Toyoty Land Cruiser na cestě k Everestu a zpět

29. 07. 2016
Sdílet článek

Severní pól, poušť i legendární Dakar, to jsou podmínky, v níž už vozy Toyota prokázaly svoji odolnost. Nyní však stanuly před další extrémní výzvou – nejvyšší horou světa Mount Everestem. Na cestu k němu se horolezci vydali s vozy Land Cruiser. Během tří náročných měsíců se jim podařilo pokořit vrchol hory a vrátit se do Moskvy. Úspěch zaznamenali horolezci i vozy, které jim po celou dobu byly cennou podporou a ani jednou je během cesty nezastavila porucha.

Velkorysý projekt Toyota EverTest dospěl do zdárného konce. Po dobu tří měsíců (od dubna do června 2016) se v rámci tohoto projektu spojili odhodlaní alpinisté, kteří se rozhodli zdolat nejvyšší horu světa za přispění legendárních vozů Land Cruiser. Nezdolné modely Land Cruiser 200 a Land Cruiser Prado, navržené pro ty nejnáročnější podmínky světa, opět dostály své pověsti, když úspěšně překonaly trasu o délce 15 250 kilometrů v extrémních terénech i výškách, a poskytly tak spolehlivou podporu celé expedici během výstupů a návratu zpět do Moskvy bez jediného zaváhání.


Všichni členové týmu úspěšně naplnili své předsevzetí vystoupit na nejvyšší horu světa Mount Everest, a shromáždit tak exkluzivní materiál, díky kterému bude možné tuto horu představit co nejširšímu publiku. Součástí tohoto materiálu budou i legendární vozy Toyota Land Cruiser, které zůstanou v povědomí diváků jako nejlepší prostředky k naplnění odvážných snů.

Legendární hora krok za krokem: Vznik projektu EverTest
Na počátku stála smělá myšlenka. O Mount Everestu se vyprávějí legendy a natáčejí filmy, avšak nikdo doposud nedokázal zaznamenat reálný výstup od úpatí hory až k jejímu vrcholku. To byl plán, který se zrodil v hlavě Valdise Pelšse, televizního moderátora a herce. Jeho myšlenka zaujala dokumentární společnost RD Studio, a tak vznikl smělý plán, pokusit se zaznamenat v reálném čase příběh skutečných lidí, neohrožených dobyvatelů nejvyšší hory světa, jak jdou na vrchol krok za krokem.

„Film o výstupu na Mount Everest jsme začali natáčet na jaře 2015, avšak v  květnu téhož roku došlo poblíž této hory k zemětřesení. Museli jsme se rozhodnout, zda tento projekt zcela ukončíme, nebo budeme usilovat o možnost zorganizovat druhou expedici,“ vypráví o těžkostech v začátcích Valdis Pelšs, herec, televizní moderátor, redaktor dokumentárních snímků a autor, a pokračuje: „V Toyotě jsme potkali stejně smýšlející partnery, kteří dokázali naše dobyvatelské sny sdílet a podpořili nás. Těžkosti nás provázely i nadále. Například to byl zákaz výstupů na Everest ze strany Číny, porucha našeho filmařského vybavení, onemocnění našich specialistů, avšak jedné věci jsme se neobávali nikdy, že by selhaly naše Land Cruisery a nedovezly nás bezpečně do cíle.“

„V Toyotě vždy volíme takové projekty, které posouvají hranice schopností lidí a automobilů. Naším cílem bylo podpořit odvážné a smělé dobrodruhy, kteří se rozhodli splnit si sen a zdolat nejvyšší vrcholek světa,“ říká k podpoře nápadu Taťána Haljavská, ředitelka marketingového oddělení společnosti Toyota Motor Russia, a dodává: „K tomu jsme jim poskytli automobily, které měly pohodlně a bezpečně dovézt horolezce do základního tábora, minimalizovat jakékoli nepříjemnosti po cestě a pomoci jim ušetřit maximum sil na klíčovou část výpravy.“

Tak vznikl projekt Toyota EverTest, vycházející ze společného smělého nápadu, jenž spojil jedinečnou světovou horu, odhodlané a statečné vyzyvatele a legendární vozy Toyota Land Cruiser.

Na cestě do základního tábora
Expedici čekala 7000 kilometrů dlouhá pouť do základního tábora Everestu, a tak bylo mimořádně důležité tuto vzdálenost urazit s jistotou, že vozy dojedou do cíle.

„Když mi poprvé řekli o této automobilové expedici, mojí první reakcí bylo, zda je to vůbec možné? Přejet Čínu autem! Před expedicí se horolezec musí soustředit na samotnou horu a neměl by se ničím dalším rozptylovat. Pokud budeme stále ležet v prachu u cesty a měnit kola, nikdy se tam nedostaneme,“ vzpomíná na své první pocity Denis Provalov, speleolog, horolezec, držitel zápisu v Guinessově knize rekordů a dvojnásobný pokořitel Mount Everestu, a dále vypráví: „Ale když jsem se dozvěděl, že pojedeme v Toyotách, na všechny pochybnosti jsem rázem zapomněl. Tyto vozy se navíc na této extrémně dlouhé cestě ukázaly jako velmi pohodlné.“

„Cestu jsme zahájili v ruském městě Ulan-Ude, kde se objevily i první potíže, když jsme projížděli terénem a stepí do Ulánbátaru. Bylo to v březnu, což znamená cesty plné bláta. Na této trase jsme třikrát museli překonat vodní hladinu po ledu. Ale Land Cruisery nás ani tam nenechaly na holičkách,“ říká k cestě Alexej Mochalov, který trasu automobilové expedice plánoval.

Toyoty však byly oporou nejen na cestě samotné, ale pomáhaly chránit životy horolezců i v průběhu zkušebních výstupů. Alpinisté mimořádně oceňovali trvalou mobilitu a možnost ochránit některé členy týmu před akutní horskou nemocí díky sestoupení do nižší nadmořské výšky a odpočinku pod základním táborem.

„Vozidla v základním táboře se ukázala jako naprosto klíčová. Čtyřikrát jsme sjeli o něco níže kvůli správné aklimatizaci. Při předchozích expedicích jsme to mohli udělat pouze jednou,“ popisuje přípravy na výstup Alexandr Abramov, prezident elitního klubu horolezců 7 Summits Club a sedminásobný pokořitel Mount Everestu, a pochvaluje si: „Tentokrát jsme si mohli dovolit sjet dolů a pořádně se vyspat. A není to tak snadné, jak to možná vypadá. Abyste se dostali o tisíc metrů níže, musíte autem překonat padesát kilometrů.“

„Domnívali jsme se, že jsme se postarali skutečně o všechno, ale v různých nadmořských výškách pokaždé něco selhalo,“ povzdechne si Kristýna Kozlová, režisérka RD Studia, a připomíná, co se dělo při aklimatizaci: „Pouze Toyoty nikdy nezaváhaly, a to ani když selhávalo vše ostatní – včetně lidí. Během každého kola aklimatizace někdo onemocněl, a tak jedinou možností bylo sestoupit alespoň o kilometr níže. Jen těžko se vysvětluje, jak je v takových chvílích důležité mít po ruce správný vůz.“

Příprava na výstup na vrchol
Na rozdíl od Land Cruiserů, vozů připravených absolvovat náročné testování bez dalších příprav, tedy se sériovou výbavou, vlastní členové expedice musejí před výstupem na vrchol ve výšce 8848 metrů nejprve projít náročným výcvikem a vynaložit veškeré myslitelné morální a fyzické úsilí, aby následně dokázali pokořit nejvyšší bod hory světa.
 
„Příprava je tvrdá. Musíte hodně trénovat. Před výstupem na Mount Everest je nutné zdolat co nejvíce dalších vrcholů,“ vysvětluje Denis Provalov, speleolog, horolezec, držitel zápisu v Guinessově knize rekordů a dvojnásobný pokořitel Mount Everestu, a zároveň upozorňuje: „Ale ani poté vám nikdo nezaručí, že se vyšplháte až nahoru, a nikdo vám také neřekne, že je to absolutně bezpečné. Musíte se naučit ustupovat i riskovat.“

Jelikož všichni účastníci prošli důkladným výcvikem a v případě onemocnění se mohli spolehnout na včasnou přepravu, v průběhu expedice byli všichni alpinisté v kondici, a tak mohli uskutečnit klíčový výstup a bezpečně se vrátit domů.

„Tento výstup nás všechny nesmírně semknul. Když náš tým dorazil na vrchol, byla jsem naprosto ohromena. Právě z těchto důvodů se lidé horolezectví věnují. Náročná společná práce, schopnost vzít na sebe riziko a pocit podpory. A z úspěchu týmového kolegy máte stejnou radost jako z vlastního,“ říká generální ředitelka projektu Snob a alpinistka Marina Gevorkjanová.

Na vrcholu
Vrchol Mount Everestu fascinuje už několik generací a působí jako magnet. Mnozí se přesto podivují nad tím, proč se mladí, motivovaní a inteligentní lidé vydávají do hor a pouštějí se do něčeho, kde je riziko nezdaru, úrazu či úmrtí tak veliké. Při výstupu na vrchol, nejde o touhu shlédnout z něho na celý svět nebo dokazovat něco ostatním, je to výzva pro člověka samotného. A je pouze na horách, těchto tisíciletých gigantech, aby samy rozhodly, kdo se vyšplhá až nahoru a komu to bude odepřeno.

„Vedoucí výpravy někdy pozná, že horolezec není připraven, a tak mu ve výstupu nahoru zabrání. Protože horolezec se sám od sebe zastavit nedokáže, zejména když je vrcholek blízko,“ popisuje Alexandr Abramov, prezident elitního klubu horolezců 7 Summits Club a sedminásobný pokořitel Mount Everestu, a dodává: „Mount Everest je pokušení, ale lidé musejí také umět spolknout svoji pýchu a poslechnout.“

Každý by chtěl Mount Everest spatřit, jen málokdo sebere odvahu se na tuto horu vydat a ještě méně lidí se dostane až na vrchol. Díky projektu EverTest, během nějž všichni členové společného týmu shromáždili exkluzivní fotografický a video materiál, budou veškeré detaily výstupu na Mount Everest k dispozici nejširší veřejnosti, včetně možnosti „vystoupit“ až na vrchol prostřednictvím virtuálního streetview na webovém portálu Yandex Maps.

„Yandex již několik let pořizuje panoramatické záběry neobvyklých míst. Chtěli jsme vytvořit něco speciálního, pokusit se o něco stěží představitelného. A tak jsme si řekli, že by bylo skvělé pořídit panoramatický záběr z vrcholku světa,“ říká nadšeně Konstantin Lysenko, manažer pro speciální projekty portálu Yandex, a rozvádí plány: „Dáme uživatelům možnost ‘projít se’ až na vrchol Mount Everestu. Sen milionů lidí, splnitelný jen málokomu, ať již z  finančních nebo zdravotních důvodů, se prostřednictvím Yandex Maps brzy splní skutečně každému.“

Cesta domů
Toyoty Land Cruiser 200 a Land Cruiser Prado po návratu do Moskvy prošly kompletní technickou diagnostikou u autorizovaného prodejce vozů Toyota. I přes absolvování těch nejnáročnějších provozních podmínek v nadmořských výškách až 5374 metrů vykazovaly nejrůznější systémy obou modelů zcela standardní parametry, odpovídající kilometrovému nájezdu vozů. Automobily prošly bez připomínek ohledně technického stavu a vyžádaly si pouze výměnu běžného spotřebního materiálu.

Testování legendárních off-roadů však tímto neskončilo. Vozy jsou připraveny na nové výpravy a již brzy do své sbírky úspěchů doplní účast v nových velkorysých projektech, včetně posouvání dosavadních hranic Land Cruiserů.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč