Test: Volvo XC60 D5 AWD - lepší než dříve

21. 01. 2014
Sdílet článek

XC60 není na trhu žádným nováčkem. Nedávno prodělaná modernizace tento model posunula mílovými kroky dopředu. Nové nejsou jen přední světlomety, ale celá řada věcí, které zlepšily jízdní projev i uživatelský komfort.

Model XC60 byl před šesti lety odpovědí Volva na Mercedes-Benz GLK, Audi Q5 nebo BMW X3. Švédské automobilce se podařilo vyrobit konkurence schopný vůz, který přinesl originální design a celou řadu bezpečnostních systémů. Zepředu se XC 60 tvářilo jako klasické Volvo, zezadu však opustilo veškeré zažité konvence a pochlubilo se velmi dynamickými partiemi. Zejména za tmy vyniknout ladné křivky prohnutých linií koncových sloupcových svítilen.

Tenký středový panel posetý tlačítky neodmyslitelně patří ke všem modelům Volva. Zorientovat se ve spoustě tlačítek dá chvilku zabrat. Přední sedadla jsou dostatečně dimenzovaná a seřiditelná všemi možnými směry. Zadní poskytují komfort srovnatelný s ostatními prémiovými konkurenty. Zavazadlový prostor s objemem 495 litrů je prakticky tvarován a nelze k němu mít žádné výhrady. Po jednoduchém sklopení třech zadních opěradel lze docílit rovné ložné plochy s využitelným objemem 1.450 litrů. Víko pátých dveří se otevírá elektricky.

Po modernizaci je nový přístrojový štít, který vyniká jemnou grafikou a pochází z modelu V40. Novinkou je možnost řazení páčkami pod volantem (ve spojení s automatickou převodovkou), vyhřívání čelního skla nebo aktivní dálková světla fungující podobně jako u nového Mercedesu Benz S. Inovovaný systém BLIS používá pro sledování mrtvého úhlu radarové senzory a díky nim přidává novou funkci – dokáže řidiče při vyjíždění z parkovacího místa upozornit na automobily blížící se z boku. K dispozici je i couvací kamera, která lze nastavovat. Systém čtení značek nově vyznačuje rychlostní limit přímo na osu virtuálního rychloměru. Z modelu V40 pak pochází balíček City Safety doplněný funkcí detekce chodců před vozem.

Celohliníkový přeplňovaný pětiválec poskytuje výkon 158 kW a maximum točivého momentu vrcholící hodnotou 440 Nm v rozpětí 1.500-3.200 ot./min. Produkovaný výkon je v našem případě přenášen na všechna kola za doprovodu velmi příjemného hrubého zvuku pětiválce, který nabírá na intenzitě s rostoucími otáčkami. Vrcholný dvojitě přeplňovaný vznětový pětiválec je plně dostačující pohonnou jednotkou. Stovku s ním XC60 zvládne za 8,3 sekundy a umí uhánět až 205 km/h. Komu to nestačí, připravilo Volvo ještě silnější verzi D5 Polestar s výkonem 169 kW. Po modernizaci je pětiválec s automatem o 6% úspornější - Volvo udavá průměrnou kombinovanou spotřebu paliva 6,4 l/100 km, což není v běžném provozu nedosažitelná hodnota.

Pro ověření spotřeby jsme s XC60 vyrazili z Prahy do Pece pod Sněžkou přes Mladou Boleslav, Jičín a Novou Paku. Cestu jsme zdolali za hodinu a půl s průměrnou spotřebou 7,9 l/100 km. Cesta zpět vedená přes Trutnov a Jičín trvala díky namrzlé vozovce o dvacet minut déle. Díky tomu poklesla průměrná spotřeba na 7,1l/100 km, což je vzhledem k rychlostnímu průměru u rodinného SUV výtečná hodnota.

Testovaná šestistupňová automatická převodovka Aisin není zrovna posledním výkřikem moderní techniky. Ve srovnání se současnou konkurencí zaostává téměř ve všech ohledech (Volvo prý usilovně připravuje nový osmistupňový automat.). Podvozek dostal pohon všech kol Haldex páté generace a systém aktivního rozdělování točivého momentu. Po modernizaci tak XC60 přináší větší jistotu v zatáčkách i na kluzkém povrchu. Dle našeho soudu, je skok v ovladatelnosti vozu doslova obrovský. Podvozek je daleko příjemnější než u dříve zkoušené předokolky. Verze s pohonem všech kol (AWD) nemá problém s přenosem výkonu na vozovku a v zatáčkách ani při ostré jízdě nedochází k rychlé ztrátě adheze. Jedinou slabinkou je zdolávání krátkých nerovností, které by mohlo být ještě lepší. Díky pneumatikám Nokia WR bylo v interiéru ticho i při vyšších rychlostech. Už dlouho jsme nezdolali trasu z Prahy do Pece pod Sněžkou tak příjemně a rychle, jako s omlazenou XC60.

Volvo XC60 je krásným vozem kategorie SUV, které po modernizaci neuvěřitelně dobře maskuje svůj věk. XC60 nechybí rozsáhlá bezpečností výbava, atraktivní design a image značky. Navíc dokáže poskytnout dostatek prostoru posádce i zavazadlům. Špatně na tom není ani s variabilitou či odkládacími prostory a v dané kombinaci (výkonný dieselový pětiválec spojený s automatem a pohonem všech) představuje naprostý ideál pro rodinné výlety do hor nebo pracovní cesty na obchodní jednání napříč Evropou.


Aktuální nabídka vozů Volvo XC60.

(plusy)
jízdní vlastnosti
prostorný interiér
rozměrná přední sedadla
přehledný přístrojový štít
bezpečnostní výbava
charizmatický zvuk pětiválce
adaptivní světlomety

(mínusy)
ospalá převodovka
tlumení krátkých nerovností
hlučnější projev motoru

Technické údaje Volvo V60 2.4 D4 AWD, Momentum
Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem motoru: 2400 ccm
Výkon:  158kW(215)/4.000 ot./min.
Točivý moment max.: 440Nm/1.500-3.200 ot./min.
Max. rychlost:  205 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,3 s
Spotřeba - kombin.: 6,4 l/100 km
Spotřeba - město: 8,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,3 l /100 km
Objem pal. nádrže:   70 l
Délka/šířka/výška: 4644/1891/1713 mm
Rozvor: 2774 mm
Zavazadelník: 495/1455 l
Pohot./celková hmotnost: 1912/2505 kg
Základní cena: 892.000 Kč (D3, 100 kW, Base)
Cena test modelu od: 1 289.00 Kč (D5 AWD AT, Summum)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč