Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň

vloženo

Passatu osmé generace se podařil husarský kousek. Začátek prodejů okořenil vítěztvím v soutěži Evroské auto roku 2015 a výtečným prodejním startem. Dosluhující generace přežila na trhu celkem dlouho, a tak se nemůžeme divit hladu po novém modelu. A nás zajímalo, zda Passat zraje jako víno nebo je pouze malou evolucí.

Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň

V redakci nejsme žádní troškaři, proto jsme rovnou sáhli po aktuálně nejlepší dostupné verzi. V garáži nám přistál Passat v dlouhé verzi Variant poháněný dvojitě přeplňovaným dvoulitrovým dieselem spojeným s automatickou převodovkou a systémem pohonu všech kol.

Passat je střízlivě střižený vůz, který si nemůže dovolit žádné výstřední kreace nebo designérské pokusy. Sázka na jistotu a časem neustále zdokonalovaný design je to, co tento model tak dobře prodává. Zákazníci Passatu netouží po avangardním vzhledu. Preferují elegantní a konzervativnější tvary, které nevyjdou tak rychle z kurzu. Passata si nemůžete splést s jiným vozem, ať je to sedan či kombi, vždy budete vědět, s kým vmáte tu čest. Při téměř stejné délce karoserie došlo mezigeneračně k zvětšení rozvoru náprav (o 79 mm !), což přineslo kratší převisy. Přední náprava se přestěhovala o 29 mm směrem k nárazníku, zadní se pak posunula o 17 mm vzad.



Na karoserii si úsudukem udělejte sami, my jen připomeneme, že takto pojatá karoserie je nadčasová a ani po pěti letech nebude působit starodávně. V interiéru Volkswagen dodržel tradičně výtečnou ergonomii a přidal do přístrojové kapličky za volantem velkolepý digitální displej nahrazující analogové budíky. Něco podobného má už déle než rok Opel Insignia, v Passatu se nám však digitální rozhraní zdálo téměř dokonalé. Dokáže totiž zobrazit kdeco, velmi praktický je mapový výstup navigace, který máte přímo v zorném poli. Inovativním a jednoznačně povedeným architektonickým prvkem je horizontální lišta napříč přístrojovou deskou ve stylu výdechů topení s nezbytnými klasickými hodinami uprostřed. Kabina potěší nadprůměrnou prostorností a výtečnou vzdušností. Passat postihla i záplava nových jízdních a bezpečnostních asistentů.  Zavazadelník o objemu 650 litrů (oproti předchůdci o 47 litrů více) má pravidelné tvary a nízko položenou nakládací hranu.



Dvojitě dopovaný vznětový čtyřválec poskytuje výkon 176 kW (240 koní) a točivý moment 500 Nm, což zaručuje naprosto přesvědčivé jízdní výkony. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje bez větších emocí za 6,2 sekundy a maximální rychlost činí 238 km/h. Dvoulitrový diesel přeplňují dvě nestejně velká turbodmychadla Borg Warner (malé v nižších otáčkách, to větší ve vyšších). Větší nízkotlaké turbo si vystačí pouze s pneumaticky ovládaným wastegatem a pracuje při vysokých otáčkách motoru. Menší vysokotlaké turbo využívá k regulaci plnicího tlaku měnitelné rozváděcí lopatky, s nimiž přímo pohybuje krokový motorek. Pro maximální objemovou účinnost přeplňování, je stlačený vzduch veden přes výměník voda/vzduch, který je namontovaný přímo na sacím potrubí. Dráha stlačeného vzduchu je tak kratší a účinek je mnohem razantnější. Díky tomu je vždy k dispozici dostatečný točivý moment. Maximum točivého momentu lze využívat od 1 750 ot./min, ale ani pod touto hranicí netrpíte jeho nedostatkem. Agregát výrazněji zabírá už od 1 200 ot./min. a poveluje až v červeném poli. O vstřikování paliva se starají vstřikovače Bosch s dosud nevídaným tlakem až 250 MPa.



Přenos výkonu a točivého momentu probíhá bez problémů. Pátá generace spojky Haldex úspěšně brání pálení předních pneumatik přenosem výkonu na zadní kola. Sedmistupňová převodovka DSG má dvě spojky v mokré olejové lázni. Její naladění je pro Passat zcela speciální, přesto není bezchybné. Řazení vyšších převodových stupňů probíhá hladce, při podřazovaní dojde občas k malému cuknutí. Prioritou konstruktérů bylo nabídnout co nejmenší přeskoky mezi jednotlivými stupni, tose podařilo. Při přeřazení tak otáčky nikdy nespadnou o více než  400 za minutu. Na dlouhou sedmičku motor točí při 130kilometrové rychlosti zhruba 2 100 otáček za minutu. Při dvoustovce motor točí 3 750 ot./min a okamžitá spotřeba činí zhruba 10 litrů na 100 kilometrů. Pokud na německé dálnici rychlost zvýšíte, musíte si za každých 10 km/h rychlosti, přičíst vždy dva litry spotřeby navíc, což není vůbec špatné. Po týdenním testování se nám nepodařilo dostat na udávanou spotřebu 5,4 l/100 km v kombinovaném cyklu, když nám na palubním počítači svítila hodnota 6,8 l/100 km.



K testované motorizaci standardně dostanete adaptivní podvozek DCC (u běžných verzích se za něj připlácí 27.500 Kč) se kterým je světlá výška vozu o 10 mm nižší. Oproti běžné verzi je Passat pohodlnější a jistější, přesto v některých okamžicích dokáže podvozek působit až příliš tuhý. Podle volby jízdního režimu (Comfort, Normal a Sport) se mění tuhost. Verze Comfort nabízí pohupování. Passat se při vysokých rychlostech nejlépe chová v režimu Sport, kdy poskytuje dostatečnou jistotu. Řízení je přesné a celkem strmé.

Tuhá karoserie a silný motor tak v kombinaci s adaptivním podvozkem dovolí celkem svižně projíždět i ostřejší zatáčky. Passatu se daří znamenitě maskovat těžkopádnost danou vyšší hmotností a poradí si i ostrými zatáčkami. Díky pohonu všech kol nejde ze zatáčky bezhlavě po tečně ven. Každopádně platí, že ostré jízdy na hranici možností se Passat nezalekne, což také dává najevo minimální zábavou. Passat na takové hrátky není stavěný. Jeho revírem jsou dálnice a hlavní zbraní dlouhé přesuny.



Sériová výbava testovaného dieselového vrcholu vydá na jednu A4. To samé můžeme říci o příplatkové výbavě, která cenu Passatu Variant se sériovou výbavou (1 054.900 Kč) vyšroubovala na 1 393.599 Kč. Přesto platí, že nový Passat dokáže splnit velká očekávání a zraje v moderním duchu jako šlechtěná vína.

Plusy
+ motor a jeho lineární zátah
+ moderní technologie
+ pohon všech kol
+ sladění motoru s převodovkou
+ výhled přes tenké sloupky
+ tuhost karoserie
+ odhlučnění
+ prostornost
+ možnosti rozsáhlé příplatkové výbavy
+ kvalita zpracování

Mínusy
- vyšší reálná spotřeba (o 2 l/100 km vyšší než udávají tabulky)
- mnoho příplatků zvyšující celkovou cenu
- hluk od zadní nápravy
- nastavování intenzity podsvícení v kapličce

Technické údaje Volkswagen Passat Variant Highline 2.0 TDI BMT DSG
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 176kW(240k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 500Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost: 238 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6 s
Spotřeba - kombin.: 5,4 l/100 km
Spotřeba - město: 6,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,7 l /100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4767/1832/1782 mm
Rozvor: 2791 mm
Zavazadelník: 650-1780 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1735/2310kg
Základní cena: 672.900 Kč 
Cena test modelu od: 1 063.900 Kč

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň Fotografie k článku Test: Volkswagen Passat Tourer 2.0 BiTDI - manažerův kůň
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing
07.02.2017
Nissan čelí vážnému skandálu. Jeho Navary se lámou!