Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou

vloženo

Legendární Golf GTI získal svou reputaci zejména ve své druhé generaci, kdy lehký a hbitý vůz poskytoval řidičskou rozkoš, napínavé zážitky, rozdával úsměvy a vůbec byl vysportovaným jedincem. A nás zajímalo, jak si vede GTI v sedmé generaci čerstvě po faceliftu. Novinkou jsou totiž nejen LED světlomety, ale i vyšší výkon na úrovni původní verze Performance.

Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou

Před faceliftem byla situace jednuchá. Stačilo přihodit 26 tisíc korun a měli jste GTI Performace, teď je situace jiná. Pojďme se podívat na změny, které omlazení přineslo.


Kouzlo Golfu GTI vždy spočívalo v neuvěřitelné univerzálnosti. Mohli jste s ním v pohodě ráno jet pro rohlíky, vozit děti do školy, vzít ho na okruh, protáhnout oblíbenou okreskou, ale také dokázal posloužit jako rodinný vůz na dlouhý trip. A to všechno dělal poměrně dobře, řidiči vždy zpříjemňoval řízení a posádku ničím příliš neobtěžoval. Nic brutálního, nic nekomfortního, prostě model nižší střední třídy, který jezdí celkem pohodlně a v případě potřeby za to umí vzít a vehnat adrenalin do žil.

test golf gti 2017

K testu jsme zvolili Golfa GTI s manuální šestirychlostní převodovkou prošpikovaného bohatou příplatkovou výbavou. Nenápadná image GTI je pro řadu kupujících hlavní předností. I přes usedlejší vzhled můžeme na karoserii najít zajímavé prvky - tak například červená linka chladiče přechází do světlometů a přidává na atraktivnosti. Zajímavým detailem jsou i černé mřížky kolem mlhovek. Ostřejší náturu pak mohou potrhovat ještě zajímavější kola, než měl testovaný vůz. Bok i záď je strohá, avšak nadčasová. Vzadu potěší LED svítilny s animovanými směrovkami, stejně jako má Audi. Koncovky výfuku pak dávají jasně najevo, o jaký vůz se jedná.

Po otevření dveří potěší červeně károvaná sedadla s výraznými bočnicemi, které dokáží podržet těla. Příjemnou součástí předních sedadel je možnost nastavení bederní opěrky. Samotné nalezení ideální polohy za volantem je otázkou chvilky.

Ergonomie je špičková, vše je hezky po ruce a palubní technika dostala hi-tech prvky. Za vše může mluvit například virtuální přístrojovka, kterou si můžete přizpůsobovat k obrazu svému. Novinkou je dotykový displej na středovém panelu provedený ve skleněném designu (ano, známe již z omlazených škodovek). Přepínat rádiové stanice či listování menu lze pomocí gest. Grafika i provedení displeje je skvělé, jedinou připomínku máme k ovládání hlasitosti audiosystému, kterému by slušel daleko více klasický otočný ovladač (nově se totiž hlasitost nastavuje pomocí dotykové obrazovky v její levé části nebo pomocí tlačítek na levé straně volantu).

Naštěstí ovládání klimatizace zůstalo vyhrazeno tradičním otočným ovladačům, které jsou jednoduše nepřekonatelné. Pochvalu zaslouží snadné vypínání systému stop-start, které spolu s tlačítkem jízdních režimů je hezky po ruce. Žádné omezení nepřichystal zavazadlový prostor, který je stejně praktický jako u běžné verze. Nechybí dvojité dno a možnost sklápění zadních opěradel. Jedinou výtku směřujeme k absenci ambientního osvětlení na zadních sedadlech.

O pohon se stará zážehový přeplňovaný dvoulitr TSI o výkonu 230 koní, který před faceliftem byl výsadnou verze GTI Perfomance (ta po omlazení také posílila a stále si udržuje patnácti-koňový odskok). Samotný agregát má dvě tváře. Extrémně se hodí na běžné popojíždění a cestování. Je příjemným společníkem, o kterém téměř nevíte a ani moc nepije. Jízda za sedm litrů nepředstavuje žádné výraznější omezení. Druhou stranou mince je výbušný charakter agregátu, který umí pořádně zabrat a nahnat adrenalin do žil. Ne, nemusíte se bát, výkonu není tolik, aby přední kola nestíhala a řidič měl obavy ze ztráty kontroly nad vozem. Nic dramatického, takže i méně zkušení řidiči se nemusejí bát.

golf GTI engine 2.0 TSI

Snad každého potěší rychlé reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Golf GTI tak umí na semaforu protrápit i daleko silnější a těžší auta. Pokud jste rození závodníci a GTI nenecháte chvíli vydechnout, počítejte se spotřebou patnáct a více litrů. My po týdnu ježdění (a nejezdili jsme zrovna úplně předpisově) dosáhly závěrečné spotřeby 9,1 l/100 km, což není vůbec špatné. Velké uznání má od nás manuální převodovka, ke které nelze mít sebemenší výhradu. Funguje přesně podle očekávání. Řízení dostalo proměnlivý převod, díky kterému stačí od dorazu k dorazu otočit pouze dvakrát volantem (u běžného Golfu musíte otočit volantem celkem 3x). Směrem k dorazům se strmost převodu zvyšuje a v kombinaci s elektrickým posilovačem v jakékoli rychlosti v zatáčce se nemění tuhost řízení (vyznačuje se poměrně výrazným odporem, tuhost=sportovní, že?). Běžný motorista nad tím mávne rukou, sportovně založeným jedincům bude řízení nepříjemné.

Příplatkový adaptivní podvozek (+ 25 600 Kč) v režimu Comfort funguje znamenitě. Je stále tuhý, ale posádka netrpí a přes běžné nerovnosti se obstojně vznáší. Osmnáctipalcová kola nevadí, ba naopak. Přispívají k výtečné stabilitě a do podběhů netlučou. Oproti francouzské konkurenci Golf GTI úžasně žehlí nerovnosti a neutěšený stav komunikace si nechává raději jen pro sebe (a to dokonce i v režimu Sport, kdy jsou omezeny příčné náklony a je zrychlena celková odezva vozu).

V zatáčkách se GTI chová stabilně, až bychom řekli příliš sterilně. GTI se zatáčkou prosmýkne bez emocí. Systém XDS Plus funguje pouze při jízdě v zatáčce pod plynem, kdy působí účinně a omezuje vrozenou nedotáčivost. GTI Perfomance je pak z jiného soudku. Díky mechanickému diferenciálu dokáže projet pod plynem zatáčku ještě rychleji a dovoluje řídit vůz daleko lépe plynem. GTI jezdí tak nějak samo, což zřejmě vyhoví většině řidičů.

Tak si to pojďme shrnout. Kromě běžných Golfů tu máme dnes testovanou ostřejší verzi GTI s výkonem 230 koní za 692 900 Kč, ještě silnější a o 53 tisíc Kč dražší verzi GTI Performance, která přináší navíc elektronicky řízenou mechanickou uzávěrku diferenciálu VAQ (Vorderachsquersperre) na přední nápravě a standardně dodávanou 12,3" palcovou obrazovku Active Info Display (ta přijde u GTI na 16 400 Kč). Kromě těchto dvou verzí je Golf nabízen ve variantě GTD za cenu 687 900 Kč, kde se o pohon stará dvoulitrový diesel o výkonu 184 koní. Vrchol nabídky pak uzavírá Golf R s výkonem 310 koní za cenu 989 900 Kč. Ve všech zmíněných provedeních si můžete připlatit 60 tisíc za automatickou převodovku DSG.

Volkswagen Golf GTI není v žádném případě sportovním nářadím, je vozem, který až nepochopitelným způsobem kombinuje mix vlastností, které řada motoristů žádá (komfort na straně jedné a dynamické svezení na straně druhé). Je to univerzál, který dělá vše velmi dobře a nachytat ho při nějaké nepravosti nelze. Ve Wolfsburgu si nechali hodně záležet a výsledek stojí za to. Kdo chce jezdit zábavněji, nechť přihodí 53 tisíc korun a jde verze GTI Perfomance.

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 6 MT (MY 2017)

Objem motoru

1 984 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec (R4)

Druh motoru

zážehový přeplňovaný TSI

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

169 kW / 230 koní / 4 700 ot./min.

Maximální točivý moment

350 Nm / 1500 – 4 700 ot./min.

Převodovka

šestistupňová manuální

Poháněná kola

přední

Maximální rychlost

250 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

6,4 s

Udávaná spotřeba město

7,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,5 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

6,4 l/100 km

Spotřeba během testu

9,1 l/100 km

Objem nádrže

50 l

Pohot./celková hmotnost

1 289 / 1848 kg

Délka / šířka / výška

4 351 / 1 790 / 1492 mm

Rozvor

2 620 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

380 / 1 270 litrů

Základní cena testovaného provedení

692 900 Kč


Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou Fotografie k článku Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč
24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek