Volkswagen Golf slaví čtyřicátiny
Volkswagen slaví 40. narozeniny Golfu, nejúspěšnějšíhoevropského vozu všech dob. Dodnes bylo prodáno více než 30 milionů exemplářů tohoto bestselleru. Golf přitom v každé době věrně odrážel probíhající technický pokrok.
Vždy to byl Golf, kdo demokratizoval nejdůležitější automobilové technologie a trendy naší doby, ať už šlo o motory přeplňované turbodmychadlem, motory s přímým vstřikováním, elektrický nebo hybridní pohon s možností vnějšího dobíjení; o ABS, ESC, XDS nebo 4Motion; o adaptivní tempomat, funkci nouzového brzdění City, stabilizaci přívěsu nebo multikolizní brzdu; o automatickou klimatizaci, audiosystém Dynaudio, dotykový displej se snímáním přiblížení nebo světlomety LED; o Trendline, Comfortline nebo Highline, GTI, GTD či GTE.
V srpnu 1983 přišel na trh Golf II. Byl to Golf, s nímž poprvé do třídy Golfu zavítal řízený katalyzátor (1984), protiblokovací systém (ABS, 1986) a posilovač řízení. A poprvé byl k mání také s pohonem všech kol (syncro, 1986). S třetí generací Golfu, představenou v srpnu 1991, zahájil Volkswagen novou éru bezpečnosti. Jednak byl Golf III prvním typem této modelové řady, který se od roku 1992 dodával s čelními airbagy. A za druhé přispěl velký pokrok v konstrukci karoserie k tomu, že se výrazně zlepšila úroveň pasivní bezpečnosti, tedy ochrany cestujících při nehodě. Mezi další technické milníky této modelové řady patřil první šestiválcový motor (VR6), tempomat, první vznětový motor s přímým vstřikováním (TDI, 1993), nový kabriolet, nová verze s pohonem všech kol (syncro II) a první Golf Variant.
V oblasti bezpečnosti udělal další významný pokrok Golf IV představený v roce 1997. Nejlepším příkladem bylo zavedení stabilizačního systému ESC. V roce 1998 představil Volkswagen první model Golf 4Motion s pohonem všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex. V roce 2002 uvedl Volkswagen model Golf R32 s nejvyšší rychlostí 250 km/h – v této vrcholné verzi modelové řady Golf debutovala poprvé revoluční dvouspojková převodovka (DSG).
Golf V byl Golfem, jehož komfort, dynamika a kvalita zastínila v roce 2003 leckterého konkurenta z vyšší střední třídy. To platilo i pro bezpečnost. Poprvé se Golf dodával na přání také s bočními airbagy pro cestující na vnějších sedadlech vzadu – společně s šesti airbagy v sériové výbavě (čelní, boční vpředu a hlavové) bylo na palubě celkem osm ochranných vzduchových vaků. V oblasti komfortu a dynamiky bodoval Golf V díky své nové čtyřprvkové zadní nápravě, sedmistupňové převodovce DSG, bi-xenonovým světlometům, panoramatickému posuvnému střešnímu oknu a motoru Twincharger (TSI), který kombinoval přeplňování turbodmychadlem a kompresorem a byl představen jako světový unikát v roce 2006. Ve stejné době debutoval také Golf Plus, v roce 2007 CrossGolf, nový Variant a extrémně úsporný Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).
Od roku 2008 se pod kapotou modelu Golf VI objevovalo stále více motorů TSI, zatímco u vznětových motorů TDI došlo k přechodu ze systému vstřikování čerpadlo-tryska na systém common rail, který přinesl ještě vyšší dynamiku při nižší spotřebě paliva. Vrcholem byl druhý Golf BlueMotion s průměrnou spotřebou pouhých 3,8 l/100 km, jíž odpovídají emise CO2 99 g/km. Díky novým asistenčním systémům (mj. asistent dálkových světlometů Light Assist, parkovací asistent Park Assist, atd.) to byl do té doby nejpokrokovější Golf.
Dne 4. září 2012 oslavil Volkswagen světovou premiéru sedmého Golfu. Hmotnost byla snížena až o 100 kilogramů. V závislosti na motoru klesla spotřeba paliva v porovnání s předchůdcem až o 23 procent. Nový Golf TDI BlueMotion1 spotřebuje za normovaných podmínek kombinovaného cyklu EU už jen 3,2 l/100 km (tomu odpovídají emise CO2 85 g/km). Volkswagen kromě toho vybavil tuto generaci Golfu celou armádou nových a zčásti sériově dodávaných asistenčních systémů. V roce 2014 uskutečňuje Volkswagen elektrifikaci kompaktní třídy. U prodejců je již k dispozici čistě elektricky poháněný e-Golf2 s dojezdem přibližně 190 kilometrů. Na podzim se navíc postaví na start nový Golf GTE3, jehož hybridní pohon s možností vnějšího nabíjení dosahuje normované spotřeby pouhých 1,5 l/100 km, přičemž cca 50 kilometrů dokáže Golf GTE překonat s čistě elektrickým pohonem.
Golf je nejvíce vyráběným modelem Volkswagen všech dob. V létě 2013 překonala sedmá generace dokonce hranici 30 milionů vyrobených vozů. Aktuální modelová řada se vyrábí v závodech Wolfsburg, Cvikov, Fo-šan (Čína) a Puebla (Mexiko).
Volkswagen, AC&C Public Relations, s.r.o.
Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen
Fotografie k článku


Sdílet článek
Komentáře k článku:
Další články (posledních 20 z celkem 20)
- 19.02.2019
- Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře
- 18.02.2019
- Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV
- 14.02.2019
- BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
- 11.02.2019
- Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
- 10.02.2019
- Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
- 08.02.2019
- Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
- 07.02.2019
- Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
- 06.02.2019
- Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
- 05.02.2019
- Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
- 04.02.2019
- Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
- 31.01.2019
- Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
- 30.01.2019
- Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
- 29.01.2019
- Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
- 28.01.2019
- Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
- 23.01.2019
- Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
- 20.01.2019
- Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
- 14.01.2019
- Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
- 11.01.2019
- Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
- 10.01.2019
- Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
- 08.01.2019
- Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu