Toyota Yaris dostane nový atmosférický 1,5litrový motor

vloženo

Drastické snižování zdvihových objemů pohonných jednotek je u konce. Důkazem je další automobilka. Toyota představila novuo benzínovou patnáctistovku, která pod kapotou Yarisu nahradí dosavadní třináctistovku. Výsledkem je mírné zvýšení výkonu a nižší reálná spotřeba paliva.

Toyota Yaris dostane nový atmosférický 1,5litrový motor Toyota Yaris dostane nový atmosférický 1,5litrový motor

V předstihu před zavedením emisní normy Euro 6c a homologačních procedur RDE (Real Driving Emission – emise v reálném provozu) vybavila Toyota svůj model Yaris novým benzínovým motorem o objemu 1,5 litru, který nahradí současnou jednotku 1,3 litru. Nový čtyřválec, spadající do technologické řady ESTEC (zkr. Economy with Superior Thermal Efficient Combustion) pro zvýšení termodynamické účinnosti, představuje nová technická řešení nabízející vyšší výkon, větší potěšení z jízdy a současně i nižší spotřebu paliva (o 12 %1) dle současného jízdního cyklu NEDC.


K pohonu tohoto modelu z kategorie malých vozů zvolili konstruktéři atmosférickou jednotku 1496 cm3 s maximálním výkonem 82 kW (111 k) a točivým momentem 136 Nm při 4400 ot/min, přičemž 118 Nm je k dispozici již od 2000 otáček. Yaris díky rychlé odezvě nepřeplňovaného motoru s vyšším zdvihovým objemem dokáže nabídnout jízdní pohodlí na úrovni, kterou oceníte zejména při jízdách po městě a na dálnicích. Ve srovnání s předchůdcem o zdvihovém objemu 1,3 litru se zvýšený výkon odrazil ve zkrácení akcelerace z 0 na 100 km/h o 0,8 sekundy (11,0 s oproti 11,8 s), ale zejména pak v lepším pružném zrychlení (o více než sekundu) z 80 na 120 km/h (17,6 s oproti 18,8 s).

K naplnění požadavků nové emisní normy Euro 6c a nového homologačního cyklu RDE pomohly Toyotě i její bohaté zkušenosti s vývojem hybridního pohonu. U nového agregátu se to konkrétně odrazilo v mimořádně vysoké termodynamické účinnosti na úrovni 38,5 %, čímž se tato jednotka řadí mezi absolutně nejlepší. Těchto výsledků konstruktéři dosáhli použitím vysokého kompresního poměru (1:13,5), úpravou systému chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) a rozšířením systému proměnného časování ventilů s možností přepínání mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem.

TIP: Toyota Yaris 2016 - dvoubarevné lakování a nová výbava >>

 


Vyšší hodnota kompresního poměru je dána konstrukcí spalovací komory a použitím nových pístů, které podporují tvorbu homogenní směsi paliva se vzduchem a rychlé spalování. Chlazená recirkulace výfukových plynů díky nižší teplotě spalování napomáhá oddálit výskyt klepání motoru. Objem opětovně vháněných inertních plynů kromě toho dovoluje snížit hydraulické ztráty za nízkého až středního zatížení motoru, čímž se zlepšuje hospodárnost jeho chodu. A v neposlední řadě byl nasazen nový systém proměnného časování sacích ventilů (VVT-iE2), dovolující ve zlomku sekundy přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Elektronicky řízený fázový posuv vačkového hřídele sacích ventilů umožňuje zpozdit uzavírání sacích ventilů i za polohou kolem dolní úvrati pístu s cílem zkrátit fázi komprese, což přispívá k dalšímu snížení hydraulických ztrát (Atkinsonův cyklus), resp. dříve provést otevření pro přepnutí zpět na Ottův cyklus v zájmu vyššího výkonu při vyšším zatížení motoru. Fázový posuv vačkového hřídele výfukových ventilů je řízen hydraulicky.

TIP: Toyota Yaris už nebude jen po ženy, těšte se na ostrou verzi >>

Konstruktéři se dále zaměřili na snížení spotřeby paliva a emisí při ustálené rychlosti jízdy na dálnicích. Nový motor je proto, prvně v rámci modelové řady Toyota, vybaven vodním chlazením sběrného výfukového potrubí. Díky dosaženému poklesu teploty plynů bylo možné upustit od obohacování směsi paliva (řešení jinak nezbytné ke snížení teploty spalování za běžných cestovních rychlostí po dálnicích), a snížit tak spotřebu i emise za uvedených jízdních podmínek.

Nová jednotka 1,5 litru podobně jako všechny nové motory z řady ESTEC přirozeně těží z nejnovějších výsledků vývoje zaměřeného na snížení třecích ztrát.


Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Toyota

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu
10.12.2017
Nový Jeep Wrangler miluje terén i moderní vychytávky
09.12.2017
Nového Fordu Transit Connect a Courier se dočkáme až v druhé polovině příštího roku