Test: Volkswagen Passat Alltrack 2.0 BiTDI DSG - mistr převleků

Na světě není moc aut, které by za každých okolností vyzařovaly tolik konformní sebejistoty. Můžete se brodit marastem hnědouhelných šachet a v zápětí mazat bez okolků po německém autobahnu 230 km/h. Nový Passat Alltrack je zkrátka dokonalý univerzál.

Ne, úvodní perex není reklamním sdělením ani připravovaným textem marketérů Volkswagenu, ale když je něco opravdu dobré, oceníme to. Nový Passat jsme měli v redakci již několikrát a prozatím nejlépe jezdící variantou byl sedan s druhou nejsilnější naftou o výkonu 140 kW. Čtyřdveřová karoserie je zkrátka pevnější, slabší nafta se na rozdíl od 176 kilowattového biturba tolik nežene vpřed a člověk tak má čas, vychutnat si passatovsky klidnou jízdu.


Ani oplastovaná verze ale není hodna zatracení a směle ji proto zařadím hned na druhou příčku za čtyřdveřového mládence. Jezdí totiž skvěle, a to i na mohutných 19 palcových kolech (za rozumných 24 400 Kč), jejichž přítomnost umně maskují hydraulicky řízené adaptivní tlumiče DCC a také vyšší světlost celého vozu (o 28 milimetrů). Nekvalitní silnice vás tak konečně přestanou štvát a ani cesta tam a zpět po D1 vás díky dobrému odhlučnění neunaví natolik, že byste večer ještě nezvládli divadlo se svou drahou polovičkou (pokud tedy neuvíznete v koloně…). V zatáčkách Alltrack na běžné Passaty sice trochu ztrácí, ale s přihlédnutím k jeho mrštnosti mimo vozovku, jsou rozdíly nepatrné. Vezměme to ale popořádku a ukažme si některé z klíčových prvků designu nového „das Auto, das Allroad“.

Exteriér – chrom, kam se podíváš
Jindy fádní a poměrně zavalitý Passat působí v oplastovaném provedení jako statný býk s povahou nasupeného agresora. Alltrack je zpředu skutečně velmi agresivní a pohled do jeho očí (=dynamických LED světlometů) ve vás vyvolá respekt. A ne jinak tomu je i z boku, na kterém zaujmou již zmiňované ráfky s nízkoprofilovými pneumatikami 245/40 a pochromované prahy dveří. Zadní část však mnoho parády nenadělá. Až na pár detailů je totiž shodná s běžným Passatem Variant. Zde by si Alltrack býval zasloužil více pozornosti. A již profláknuté atrapy koncovek výfuků? Ty pocity z celkového dojmu rozhodně nevylepší. Jsou ale chromové! No vlastně ano – víte, kolik naleznete na novém Passatu Alltrack chromových prvků (a to chválabohu nemá chromové kliky dveří)? My ne. U čísla 20 jsme totiž přestali počítat. Chromové jsou lišty oken, chromová jsou zrcátka, prahy dveří, lišta v předním nárazníku, celá přední maska, střešní ližiny a tak dále… Pokud ale milujete jednoduché počty a k nějakému číslu se dopočítáte, napište nám jej do komentářů. Za vaši zpětnou vazbu budeme upřímně rádi!

Interiér – bez výhrad a výčitek
O tom, že Volkswagen umí své interiéry dotáhnout až k hranici ergonomického nebe, není pochyb a přít se s vámi bude jen zapšklý odpůrce koncernu VW anebo čirý blázen. Není tu zkrátka nic, co by vás mohlo rušit, či vás jen v nejmenším štvát. Dalším zmínkám o tom, že vše je na svém místě a že vše funguje, jak má, se proto vyhnu. Krásný je ale detail bezrámového zpětného zrcátka, či nově nabízený head up displej, na který se navzdory jeho výsuvné konstrukci skvěle dívá.

Trochu se ale bojím, že následující řádky vám budou až nápadně připomínat jeden z předchozích testů, ve kterém jsme si na paškál nevzali nic jiného než samotný Volkswagen Golf Alltrack. Ano, i v případě Passatu se totiž jedná o stále stejnou písničku, která plaketou ALLTRACK před voličem DSG začíná i končí (Golf zde měl štítek 4MOTION – jaká změna!). Zřejmě v rámci koncernové politiky, v obavách z naštvání stálých zákazníků, či z čehokoliv jiného se VW rozhodlo, že ani větší Passat nebude kromě odlišných dekorů (nyní je zde velice příjemný hliník s režným tvarem) osazovat čímkoliv, co by mohlo jen vzdáleně narušovat pocity běžnosti. Jaká škoda! V autě za 1 089 900 Kč (cena v základní výbavě!) se zkrátka chcete cítit trochu výjimečně. No ne?

Je to ale tak jediné, co lze na interiéru nového Passatu Alltrack kritizovat. Zavazadelník si i nadále ponechal obřích 639 litrů objemu (jen o 11 méně než Variant), podélný prostor pro nohy vzadu zůstal absolutně beze změn a celková úroveň zpracování a použitých materiálů je po právu na vrcholu neprémiové střední třídy. Více slov netřeba.

Motor – zbytečné obžerství
Zní to skvěle, když sousedovi, který léta miluje Passaty (a jednu „B8mičku“ má dokonce před domem), řeknete, že jezdíte biturbem se 176 kW a 500 Nm točivého momentu. V praxi je tento motor ale možná až zbytečně moc. Passat s ním kupředu jede vždy a všude, naprosto postačuje k brisknímu předjíždění i závoduchtivých jedinců a pokud se rozhodnete, že pojedete se spotřebou jak za dob rotačních čerpadel, přepnete si vůz do režimu Eco a stlačíte ji pod 6 litrů nafty na 100 kilometrů. Pocitů, že podobných rozmařilostí v Passatu Alltrack není třeba, se ale přesto zbavit nemohu. Vůz totiž nevznikl za účelem závodění v silničním provozu, a protože nemá na rozdíl od Audi A6 Allroad upravitelnou výšku podvozku, působí při vysokých dálničních rychlostech až překvapivě nestabilně. Bavíme se ale o skutečně vysokých rychlostech. Více za moment v kapitole Jízda.

Vznětová jednotka BiTDI má přesto úctyhodnou charakteristiku. Již od nejnižších otáček táhne zcela plynule a ve 3000 otáčkách je motor tak živý, že by s ním měl problém nejeden šestiválec minulých let. Dynamika ale stále nevrcholí a její maximum je poskytováno až okolo hranice 4000ot./min., kde většina dnešních i starších dieselů rychle uvadá. Všechen elán je navíc díky standardně dodávanému sedmistupňovému DSG k dispozici prakticky bez práce a záleží jen na řidiči, zda nechá převodovku dělat si svou práci, nebo bude řadit sám pádly pod volantem.

A zmiňovaná spotřeba? V režimu Eco již nastíněných 5,8 litrů nafty. Při běžné jízdě je ale třeba kvůli pohonu 4x4 (Haldex 5. generace), velkým kolům a také hmotnosti 1776 kilogramů počítat s čísly mezi 7–8 litry a ve městě ještě o litr více. Tím to ale nekončí. Alltrack svižnou jízdu klidně s 15 litrovým apetitem zakončí. Inu, velký vůz a velká síla, ta mnoho nafty pohltila…

Jízda – vyšší Passat, více komfortu
Již standardní provedení Passatu jezdí skvěle a sedan ještě o něco lépe. Verzím bez adaptivních tlumičů DCC je ale často vytýkán příliš tvrdý podvozek a také občasné hromobytí od podvozku na příčných nerovnostech. V Passatu Alltrack na podobné obtíže rovnou zapomeňte. Podvozek DCC je již v základu a ani ta nejhorší silnice vás tak nerozhází. Navíc… Čím pojedete rychleji, tím to bude lepší. Perfekt.

Ještě jsme ovšem neprobrali pozici za skvěle tvarovaným volkswagenovským volantem. Na té nás totiž jedna věc neuvěřitelně rozčilovala. Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí je vynikající záležitost, v Passatu však dejte pozor na jeden neustále se opakující neduh. Pokud si necháte zapnutou funkci komfortního přístupu (= sedadlo po vypnutí zapalování vždy odjede vzad a po nastartování vozu se vrátí) a máte sedadlo zároveň nastaveno do ideální pozice – sedák vzadu co nejníže, vpředu co nejvýše a opěradlo ve vzpřímené poloze, dočkáte se po opětovném nastartování vozu nepříjemného zjištění. Sedadlo je totiž po každém dalším usednutí do vozu o dobré 2-3 centimetry výš, než jak jste jej nechali posledně a vy vždy musíte sáhnout na tlačítko nastavení a sedák spustit zpět dolů. Proto - funkce komfortního přístupu – vypnuto! Jinak ovšem bez výtek, jdeme jezdit.

Nový Alltrack je na druhém místě mezi nejlépe jezdícími Passaty zaslouženě. V zatáčkách, na dálnici, ale i na okresce nebo třeba na poli. Všude si je sebejistý tak moc, jak to jen jde, a abyste rozhodili jeho stoicky klidnou tvář, musíte vyvádět pořádné skopičiny. Za stabilitou v zatáčkách stojí (u verze BiTDI standard) elektronicky řízený samosvorný diferenciál XDS+, který nepatrnými brzdnými zásahy přibrzďuje vnitřní kolo a celý vůz tak stáčí do požadovaného směru. Na dálnici zase vynikne skvělé odhlučnění kabiny i podvozkových částí a ocenit musíme také komfortní vlastnosti tlumičů DCC, které díky vyšší světlosti fungují o poznání lépe než v běžné verzi. Zároveň však za určité souhry nekvalitní dálnice (krásným příkladem může být naše D1) a velmi vysoké rychlosti způsobí, že Passat najednou neví, kterým směrem má jet, a přestože máte stále pocit, že vůz řídíte, je najednou schopný vyjet o dobrý půl metr mimo požadovanou stopu. Dali jsme mu proto ještě jednu šanci a stejný úsek projeli v tužším režimu Sport. Výsledek? Odchylka byla sice menší, ale na vylepšení pošramoceného renomé to nestačilo. Za běžných okolností se ale do podobné situace nedostanete, takže k obavám není důvod.

V odstavci věnovaném řízení nemohu jinak, než opět srovnávat s nedávno testovaným Golfem Alltrack. Passat je zkrátka o poznání těžší kus železa (spíše plastů a toho zbytku) a za jeho volantem je to až nápadně cítit. Řízení je samozřejmě přesné a v dnešní konkurenci představuje chvalitebný průměr, čipernost a agilita Golfu v něm ale jednoduše chybí. Stručně řečeno – prostě jen manažerský sen, nikoliv řidičský všeuměl. V Passatu Alltrack totiž můžete ujet stovky, co stovky… tisíce kilometrů a automobil vás ani v nejmenším neunaví. Výborné…

Pokud přece jen máte tu odvahu a s 19palcovými ráfky vyrazíte mimo silnici, připomenou se skvělé vlastnosti Haldexu 5. generace. Vůz se chová jako stálá čtyřkolka a spolehlivě vás proveze vším, kde si neškrtne svým obtloustlým bříškem nebo dlouhými převisy karoserie. Suma sumárum, opět jsme však u toho, že Golf díky kratšímu rozvoru a porovnatelné světlosti zvládl o něco více. Ani Passat se však na horské štěrkovce neztratí a pokud dobře zvolíte stopu, projedete celkem hodně. Na mnohá a často levnější SUV to ale nestačí.

Závěr – vybírejte chytře, ušetřit není lehké
Nový Passat Alltrack 2.0 BiTDI je bezpochyby dokonale univerzálním vozem. Však si za to také nechá tučně zaplatit. Základní cena startuje na již zmiňovaném 1,1 milionu korun a v případě, že si vůz vybavíte zbytečnostmi typu - panoramatická střecha, head up displej, prvotřídní kůže na sedadlech a spoustu dalšího, vyšplhá se jeho cena bez obtíží na 1 520 000 Kč (tak jako u testovaného provedení). Že to je hodně? To záleží na samostatném zvážení každého z nás. Za nás by to však protentokrát kvůli pořizovací ceně vyhrál menší a mnohokrát zmiňovaný sourozenec. Který z modelů bude nakonec úspěšnější, ale ukáže až čas. Tak hodně štěstí, oplastovaní borci!

Plusy
+ Nevšední vzhled
+ Plavnost jízdy a pohodlí
+ Lepší výhled z vozu
+ Velikost vnitřního prostoru
+ Ergonomie interiéru
+ Pohodlná přední sedadla
+ Chování 7stupňového DSG
+ Výkon motoru
+ Všechny motorizace jsou se 4x4

Mínusy
- Pořizovací cena
- Neprůchodnost těžším terénem
- Manuální převodovka jen se slabým TDI 110 kW

Technické údaje Volkswagen Passat Alltrack 2.0 BiTDI 4Motion DSG
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 176kW(240k)/1750-4000 ot./min.
Točivý moment max.: 500Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,4 s
Spotřeba - město: 6,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,5 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 8,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 66 l
Délka/šířka/výška: 4767/1832/1477 mm
Rozvor: 2791 mm
Zavazadelník: 639/1780 l
Pohotovostní hmotnost: 1776 kg
Spotřeba během testu: 6,7 l/100 km
Cena test. modelu od: 1 089 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč