Volvo bude maximálně bezpečné

vloženo

Vyvinutím několika nových high-tech bezpečnostních řešení společnost Volvo Car Corporation postupuje o velký krok vpřed směrem ke svému cíli, že do roku 2020 by žádný cestující v novém automobilu Volvo neměl být usmrcen ani vážně zraněn.

Volvo bude maximálně bezpečné Bezpečnostní experti a vývojáři společnosti Volvo Car Corporation intenzivně pracují na naplnění vize, že v budoucnosti se žádný vůz Volvo nezúčastní dopravní nehody. Jedním krokem na této cestě je cíl, že do roku 2020 by žádný cestující v novém automobilu Volvo neměl být vážně zraněn. „Podnikáme jasné kroky správným směrem. Realizujeme celou řadu výzkumných projektů, jejichž cílem je vyvinout technologie pro budoucí modely značky Volvo,“ říká Jan Ivarsson, vrchní manažer pro bezpečnostní strategii a požadavky ve společnosti Volvo Car Corporation.

Mnoho nových technologií je šito na míru chování řidičů v dnešní dopravě. Dnešní řidiči se od těch včerejších liší. Například průzkumy tří různých výzkumných institucí v USA navíc ukazují, že řidiči tráví 25 až 30% svého času za volantem jinými činnostmi - věnují se například mobilní komunikaci. Řidiči, kteří telefonují nebo kontrolují své e-maily či textové zprávy se objevují stále častěji – a vzhledem k tomu, že tyto situace ovlivňují pozornost, kterou věnují dění na vozovce, je zapotřebí brát tuto skutečnost v potaz při vývoji nových technologií. „V moderní mobilní společnosti si svůj společenský život bereme všude s sebou. Automobil není výjimkou. Pro nás to představuje nutnost vytvořit technologii, která řidiči za všech okolností poskytne potřebnou podporu,“ říká Jan Ivarsson. Výzkum společnosti Volvo Car Corporation se zaměřuje na tři hlavní oblasti: bezpečné udržení vozidla v jízdním pruhu, prevenci nehod na křižovatkách a prevenci kolizí s divokou zvěří.
 
Autonomní jízda v dopravních zácpách
Autonomní podpora řízení pomáhá řidiči udržet vozidlo v daném jízdním pruhu a pohybovat se v rytmu dopravy v rámci dopravní zácpy. „Jízda v pomalých kolonách je monotónní a nudnou součástí každodenního života mnoha řidičů. Díky technologii autonomní jízdy může vozidlo řidiči pomoci v pohodlí a bezpečně následovat vozidlo před ním,“ vysvětluje Fredrik Lundholm, vývojář tohoto systému a pracovník oddělení bezpečnostních funkcí. Pomocí dat z kamery a radaru dokáže automobil bezpečně následovat vozidlo vpředu. Motor, brzdy i řízení reagují automaticky. Pokud je vozidlo vpředu přinuceno k prudkému manévru kvůli překážce v jeho dráze, pomůže řidiči systém řízení, který zajistí, že automobil zatočí stejným směrem. „Tato funkce dokáže významným způsobem usnadnit řidičům život. Naše první generace této pokročilé technologie se zaměřuje na jízdu v kolonách nízkou rychlostí. Automobil následuje vozidlo vpředu ve stejném jízdním pruhu. O všech aspektech jízdy však vždy rozhoduje řidič. Ten může kdykoliv nad vozidlem převzít kontrolu,“ říká Fredrik Lundholm.

Automatické brzdění v křižovatkách
Křižovatky a nájezdy představují nejsložitější část dnešního dopravního prostředí. Když větší množství účastníků silničního provozu z různých směrů souběžně kříží své cesty, stačí malá chyba, která může vyústit v závažnou nehodu. V USA se v roce 2007 21,5% všech smrtelných nehod stalo na křižovatkách a v 16 zemích EU (mezi které není zahrnuto Švédsko) příslušná hodnota za rok 2006 činí 20,6%. "Systém řidiče upozorní na vozidla, která mu kříží cestu, a v případě potřeby dokáže automobil zabrzdit. Systém pro podporu jízdy v křižovatkách využívá řady čidel, pomocí kterých komplexně hodnotí celou situaci. Pokud je zaregistrována kritická situace, systém ji bleskurychle vyhodnotí a zasáhne,“ vysvětluje Mattias Brännström. Jako příklad uvádí řadu vozidel odbočujících na křižovatce vlevo. Jakmile se rozsvítí zelená, jeden automobil za druhým začne odbočovat vlevo. Následně z protisměru na červenou projede jiný automobil a vyvolá bezprostřední nebezpečí. „V této situaci odbočující automobil automaticky zastaví, aby se vyhnul kolizi. Systém pro podporu jízdy v křižovatkách tudíž nejen pomáhá řešit vlastní chyby řidiče, ale také chyby ostatních účastníků silničního provozu,“ vysvětluje Mattias Brännström. Podle něj přístup společnosti Volvo Car Corporation v této oblasti vychází z předpokladu, že automobily by se měly chovat jako lidé. Čidla jsou jejich oči, počítače jsou mozkem a brzdy představují svaly. „Pomocí našich nejmodernějších technologií se snažíme udělat stejnou věc, jakou by v dané situaci udělali lidé, pokud by měli čas reagovat. Chceme řidičům poskytnout podporu v co nejvíce různých situacích,“ říká Mattias Brännström. Aby bylo možné shromáždit data nezbytná pro vývoj těchto systémů, najezdily zkušební automobily stovky tisíc kilometrů v různých dopravních prostředích po celém světě. Konec konců, systém musí být schopen pomoci řidičům stejně dobře v Bangkoku i ve Vancouveru - a to způsobem, který bude přizpůsoben místním odchylkám ve stylu jízdy a hustotě provozu.

Systém detekce zvěře se zaměřuje na kolize s divokou zvěří
Shromažďování dat se pochopitelně neomezuje pouze na městská prostředí. Na venkovských cestách a v odlehlých oblastech může docházet k řadě závažných kolizí s divokými zvířaty. Kolize s divokou zvěří jsou v silniční dopravě významným mezinárodním problémem. Například v Kanadě je každoročně nahlášeno přibližně 40 000 takových nehod vedoucích k poškození vozidla. Švédsko v roce 2010 vykázalo 47 000 kolizí se zvěří. Z nich se v 7 000 případech jednalo o kolize s losy. Podmínky srovnatelné s Kanadou či Švédskem se vyskytují také v Norsku, Finsku a v Rusku. V USA je při kolizích s divokou zvěří každoročně usmrceno přibližně 200 lidí. Tyto oficiální statistiky však neukazují celou pravdu. Nezahrnují například ty nehody, při kterých řidič ve snaze vyhnout se zvířeti narazil do jiného vozidla či do skončil mimo vozovku. Podle studie nehod provedené v letech 2003 - 2010 Univerzitou v Umeå k plným 23 procentům smrtelných nehod došlo poté, co řidiči s vozidlem narazili ve snaze vyhnout se losovi na vozovce - a tyto hodnoty se v oficiálních statistikách nehod s divokou zvěří neobjevují.

Tato technologie je dalším vylepšením našeho systému na ochranu chodců. Velká pozornost byla věnována tomu, aby systém fungoval i za tmy, neboť k většině kolizí s divokou zvěří dochází při stmívání a za úsvitu,“ vysvětluje Andreas Eidehall, technický expert pro oblast aktivní bezpečnosti. K nehodám s divokou zvěří často dochází při vysokých rychlostech. Cílem tedy je snížit rychlost nárazu z přibližně 100-110 km/h na méně než 80 km/h. Jakmile rychlost poklesne pod 80 km/h, vzroste účinnost bezpečnostních systémů vozidla a riziko závažného poranění se zmenší. Pro tento účel je zapotřebí, aby vůz dokázal zvíře rozpoznat na vzdálenost přibližně 30 metrů. Dalším důležitým faktorem je reakční doba - prodleva mezi rozpoznáním zvířete a reakcí systému. „Díky nejmodernějším technologiím dokážeme dobu odezvy ještě více zkrátit a zvýšit tak účinnost celého systému,“ říká Andreas Eidehall.

Systém je díky velkému množství shromážděných dat naučen rozpoznávat tvary zvířat a vzory jejich pohybu. Shromažďování obrázků zvířat v pohybu probíhá kontinuálně. Vzhledem k tomu, že divoká zvířata si v mnoha ohledech osvojila umění zůstat skryta lidskému zraku, jedná se o komplexní proces. „Shromáždit data, jež by nám pomohla pochopit to, jak rozpoznat zvířata, která se příroda ze všech sil snažila skrýt, představuje velkou výzvu. Zaměřujeme se na velká zvířata, neboť ta mohou při nehodě způsobit největší škody a nejzávažnější zranění. Při své práci jsme se zaměřili na losy a na velké kusy vysoké zvěře, nyní se záběr rozšířil také na koně a dobytek. Dalším krokem bude schopnost detekovat menší zvířata, jako jsou srnčí zvěř či divoká prasata,“ říká Anders Eidehall.

Úspěch vyžaduje spolupráci
Vývoj těchto technologií postupuje velmi rychle,“ uzavírá Jan Ivarsson. „A díky stále nižším cenám čidel a dalších elektronických komponent je naším záměrem dosáhnout toho, aby tato pokročilá řešení byla v budoucnu instalována ve všech našich vozidlech. Pro dosažení vize dopravního prostředí bez nehod je klíčová také úzká spolupráce s příslušnými úřady, pojišťovnami a s dalšími automobilkami.

Volvo Car

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Fotografie k článku

Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné Fotografie k článku Volvo bude maximálně bezpečné
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala