Úspěšný rok Citroënu

vloženo

1 348 000 nových vozů – takové je resumé konsolidovaných prodejních výsledků společnosti Automobiles Citroën za rok 2004. Toto číslo odpovídá představám managementu, s nimiž značka vstupovala do roku 2004. Nicméně představuje pokles o 1,7 % proti celkové bilanci roku 2003.

Ilustrační foto k článku Úspěšný rok Citroënu Rok 2004 přinesl značce Citroën celou řadu úspěchů. Bilanci dominují především sportovní výsledky, konkrétně druhý titul mistrů světa WRC v Poháru konstruktérů v řadě, stejně jako primát mezi piloty pro jezdce na voze Citroën Xsara Sébastiena Loeba (spolujezdec Daniel Elena). Byl to však i rok uvedení inovovaného modelu C5 na trh a na jeho konci navíc ještě zbrusu nového modelu C4 v provedení hatchback a coupé.

Oba modely byly příznivě přijaty nejen odborníky a médii, ale především širokou veřejností. Modely, které jsou nabité nejmodernějšími technologiemi, však slouží především svým majitelům a uživatelům. Silným argumentem pro ně byly také poslední výsledky testů EuroNcap, v nichž Citroëny C5 a C4 získaly nejvyšší hodnocení a zařadily se na čelo žebříčku pasivní bezpečnosti. Rok 2004 však byl i rokem, v němž prodejní výsledky silně ovlivňovalo několik vnějších faktorů. Celosvětovou bilanci poznamenal pokles růstu čínského trhu, na němž se podepsala cenová válka a silná konkurence. Na tomto trhu proto Citroën redukoval své aktivity.

V Evropě nebyl vzestup trhu globálně tak silný a rychlý, jak se předpokládalo. Z tohoto pohledu byl ale rok 2004 pro Citroën úspěšný zejména v segmentu kompaktních vozů, vždyť se po celém světě prodalo 518 000 vozů C2, C3 a C3 Pluriel. To se odrazilo na celosvětovém nárůstu o 4,7 % v tomto segmentu. Dál dobře si vedla Xsara Picasso, byť byla vystavena zesílenému tlaku konkurence. Přesto se tohoto modelu prodalo přes 220 000 kusů, a to zejména díky oživení zájmu o model s novou motorizací (1.6 HDi 110 k). Rok 2004 byl ale i ve znamení dlouho očekávaného nástupu modelů C5 a zejména C4. Došlo k němu až ke konci roku, takže prodejní výsledky nebyly těmito modely zásadním způsobem ovlivněny. Zájem o ně však usnadnil Citroënu přechod do roku 2005. Od poloviny listopadu 2004 se prodalo 39 000 vozů C4 a 24 800 vozů C5 (od října 2004).


Evropa
Evropský trh osobních a lehkých užitkových vozů vykázal celoročně růst o 2,9 %. Citroën zaznamenal v západní Evropě tržní podíl 6,7 % (v roce 2003 6,9 %), resp. 1 095 000 prodaných vozů.

Francie
zaznamenala nepatrný nárůst trhu obecně, na němž se Citroën podílí v obou kategoriích 13,7 %. To reprezentuje celkem 332 000 prodaných vozů. U osobních vozů je tržní podíl 12,8 % (v roce 2003 13,5 %), posílil však podíl na trhu LUV. Také aktivity Citroënu na francouzském trhu poznamenal nástup modelů C4 a C5. Například u C5 došlo díky inovacím k posílení prodeje tohoto modelu proti stejnému období roku 2003 o 67 %! C4 má ve Francii za sebou 13 260 prodaných kusů. Mezi užitkovými vozy si drží Citroën podíl 18,4 % , což je proti roku předcházejícímu dokonce o 5,1 % více. Velkou zásluhu na tom má nový Jumpy (nárůst o 12,9 %).

Španělsko
má za sebou rok rekordního posílení (o 10,3 %), na němž se Citroën podílel 209 000 prodanými vozy. Tržní podíl činil 11,3 % a značka Citroën je mezi výrobci na 2. pozici. U osobních vozů je tržní podíl značky 10,8 % a ve Španělsku si Citroën připsal rekordní počet prodejů – 163 000 kusů. V kompaktních autech jsou C2 a C3 s počtem 66 130 prodaných vozů na čele španělského žebříčku. Lídrem trhu je Citroën na poli užitkových vozů (45 000 kusů a podíl 13,6 %).

Itálie a Citroën, to jsou už tři roky v řadě s neustálým růstem prodejů. 156 000 prodaných osobních i užitkových vozů znační proti roku 2003 přírůstek 11 %. Podíl Citroënu činí 6,5 %. U užitkových vozů se Citroën postaral o historický zápis, neboť posílil proti roku 2003 o 21 %. Mezi osobními auty měla nejlepší rok Xsara Picasso (25 200 kusů), dále C2 (33 800), C3 (63 400) a C3 Pluriel (8900). Citroën se v Itálii stal prvním dovozcem, kterému se podařilo v roce 2004 překročit hranici 100 000 prodaných vozů v tomto segmentu.

Velká Británie
zaregistrovala po čtyřletém období nepřetržitého růstu trhu mírný pokles v kategorii osobních vozů. Citroën si za tohoto stavu udržuje tržní podíl 5,1 %. Proti roku 2003 však prodal o 13 500 aut méně, nicméně roční bilance se zarazila na čísle 129 400 prodaných vozů Citroën. Nejlepšího výsledku opět dosáhla Xsara Picasso (37 000 kusů) a dál je lídrem ve své kategorii.

Německo
má pro Citroën nesmírný význam, podíl na tamějším trhu činil v roce 2004 1,9 %. U osobních vozů je stabilní, i když se prodalo o 10 % méně Citroënů než před rokem. Trh užitkových vozů vykázal čtyřprocentní propad, nicméně Citroën si polepšil hned o 13 % a tržní podíl v této kategorii se proti 3,8 % zvedl na 4,2 %. Největšího nárůstu dosáhly kompaktní vozy (o 15 %), což může posloužit jako částečná kompenzace za nižší prodeje ve střední třídě, v Německu tradičně nabité konkurencí. Díky objednávkám na modely C4 a C5 však vstupuje Citroën do roku 2005 optimisticky naladěn.

V Belgii a Lucembursku trhu vládnou kompaktní vozy a Citroën v této kategorii posílil o 7 %. Dobře si vedly modely Berlingo a Xsara Picasso (2. místo mezi monospacy). Celkově trh posílil o 6 %, Citroën celkově dokonce o 10,3 %.

Nizozemsko
představuje pro Citroën stabilní trh. Rok 2004 značka končila s podílem 5,1 % a 29 000 prodanými osobními a užitkovými vozy.

Rakousko zaznamenalo pro Citroën historický rekord – poprvé za 10 let překonal hranici 12 000 prodaných vozů. Trh osobních aut stoupal o 3 %, Citroën posílil o 6 % (10 700 vozů) a drží tržní podíl 3,5 %. S užitkovými vozy Citroën posílil dokonce o 11 % a tržní podíl se blíží pětiprocentní hranici. Švýcarsko značí pro Citroën 11 000 prodaných osobních aut a podíl 4 %. Ve Švýcarsku jsou velice úspěšné modely C8 a Berlingo, které okupovaly 2. místa ve svých kategoriích. Citroën posílil také mezi užitkovými vozy, mezi nimiž zaujímají Berlingo a Jumpy druhé pozice na trhu. Největšího nárůstu ale dosáhl model Jumper.

Portugalsko
má za sebou rok mírného, čtyřprocentního posilování trhu, na němž se Citroën stabilizoval s podílem 8,5 %. Užitkovým verzím dominuje Berlingo a spolu s Jumpy a Jumperem dominují kategorii malých fourgonů. Mezi osobními vozy posílil Citroën o 6,8 %, přičemž na trhu vládnou C2, C3 a C3 Pluriel. Podíl Citroënu mezi osobními vozy činí 7,5 %. Velký zájem je o model C4, Xsara Picasso posílila v zájmu nakupujících o 6,3 %, a to hlavně díky motoru 1.6 HDi 110 k. Díky němu Xsara Picasso narostla proti roku 2003 o 40 %!

Švédsko
uzavřelo rok 2004 s nárůstem o 2 %, na kterém si Citroën udržuje podíl 4,3 % (loni 4,5 %). Bilanci ovlivnilo střídání stráží mezi xsarou a C4. Ve druhém pololetí si Citroën značně pozici vylepšil v kategorii lehkých užitkových aut. Zájem byl o 10 % vyšší než ve stejném období 2003. Dánsko představuje vysoce konkurenční prostředí, ve kterém tamní trh stoupal dokonce o 33 %. Citroën zaujímá solidní 8,5 % podílu. Největší zájem byl o C2, C5 a Xsaru Picasso. Norsko vykázalo pro Citroën pozoruhodný nárůst o 17 %. Mezi osobními vozy byl největší zájem o C2, který se stal nejprodávanějším vozem v kompaktním segmentu. Největší skok v zákaznickém zájmu ale přišel u Xsary Picasso s novým motorem 1.6 HDi 110 k – dokonce o 89 % více prodejů než v roce 2003! Pozoruhodný je obecný vzestup trhu o 20 % mezi užitkovými vozy, na němž Citroën posílil dokonce o 26 %.

Finsko
si připsalo jednoprocentní pokles trhu, na kterém si udržuje Citroën podíl 5,1 %. Řecko bylo pro prodeje Citroënu příznivé, značka si polepšila o 9 % a díky 17 400 prodaných vozů osobních i užitkových drží podíl 5,6 %.

Střední a východní Evropa
Vstup řady zemí do Evropské unie k 1. květnu 2004 značně ovlivnil celkový výsledek této oblasti a trh s automobily vůbec. Obavy z budoucího růstu cen se projevily zvýšenými prodeji zejména v prvním čtvrtletí roku, tedy před vstupem do EU. Druhé pololetí bylo silně poznamenáno zvýšenou nabídkou, která se v nových zemích EU projevila.

Maďarsko si prodělalo poprvé po deseti letech tržní pokles o 1 %, podíl Citroënu tu činí 3,8 %. V

Polsku
došlo před vstupem do unie k pádu cen, od května se pak dostavil tržní propad o 32 %, za celý rok o 12 %. Citroën má podíl 4 % (v roce 2003 4,6 %).

V nečlenském Chorvatsku se trh osobních vozů propadl o 8 %, užitkových vozů o 12 %. V červenci 2004 totiž vzrostla v Chorvatsku dovozní cla, což vyvolalo zdražení dovážených aut. Z tohoto pohledu se jeví podíl Citroënu 8,9 % jako velice solidní, u užitkových aut má dokonce podíl 15 % a třetí pozici na trhu.

Na Slovensku činí podíl Citroënu 5,6 %, ve Slovinsku 8,9 %. Velký úspěch zaznamenaly vozy C2 a C3.

Svět
Mimo Evropu se prodalo celkem 195 000 vozů Citroën, což představuje jednoprocentní nárůst v této části světa proti bilanci za rok 2003. Celkový výsledek je ovlivněn poklesem prodejů v Číně o 25 300 aut. Ten byl ale vykompenzován zvýšeným zájmem o značku Citroën v jiných teritoriích. V Latinské Americe byly zaregistrovány největší přírůstky proti obecné tendenci tamějších trhů. V Brazílii o 17 % (20 800 vozů), v Chile o 33 % (4500) a v Argentině dokonce o 121 % (7900 kusů). Za celý region představuje meziroční přírůstek 38 %. V Turecku došlo po prodejní recesi k oživení dokonce o 88 %, Citroën se na tomto posílení podílel nárůstem 53 %. V Alžírsku si značka polepšila dokonce o 146 % (podíl na trhu 5,5 %). V Rumunsku má Citroën bilanci o 18 % lepší než před rokem, v Rusku o 38 %, v Jihoafrické republice o 117 % (díky C2 zdvojnásobený podíl na trhu). V Japonsku byl zájem o Citroëny téměř o pětinu vyšší než před rokem.

Rok 2004 v kostce

Od října je na trhu nový model C5, od poloviny listopadu C4 v provedení hatchback a coupé. C2 bilancuje se 150 000 prodanými kusy, velký zájem je o sportovní verzi C2 VTS. C3 napočítal 336 000 prodaných kusů a oživení nabídky se systémem Start & Stop a převodovkou SensoDrive. Novinkou je plynový pohon pro C3 vyvinutý ve spolupráci s Gaz de France. Novinkou je rovněž verze C3 XTR. Xsara Picasso oslavila v roce 2004 už miliontý vyrobený a prodaný kus. Rok 2004 k této bilanci přispěl 220 000 prodanými vozy tohoto modelu s motorem 1.6 HDi. V užitkových vozech si Citroën v Evropě drží desetiprocentní tržní podíl. Prodejní úspěch měly vozy Jumper, Jumpy, ale také C 15. Tento nesmrtelný pomocník oslavil 20 let! Sportovní úspěchy značně přispěly k pozitivnímu vnímání značky. Jak by ne, když Citroën podruhé v řadě získal v seriálu mistrovství světa v rallye Pohár konstruktérů a Sébastien Loeb na voze Xsara WRC získal pro značku premiérový titul mezi piloty. Do hrdé sportovní bilance patří také dík druhému továrnímu pilotovi Carlosu Sainzovi, který se s aktivní kariérou rozloučil za volantem Xsary WRC se zápisem 26 vítězství v mistrovství světa.

Zdroj: Citroën Česká republika, s. r. o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.01.2017
Chcete koupit Toyotu nebo Peugeot? Od soboty ušetříte desetitisíce
17.01.2017
Kolik Simply Clever prvků má nová Octavia? Podívejte se!
16.01.2017
Test: Škoda Octavia 1.0 TSI – lepší, než myslíte (+video)
15.01.2017
Škoda Muzeum se chlubí rekordní návštěvností, už jste tam byli?
14.01.2017
Renault Megane GrandCoupe - limuzína za cenu Škody Rapid
13.01.2017
Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“
13.01.2017
Nové Audi SQ5 ve znamení návratu benzínového šestiválce
12.01.2017
Nová generace Hyundai i30 je tady, na trh vstupuje v limitované výbavě
12.01.2017
Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
11.01.2017
Škoda Octavia má nový vzhled, ale původní techniku. Nové motory až v létě
11.01.2017
Bentley Continental Supersports je králem čtyřmístných kupé
10.01.2017
Lexus LS 2018 - luxusní limuzína s desetistupňovým automatem
09.01.2017
Kia Stinger bude zadokolka a půjde po krku prémiovým konkurentům
09.01.2017
Test ojetiny: Volkswagen Passat 3,6 FSI 4Motion - pan Tajemný
08.01.2017
Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!
07.01.2017
Nejprodávanější modely: Škoda Octavia, Fabia, Rapid a Superb
06.01.2017
Kolik stojí vlastnit BMW M3? (+video)
06.01.2017
Nová auta jdou na dračku - přehled nejprodávanějších
05.01.2017
U Fordu neujde elektrifikaci Mustang ani legendární F-150
05.01.2017
Test: Alfa Romeo Giulietta – jak jezdí v dieselu s automatem?