Volkswagen Golf slaví čtyřicátiny

vloženo

Volkswagen slaví 40. narozeniny Golfu, nejúspěšnějšíhoevropského vozu všech dob. Dodnes bylo prodáno více než 30 milionů exemplářů tohoto bestselleru. Golf přitom v každé době věrně odrážel probíhající technický pokrok.

Volkswagen Golf slaví čtyřicátiny Volkswagen Golf slaví čtyřicátiny

Vždy to byl Golf, kdo demokratizoval nejdůležitější automobilové technologie a trendy naší doby, ať už šlo o motory přeplňované turbodmychadlem, motory s přímým vstřikováním, elektrický nebo hybridní pohon s možností vnějšího dobíjení; o ABS, ESC, XDS nebo 4Motion; o adaptivní tempomat, funkci nouzového brzdění City, stabilizaci přívěsu nebo multikolizní brzdu; o automatickou klimatizaci, audiosystém Dynaudio, dotykový displej se snímáním přiblížení nebo světlomety LED; o Trendline, Comfortline nebo Highline, GTI, GTD či GTE.


První sériově vyráběný Golf sjel z výrobní linky ve Wolfsburgu dne 29. března 1974. Tam, kde po celá desetiletí dominoval Brouk s motorem vzadu, začala nová epocha vpředu napříč uloženého motoru a pohonu předních kol. Golf I, navržený Giorgiem Giugiarem a designérským studiem Volkswagenu, měl jako nástupce Brouka, vyrobeného v počtu více než 21,5 milionu vozů, navázat na úspěšnou kariéru do té doby nejúspěšnějšího automobilu na světě. A to se podařilo: Již v říjnu 1976 byl oslavován miliontý Golf. V roce 1976 následoval také první Golf GTI, pak Golf Cabriolet (1979) a Golf GTD (1982).

V srpnu 1983 přišel na trh Golf II. Byl to Golf, s nímž poprvé do třídy Golfu zavítal řízený katalyzátor (1984), protiblokovací systém (ABS, 1986) a posilovač řízení. A poprvé byl k mání také s pohonem všech kol (syncro, 1986). S třetí generací Golfu, představenou v srpnu 1991, zahájil Volkswagen novou éru bezpečnosti. Jednak byl Golf III prvním typem této modelové řady, který se od roku 1992 dodával s čelními airbagy. A za druhé přispěl velký pokrok v konstrukci karoserie k tomu, že se výrazně zlepšila úroveň pasivní bezpečnosti, tedy ochrany cestujících při nehodě. Mezi další technické milníky této modelové řady patřil první šestiválcový motor (VR6), tempomat, první vznětový motor s přímým vstřikováním (TDI, 1993), nový kabriolet, nová verze s pohonem všech kol (syncro II) a první Golf Variant.

V oblasti bezpečnosti udělal další významný pokrok Golf IV představený v roce 1997. Nejlepším příkladem bylo zavedení stabilizačního systému ESC. V roce 1998 představil Volkswagen první model Golf 4Motion s pohonem všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex. V roce 2002 uvedl Volkswagen model Golf R32 s nejvyšší rychlostí 250 km/h – v této vrcholné verzi modelové řady Golf debutovala poprvé revoluční dvouspojková převodovka (DSG).

Golf V byl Golfem, jehož komfort, dynamika a kvalita zastínila v roce 2003 leckterého konkurenta z vyšší střední třídy. To platilo i pro bezpečnost. Poprvé se Golf dodával na přání také s bočními airbagy pro cestující na vnějších sedadlech vzadu – společně s šesti airbagy v sériové výbavě (čelní, boční vpředu a hlavové) bylo na palubě celkem osm ochranných vzduchových vaků. V oblasti komfortu a dynamiky bodoval Golf V díky své nové čtyřprvkové zadní nápravě, sedmistupňové převodovce DSG, bi-xenonovým světlometům, panoramatickému posuvnému střešnímu oknu a motoru Twincharger (TSI), který kombinoval přeplňování turbodmychadlem a kompresorem a byl představen jako světový unikát v roce 2006. Ve stejné době debutoval také Golf Plus, v roce 2007 CrossGolf, nový Variant a extrémně úsporný Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).

Od roku 2008 se pod kapotou modelu Golf VI objevovalo stále více motorů TSI, zatímco u vznětových motorů TDI došlo k přechodu ze systému vstřikování čerpadlo-tryska na systém common rail, který přinesl ještě vyšší dynamiku při nižší spotřebě paliva. Vrcholem byl druhý Golf BlueMotion s průměrnou spotřebou pouhých 3,8 l/100 km, jíž odpovídají emise CO2 99 g/km. Díky novým asistenčním systémům (mj. asistent dálkových světlometů Light Assist, parkovací asistent Park Assist, atd.) to byl do té doby nejpokrokovější Golf.

Dne 4. září 2012 oslavil Volkswagen světovou premiéru sedmého Golfu. Hmotnost byla snížena až o 100 kilogramů. V závislosti na motoru klesla spotřeba paliva v porovnání s předchůdcem až o 23 procent. Nový Golf TDI BlueMotion1 spotřebuje za normovaných podmínek kombinovaného cyklu EU už jen 3,2 l/100 km (tomu odpovídají emise CO2 85 g/km). Volkswagen kromě toho vybavil tuto generaci Golfu celou armádou nových a zčásti sériově dodávaných asistenčních systémů. V roce 2014 uskutečňuje Volkswagen elektrifikaci kompaktní třídy. U prodejců je již k dispozici čistě elektricky poháněný e-Golf2 s dojezdem přibližně 190 kilometrů. Na podzim se navíc postaví na start nový Golf GTE3, jehož hybridní pohon s možností vnějšího nabíjení dosahuje normované spotřeby pouhých 1,5 l/100 km, přičemž cca 50 kilometrů dokáže Golf GTE překonat s čistě elektrickým pohonem.

Golf je nejvíce vyráběným modelem Volkswagen všech dob. V létě 2013 překonala sedmá generace dokonce hranici 30 milionů vyrobených vozů. Aktuální modelová řada se vyrábí v závodech Wolfsburg, Cvikov, Fo-šan (Čína) a Puebla (Mexiko).

Volkswagen, AC&C Public Relations, s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Volkswagen Golf slaví čtyřicátiny Fotografie k článku Volkswagen Golf slaví čtyřicátiny
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

12.10.2018
Hyundai i40 místo příchodu nové generace prošel modernizací
08.10.2018
Hyundai i30 Fastback N - Nošovický rychlík se představuje
07.10.2018
Zbrusu nová generace BMW řady 3 je tady
06.10.2018
Test: Lexus RX L 450h přináší recept na pohodu
05.10.2018
Test ojetiny: Alfa Romeo Giulietta 1.4T (video)
03.10.2018
Na Škodu Kodiaq RS milion korun rozhodně nestačí
02.10.2018
Test ojetiny: Opel Astra H – stále přitažlivá a za dobrou cenu!
01.10.2018
Platí nová povinná výbava do auta!
29.09.2018
Test: N jako Nejlepší? Hyundai i30 N Performance

28.09.2018
Test ojetiny: Hyundai Atos Prime – levná nákupní taška
27.09.2018
Volvo V60 Cross Country - zvýšené kombi se chystá do terénu
25.09.2018
Test: Toyota GT 86 Black Touch - stárnoucí recept na zábavu
23.09.2018
Nissan uvádí na trh odolnější Navaru OFF-ROADER AT32
21.09.2018
Uhrančivý Peugeot 508 má české ceny
20.09.2018
Kia Sportage po modernizaci přijde minimálně na 514 980 Kč
17.09.2018
Test: Vstříc pohodě! Citroën Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDi 163
k
12.09.2018
Ušetřete při koupi nového auta, Peugeot i Toyota budou mít své dny
11.09.2018
Test ojetiny: Volvo S60 – lepší než myslíte
07.09.2018
BMW X2 M35i je tady, vrchol nabídky umí stovku za pět sekund
30.08.2018
Test ojetiny: Citroën C2 VTR a VTS – pro ty, co se nebojí