Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí

vloženo

Rychlý jako supeRsport, krásný jako sněhuRka, udatný jako Rytíř a k tomu ještě solidně prostoRný. Na první pohled klame tělem a svým běžným projevem nevybočuje z normálu. Pokud se ovšem jen trochu rozparádí, dokáže bez mrknutí oka předsvést velmi solidní divadlo. A právě tento mix vlastností je na něm nejlepší. Řeč bude o nejrychlejším Golfu všech dob.

Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí

Před nedávnem redakční garáží prošel Volkswagen Caddy Alltrack, který není vůbec špatným automobilem. Jeho cena však díky příplatkům může atakovat klidně milionovou hranici. Pokud se seznámíte s ceníky Volkswagenu přidáte trochu peněz na hromádku, můžete mít výrazně hbitější Golf R. A ještě navíc ve verzi kombi, klasicky značené Variant.


V současné době je nabídka rychlých aut s pohonem všech kol a karoserií hatchback velmi rozmanitá (vybírat můžete mimo jiné z modelů Audi RS3, BMW M135i xDrive, Ford Focus RS, Mercedes-Benz A45 AMG  nebo Subaru WRX STi). Co když ale chcete ostrý vůz v karosářské verzi kombi? Nabídka se rázem zúží na model CLA 45 AMG Shooting Brake nebo Volkswagen Golf R Variant, který je cenově o mnoho dostupnější než kolega ze Stuttgartu.

Volkswagen vždy disponoval rychlými modely. Již před 40 lety se srodil Golf GTI, který si získal početnou skupinu zákazníků a stal se velmi oblíbenou alternativou k usedlému vozu. GTI v současnosti není nejrychlejším Golfem v nabídce, jeho roli převzalo vrcholné provedení R.

Volkswagen Golf R Variant je hodně rychlý kombík, který dokáže zastat roli rodinného auta, stejně tak jako víkendového adrenalinového společníka. U manželky pořízení Golfu zajisté projde, nejenže působí umírněně, ale také sedmilitrová kombinovaná spotřeba paliva mluví víc než jasně. Navíc při zkušební jízdě na pohodu ženy ocení slušný cestovní komfort, dostatečně velký zavazadelník Variantu a minimum aerodynamického hluku v kabině. Navíc můžete argumentovat převodovkou DSG nebo pohonem všech kol.

Z karoserie nemáte možnost kromě pár detailů poznat, o jak rychlý vůz se jedná. Pouze přední nárazník má výraznější otvory pro přívod vzduchu a oproti běžnému Golfu zde chybí mlhovky. O něčem mohou svědčit příplatková devatenáctipalcová kola v černomodrém designu, čtveřice koncovek výfuku nebo stříbrná boční zrcátka.

Podobně je tomu i v interéru. Kromě většího množství imitace karbonu, černého provedení stropu a několika log "R" nic nenasvědčuje sportovnímu charakteru "eRka". V přístrojové kapličce o dovednostech ostrého Golfu svědčí rychloměr cejchovaný do 320 km/h a jeho modré ručičky.

Vpředu se můžete posadit do skvělých sedadel s dostatečným bočním vedením těla a do rukou chytnout sportovní volant se sploštělým věncem. Přední sedadla jsou elektricky seřiditelná.

Provedení palubní desky je identické jako u civilního Golfu a jen těžko by někdo hádal výkonnostní potenciál vozu. Ideální pozici za volantem naleznete velmi rychle. Zkousnout musíte jen displej navigace se zastaralou grafikou.

golf Variant R

Zavazadlový prostor pojme stejně jako u obyčejného Golfu Variant 605 litrů zavazadel. Nijak omezena není ani příkladná variabilita. Zadní sedadla tak můžete jednoduše sklápět a vytvořit prostor s využitelným objemem až 1620 litrů. Pod podlahou zavazadelníku byla v našem případě umístěná dojezdová rezerva.

golf dsg

Jak už bývá zvykem, i Golf R Variant nabízí hned několik jízdních režimů, od úsporného eko režimu až po závodní Race. Mezi jednotlivými režimy (Eco, Comfort, Normal, Race a Individual) je vcelku velký rozdíl a zcela mění chování auta. V komfortním režimu vůz funguje jako běžný Golf na velkých kolech. Podvozek je komfortní a filtrování nerovností bezproblémové. S Golfem v tomto režimu můžete jezdit každý den. Režim Race naopak vše přitvrdí, podvozek i řízení zrychlí reakce na plynový pedál a zapne se střílení do výfuku.

Jedinou pohonnou jednotku pro Golf R Variant představuje čtvřválcový dvoulitrový turbomotor TSI s maximálním výkonem až 221 kW (300 koní). Ten je spřažený výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tyto parametry v kombinaci se sníženým sportovním adaptivním podvozkem, velkými brzdy nebo sportovním výfukem se starají o velmi svižný projev. Stovku "eRko" zvládne za 5,1 sekundy (osmdesátku za 3,8 s) a maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h. Přestože výrobce udává průměrnou spotřebu 7,0 l/100 km, v praxi počítejte spíše s odběrem devití až deseti litrů při běžném cestování. Při ostré jízdě je nutné počítat s dvojnásobkem či dokonce trojnásobkem, což není u podobně výkonných aut nic vyjímečného.

Dynamice auta se musely přizpůsobit i brzdy, které mají průměr 340mm vpředu a 310 mm vzadu. Jejich černě lakované třmeny zdobí stylizované písmeno R. I přes obutá devatenáctipalcová kola funguje "eRko" v komfortním režimu znamenitě. Nerovnosti jsou dostatečně filtrovány a za celou dobu jsme nezaznamenali nepatřičné rány či bouchání od kol. Podvozek funguje dobře na hladké silnici, ale i na nepříliš kvalitní okresce. Haldex je naladěn tak, aby o něm řidič nevěděl. Auto se chová neutrálně, řidiči spíše pomáhá k čisté stopě a velmi rychlé jízdě, než aby házel zadkem nebo vyjížděl rozevlátě ze zatáček. Zatáčet umí skvěle i díky systému XDS+ na přední nápravě.

Jízdu na pohodu zvládá Golf R Variant stejně dobře jako běžný Variant s velkými koly. Kromě bublavějšího zvuku je jízda zcela normální. Převodovka DSG umí řadit téměř neznatelně a při lehké práci s plynovým pedálem se neděje nic záživného. Člověk se za volantem dokáže dokonce unudit. Stačí ovšem sešlápnout plynový pedál více k podlaze a hned poznáte, že nesedíte v obyčejném Golfu. Pružné zrychlení je až neuvěřitelné. Po razantním sešlápnutí plynu převodovka podřadí, turbo se nafoukne a hned se dostavuje velmi silný nepolevující zátah doprovázený slušnou zvukovou kulisou. A ručička rychloměru letí zběsile nahoru a je jedno v jaké rychlosti. Samotný odjezd z místa je ovšem nejprve vcelku opatrný, jelikož Haldex 5 šetří spojky. Turbo se nadechne a pak doslova vystřelí. Při řazení se z výfuků ozývají ohlušující rány, po puštění plynu čtyřválec příjemně bublá.

Líbila se nám celková souhra motoru, převodovky a podvozku. Auto funguje dobře na dálnici ale i na zatáčkovité trati, kde ani v ostrých zatáčkách nedochází k prokluzu předních kol. Haldex pracuje znamenitě. Jednotlivá kola mají vždy kontakt s vozovkou a ani rozbitý asfalt nedokáže Golfa vyvést výrazněji z míry. Pro zkušené řidiče je možnost deaktivace stabilizačního systému. Pak si můžete užívat například powerslidy. Přesto platí, že ostrý Golf dává přednost čisté a rychlé stopě. Na zatáčkovité trati dokážete být velmi rychlý a vždy se pohybuje v zakázaných rychlostech. Vůz má adheze na rozdávání a limit její ztráty je hodně daleko. A nejlepší, nebo vlastně nejhorší je na eRku fakt, že je velmi poslušné, což ocení většina řidičů.

Všichni budou spokojení, tohle je univerzál
Muž se sportovním srdcem bude za volantem Golfu R Variant chrochtat blahem, něžné pohlaví budete spokojeno, že se nemusí omezovat s bagáží a děti budou opakovaně žadonit o další a další zrychlení. Pokud tedy starostlivá maminka usne, děti i tatínek mohou zažívat slušná přetížení s výrazným zvukovým doprovedem. Až se maminka probudí, stačí přepnout do "komfortního" režimu a vesele se usmívat. Golf R Variant dokáže skvěle maskovat svůj výkonnostní potenciál a umí být až "golfovitě" nudný. A to je hlavní výhoda.

Plusy

  • Hodí se na každodenní použití
  • Slušný cestovní komfort
  • Síla a charakter motoru
  • Rychlá dvouspojková převodovka
  • Umí být zábavný (plně vypínatelná stabilizace)
  • Nenápadný vzhled
  • Zavazadelník

Minusy

  • Absence klasické ruční brzdy
  • Otravný systém Start/stop v režimu Sport
  • Je silně návykový

 

Technické údaje Volkswagen Golf Variant R DSG
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1984 ccm
Výkon: 221kW(300k)/5500-6200 ot./min.
Točivý moment max.: 380Nm/1800-5500 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,1 s
Spotřeba - město: 8,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,0 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 7,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4596/1799/1467 mm
Rozvor: 2630 mm
Zavazadelník: 605/1620 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1574/2080 kg
Spotřeba během testu: 9,5 l/100 km
Cena test. modelu od: 1 054 900 Kč

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

17.08.2018
Mitsubishi Outlander PHEV prošel modernizací a je po všech stránkách lepší
15.08.2018
Volkswagen Grand California je revolučním kempingovým vozem s koupelnou
14.08.2018
Honda HR-V má po faceliftu a dostane nové motory
12.08.2018
Test ojetiny: Mitsubishi ASX 1.6 DI-D 4WD (video)
10.08.2018
Test ojetiny: Peugeot 307 – řada variant a příznivé ceny
07.08.2018
Test: Mitsubishi ASX Black Edition - když chcete víc za málo
06.08.2018
Na nový Peugeot Rifter stačí 390 000 Kč
04.08.2018
Na omlazený model Škoda Fabia čtvrt milionu korun nestačí
03.08.2018
Nová Honda CR-V má české ceny, konkurenci zatápí bohatou výbavou
02.08.2018
Škoda Karoq se rychle rozmnožuje - dnes tu máme verzi Sportline
01.08.2018
Škoda Karoq Scout je tady a vypadá skvěle
31.07.2018
BMW X2 25d xDrive - Více stylu, méně BMW
30.07.2018
Přijíždí Hyundai Kona v limitované edici Iron Man
29.07.2018
Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících
29.07.2018
Test ojetiny: Kia Sportage 1.7 CRDi 85 kW 2WD (video)
26.07.2018
Test ojetiny: Audi A6 – ve hře díky nadčasovým tvarům
25.07.2018
Druhá generace Audi Q3 je tady, vypadá jako zmenšená Q8
23.07.2018
Volkswagen Amarok V6 zvládá terén dobře
20.07.2018
Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič
18.07.2018
Audi Q8 má českou cenu, dva miliony stačí