Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit

Benzínový Golf GTI je skvělý vůz určený všem, kterým běžný Golf nestačí a "eRko" je příliš ostré. Pokud ovšem hodně cestujete a trápí Vás devítilitrová spotřeba Golfu GTI, sáhněte po variantě GTD, která jezdí při stejném tempu vždy minimálně o tři litry úsporněji.

Díky nedávnému testu Golfu GTI můžeme překročit popis vzhledu karoserie včetně kapitoli interiér. Golf GTD je totiž na tom zvenku i uvnitř hodně podobně a potěší mimořádnou propracovaností, která nevybočuje z koncernových zvyklostí.


V případě volby vestavěné navigace Discover Pro (+ 52 000 Kč) vypadá palubní deska díky skleněnému displeji bez tlačítek hodně moderně. Bohužel to sebou nese omezení, že vše se ovládá pouze dotykově (chybí dokonce klasický otočný ovladač hlasitosti audia), což může řadě řidičů činit problém (samozřejmě hlasitost lze ovládat kromě dotyku také pomocí tlačítek na volantu).

Volkswagen Golf GTI nebyl vůbec špatným vozem. Kdo ovšem hodně jezdí a je pro něj prioritou levný provoz, může sáhnout po verzi GTD. U té se o pohon stará vznětový čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 135 kW/184 koní a s točivým momentem 380 Nm. Modernizace u něj narozdíl od GTI či ostrého R nepřinesla žádné zvýšení výkonu. Diesel můžete mít s šestistupňovou manuální převodovkou nebo s testovaným sedmistupňovým dvouspojkovým DSG. Golf GTD umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a dokáže uhánět maximální rychlostí 230 km/h (zde jen připomeneme, že GTI umí stovku o sekundu rychleji a maximálku má 250 km/h).

Samotný agregát výrazněji zatahuje již po překročení 1 800 ot./min. a plynule pokračuje k hranici 4 tisíc otáček, přičemž červené pole začíná o 500 otáček výše. DSG umí naprosto skvěle využívat nejlepší výkonnostní chvilky, přičemž řazení směrem nahoru je bleskové a vždy správné. Pokud je potřeba, umí DSG podřadit klidně o dva nebo tři rychlostní stupně. U zkoušeného exempláře ovšem převodovka při podřazení cukala a vydávala nelibé zvuky. Podřazení z trojky na dvojku doprovázelo nepříjemné cuknutí, asi jako když rychle pustíte spojku. Řadit můžete i sami, lze tak samotným voličem převodovky nebo páčkami pod volantem.

I když se v praxi jedná o poměrně rychlý stroj, potěší spotřeba paliva, která ve většině případů bude začínat pětkou. My jezdili křížem krážem po republice za 5,5 l/100 km a nijak se neomezovali. Dá se jezdit o litr levněji, ale to je spíše pro ekonomicky smýšlející jezdce. Jízda je pak silně nezáživná - a na to přece postačí obyčejný Golf s tříválcem či dieselovou šestnáctistovkou. Například cesta dlouhá 400 km zdolaná průměrnou rychlostí 111 km/h včetně měst a okresních silnic znamenala odběr 5,8 l/100 km a to jsme na německých dálnicích často jeli sto-osmdesátkou. Až vyslovený let žene spotřebu k osmi litrům.

V základu mají Golfy GTI i GTD sportovní podvozky se sníženou světlou výškou o 15 mm oproti běžným modelům. Za nevelký příplatek 25 600 Kč je však v nabídce adaptivní podvozek DCC, po kterém určitě sáhněte. Podvozek DCC přichází vždy s možností volby jízdních profilů. Tuto funkci má v základní výbavě pouze vrcholný Golf R, u GTD a GTI se za něj připlácí 4 200 Kč. Tento režim nastavuje chování vozu, respektive jeho částí (chování motoru a odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, účinek posilovače řízení, převodovku DSG, ale také světlomety). Na výběr jsou profily Normal, Comfort, Sport, Eco nebo Individual, který si lze libovolně personalizovat. Řízení je totiž strmé, brzdy ostré a podvozek jistý. Potěší i minimální vrozená nedotáčivost, čemu samozřejmě pomáhá elektronika, zejména systém XDS.

Stejně jako v případě GTI se jedná o skvěle využitelné auto, které potěší fantastickou spotřebou paliva. GTD se nejlépe hodí pro běžné a časté zdolávání dlouhých cest. V žádném případě se nejedná o sportovní vůz, ale pouze o poměrně rychlý model, který nepřináší žádná omezení, nehází klacky pod nohy a vždy je pevným spojencem. Řízení Golfu je velmi snadné a intuitivní. Díky úspornému dieselu přelétnete Německo ani nebudete vědět, stejně tak s ním není problém vyjet v neděli ráno do zatáček a užít si zrychleného tepu. Extra zábavu neposkytne, ale rychleji se svezete.

Volkswagen Golf GTD není pro každého. Přestože jeho základní cenovka startuje na 747 900 Kč (v případě manuální převodovky dokonce na 687 900 Kč), testovaný kousek překročil hravě hranici jednoho milionu korun (1 052 300 Kč). Příplatky tvořily šmrncovní devatenáctipalcová litá kola, zatmavená boční skla vzadu a tmavé zadní sklo, LED světlomety Dynamic Light Asist, LED mlhovky, Paket Sport & Style, Paket Zrcátka, vyhřívané čelní sklo a celá řada komfortních prvků (parkovací asistent Park Assist, bezklíčové odemykání Keyless Access, Blind Spot Senzor + Lane Assist, Lane Assist & Dynamic Light Assist Plus, Navigace Discover Pro, Soundsystem Dynaudio Excite, Zimní paket nebo zpětná kamera Rear Assist.

A pokud Vám cena testované kousku přijde vysoká, věřte, že "eRko" stojí ještě o dvě tisícovky méně (1 049 900 Kč) a je pro zapálené řidiče daleko lepším nástrojem. Ne každý ovšem touží po výkonech supermana. Ve Wolsburgu to vědí a přichystali verzi GTI Perfomance se zvýšeným výkonem a mechanickou uzávěrkou diferenciálu VAQ. Za toto vylepšené GTI zaplatíte 745 900 Kč, resp. 805 900 Kč v případě DSG. Oproti GTI je verze Perfomance sice dražší o 53 000 Kč, ale ve výbavě máte kromě vyššího výkonu a diferenciálu VAQ navíc 12,3" Active Info Display. A to se vyplatí. Ušetřené peníze za plně vybavený diesel pak můžete projezdit.

Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI 7DSG (MY 2017)

Objem motoru:1 968 ccm

Typ motoru: čtyřválec

Druh motoru: vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování: turbodmychadlo

Maximální výkon: 135 kW / 184 koní / 3500-4000 ot./min.

Maximální točivý moment: 380 Nm / 1750 – 3250 ot./min.

Převodovka: sedmistupňová dvouspojková

Poháněná kola: přední

Maximální rychlost: 230 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,4 s

Udávaná spotřeba město: 5,4-5,6 l/100 km

Spotřeba mimo město: 4,2-4,5 l/100 km

Kombinovaná spotřeba: 4,6-4,9 l/100 km

Spotřeba během testu: 5,8 l/100 km

Objem nádrže: 50 l

Pohot./celková hmotnost: 1 289 / 1848 kg

Délka / šířka / výška: 4 351 / 1 790 / 1492 mm

Rozvor: 2 620 mm

Zavazadelník/ Po sklopení: 380 / 1 270 litrů

Zákl. cena testovaného provedení: 747 900 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč