Toyota představuje nový užitkový model PROACE

31. 03. 2016
Sdílet článek

Na Autosalonu užitkových vozidel 2016 v Birminghamu (26.-28. dubna) se v celosvětové premiéře představí zbrusu nový lehký užitkový vůz Toyota PROACE, jehož širší modelová řada uspokojí všechny potřeby zájemců o lehký užitkový vůz.

Segment lehkých užitkových vozů zaznamenal v posledních několika letech silný růst. Jen v roce 2015 byl přes 12 %1. Očekává se, že i letos dosáhne objemu 2,2 mil. vozů. Přibližně 28 % trhu s lehkými užitkovými vozy (cca 640 tis. vozidel) tvoří dodávková vozidla střední hmotnostní kategorie (MDV – Medium Duty VAN). Segment MDV tvoří několik dílčích segmentů, jakými jsou skříňové dodávky, mikrobusy (kombi) a plošiny.


Předchozí Toyoty PROACE nedokázaly všechny dílčí segmenty MDV plně pokrýt. Nová modelová řada PROACE VAN 2016 nabízí zákazníkům mnohem širší spektrum vozů. Nyní budou k dispozici dva stupně výbavy, tři různé rozměry karoserie a dva různě dlouhé rozvory. Toyota tak tento evropský trh s lehkými užitkovými vozy pokryje výrazně lépe.

Nově se nabízí jedinečná varianta PROACE VAN Compact. Se svojí délkou 4,6 m a rozvorem 2,9 m jde o doposud nejkratší vůz v automobilovém segmentu MDV, čímž tento model definuje nový standard. Díky chytře obestavěnému prostoru nabízí půdorys větších vozů kategorie CDV (tj. užitkových automobilů odvozených od osobní verze) s přepravní kapacitou MDV. Kabina pojme tři cestující, přičemž ložný prostor vykazuje délku 2,1 m a šířku 1,6 m při celkovém objemu pro náklad 4,6 m³. To je v daném segmentu nová a jedinečná nabídka.

Modelová řada dále zahrnuje devítimístný mikrobus označovaný Combi, šestimístnou verzi Crew Cab a plošinu Platform Cab pro nástavby (v nabídce od prvního čtvrtletí 2017), čímž nová Toyota PROACE pokrývá 100 % segmentu MDV.

Pětice nabízených vznětových motorů bude disponovat výkonem od 95 do 180 koní. Pohonné jednotky v kombinaci s manuální, robotizovanou nebo automatickou převodovkou by měly vykazovat nejnižší emise CO2 v segmentu vozů MDV.

V rámci jedinečných stupňů výbavy najdeme mj. elektricky ovládané posuvné boční dveře (po levé i pravé straně vozidla), automatické převodovky, trojici předních sedadel i ve verzi PROACE Compact nebo nový praktický systém Smart Cargo, jenž kombinuje otevíratelnou přepážku se sklopnou základnou sedadla předního spolujezdce, čímž maximální délka převážených předmětů narostla o 1,16 m a celkový objem převáženého nákladu se zvýšil o 0,5 m³.

Bezpečnostní standardy odpovídají vysoké úrovni očekávané od všech vozů značky Toyota. Osobní varianty tohoto modelu nedávno získaly pětihvězdičkové ohodnocení v bezpečnostních testech organizace Euro NCAP. V rámci celé modelové řady VAN se nyní nabízí i balíček technologií aktivní bezpečnosti označovaný Toyota Safety Sense.

Podobně jako na všechny vozy značky Toyota bude pro novou modelovou řadu PROACE VAN platit značková komplexní záruka po dobu tří let / 100 tis. km.

Design a karoserie
Markantní ztvárnění předních partií nové modelové řady PROACE VAN v duchu designového jazyka Under Priority jednoznačně poukazuje na příslušnost k nejnovějším modelům značky Toyota. Vůz se bude nabízet ve třech různých délkách karoserie jako nejkratší provedení Compact, středně dlouhé Medium a nejdelší Long.

Verze Compact s celkovou délkou 4,6 m a rozvorem 2,9 m je vůbec nejkratším modelem v segmentu MDV, a je tak dokonce ještě kratší než některé větší užitkové automobily odvozené od osobní verze. Průměr otáčení zde činí pouze 11,3 m, což usnadňuje manévrování i parkování v husté městské zástavbě. Varianta PROACE Compact je dostupná v podobě dodávky (VAN) bez prosklení, resp. s částečným nebo úplným prosklením. Vpředu jsou vždy tři místa pro pasažéry, přičemž ložný prostor vykazuje délku 2,1 m a šířku 1,6 m při celkovém objemu pro náklad 4,6 m3.

S praktickým systémem Smart Cargo, jenž kombinuje otevíratelnou přepážku se sklopnou základnou sedadla předního spolujezdce, narůstá maximální délka převážených předmětů o 1,16 m (max. 3,3 m) a celkový objem převáženého nákladu činí až 5,1 m3 (maximum v dané třídě). Součástí systému Smart Cargo, jenž je v nabídce pro všechny varianty nové Toyoty PROACE VAN, je i úložný prostor pod základnou prostředního sedadla, stejně tak jako uspořádání s posunovatelným stolkem zabudovaným do opěradla prostředního sedadla (po sklopení). Toto řešení zahrnuje otočnou poličku s flexibilní přihrádkou, která díky svému přilnavému povrchu poslouží k bezpečnému odložení dokumentů nebo notebooku.

Verze Medium (délka 4,9 m, rozvor 3,2 m) je dostupná v podobě dodávky (VAN) bez prosklení, resp. s částečným nebo úplným prosklením, a to v šestimístné variantě Crew Cab, jako mikrobus označovaný Combi nebo jako plošina Platform Cab. S praktickým systémem Smart Cargo narůstá max. délka převáženého nákladu z 2,5 na 3,7 m, přičemž celkový objem nákladu se zvyšuje z 5,3 na 5,8 m3.

Verze Long disponuje shodným rozvorem 3,2 m, avšak má delší zadní převis karoserie pro převoz objemnějšího nákladu. Celková délka této varianty pak činí již 5,3 m. Verze Long je dostupná v podobě dodávky (VAN) bez prosklení, resp. s částečným nebo úplným prosklením, a to v šestimístné variantě Crew Cab, nebo jako mikrobus označovaný Combi.

Ložný prostor o délce 2,8 m a šířce 1,6 m umožňuje převoz nákladu o celkovém objemu až 6,1 m3. Se systémem Smart Cargo se maximální délka převážených předmětů zvedla na 4,0 m a celkový objem nákladu narostl na 6,6 m3.

Toyota PROACE VAN je bez ohledu na délku karoserie vysoká vždy 1,9 m a široká 2,2 m. Její praktické využití ještě vylepšují posuvné boční dveře po obou stranách a záď s dvoukřídlými dveřmi (s bočními závěsy), otevíratelnými v úhlu až 180°. Nejvyšší užitečná hmotnost činí až 1400 kg, přičemž nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu je 2500 kg.

Boční posuvné dveře, u všech verzí na přání elektricky ovládané, jsou u verzí Medium a Long dostatečně široké i pro nakládání Euro palet. Dodávky jsou standardně vybaveny dvoukřídlými dveřmi, rozdělenými v poměru 50:50. Na přání jsou k dispozici tři alternativní řešení:
- Prosklené křídlové dveře, rozdělené v poměru 50:50, se stěrači a vyhřívanými okny.
- Závěsy dovolující otevírání v úhlu až 250° (u varianty Long), s možností sklopit dveře podél bočních stěn vozu. Toto řešení je praktické při nakládání na rampách, resp. zamezuje zasahování dveří do vozovky nebo chodníku.
- Nahoru výklopná záď s vyhřívaným oknem a stěračem.

Funkční, odolná a prostorná kabina je vybavena tak, aby naplnila potřeby profesionálních uživatelů i soukromých majitelů. Na palubní desce zaujmou dobře čitelné analogové kruhové přístroje a ergonomické ovládací prvky. PROACE VAN díky zvýšené poloze za volantem jako ve vozech SUV poskytuje bezproblémový výhled do všech stran. Ergonomii zvyšuje i umístění voliče převodovky s krátkými drahami co nejblíže k volantu, aby řidič držel volant jednou rukou co nejkratší dobu.

Struktura stupňů výbavy a příslušenství
Vozy z nové modelové řady PROACE VAN se budou nabízet ve třech různých stupních výbavy. Zájemci o verzi VAN budou moci volit mezi výbavou Base, nebo Comfort. Pro osobní verzi (mikrobus) bude k dispozici výbava Combi. Uvedené stupně výbavy doplňují osobní modelovou řadu PROACE VERSO.

Základní osobní specifikace s označením Combi spojuje praktičnost a odolnost s nízkými celkovými náklady na vlastnictví. K dispozici je uspořádání pro převoz 5 až 9 cestujících. První uvedená varianta nabízí dvě kapitánská sedadla zcela vpředu a druhou, resp. druhou a třetí řadu s trojmístnou lavicí. Další varianta může mít tři nebo dvě řady v podobě lavic.

Pečlivě zvolená nabídka prvků standardní výbavy ve specifikacích Base a Combi zahrnuje trojici míst v první řadě, loketní opěrku pro řidiče, čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, látkové čalounění sedadel, centrální zamykání, tempomat s omezovačem rychlosti, 12V zásuvku v přístrojové desce a 16" ocelová kola s okrasnými kryty.

Stupeň výbavy Comfort, nabízený pro dodávky (VAN) bez prosklení a šestimístnou variantu Crew Cab, vychází ze specifikace Base, kterou doplňuje o propracovanější akustiku v kabině, výškové nastavování sedadla řidiče, čalounění v kombinaci látka/vinyl, stereo audio soustavu s připojením Bluetooth a USB, manuální klimatizaci, osvětlení klimatizované příruční schránky, dálkové ovládání centrálního zamykání, další 12V zásuvky v příruční schránce a zavazadlovém prostoru a systém Smart Cargo.

Zákazníci si samozřejmě mohou vůz dovybavit přesně na míru. K dispozici je ucelený seznam prvků výbavy na přání a dalšího příslušenství. Z výbavy na přání jmenujme: komfortní funkce (bezklíčový vstup, automatické zapínání světlometů a stěračů, přední a zadní parkovací čidla, zadní parkovací kamera); funkčnost (vyšší užitečné zatížení, zvýšená světlá výška, terénní schopnosti); vnější vzhled vozidla (17" litá kola, nárazníky lakované v barvě karoserie, boční ochrana, kliky dveří a vnější zrcátka) a bezpečnost (boční airbagy, xenonové světlomety, mlhová světla).

Pokud jde o bezpečnost, pro Toyotu PROACE se nabízí i dva pakety technologií aktivní bezpečnosti, označované Toyota Safety Sense. První paket zahrnuje asistent pro jízdu v pruzích, systém rozpoznávání dopravních značek, systém rozpoznávání únavy řidiče a automatická dálková světla. Druhý nabízený paket dále doplňuje prediktivní varování před čelní srážkou, adaptivní tempomat, systém automatického nouzového brzdění s funkcí rozpoznávání chodců a funkci přisvěcování do zatáček.

S ohledem na bezproblémový pohyb v náročnějším prostředí (například na staveništích) si mohou zájemci o Toyotu PROACE VAN objednat úpravu pro zvýšení světlé výšky (+25 mm) a systém Toyota Traction Select. Posledně jmenovaný prvek upravuje elektronické řízení trakce v zájmu lepších záběrových schopností při jízdě po nekvalitním povrchu. Tento systém, rozšiřující standardní stabilizační systém ESP s možností vypínání, zahrnuje tři specifické režimy pro jízdu ve sněhu (při rychlosti až 50 km/h), bahně (až 80 km/h) nebo písku (až 120 km/h).

Díky široké nabídce prvků příslušenství si majitel může svůj PROACE VAN upravit přesně podle plánovaného způsobu využití. Jde například o zvýšenou akustickou a tepelnou ochranu, zadní žebřík, pevné nebo sklopné závěsné zařízení, systémy střešních nosičů zahrnující pomocné válce, střešní boxy a systémy pro přepravu trubek, stejně tak jako nejrůznější řešení na míru od dodavatele Würth.

Pohonné jednotky
V nabídce pro novou řadu PROACE VAN bude pět vznětových motorů o objemu 1,6 a 2,0 litru o odlišných výkonech v kombinaci s různými převodovými ústrojími. Kompletní paleta motorů se systémem Toyota Stop&Start vykazuje oproti předchozím modelům nižší emise CO2 a v tomto ohledu se bude řadit mezi nejlepší zástupce v celém segmentu MDV.

Motor 1,6 litru ve variantě 70 kW (95 k) může spolupracovat buďto s pětistupňovou manuální převodovkou (točivý moment 210 Nm), nebo se šestistupňovým robotizovaným ústrojím (točivý moment 240 Nm). První varianta vykazuje emise CO2 od 144 do 148 g/km a spotřebu paliva 5,5 až 5,6 l/100 km. Druhá varianta se systémem Stop&Start vykazuje emise CO2 od 135 do 139 g/km při spotřebě paliva 5,2 až 5,4 l/100 km.

Výkonnější jednotka 1,6 litru 85 kW (115 k) s točivým momentem 300 Nm spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Agregát vybavený systémem Stop&Start produkuje emise CO2 na úrovni 133-137 g/km a vykazuje spotřebu paliva 5,1 až 5,2 l/100 km.

Obě varianty turbodieselu 2,0 litru o výkonu 90 kW (122 k), resp. 110 kW (150 k), jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou. Vzhledem ke svému vyššímu točivému momentu (340 Nm, resp. 370 Nm) jsou doporučeny pro vozidla určená k převážení těžších nákladů. Agregáty se systémem Stop&Start produkují emise CO2 na úrovni 139-143 g/km a vykazují spotřebu paliva 5,3 až 5,5 l/100 km.

Vznětový agregát 2,0 litru ve variantě 130 kW (180 k) s točivým momentem 400 Nm, spolupracující se šestistupňovým automatickým ústrojím, představuje nejvýkonnější motor v rámci nové modelové řady PROACE VAN. Přeplňovaný motor vybavený systémem Stop&Start produkuje emise CO2 na úrovni 151-155 g/km a vykazuje spotřebu paliva 5,7 až 5,9 l/100 km.

Všechna pohonná ústrojí splňují požadavky emisní normy Euro 6 a jsou vybavena systémem selektivní katalytické redukce (SCR) ke snížení škodlivin NOx vypouštěných do atmosféry. Nádržka AdBlue o objemu 22,5 litru zajišťuje optimální funkčnost systému na 15 tisíc km. Nádržku lze snadno doplnit prostřednictvím plnicího hrdla na B-sloupku (za krytkou po otevření dveří u řidiče).


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Toyota Central Europe – Czech s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč