Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem

vloženo

Suzuki nabízí pohon 4x4 ve většině svých modelů, nejnověji ho také dostanete v malém Swiftu, který patří po Fiatu Pandě k nejmenším vozům s pohonem všech kol na trhu. Jak jezdí malá čtyřkolka od Suzuki, kterou lze pořídit pouze v jediné výbavě s jedinou pohonnou jednotkou?

Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem

Suzuki vyrábí model Swift v maďarské Ostřihomi, verze s pohonem všech kol se však dováží přímo z Japonska (důvodem je použitá pětistupňové převodovka, která musí být vybavena transferem pro pohon zadní nápravy). Swift mezigeneračně povyrost z 3760 mm na 3850 mm, je o 5 mm širší a o 10 mm vyšší než jeho předchůdce. Námi testovaná verze s pohonem všech kol je ještě o 25 mm vyšší. Swift patří do kategorie malých vozidel a řada motoristů ho porovnává nejen kvůli vzhledu s domácí Fabií. Ta je však o téměř 200 mm delší, z čehož profitují zejména zavazadla a cestující na zadních sedadlech. Swift tak pojme pouhých 211 litrů zavazadel, přičemž po sklopení opěradel zadních sedadel převeze 528 litrů nákladu (verze 4x4 dokonce 533 l). Testovaný Swift s pohonem všech kol má o litr menší zavazadlový prostor (210 litrů) a menší palivovou nádrž o dva litry (pojme tak 40 litrů paliva).


V jednoduchosti je síla
Přestože nelze (mimo nejvyšší výbavy GLX) nastavovat volant podélně, ale jen výškově, dobrou pozici za volantem není problém nalézt vcelku rychle. Interiér vyniká příkladným rozmístěním ovládacích prvků a celkově působí velmi jednoduše, což je v tomto případu spíše výhoda (interiér řidiče nerozptyluje). Jediným problémem je ovládání palubního počítače pomocí kolíčku za volantem. Sedadla patří k průměru, stejně tak počet odkládacích schránek, který by mohl být vyšší. Na delších cestách bude chybět loketní opěrka. Naopak potěší například trojblik, který není v tomto segmentu aut standardem.  Stropní světlo Suzuki umístilo až mezi přední opěradla, což dělá v noci z kokpitu poněkud temnější prostor. Rovněž bychom se přimluvili i za podsvícení ovladače odemykání a zamykání dveří u řidiče, které může být v noci problém najít. Dálkové ovládání centrálního zamykání je nutné při nástupu stisknout dvakrát, jinak se otevřou jen dveře řidiče.

Dvanáctistovka postačí
Pohon všech kol ve Swiftu je možné kom­binovat výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou a zážehovým čtyřválcem se zdvihovým objemem 1242 cm3 o výkonu 69 kW(94 k)/6000 ot./min. Ve srovnání s verzí vybavenou pouze pohonem přední nápravy došlo k mírnému zhoršení dynamických parametrů. Při zrychlení na stovku je čtyřkolka pomalejší o 1,1 sekundy (13,4 s). Hlavně ve vyšších rychlostech je znát, že pohon 4x4 živé dvanáctistovce ubírá trochu elánu. Své hraje i vyšší hmotnost, oproti předokolce je pohotovostní hmotnost vyšší o 45 kg. Samotná dvanáctistovka je velmi kultivovaná a projevuje se doslova sametových chodem. Pro pohon 4x4 nám však přišla slabá, přesto si dovedeme představit, že potencionálním zákazníkům postačí. Oproti předokolce je nutné počítat s vyšší spotřebou ve smíšeném provozu (o 0,5 l/100 km), ve městě pak s nárůstem o 0,6 l/100 a mimo město o 0,5 l/1000 km, přičemž Swift 4x4 je stále úspornější než předokolka vybavený čtyřstupňovým automatem.

Jízdně zábavný
Na rozdíl od větších sourozenců SX4 a Kizashi, vybavených elektromagneticky ovládanou lamelovou spojkou, je pohon všech kol ve Swiftu jednodušší. Funkci ­mezinápravového diferenciálu v něm přebírá viskózní spojka. Její snaha o minimalizaci rozdílu rychlostí otáčení obou náprav je zcela samočinná a řidič ji nemá možnost ovlivnit. Při běžné jízdě tedy točivý moment směřuje na přední kola, teprve v případě potřeby (prokluzu předních kol) se dělí.

Swift jezdí na poměry malých aut naprosto výborně, přestože vpředu nalezneme vzpěry MacPherson a vzadu vlečenou nápravu. Tato běžná kombinace zavěšení neslibuje žádné zázračné jízdní vlastnosti, ale konstruktérům se povedlo odladit podvozek přesně na české silnice. I přes špatný stav vozovek můžeme mluvit o zdařilém kompromisu komfortu a jistého podvozku. Swift se chová neutrálně, nenaklání se, poslouchá řidiče a umí být dokonce zábavný (i přes poměrně úzké pneumatiky lze se Swiftem jezdit velmi svižně a předvídatelně). Swift se dokáže v zatáčce vypořádat po ubrání plynu s vyšší nájezdovou rychlostí, stejně tak není problém u něj vyvolat mírnou přetáčivost. Rozhodně nelze mluvit o nudném jízdním projevu. Swift patří stále mezi auta, která řídí řidič a ne elektronika. Swift je skvěle ovladatelný, za čímž stojí krátký rozvor, komunikativní přesné řízení a nízká hmotnost. Pohon všech kol navíc přidává výrazně lepší trakci za snížených adhezních podmínek. To však má za následek poněkud "topornější" rozjezdy, proto je převodovka vybavena lehčími převody (první a druhý stupeň je stejný jako u dieselu, zbylé jsou dokonce kratší. Nejkratší je i stálý převod, proto na pětku motor točí při dálniční 130 km/h zhruba 3900 ot./min. Řazení pětistupňové manuální převodovky patří k tomu lepšímu na trhu (má krátké dráhy a vyniká přesností). Brzdy fungují odpovídajícím způsobem a jsou přesně dávkovatelné.

Čtyřkolka odrazuje cenovkou
Základní verzi pětidveřového Swiftu s benzínovou dvanáctistovkou pořídíte díky akčním cenám v základní výbavě GA již za 219.900 Kč. Za dobře vybavenou verzi GL/AC zaplatíte stále rozumných 249.900 Kč. Za verzi 4x4 je však nutné z kapsy vytáhnout dalších 100.000 Kč, jelikož se na ni nevztahují aktuální slevy. A to je příliš. Levněji (za 334.900 Kč) totiž pořídíte dokonce větší model SX4, který nabízí rovněž pohon všech kol a navíc výkonnější motor i vyšší světlou výšku (o 50 mm). U Swifta proto doporučuji držet se při zemi a sáhnout po verzi 1.2 GL/AC s pohonem předních kol a manuální pětirychlostní převodovkou (pokud tedy nepotřebujete levnou a malou čtyřkolku například do hor). Za necelého čtvrt milionu tak dostanete dobře vybavený a skvěle jezdící vůz.

(plusy)
vyvážené až zábavné jízdní vlastnosti
obratnost, ovladatelnost a směrová stabilita
odpovídající komfort
přesné a strmé řízení
spotřeba paliva
odpovídající brzdy
jednoduchý a přehledný interiér
kvalita zpracování
bezpečnostní výbava (již v základu 7 airbagů a ESP)
nemá konkurenci

(mínusy)
objem zavazadelníku a vyšší nakládací hrana
ovládání palubního počítače pomocí kolíčku
nemožnost podélného nastavení volantu
lacině působící interiér
absence výkonnějšího motoru pro 4x4
vyšší cenovka ve srovnání s předokolkou
Technické údaje Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1242 ccm
Výkon:  69kW/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 118Nm/4800 ot./min.
Max. rychlost:  165 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 13,4 s
Spotřeba - kombin.: 5,5 l/100 km
Spotřeba - město: 6,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,9l /100 km
Objem pal. nádrže:   40 l
Délka/šířka/výška: 3850/1695/1535 mm
Rozvor: 2430 mm
Zavazadelník: 210/533 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1035-1085/1560 kg
Základní cena: 219.900 Kč (1.2 VVT, GA)
Cena test modelu od: 349.900 Kč (1.2 VVT 4x4, GL/AC)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Suzuki

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem Fotografie k článku Test: Suzuki Swift 4x4 - v zimě králem
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up