Ušetřete při přezouvání pneumatik

vloženo

Od 1. dubna většina řidičů obouvá svůj vůz na letní pneumatiky, což s sebou nese náklady na přezutí a často i pořízení nové sady pneu. Společnost LeasePlan připravila pro řidiče i správce firemních autoparků několik praktických rad, jak při výměně pneumatik ušetřit peníze i čas.

Ušetřete při přezouvání pneumatik Ušetřete při přezouvání pneumatik

Společnost LeasePlan vychází ze zkušeností se správou svého autoparku, který zahrnuje více než 20.000 firemních vozidel po celé České republice. „Náklady na pořízení a přezouvání standardních pneumatik běžně dosahují 30 – 40 % z celkových nákladů na údržbu vozidla nebo vozového parku. Jednoduchým způsobem na nich lze ušetřit i tisíce korun, samozřejmě při plném zachování bezpečnosti,“ řekl expert společnosti LeasePlan Daniel Prostějovský.


Doporučení pro řidiče a správce firemních autoparků:

1. Menší rozměr pneumatik vám pomůže ušetřit
Široké a nízké pneumatiky na velkých ráfcích vypadají na autě sice atraktivně, jejich pořízení se ale výrazně prodraží. Každé vozidlo má v technickém průkazu více možných kombinací ráfků a pneumatik, pokud chcete ušetřit, vyplatí se použít menší ráfek. Například letní pneumatika pro Škodu Octavia běžného rozměru 195/65 R15 vyjde o zhruba 800 korun levněji než pneumatika na totéž auto s rozměrem 205/55 R16*. Na celé sadě pneumatik tak ušetříte 3.200 Kč.

2. Chcete-li ušetřit čas i peníze, vybavte svůj automobil dvěma sadami ráfků
Cena v pneuservisu se liší podle toho, zda se pneumatiky na ráfcích přezouvají, nebo zda se mění celá kola (ráfky s obutými pneu). Zatímco kompletní přezutí vyjde na zhruba 1.500 Kč, vyvážení a přehození kompletních kol stojí okolo 700 Kč. Na jedné výměně tak ušetříte 800 korun, za rok to je 1.600 korun. Přehazováním celých kol ušetříte i čas strávený v pneuservisu a pneumatiky vám déle vydrží – každé přezouvání je totiž určitým způsobem poškozuje.

3. Při přezouvání se vyplatí na jaře počkat a na podzim si pospíšit, ušetříte tak čas
Při přezouvání pneumatik ze zimních na letní se vyplatí do pneuservisu nespěchat. Většina řidičů totiž chce mít přezuto co nejdříve a výrazně se prodlužují čekací doby. Na konci dubna již bude klidněji. Naopak přezutí na zimní pneumatiky je lepší uspíšit, protože to naopak většina řidičů nechává na poslední chvíli. Pokud navíc budete kupovat nové zimní pneu, získáte při dřívějším pořízení širší nabídku.

4. Nenapalte se při nákupu „výhodných“ pneu, zkontrolujte DOT kód
Na všech pneumatikách musí být uveden takzvaný DOT kód. Na pneumatice začíná označením „DOT“ a jeho poslední čtyřčíslí vám poskytne informaci o týdnu a roku výroby pneumatiky. Jestliže vám tedy obchodníci nabízejí pneumatiky za obzvlášť výhodnou cenu, zbystřete a zkontrolujte, kdy byla pneumatika vyrobena – mohlo by se totiž jednat o výprodej modelu, který ležel dva roky někde ve skladu. Před nákupem proto promyslete, zda jde opravdu o výhodnou nabídku. Nejvyšší akceptovatelné stáří pneumatiky totiž může být za předpokladu správného skladování maximálně 5 let od data výroby.

5. Nešetřete na nepravém místě, ráfky musí být vždy kvalitní.
Hliníkové ráfky vypadají na autě rozhodně lépe než plechové, musí být ale dostatečně kvalitní, tedy tvrdé. Vyhněte se proto podezřele výhodným nákupům litých ráfků, často jde o méně kvalitní výrobky z měkčí slitiny. Při nárazu (například do díry ve vozovce) se takový ráfek zdeformuje, což se bude projevovat nadměrným hlukem a kmitáním při jízdě. To má následně vliv nejen na jízdní komfort, ale i opotřebení souvisejících součástí automobilu. Také při nákupu ojetého vozu si vždy zkontrolujte, zda jsou ráfky kvalitní a mají patřičnou homologaci. V opačném případě se vystavujete riziku, že v případě nehody na nehomologovaných ráfcích bude pojišťovna krátit pojistné plnění.

6. Vždy respektujte údaje v technickém průkazu
Ve velkém technickém průkazu automobilu najdete všechny specifikace pneumatik a disků povolených pro konkrétní vozidlo. Těmito údaji je nutné se řídit i v případě, kdy chcete ušetřit pořízením levnějších pneumatik. Vždy musí být dodrženy všechny parametry pneumatiky, tedy její rozměr, hmotnostní a rychlostní index. Jedinou výjimkou je rychlostní index, který může být v případě zimních pneumatik nižší než předepsaný – řidič ale musí být na sníženou maximální rychlost upozorněn samolepkou umístěnou ve svém zorném poli. I v tomto případě je třeba zdůraznit, že nedodržení předepsaných parametrů pneumatiky nebo ráfku by v případě nehody mohlo znamenat krácení pojistného plnění pojišťovnou.

Společnost LeasePlan připravila uvedená doporučení na základě dosažených zkušeností a zkušeností svých klientů.


LeasePlan

Fotografie k článku

Fotografie k článku Ušetřete při přezouvání pneumatik
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.06.2018
Audi A1 - luxusnější sourozenec Pola je tady
19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu
05.06.2018
Deset věcí, které nevíte o hybridech
04.06.2018
BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport
01.06.2018
Test ojetiny: Mercedes třídy C – druhá generace ostudu neudělá
31.05.2018
Nová Honda CR-V poskytne více prostoru, komfortu a spoustu moderních technologií
23.05.2018
Modernizovaná Kia Sportage oficiálně představena
22.05.2018
Test ojetiny: Škoda Octavia – druhá generace vládne prodejům
19.05.2018
Extravagantní limuzínu Land Cruiser ocení manažer i farmář
16.05.2018
Škoda prodlužuje slevy na filtry pevných částic
15.05.2018
Rolls-Royce Cullinan je ultra luxusní SUV
14.05.2018
Těchto 10 věcí mějte v autě nad rámec povinné výbavy
12.05.2018
Ford C-Max nově v edici Sport, sportování ale nečekejte
10.05.2018
Test: Hyundai i30 kombi - jak jezdí s benzínovým vrcholem?