Toyota Yaris dostane nový atmosférický 1,5litrový motor

vloženo

Drastické snižování zdvihových objemů pohonných jednotek je u konce. Důkazem je další automobilka. Toyota představila novuo benzínovou patnáctistovku, která pod kapotou Yarisu nahradí dosavadní třináctistovku. Výsledkem je mírné zvýšení výkonu a nižší reálná spotřeba paliva.

Toyota Yaris dostane nový atmosférický 1,5litrový motor Toyota Yaris dostane nový atmosférický 1,5litrový motor

V předstihu před zavedením emisní normy Euro 6c a homologačních procedur RDE (Real Driving Emission – emise v reálném provozu) vybavila Toyota svůj model Yaris novým benzínovým motorem o objemu 1,5 litru, který nahradí současnou jednotku 1,3 litru. Nový čtyřválec, spadající do technologické řady ESTEC (zkr. Economy with Superior Thermal Efficient Combustion) pro zvýšení termodynamické účinnosti, představuje nová technická řešení nabízející vyšší výkon, větší potěšení z jízdy a současně i nižší spotřebu paliva (o 12 %1) dle současného jízdního cyklu NEDC.


K pohonu tohoto modelu z kategorie malých vozů zvolili konstruktéři atmosférickou jednotku 1496 cm3 s maximálním výkonem 82 kW (111 k) a točivým momentem 136 Nm při 4400 ot/min, přičemž 118 Nm je k dispozici již od 2000 otáček. Yaris díky rychlé odezvě nepřeplňovaného motoru s vyšším zdvihovým objemem dokáže nabídnout jízdní pohodlí na úrovni, kterou oceníte zejména při jízdách po městě a na dálnicích. Ve srovnání s předchůdcem o zdvihovém objemu 1,3 litru se zvýšený výkon odrazil ve zkrácení akcelerace z 0 na 100 km/h o 0,8 sekundy (11,0 s oproti 11,8 s), ale zejména pak v lepším pružném zrychlení (o více než sekundu) z 80 na 120 km/h (17,6 s oproti 18,8 s).

K naplnění požadavků nové emisní normy Euro 6c a nového homologačního cyklu RDE pomohly Toyotě i její bohaté zkušenosti s vývojem hybridního pohonu. U nového agregátu se to konkrétně odrazilo v mimořádně vysoké termodynamické účinnosti na úrovni 38,5 %, čímž se tato jednotka řadí mezi absolutně nejlepší. Těchto výsledků konstruktéři dosáhli použitím vysokého kompresního poměru (1:13,5), úpravou systému chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) a rozšířením systému proměnného časování ventilů s možností přepínání mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem.

TIP: Toyota Yaris 2016 - dvoubarevné lakování a nová výbava >>

 


Vyšší hodnota kompresního poměru je dána konstrukcí spalovací komory a použitím nových pístů, které podporují tvorbu homogenní směsi paliva se vzduchem a rychlé spalování. Chlazená recirkulace výfukových plynů díky nižší teplotě spalování napomáhá oddálit výskyt klepání motoru. Objem opětovně vháněných inertních plynů kromě toho dovoluje snížit hydraulické ztráty za nízkého až středního zatížení motoru, čímž se zlepšuje hospodárnost jeho chodu. A v neposlední řadě byl nasazen nový systém proměnného časování sacích ventilů (VVT-iE2), dovolující ve zlomku sekundy přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Elektronicky řízený fázový posuv vačkového hřídele sacích ventilů umožňuje zpozdit uzavírání sacích ventilů i za polohou kolem dolní úvrati pístu s cílem zkrátit fázi komprese, což přispívá k dalšímu snížení hydraulických ztrát (Atkinsonův cyklus), resp. dříve provést otevření pro přepnutí zpět na Ottův cyklus v zájmu vyššího výkonu při vyšším zatížení motoru. Fázový posuv vačkového hřídele výfukových ventilů je řízen hydraulicky.

TIP: Toyota Yaris už nebude jen po ženy, těšte se na ostrou verzi >>

Konstruktéři se dále zaměřili na snížení spotřeby paliva a emisí při ustálené rychlosti jízdy na dálnicích. Nový motor je proto, prvně v rámci modelové řady Toyota, vybaven vodním chlazením sběrného výfukového potrubí. Díky dosaženému poklesu teploty plynů bylo možné upustit od obohacování směsi paliva (řešení jinak nezbytné ke snížení teploty spalování za běžných cestovních rychlostí po dálnicích), a snížit tak spotřebu i emise za uvedených jízdních podmínek.

Nová jednotka 1,5 litru podobně jako všechny nové motory z řady ESTEC přirozeně těží z nejnovějších výsledků vývoje zaměřeného na snížení třecích ztrát.


Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Toyota

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.06.2018
Audi A1 - luxusnější sourozenec Pola je tady
19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu
05.06.2018
Deset věcí, které nevíte o hybridech
04.06.2018
BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport
01.06.2018
Test ojetiny: Mercedes třídy C – druhá generace ostudu neudělá
31.05.2018
Nová Honda CR-V poskytne více prostoru, komfortu a spoustu moderních technologií
23.05.2018
Modernizovaná Kia Sportage oficiálně představena
22.05.2018
Test ojetiny: Škoda Octavia – druhá generace vládne prodejům
19.05.2018
Extravagantní limuzínu Land Cruiser ocení manažer i farmář
16.05.2018
Škoda prodlužuje slevy na filtry pevných částic
15.05.2018
Rolls-Royce Cullinan je ultra luxusní SUV
14.05.2018
Těchto 10 věcí mějte v autě nad rámec povinné výbavy
12.05.2018
Ford C-Max nově v edici Sport, sportování ale nečekejte
10.05.2018
Test: Hyundai i30 kombi - jak jezdí s benzínovým vrcholem?