modely S60, V60 a XC60 budou zpočátku nabízeny se třemi motory z nové řady: přeplňovaným benzínovým agregátem T6 s výkonem 306 k, verzí T5 s výkonem 245 k a turbodieselem D4 s výkonem 181k. K vytříbeným jízdním vlastnostem a k dalšímu snižování spotřeby paliva pak přispěje nová osmistupňová automatická převodovka. Motory T5 a D4 budou dostupné také pro nové modely Volvo V70, XC70 a S80. Všechny motory byly vyvinuty interně experty společnosti Volvo Cars. Jejich výroba probíhá v nejmodernějším závodě Volvo Car Group ve švédském Skövde.

Nová osmistupňová automatická převodovka
Pro zajištění pružného a hladkého přenosu síly a pro další snížení spotřeby paliva jsou motory spojeny buď s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, nebo s vylepšenou šestistupňovou manuální převodovkou, která byla vyladěna s důrazem na co nejnižší spotřebu paliva.

Sofistikované technologie Drive-E zákazníkům poskytnou vysoký výkon, nižší spotřebu paliva, výrazně nižší emise a atraktivní zvukovou kulisu. Naše čtyřválcové motory nabídnou vyšší výkony než dnešní šestiválce, zatímco jejich spotřeba bude nižší, než u současných čtyřválců,“ říká Derek Crabb. Dodává: „Pokud porovnáte čtyřválec Drive-E s jakýmkoliv šestiválcovým motorem, zjistíte, že při stejném výkonu je nový agregát výrazně lehčí a menší. Úspora paliva se pohybuje v rozmezí od 10 do 30 procent v závislosti na tom, se kterým motorem nový agregát porovnáváte.

Dieselové motory s unikátní technologií i-Art
Dieselové motory jsou jako první na světě vybaveny technologií i-Art. Díky zpětné vazbě z každého vstřikovače namísto použití tradičního jednoho tlakového snímače na zásobníku common rail umožňuje technologie i-Art nepřetržité monitorování a přizpůsobování vstřikování paliva spalovacímu cyklu každého ze čtyř válců. „Zvýšení tlaku ve společném zásobníku (rail) na výjimečně vysokou hodnotu 2 500 bar spolu s aplikací technologie i-Art lze označit za druhý krok revoluce u dieselových motorů. Jedná se o zlom srovnatelný s naším vynálezem průlomové lambda sondy pro katalyzátory v roce 1976. Zároveň se jedná o další světové prvenství značky Volvo mezi osobními automobily,“ říká Derek Crabb. Každý vstřikovač má na sobě umístěn malý počítač, který sleduje vstřikovací tlak. Na základě této informace adaptivní systém i-Art zajistí vstřik ideálního množství paliva během každého spalovacího cyklu. Kombinace vyššího vstřikovacího tlaku a technologie i-Art přináší zákazníkům motory s nižší spotřebou paliva, výrazně nižšími emisemi, s vysokým výkonem a v neposlední řadě také s atraktivním zvukem. Dieselové motory přicházejí i s dalšími vylepšeními, jako je nejmodernější dvoustupňové přeplňování, snížené tření, či inteligentní ventil v chladicím systému, jenž přispívá k rychlejšímu zahřátí motoru při studeném startu.

Benzínový motor s kompresorem a turbodmychadlem
Díky přeplňovacímu kompresoru se spodní část křivky točivého momentu tohoto benzínového motoru podobá velkému atmosférickému motoru. Mechanicky spojený kompresor začne fungovat hned v nízkých otáčkách a turbodmychadlo se přidá poté, co tlak naroste na potřebnou hodnotu. Mezi další vylepšení u benzínových motorů Drive-E patří opatření na snížení tření, jako jsou například kuličková ložiska na vačkovém hřídeli, vysokorychlostní proměnlivé časování ventilů, či inteligentní chlazení s variabilním elektrickým vodním čerpadlem.

Připraveny na elektrifikaci
Motory Drive-E jsou již od začátku připravovány pro budoucí elektrifikaci vozidel. Klíčové komponenty, jako například integrovaný startér/generátor, lze snadno zapojit a elektromotor může být díky kompaktním rozměrům čtyřválce umístěn jak v přední, tak v zadní části vozidla. Svazek baterií bude umístěn ve střední části vozu.

Downsizing bez kompromisů
Volvo Car Group věří, že důraz na čtyřválcové agregáty Drive-E představuje správnou cestu k dosažení atraktivní kombinace výkonu, jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva. „Výkon, který je motor schopný poskytnout, nezáleží na jeho velikosti; nejdůležitějším kritériem je množství vzduchu, který může motorem protéci. Spotřeba motoru také klesá úměrně jeho velikosti. Pokud tedy dokážete docílit toho, abyste do menšího motoru dostali více vzduchu, můžete získat stejný výkon, ale při nižší spotřebě,“ vysvětluje Derek Crabb a uzavírá: „Když jsem se podílel na vývoji motorů pro Formuli 1, existovaly přeplňované motory se zdvihovým objemem 1,5 litru, které disponovaly výkonem přes 900 k. A naše nové motory Volvo Drive-E již také prošly testy na závodní trati. Motor, který jsme v roce 2011 použili ve voze Volvo pro mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) byl prototyp agregátu Drive-E a při posledním závodu jsme s naším motorem vytvořili nový traťový rekord".

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Fotografie k článku

Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing Fotografie k článku Volvo sází na downsizing
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up
22.06.2017
Test ojetiny: Volvo XC60 D5 - odvěký hrdina
22.06.2017
Toyota Yaris nemusí být nudná - je tu nová edice Selection Gold
21.06.2017
Nový crossover Kia Stonic bude možné koupit již v říjnu
20.06.2017
Audi R8 Spyder V10 Plus - stíhačka na léto
19.06.2017
Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
18.06.2017
Místo nové generace prošel Lexus CT 200h lehkou modernizací
17.06.2017
Volkswagen představil nové Polo, bude i GTI
16.06.2017
Malé SUV Hyundai Kona kompletně odhaleno, máme nové fotografie a informace
15.06.2017
BMW 330i - potomek atmosferických šestiválců
14.06.2017
Nástupce BMW 5 GT je tady, je to model 6 Gran Turismo
13.06.2017
Test ojetiny: Škoda Octavia Kombi RS 2.0 TSI - praktická ďáblice
12.06.2017
Volkswagen Arteon a jeho čtyři moderní vychytávky
10.06.2017
Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?
09.06.2017
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series - jen 500 ks, cena 7 mil. Kč
09.06.2017
Škoda Kodiaq 1.4 TSI 4x4 6MT - cestou do školky
08.06.2017
Omlazený Fiat 500L je pořád stejný, má ale 40 % nových dílů
07.06.2017
Malý crossover Kia Stonic bude v prodeji ještě letos
06.06.2017
Škoda Octavia RS 245 - rychlík z Mladé Boleslavi se kompletně představuje
05.06.2017
Peugeot 308 po faceliftu - máme nové fotografie a informace