Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka

vloženo

Legendární lidový Brouk od slavného konstruktéra Ferdinanda Porsche se prodával neuvěřitelných 65 let. Za tu dobu sjelo z výrobních pásů přes 21,5 milionů Brouků. Navázat na tyto úspěchy není vůbec jednoduché. Retro nástupce v podobě New Beetlu přesto na trhu vydržel 12 let a svět spatřil přes milion novodobých brouků. A nás zajímalo, aké předpoklady k úspěchu má aktuální třetí generace?

Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka

Model Volkswagen Beetle je třídveřový stylový retro hatchback s prvky kupé, který se vrátil k původnímu názvu odkazující na masově vyráběného prapředka se vzduchem chlazeným motorem za zadní nápravou. První pokus oživit legendu v podobě lidového Brouka přišel již v roce 1997. O rok později se začal prodávat model New Beetle, který ve výrobním programu Volkswagenu vydržel až do předloňského roku. Od té doby se bylo nutné spokojit s třídveřovým Golfem nebo sportovněji pojatém Sciroccu. Až loňský rok znamenal další zlom. Volkswagen představil další generaci retro modelu Beetle, který vychází z podvozkové architektury Golfu šesté generace. Většina motorizací (vyjma vrcholného 2.0 TSI a americké verze s pětiválcem 2.5) se musí spokojit s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. Vrcholné verze jsou vybavaveny víceprvkovou nápravou Multilink. Stejně jako americký sedan Jetta, se Beetle vyrábí v Mexiku.


Beetle oproti předchůdci narostl na délku o 152 mm (4.278 mm), na šířku o 84 mm (1.808 mm) a rozvor náprav se prodloužil na 2.537 mm, přičemž výška se snížila na o 12 mm (1.486 mm). Ale pojďme otevřít rozměrmé dveře. V interiéru již nenalezneme vázičku s květinou jako u předchůdce. Naopak potěší bezrámové dveře, které po zavření automaticky zajíštějí do střešního oblouku. Jedině tak je zaručeno, že při vyšších rychlostech posádku neobtěžuje svist nebo hluk. Oproti předchůdci se sedí o něco níže, přičemž bezpečnostní pásu jsou v relativně dobrém dosahu a není je potřeba zdlouhavě lovit. Z auta je i přes poměrně úzká okna dobrý výhled. Výplně dveří potěší nápaditým řešením odkládacího prostoru pro plastové lahve, který není řešen klasicky plastem, ale gumou, která láhev jednoduše obejme. Sedáky předních sedadel jsou dostatečně dlouhé a odpovídajícím způsobem podepírají stehna. Zadní sedadla pojmou dvě středně vzrostlé dospělé osoby, tři si vedle sebe v žádném případě nesednou. Interiér je na to příliš zúžen. Při vysedání potěší plastová poutka. Testované verzi dominoval tří-ramenný volant, který může být na přání multifunčkní (poset tlačítky). Za volantem potěší ztvárnění přístrojové kapličky, které je originální. Stejně tak pochvalu za stylovost zaslouží dobře dostupný kruhový přepínač světlometů. Přestože Volkswagen použil řadu koncernových ovladačů, působí interiér dostatečně stylově (hlavně lakované plochy v barvě karoserie). Volkswagen mohl šetřit a vzít interiér Golfu a jednoduše ho nacpat do brouka, naštěstí to neudělal. Velká pochvala. Zavazadelník mezigeneračně pojme o třetinu více zavazadel (až 310 litrů), což je ale ve srovnání s konkurencí málo. Opěradla zadních sedadel lze v případě potřeby sklopit v poměru 50:50 na zadní sedadla, čímž je možné převést rozměrnější předměty. 

Volkswagen Beetle je nabízen v kombinaci s třemi výbavovými stupni (Base, Design, Sport) a čtyřmi motory, jež jsou všechny opatřeny přímým vstřikováním paliva a přeplňováním. Základ pohonných jednotek tvoří námi testovaný dvouventilový celohliníkový čtyřválec 1.2 TSI, který se vyrábí v Mladé Boleslavi. Ten má pouze jeden vačkový hřídel v hlavě válců, poháněný válčekovým řetězem s hydraulickým napínákem. Ze zdvihového objemu 1.197 ccm nabízí solidní výkon 77 kW (105 koní) při 5000 ot./min. a maximum točivého momentu 175 N.m. dostupného v rozsahu 1.550-4.100 ot./min. Beetle umí stovku za 10,9 sekundy, přičemž z 80 na 120 km/h zrychlí na pátý rychlostní stupeň za 15 sekund. Maximální rychlost činí 180 km/h a průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu dle výrobce dosahuje hodnoty 5,9 l/100 km. V praxi během týdenního testování jsme si ověřily, že tato hodnota není ze říše snů, ale vyžaduje jemnou práci s plynovým pedálem a hodně předvídání. V běžném provozu počítejte s hodnotou o litr vyšší, přičemž rozhodně nebude brzdou provozu. Pokud budete jezdit s těžkou nohou, je nutné počítat se spotřebou nad deset litrů.

Pokud Vám benzínová dvanáctistovka nestačí, můžete si vybrat z dalších dvou benzínových a dvou naftových pohonných jednotek. K dispozci je silnější dvojitě přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI/118 kW nebo vrcholný dvoulitr TSI/147 kW, který se v Evropě jako jediný může pochlubit víceprvkovou zadní nápravou. Na starém kontinentu by bylo neodpustitelné, kdyby Volkswagen nenabídl oblíbené turbodiesely. K dispozici je tak 1.6 TDI/77 kW, která se chlubní nízkou spotřebou paliva (4,5 l/100 km v kombinovaném cyklu ve spojení s manuální převodovkou) a 2.0 TDI/103 kW.

Řazení je přesné a lehké, ale postrádá výraznější mechanický odpor. Řízení odpovídá zaměření vozu. Podvozek velmi dobře filtruje většinu nerovností, není přehnaně tvrdý a dokáže si poradit na silnicích s většinou nástrah. Z míry ho nevyvede ani ostřejší manévr či razantnější jízda. Beetle prostě dělá to, co řidič žádá. Jede dopředu, jede dozadu, zatáčí, zrychluje a brzdí. Žádné vážnější emoce za volantem Beetlu nečekejte, ty Vám dává retro vzhled karoserie a v měnší míře také interiér, který dokáže zprostředkovat nejednu nostalgickou vzpomínku. Díky velkým kolům je o něco horší tlumení příčných nerovností, avšak mezi podobnými vozy můžeme nového brouka označit za velmi komfortní vůz, který se neztratí ve městě ani na dálnici. Prostě Volkswagen. Plní to co chcete, běz výraznějších emocí.

Za Volkswagen Beetle zaplatíte minimálně 379.900 kč, přičemž vrcholná verze s dvoulitrovým motorem TSI přijde v nejvyšší výbavě Sport na 549.900 Kč a neudělá s ní ostudu ani pořádný chlapák. Nejnovější generace brouku je povedeným vozem, který má větší šance na úspěch, než předchozí New Beetle.
Technické údaje Volkswagen Beetle 1.2 TSI/77 kW
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1197 ccm
Výkon:  77kW(105k)/5000 ot./min.
Točivý moment max.: 175Nm/1550-4100 ot./min.
Max. rychlost:  180 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,9 l/100 km
Spotřeba - město: 7,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4278/2021/1486 mm
Rozvor: 2537 mm
Zavazadelník: 310/905 l
Provozní/celková hmotnost: 1274/1680 kg
Základní cena: 379.900 Kč (1.2 TSI/77 kW, Basic)
Cena test modelu od: 399.900 Kč (1.2 TSI/77 kW, Design)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka Fotografie k článku Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč