Test: Volkswagen Caddy Four Generation - jako v osobáku

27. 10. 2015
Sdílet článek

Kdo potřebuje velký zavazadelník a čas od času automobil přeměnit v dodávku, nemá příliš na výběr. Modely z Francie vše uvedené sice plní, ale neřídí se tak snadno jako klasické osobáky a jsou spíše kompromisem. Existuje však vyjímka, která osobní vůz připomíná po stránce jízdních vlastností i provedením interiéru.

Volkswagen představil na jaře letošního roku čtvrtou generaci populárního vozu Caddy. Během jedenácti let výroby předchozí generace bylo po celém světě prodáno 1,5 milionu vozů. Osobní verze Caddy je nabízena celkem ve čtyřech výbavových variantách (verze Conceptline, Trendline, Comfortline a Highline. Do redakčního testu jsme získali speciální edici "Generation Four" nabízenou při příležitosti uvedení nové generace na trh.

Základ speciální edice je skříňový Caddy nebo Caddy Trendline. Užitková varianta je vybavena lakovanými nárazníky, kryty vnějších zpětných zrcátek a bočními ochrannými lištami, dále tmavě tónovanými kryty zadních světlometů, prahovými lištami se vzhledem ušlechtilé oceli a 16“ koly z lehké slitiny „Bendigo“. Nabídku završuje ozdobné obložení na přístrojové desce. Ještě rozsáhlejší je výbava osobní varianty. Kromě vnější výbavy užitkové varianty má speciální edice navíc stříbrné podélné střešní nosiče, tmavě tónovaná skla oken a leskle černá 17“ kola z lehké slitiny. V interiéru čeká na cestující částečně kožené čalounění s barevným prošíváním v odstínu „Moonrock“, rádio „Composition Color“, klimatizace, multifunkční ukazatel a bezpečnostní systém pro rozpoznávání únavy řidiče. Pro oba modely jsou exkluzivně k dispozici 17“ kola z lehké slitiny s červeným lazurovým lakem, která skvěle ladí s barevným odstínem laku karoserie „červená Fortana“, dodávaným rovněž na přání.



Bezpečnost jako v osobáku
Pro osobní varianty od výbavy Trendline jsou kromě bočních airbagů k dispozici také hlavové airbagy. Vůz je navíc vybaven systémem „Front Assist“, který mimo jiné pomáhá zkrátit brzdnou dráhu v nouzové situaci. Jeho součástí je funkce nouzového brzdění City Brake , která podporuje řidiče při pomalé jízdě rychlostí do 30 km/h. Pokud řidič přehlédne překážku, systém automaticky začne brzdit, čímž sníží nárazovou rychlost. V ideálním případě nehodě dokonce zabrání. Přibližně 22 procent všech nehod se zraněnými osobami jsou kolize s více než jednou překážkou. Nový Caddy je proto sériově vybaven multikolizní brzdou, aby bylo minimalizováno riziko vzniku této situace. Tento systém po kolizi automaticky zahájí brzdění, není-li toho řidič schopen. Sériově dodávaný tempomat je doplněn funkcí omezovače rychlosti, kterou si může řidič nastavit tak, aby například nemohl překročit nejvyšší povolenou rychlost ve městě. To samé platí pro adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), dodávaný na přání, který je aktivní v rozpětí od 0 do 160 km/h (DSG), nebo od 30 do 160 km/h (mechanická převodovka). Dalšími na přání nabízenými asistenčními systémy jsou asistent dálkových světlometů „Light Assist“ a „Driver Alert“ (sériová výbava verzí Highline, TGI a 4MOTION). Asistent pro rozpoznávání únavy řidiče „Driver Alert“ sleduje odchylky od normálního chování řidiče a v případě nutnosti doporučí řidiči, aby si udělal přestávku k odpočinku. Na přání je k dispozici také vyhřívané sklo čelního okna, které zaručuje trvale dobrý výhled.

Palubka z Golfu, prostoru z MPV a kufr z dodávky
Řidič i spolujezdci sedí poměrně vysoko, čímž je zaručen nadprůměrný výhled všemi směry. Sedadlu řidiče nelze nic vytknout, ve srovnání s konkurenty totiž představuje nadprůměr. Dobrá tuhost spolu s dostatečně tvarovanými bočnicemi a příjemnou potahovou látkou přispívá k pohodlí na dlouhých cestách, při kterých řidič necítí výraznější únavu. Volant posetý ovládacími tlačítky je příjemný a nechává zapomenout na fakt, že sedíte v užitkovém voze. Přístrojová kaplička za volantem je skvěle čitelná a maximálně přehledná. Totéž platí o středovém panelu.



Dodávkový původ přináší vysoko položený strop a celou řadu velikých odkládacích prostor. Do druhé řady sedadel nastupujete pomocí posuvných bočních dveří. Jejich zavření však vyžaduje více síly a ne vždy se povede napoprvé (prostě musíte více bouchnout). Přední i zadní sedadla pojmou nadprůměrně vzrostlé cestující. Dokonce i prostřední sedadlo v druhé řadě je dostatečně dimenzované. Zadní sedadla lze sklápět, překlápět a vyjímat. Nejprve je nutné sklopit opěradlo na sedák, poté sedadlo překlopit dopředu a posléze zatáhnutím za poutko sedačku z vozu vyjmete. S tím však souvisí jeden handicap. Pravé sedadlo vyjmete bez potíží, levé však tvoří dvousedák, který není zrovna lehký a jeho vyjmutí je prací pro opravdové chlapy.


Zavazadlový prostor má základní objem 750 litrů, maximálně praktický čtvercový tvar, nízkou nakládací hranu a může být zvětšen až na velmi dobrých 3030 litrů. Jen pozor při přístupu k němu – víko kufru je opravdu obrovské, musíte tedy kolem sebe mít při otevírání dostatek místa. Navíc jeho zavírání není nic pro slečinky, je potřeba dosti síly. Pokud tedy mají Caddy používat i křehké ženy, možná by bylo lepší připlatit 5735 Kč za zadní křídlové dveře.


Zavazadlový prostor nabízí v základním pětimístém uspořádání objem 750 litrů, který vyniká příkladným čtverovým tvarem a nízkou nákladovou hranou. V případě potřeby lze využitelný objem zvětšit vyjmutím zadních sedadel na skvělých 3 030 litrů. Pozor si však dejte na výklopné páté dveře, pro jejich otevření je nutné mít za vozem dostatek prostoru. Jejich zavírání navíc vyžaduje více síly, proto doporučujeme připlatit si 5 735 Kč za křídlové dveře. Komu by nabízený prostor kufru nestačil, může zvolit prodlouženou sedmimístnou variantu Maxi, která v pětimístném uspořádání pojme 1 350 litrů zavazadel (resp. max. 3 880 litrů v dvoumístném uspořádání).

Zavazadlový prostor má základní objem 750 litrů, maximálně praktický čtvercový tvar, nízkou nakládací hranu a může být zvětšen až na velmi dobrých 3030 litrů. Jen pozor při přístupu k němu – víko kufru je opravdu obrovské, musíte tedy kolem sebe mít při otevírání dostatek místa. Navíc jeho zavírání není nic pro slečinky, je potřeba dosti síly. Pokud tedy mají Caddy používat i křehké ženy, možná by bylo lepší připlatit 5735 Kč za zadní křídlové dveře.

Zavazadlový prostor má základní objem 750 litrů, maximálně praktický čtvercový tvar, nízkou nakládací hranu a může být zvětšen až na velmi dobrých 3030 litrů. Jen pozor při přístupu k němu – víko kufru je opravdu obrovské, musíte tedy kolem sebe mít při otevírání dostatek místa. Navíc jeho zavírání není nic pro slečinky, je potřeba dosti síly. Pokud tedy mají Caddy používat i křehké ženy, možná by bylo lepší připlatit 5735 Kč za zadní křídlové dveře.



Dvoulitr diesel TDI má sílu a nežere
Zájemci o zážehové motory mají na výběr celkem čtyři agregáty s různým počtem válců a zdvihovým objemem. Základ tvoří litrový tříválec a vrchol nabídky představuje čtyřválcová čtrnáctistovka TSI, který je k dispozici narozdíl od všech ostatních benzínových agregátů také s převodovkou DSG. Zlatý střed pak tvoří čtyřválcová dvanáctistovka TSI. Dalším variantou je čtyřválec 1.4 TGI spalující kromě benzínu i zemní plyn.

Nabídka vznětových motorů je postavena na dvoulitrovém čtyřválci. Vstupní verze disponuje nejvyšším výkonem 55 kW. Poté následuje námi testovaná varianta s výkonem 75 kW, která je také k dispozici v úsporně laděném modelu Caddy BlueMotion (spotřeba 4,2 l/100 km). Vrcholným motorem je pak turbodiesel s nejvyšším výkonem 110 kW. 



Testovaná prostřední varianta dvoulitru o výkonu 75 kW byla spojená s automatickou šestirychlostní předovkou DSG. Toto spojení funguje bez přípomínek a přispívá k pocitu, že řídíte běžný osobní automobil a ne dodávku. Dvoulitr je čiperný a nastavení do tahu. Je mu proto absolutně jedno, zda je vůz prázdný nebo plně naložený. S celkovou hmotností vozu až 2 280 kg si tak dokáže hravě poradit. Žádnou brutální akceleraci nemůžete čekat, to nejlepší agregát spolu s převodovkou předvádějí zejména v kopcích, kde se zakousnou a táhnou. A nejlepší na tom je, že celkový účet za palivo nepřesáhl za týdenní testování 5,8 l/100 km. A to jsme vůz nijak nešetřili a na dálnicích dosahovali rychlostí kolem 150 km/h.

Nejsportovnější užitkáč
V zatáčkách si Caddy vede ve srovnání s konkurenty (Berlingo, Partner, Kangoo apod.) naprosto výtečně. Skvěle maskuje dodávkovitý původ. Oproti zmíněné konkurenci se Caddy jen minimálně naklání, je jistější, lépe ovladatelný a vyniká výrazně  jistějším držením zvolené stopy. Caddy si nechá v zatáčkách líbit doopravdy hodně. Při plném zatížení jezdí důstojně a nechá se dokonce vodit na limitu. Na suchém povrchu musíte v sobě potlačit pud sebezáchovy, abyste aktivovali ESP, které zasahuje citlivě a snaží se o maximálně rychlý průjezd zatáčkou. Caddy není náchylný na boční vítr a zvolený směr drží ukázkově. Daní za všechny superlativy je kompromis v otázce komfortu. Podvozek je tužší a tvrdší. Přestože rozbité silnice zvládá dobře, o vyloženém komfortním svezení nemůže být řeč. K výraznému zlepšení dochází při zatížení. Pokud naložíte pět dospěláků nebo deset pytlů cementu, rázem se Caddy promění v příjemnějšího společníka. Pod zatížením Caddy funguje znamenitě, což je přesný protipól konkurence.

Nový Caddy jezdí přesně tak, jak jezdila třetí generace. Mezi podobnými vozy je Caddy "nejsportovnější" a nejvíce se jízdně přibližuje běžným kombíkům. Špatně si Caddy nevede ani po stránce hlučnosti, která posádku začíná omezovat až v rychlostech nad 150 km/h, kdy stejně motoru dochází dech.

Když Golf Plus nestačí a Touran je drahý
Volkswagen Caddy není tak kompaktní jako Golf Plus, ale dokáže poskytnout více prostoru posádce i zavazadlům. Nový Caddy vyhoví všem, kteří jsou zvyklí na palubní desku z dílen Volkswagenu, vyžadují plejádu moderních bezpečnostních systémů v kombinaci s nadprůměrným zavazadelníkem spojeným s výtečnou variabilitou interiéru. Speciální testovaná verze Four Edition zvyšuje atraktivitu modelu a přináší výbavu srovnatelnou s Golfem Plus.

Plusy:
+ jízdní vlastnosti (na poměry užitkových vozidel)
+ výtečná ovladatelnost
+ minimální náchylnost na boční vítr
+ příjemné řízení a přesné řazení
+ prostornost a zavazadelník
+ počet a rozměr úložných ploch
+ variabilita (možnost vyjmutí sedadel)
+ nízká nakládací hrana

Mínusy:
- chování na nerovnostech (při nezatížení)
- zavírání bočních a zadních dveří vyžaduje více síly
- cena ve srovnání s konkurenty
- problematické vyndávání dvousedáku

Technické údaje Volkswagen Caddy "Four Generation", 6°DSG
Motor: vznětový čtyřválec 2.0 TDI CR
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 75kW(102 k)/2900-4000 ot./min.
Točivý moment max.: 250Nm/1300-2800 ot./min.
Max. rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 13,0 s
Spotřeba - kombin.: 5,0 l/100 km
Spotřeba - město: 5,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,8 l/100 km
Délka/šířka/výška: 4506/1763/1822 mm
Rozvor: 2682 mm
Zavazadelník: 750/3030 l
Provozní/celková hmotnost: 1492/2280 kg
Základní cena: 422 847 Kč (1.2 TSI, 5 MT, Trendline)
Cena test modelu: 640 569 Kč (2.0 TDI, DSG, Generation Four)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč