V případě poruchy řidiči na dálnicích hazardují

21. 11. 2014
Sdílet článek

Čeští řidiči se chovají v případě defektu na silnici stále spíše nezodpovědně. Podle nejnovějšího průzkumu finanční skupiny AXA například více než polovina řidičů přeběhne rušnou dálnici, aby se dostala k protější čerpací stanici pro palivo. Třetina lidí pak nerušeně zůstává sedět v nepojízdném autě v odstavném pruhu a vůbec si neuvědomuje, jak nebezpečné to kvůli hrozící srážce s projíždějícími vozy může být.

1 z 5 českých řidičů už někdy zůstal stát v nepojízdném vozu na dálnici. I přes toto relativně vysoké číslo přitom jen třetina lidí využívá pro opravy defektu asistenčních služeb. Ti zbylí si vůbec nepřipouští možné hrozby a často nebezpečné situace řeší zbytečně riskantním způsobem. Místo, aby jednoduše zvedli telefon a zavolali asistenční službu, která vše vyřeší za ně, si lidé zbytečně zahrávají se svým životem. Pokud by jim došlo palivo, celých 51 % řidičů by totiž podle průzkumu pojišťovny AXA dokonce klidně riskovalo život a přeběhlo dálnici, aby se dostali k čerpací stanici v protisměru. Pouhých 25 % dotázaných řidičů toto na první pohled velmi nebezpečné řešení rezolutně odmítlo.


Čeští řidiči využívají asistenční služby stále poměrně málo i přesto, že je mají již v rámci pojištění mnohdy k dispozici. Z našeho průzkumu vyplývá, že je stále častěji využívá především mladší generace. Se stoupajícím věkem se lidé při řešení poruch na silnici spoléhají spíše sami na sebe. Lidé okolo 50 let věku využívají asistenčních služeb jen zhruba ve čtvrtině případů, zatímco mladí řidiči do 26 let skoro dvakrát tak často, tedy ve 44 % z nich. Asistenční služby přitom zaručují rychlou pomoc při řešení téměř všech krizových situací, se kterými se řidiči na cestách mohou setkat, a ušetřit jim tak mnoho času a energie,“ upozorňuje Karel Žyla, manažer PR a interní komunikace finanční skupiny AXA.

Důvodem může být i častý názor, že se asistenční služby vztahují pouze na závažné nehody a defekty, kdy musí být automobil odtažen do servisu, anebo že by například kvůli prázdné nádrži řidiči uprostřed noci pojišťovnu obtěžovali. „Tak tomu ale samozřejmě není. Vždyť asistenční služby jsou tu právě pro naše klienty, aby jim pomohly při jakémkoli problému na silnici.“ doplňuje Karel Žyla.

Další častou ukázkou nerozvážného chování je řešení situace nepojízdného vozidla na dálnici. Skoro 30 % řidičů totiž zůstává sedět v autě stojícím pouze v odstavném pruhu. Úplně tak ignorují nebezpečí možné srážky s vozidly jedoucími kolem. Člověku se pochopitelně z vyhřátého auta do podzimního deště nebo zimy nechce, nikdy by však neměl zůstávat v autě déle, než je nezbytně nutné. Právě za špatného počasí je totiž riziko kolize s projíždějícím vozem kvůli zhoršené viditelnosti nejvyšší.

Pokud jde o závažnější poruchu, se kterou si řidiči neporadí sami, na asistenční službu se obracejí poměrně často (v 55 %), 37 % ale přece jen preferuje pomoc od známého nebo příbuzného. Jednoduší poruchy se pak snaží řešit spíše svépomocí. Celých 55 % řidičů si například v případě výměny kola poradí samo. I ta ale může být nebezpečná. Pokud dojedete s vozem na odstavné parkoviště, není na zapojení vlastní zručnosti nic špatného. Pokud ale náhle zastaví pouze v odstavném pruhu frekventované silnice, měli by nechat výměnu raději odborníkům, kteří jsou na tyto situace vybaveni.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč