Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka

vloženo

Legendární lidový Brouk od slavného konstruktéra Ferdinanda Porsche se prodával neuvěřitelných 65 let. Za tu dobu sjelo z výrobních pásů přes 21,5 milionů Brouků. Navázat na tyto úspěchy není vůbec jednoduché. Retro nástupce v podobě New Beetlu přesto na trhu vydržel 12 let a svět spatřil přes milion novodobých brouků. A nás zajímalo, aké předpoklady k úspěchu má aktuální třetí generace?

Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka

Model Volkswagen Beetle je třídveřový stylový retro hatchback s prvky kupé, který se vrátil k původnímu názvu odkazující na masově vyráběného prapředka se vzduchem chlazeným motorem za zadní nápravou. První pokus oživit legendu v podobě lidového Brouka přišel již v roce 1997. O rok později se začal prodávat model New Beetle, který ve výrobním programu Volkswagenu vydržel až do předloňského roku. Od té doby se bylo nutné spokojit s třídveřovým Golfem nebo sportovněji pojatém Sciroccu. Až loňský rok znamenal další zlom. Volkswagen představil další generaci retro modelu Beetle, který vychází z podvozkové architektury Golfu šesté generace. Většina motorizací (vyjma vrcholného 2.0 TSI a americké verze s pětiválcem 2.5) se musí spokojit s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. Vrcholné verze jsou vybavaveny víceprvkovou nápravou Multilink. Stejně jako americký sedan Jetta, se Beetle vyrábí v Mexiku.


Beetle oproti předchůdci narostl na délku o 152 mm (4.278 mm), na šířku o 84 mm (1.808 mm) a rozvor náprav se prodloužil na 2.537 mm, přičemž výška se snížila na o 12 mm (1.486 mm). Ale pojďme otevřít rozměrmé dveře. V interiéru již nenalezneme vázičku s květinou jako u předchůdce. Naopak potěší bezrámové dveře, které po zavření automaticky zajíštějí do střešního oblouku. Jedině tak je zaručeno, že při vyšších rychlostech posádku neobtěžuje svist nebo hluk. Oproti předchůdci se sedí o něco níže, přičemž bezpečnostní pásu jsou v relativně dobrém dosahu a není je potřeba zdlouhavě lovit. Z auta je i přes poměrně úzká okna dobrý výhled. Výplně dveří potěší nápaditým řešením odkládacího prostoru pro plastové lahve, který není řešen klasicky plastem, ale gumou, která láhev jednoduše obejme. Sedáky předních sedadel jsou dostatečně dlouhé a odpovídajícím způsobem podepírají stehna. Zadní sedadla pojmou dvě středně vzrostlé dospělé osoby, tři si vedle sebe v žádném případě nesednou. Interiér je na to příliš zúžen. Při vysedání potěší plastová poutka. Testované verzi dominoval tří-ramenný volant, který může být na přání multifunčkní (poset tlačítky). Za volantem potěší ztvárnění přístrojové kapličky, které je originální. Stejně tak pochvalu za stylovost zaslouží dobře dostupný kruhový přepínač světlometů. Přestože Volkswagen použil řadu koncernových ovladačů, působí interiér dostatečně stylově (hlavně lakované plochy v barvě karoserie). Volkswagen mohl šetřit a vzít interiér Golfu a jednoduše ho nacpat do brouka, naštěstí to neudělal. Velká pochvala. Zavazadelník mezigeneračně pojme o třetinu více zavazadel (až 310 litrů), což je ale ve srovnání s konkurencí málo. Opěradla zadních sedadel lze v případě potřeby sklopit v poměru 50:50 na zadní sedadla, čímž je možné převést rozměrnější předměty. 

Volkswagen Beetle je nabízen v kombinaci s třemi výbavovými stupni (Base, Design, Sport) a čtyřmi motory, jež jsou všechny opatřeny přímým vstřikováním paliva a přeplňováním. Základ pohonných jednotek tvoří námi testovaný dvouventilový celohliníkový čtyřválec 1.2 TSI, který se vyrábí v Mladé Boleslavi. Ten má pouze jeden vačkový hřídel v hlavě válců, poháněný válčekovým řetězem s hydraulickým napínákem. Ze zdvihového objemu 1.197 ccm nabízí solidní výkon 77 kW (105 koní) při 5000 ot./min. a maximum točivého momentu 175 N.m. dostupného v rozsahu 1.550-4.100 ot./min. Beetle umí stovku za 10,9 sekundy, přičemž z 80 na 120 km/h zrychlí na pátý rychlostní stupeň za 15 sekund. Maximální rychlost činí 180 km/h a průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu dle výrobce dosahuje hodnoty 5,9 l/100 km. V praxi během týdenního testování jsme si ověřily, že tato hodnota není ze říše snů, ale vyžaduje jemnou práci s plynovým pedálem a hodně předvídání. V běžném provozu počítejte s hodnotou o litr vyšší, přičemž rozhodně nebude brzdou provozu. Pokud budete jezdit s těžkou nohou, je nutné počítat se spotřebou nad deset litrů.

Pokud Vám benzínová dvanáctistovka nestačí, můžete si vybrat z dalších dvou benzínových a dvou naftových pohonných jednotek. K dispozci je silnější dvojitě přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI/118 kW nebo vrcholný dvoulitr TSI/147 kW, který se v Evropě jako jediný může pochlubit víceprvkovou zadní nápravou. Na starém kontinentu by bylo neodpustitelné, kdyby Volkswagen nenabídl oblíbené turbodiesely. K dispozici je tak 1.6 TDI/77 kW, která se chlubní nízkou spotřebou paliva (4,5 l/100 km v kombinovaném cyklu ve spojení s manuální převodovkou) a 2.0 TDI/103 kW.

Řazení je přesné a lehké, ale postrádá výraznější mechanický odpor. Řízení odpovídá zaměření vozu. Podvozek velmi dobře filtruje většinu nerovností, není přehnaně tvrdý a dokáže si poradit na silnicích s většinou nástrah. Z míry ho nevyvede ani ostřejší manévr či razantnější jízda. Beetle prostě dělá to, co řidič žádá. Jede dopředu, jede dozadu, zatáčí, zrychluje a brzdí. Žádné vážnější emoce za volantem Beetlu nečekejte, ty Vám dává retro vzhled karoserie a v měnší míře také interiér, který dokáže zprostředkovat nejednu nostalgickou vzpomínku. Díky velkým kolům je o něco horší tlumení příčných nerovností, avšak mezi podobnými vozy můžeme nového brouka označit za velmi komfortní vůz, který se neztratí ve městě ani na dálnici. Prostě Volkswagen. Plní to co chcete, běz výraznějších emocí.

Za Volkswagen Beetle zaplatíte minimálně 379.900 kč, přičemž vrcholná verze s dvoulitrovým motorem TSI přijde v nejvyšší výbavě Sport na 549.900 Kč a neudělá s ní ostudu ani pořádný chlapák. Nejnovější generace brouku je povedeným vozem, který má větší šance na úspěch, než předchozí New Beetle.
Technické údaje Volkswagen Beetle 1.2 TSI/77 kW
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1197 ccm
Výkon:  77kW(105k)/5000 ot./min.
Točivý moment max.: 175Nm/1550-4100 ot./min.
Max. rychlost:  180 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,9 l/100 km
Spotřeba - město: 7,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4278/2021/1486 mm
Rozvor: 2537 mm
Zavazadelník: 310/905 l
Provozní/celková hmotnost: 1274/1680 kg
Základní cena: 379.900 Kč (1.2 TSI/77 kW, Basic)
Cena test modelu od: 399.900 Kč (1.2 TSI/77 kW, Design)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem