Vojtěch Štajf pojede Arctic rallye

vloženo

Arctic rallye za polárním kruhem patří k nejextrémnějším zimním soutěžím na planetě. Tradiční závod odstartuje koncem měsíce v Laponsku a k naší radosti se ji vůbec poprvé zúčastní česká posádka ve složení Vojtěch Štajf, Petra Řiháková jedoucí na závodním voze Subaru Impreza. Na účastníky závodu čekají extrémní mrazy.

Vojtěch Štajf pojede Arctic rallye Vojtěch Štajf pojede Arctic rallye

Vojtěch Štajf se svou modrou Imprezou odstartuje rovnou v nejextrémnější zimní soutěži planety – Arctic rallye za polárním kruhem ve Finsku. Tento závod se koná tradičně koncem ledna v Laponsku – nejsevernější části Finska a jeho centrem je zdejší správní středisko Rovaniemi – díky domovině vánoční postavy Santa Clause je pak známé nejen fanouškům motorismu. V tomto městečku, kde koncem ledna panuje polární noc a slunce vychází jen na tři hodiny denně, teploty často klesají k minus čtyřiceti stupňům Celsia.


Arctic rallye se pak jezdí již od roku 1966 a je jednou z nejstarších automobilových soutěží. V minulosti se tento závod jel až do roku 2004 jako součást mistrovství Evropy, v roce 1977 a 1978 byl pak dokonce součástí Mistrovství světa jezdců. Mezi vítězi této obtížné rallye najdeme dokonce pět mistrů světa a díky specifičnosti tohoto závodu není divu, že se jedná výhradně o Skandinávce – Hannu Mikkola (1970), Ari Vatanen (1977, 1978), Timo Salonen (1982), Tommi Mäkinen (1989) a Marcus Grönholm (1996,1997,1998).

V letošním ročníku startovní listina čítá téměř 130 posádek, kromě domácích Finů tu najdeme nejen mnoho dvojic ze sousedního Ruska, ale i velký počet zahraničních účastníků ze zemí jako Ukrajina, Estonsko, Polsko a Rakousko, z větší dálky jsou pak jezdci z Itálie nebo třeba Kazachstánu. Mezi závodními vozy převládají auta s pohonem všech kol, najdeme tu pestrou směsici od klasických produkčních aut přes jejich vylepšené verze R4 a speciály S2000 až po nejvyšší specifikaci – vozy WRC.

Vojtěch Štajf s Petrou Řihákovou jsou pak vůbec první českou posádkou v historii Arctic rallye a za svůj úspěch by považovali umístění v první dvacítce. Jezdec týmu Subaru se na tuto velkou zkušenost obzvlášť těší: „V motoristickém sportu existují běžné závody a pak ty, které jsou něčím jedinečné a proto se staly ikonou. Kromě Monte Carla, které je královnou mezi soutěžemi, je dalším extrémem Dakar. Obojí jsem měl již možnost okusit, a protože mám rád další výzvy a neprobádaná území, rozhodli jsme se s Petrou vyrazit do jedněch z nejkrutějších podmínek na Zemi a dokázat, že i tým ze střední Evropy je schopen připravit vlastními silami závodní vůz pro zdejší start. Mám radost, že naši dosavadní partneři v čele se Subaru ČR, APM Automotive, Castrol a Exedy, doplnění novými partnery - společnostmi Nokian tyres, Abadia, Krinner a Neff se nás rozhodli v této skutečně náročné výpravě za polární kruh podpořit.

Příprava závodního vozu totiž byla důkladná. Tým musel například vyměnit svíčky, s těmi používanými v našich podmínkách by Impreza vůbec nenaskočila. Většinu náplní pak také mechanici měnili za speciální – standardní olej v tlumičích by znemožnil jejich funkčnost, do motoru pak musel týmový partner Castrol dodat speciální verzi oleje, jinak by byly starty studeného motoru velmi problematické a pro samotný agregát ne zcela bezpečné, o chladicí kapalině v motoru není třeba vůbec hovořit. Kapalina v ostřikovačích je potom neředěným koncentrátem do -70 stupňů Celsia, pokud by totiž teplota překonala zde historické minimum při Arctic rallye – 46 stupňů pod nulou, již při rychlosti 80 km/h je tato teplota rovna minus 74 stupňům. Jelikož je zdejší trať, plná horizontů, spíše rychlejšího charakteru, vozy zde často dosahují na rovných úsecích i rychlostí těsně pod 200 km/h a z tohoto důvodu je potřeba nechat k chladiči jen omezený přístup vzduchu. Pro správnou přípravu směsi je nutné přenastavit software řídící jednotky motoru, a jelikož v našich podmínkách nebylo možné specifické teploty nasimulovat, do

Dejme slovo týmovému šéfmechanikovi Pavlu Janouškovi: „Imprezu jsme na tento jedinečný podnik chystali déle než obvykle, celkem asi patnáct pracovních dnů. Pro extrémní mrazy je potřeba nejen měnit náplně, svíčky a třeba nastavení pro sníh, ale také instalovat jiné tlumiče, brzdové komponenty, stabilizátory a zkontrolovat důkladně celý vůz, počínaje stavem hadic chladicího systému až po funkčnost topení. Start na Arctic rallye tak není výzva jen pro Vojtu s Petrou, ale i pro nás mechaniky. Přeci jen obstarávat auto v takových mrazech nejsme z jiných závodů zvyklí, jsem ale přesvědčený, že to zvládneme.“ Samostatnou kapitolou jsou speciální pneumatiky, které jsou v odlišném provedení pro levou a pravou stranu auta, a každá je opatřena 380 hroty vystupujícími 7mm nad běhoun. Hrotované pneumatiky, tentokrát v sériové verzi Nokian Hakkapeliitta 7, pak bude posádka používat už při seznamovacích jízdách. Hroty se do ledu doslova zakousnou a jízda tak pro našince téměř popírá fyzikální zákony – pro jezdce i diváky je to skvělý zážitek, který však může skončit opuštěním trati ve velké rychlosti.

Hovoříme-li o divácích, podpořit Vojtu s Petrou se vydává i početná skupina českých fanoušků: „Jakmile jsem se o Vojtově plánu dozvěděl, zamluvil jsem letenky a sehnal v Rovaniemi ubytování. Přesvědčit dalších dvanáct přátel mi netrvalo dlouho a už se za polární kruh těšíme. Sledovat tento věhlasný závod bude jistě skvělým zážitkem, nejvíc fandit budeme samozřejmě Impreze Subaru Czech rally teamu,“ říká člen Vojtova fan-clubu Otto Slezák, jinak též dlouholetý navigátor rallye.

Jelikož topení závodní Imprezy směřuje výhradně na čelní sklo, posádka využívá speciálních bateriových vyhřívačů bot, které jsou obdobou varianty pro lyžaře. Vzhledem ke zdejším drsně nízkým teplotám ale baterie vydrží jen hodinu a půl. Perličkou je povinná výbava tréninkového i závodního vozu pro případ odstoupení, kde nesmí chybět nejen lopata, lano a dva varovné trojúhelníky, ale i polární oblečení pro oba členy posádky.

Subaru, Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Vojtěch Štajf pojede Arctic rallye
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up