Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?

vloženo

Komu nestačí Passat, má již nějaký čas možnost sáhnout po odvážném Arteonu, který boří designové hranice značky Volkswagen. Týden jsme ho testovali s nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou ve spojení s pohonem všech kol a převodovkou DSG. A jak obstál a co nám vadilo?

Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?

Německá automobilka s modelem Phaeton příliš parády nenaděla. Ztrátová výroba musela být ukončena a výroba čistě prémiového modelu nahrazena novým levnějším a po všech stránkách méně komplikovaným modelem, který zároveň nahrazuje minulé provedení passatu CC. Novinka sice stojí na platformě MQB a většinu dílů si bere z Passatu, celkovým pojetím ale míří výše.


O všem mluví design karoserie, který je na zvyklosti Volkswagenu velmi odvážný a výstřední. Velký odvaz se odehrál zejména na předních partiích. Nechybí tak sportovní silueta s atletickými tvary. Snad každému se musí líbit nízká příď a několik prolisů a vytažené zadní blatníky. Bezrámové provedení dveří je pak třešinkou na dortu.

Opticky působí Arteon jako čtyřdveřové coupé, ve skutečnosti se ovšem jedná o liftback, a tak se otvírá zadní víko i s oknem a díky tomu je kufr dobře přístupný a navíc poměrně velký – má totiž objem 563 litrů, po sklopení zadních sedadel pak až 1557 litrů. Arteon si polepšil oproti předchozímu CC o 60 mm na konečných 4862 mm. Šířka poté činí 1871 mm a výška 1450 mm. Rozvor se zvětšil výrazně, a to o 131 mm na celkových 2837 mm díky čemuž je vzadu doopravdy hodně místa.  

Interiér je pak přímo převzatý z modelu Passat což zaručuje příkladnou ergonomii. Zpracování je jak jinak perfektní a příznivci koncernových modelů nebudou tápat v ovládání. Dotyková obrazovka rádia případně navigace zůstala zachována ve spodnější části palubní desky a nepřesunula se na její vrchol, jak je tomu poslední dobou zvykem. Velkým plusem je tradičně vynikající zpracování a výběr materiálů.

Pod kapotou Arteonu je možné mít dvoulitr TSI nebo vznětové BiTDI, které pohánělo zkoušený vůz. Jen pro úplnost dodejme, že nabídku již brzy rozšíří základní agregát 1.5 TSI Evo o výkonu 110 kW spolu s dvojicí dvoulitrů (benzín i diesel) o shodném výkonu 140 kW. Zkoušené biturbo produkuje 176 kW (240 koní) a 500 Nm točivého momentu. To stačí na dosažení stovky za 6,2 sekundy a pokoření maximální rychlosti 245 km/h.

Hned po nastartování nás nemile překvapil zvuk agregátu, který nezapře dieselový klepot a hrubý projev. To se k luxusnímu charakteru vozu příliš nehodí a z tohoto pohledu může být dvoulitrové TSI daleko lepší volbou. Po zahřátí na provozní teplotu je po stránce akustiky vše v pořádku - k vznětovému projevu nelze mít připomínku a myšlenky na benzín či šestiválec se zcela vytratí.

Samotný diesel má sil na rozdávání už od nízkých otáček, od nějakých 1 200 ot./min. je jeho zátah mohutný a plynule pokračuje až k čtyřtisícové hranici. Díky dvojici turbodmychadel je zátah lineární a velmi příjemný. Naprosto fantastická je pružnost a opětovné nabírání rychlosti vozu nečiní problém ani u plně obsazeného vozu. Automat drží motor vždy v nízkých otáčkách a spotřeba je velmi rozumná. Za vše může mluvit naše cesta z Vrchlabí přes Jičín, Poděbrady do Prahy. Dvoulitr TDI si na této trase řekl o příděl 5,3 l/100 km, přičemž rychlost byla mírně překračována a bylo podniknuto několik předjížděcích manévrů. V kombinovaném provozu je nutné počítat s odběrem sedmi litrů, dálniční letci a milovníci ucpaných měst se dostanou k deseti litrům.

test arteon diesel

Volkswagen použil prémiově u Arteonu magnetorheologický adaptivní podvozek, což dovoluje nastavit jeho tuhost nejen v přednastavených jízdních režimech, ale také zvlášť od nejkomfortnějšího a nejměkčího až po nejtvrdší. Hlavním revírem Arteonu jsou dálnicí a rychlostní komunikace. Na těch předvádí platbu srovnatelnou s luxusními vozy. Můžete uhánět 180 km/h a vůbec Vám to nepřijde. Arteon se hodí na dlouhé, rychlé a pohodlné přesuny - jízdní režimy upravují chování velké spousty částí auta (tuhost řízení, odezvu na plynový pedál, rychlost řazení či tuhost podvozku). V komfortním se auto poměrně houpe, ale k pohodové jízdě to sedí. Na zakroucených silnicích oceníte sportovní režim. V tom je ale třeba se držet hlavně kvalitních silnic, protože na těch nekvalitních se od podvozku začnou ozývat po přejezdu nerovností nepříjemné rány (v ostatních režimech je přitom ticho). Testované auto obouvalo příplatkové 19″ disky, v základu jsou 18″ disky.

Všechny výbavy mají v základu velmi bohatý výčet prvků. Bez výjimky dostanete adaptivní tempomat ACC, který funguje až do 210 km/h. Ten je navíc doplněn funkcí Front Assist, jež se stará o případné brzdění v případě nepozornosti řidiče a možného nárazu do překážky před vozem a do 30 km/h je schopna auto před překážkou úplně zastavit. Všechny verze bez výjimky mají také full LED přední i zadní světlomety, za příplatek mohou být adaptivní s cloněním a natáčením do zatáček.

Arteon nabízí chytrý adaptivní tempomat, který umí spolupracovat s daty z navigace a se čtením dopravních značek. Podle toho dokáže upravovat rychlost a před zatáčkou umí zpomalit na takovou rychlost, ve které bude projetí zatáčky bezpečné. Umí také automaticky upravovat rychlosti, které bude adaptivní tempomat držet, ve městě tak pojede 50 km/h, pokud dopravní značka nenařizuje něco jiného, mimo město 90 km/h a na dálnici 130 km/h. Vše se děje bez zásahu řidiče. Teoreticky se tak můžete vyvarovat úplně pokut za rychlost, ale v praxi bude po chvíli striktní dodržování rychlostí spíše otravné - nesplynete s ostatním provozem, což přináší nebezpečné situace.

S navigací spolupracují také adaptivní LED přední světlomety, které jsou od výbavy Elegance ve standardu. Ty umí paprsek natočit do zatáčky ještě předtím, než otočíte volantem, což se děje na základě dat z navigace. Od výbavového stupně Elegance výše získáte mimo jiné digitální až 12,3″ široký displej v kapličce přístrojů či navigaci.

S navigací spolupracují také adaptivní LED přední světlomety, které jsou od výbavy Elegance ve standardu. Ty umí paprsek natočit do zatáčky ještě předtím, než otočíte volantem, což se děje na základě dat z navigace. Od výbavového stupně Elegance výše získáte mimo jiné digitální až 12,3″ široký displej v kapličce přístrojů či navigaci.

Základní cena aktuálně startuje na 949 900 Kč. Jde o verzi 2.0 TDI 110 kW ve výbavě nazvané „Arteon“, testované Bi-TDI je však v základu o více než 300 tisíc dražší, protože je odstupné od druhého stupně výbavy Elegance ve spojení s pohonem všech kol a převodovku DSG. Do budoucna se však nabídka verzí i motorizací bude rozšiřovat a základní cena Modelu Arteon s motorem 1.5 TSI spadne ještě níže.

Volkswagenu se podařil husarský kousek - stvořil (na koncernové zvyklosti) velmi odvážný model, který zaujme nejen vzhledem ale i celkovým provedením. Jeho devízou je zejména zvládání dlouhých přesun a ohromování ostatních účastníků provozu.


Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat? Fotografie k článku Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší
12.12.2017
Na novou generaci Mercedesu Benz CLS si připravte 1,7 milionu