Test: Suzuki Swift 1,3 DDiS - tisíc kilometrů na nádrž

09. 12. 2011
Sdílet článek

Japonská Fabia. Tak řada motoristů nazývá Suzuki Swift, které přijelo do redakčního testu s dieselem pod kapotou. Nás zajímalo, jak tento model jezdí, co dokáže nabídnout a zda se vyplatí připlatit desetisíce korun za vznětovou třináctistovku nebo raději zůstat u benzínové dvanáctistovky?

Aktuální generace Swiftu je na trhu zhruba jeden rok. Nový Swift je vyráběn v Maďarsku, přičemž zůstal u svých tradičních tvarů. Swift mezigeneračně povyrost z 3760 mm na 3850 mm, je také o 5 mm širší a o 10 mm vyšší než jeho předchůdce, představený v roce 2004.  Swift patří do kategorie malých vozidel a řada motoristů ho porovnává nejen kvůli vzhledu s domácí Fabií. Ta je však o téměř 200 mm delší, z čehož profitují zejména zavazadla a cestující na zadních sedadlech. Swift tak pojme pouhých 211 litrů zavazadel, přičemž po sklopení opěradel zadních sedadel převeze 528 litrů nákladu.


Jednoduchý interiér
Přestože nelze (mimo nejvyšší výbavy) nastavovat volant podélně, ale jen výškově, dobrou pozici za volantem jsem nalezl vcelku rychle. Interiér vyniká příkladným rozmístěním ovládacích prvků a celkově působí velmi jednoduše, což je v tomto případu spíše výhoda (interiér řidiče nerozptyluje). Jediným problémem je ovládání palubního počítače pomocí kolíčku za volantem. Sedadla patří k průměru, stejně tak počet odkládacích schránek, který by mohl být vyšší. Potěší například trojblik, který není v tomto segmentu stále příliš běžný. Dálkové ovládání centrálního zamykání je nutné při nástupu stisknout dvakrát, jinak se otevřou jen dveře řidiče.

Italské srdce z Indie
Vznětová třináctistovka pochází od Fiatu, přičemž se vyrábí v Indii u sesterské značky Maruti (stejný motor nalezneme v Pandě nebo Corse). Maximální výkon malého dieselu činí 75 koní a maximum točivého momentu 190 Nm je dostupné již při 1750 ot./min. Oproti benzínové dvanáctistovce je diesel o mnoho dražší a je téměř stejně rychlý (maximálka je u obou stejná 165 km/h). Proč tedy kupovat diesel, který se navíc poměrně dlouho zahřívá a po studeném startu obtěžuje svým zvukovým projevem. Hlavním důvodem se zdát být spotřeba paliva (výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km). V reálném provozu se mi však této hodnoty nepodařilo ani jednou dosáhnout. Běžně jsem ve smíšeném provozu jezdil za nějakých šest litrů na sto. Při snaze o úspornou jízdu klesla spotřeba k pěti litrům a až při vyloženém ecorally klesla na 4,2 l/100 km. Udávané hodnoty tak dosáhnete pouze mimo město a to ještě při rozumném rychlostním tempu. Dálniční stotřicítka znamená odběr zhruba 5,8 l/100 km. Na druhou stranu je nutné zmínit opačný extrém. Pokud Swifta plně naložíte a pojedete s cihlou na plynu, nevyleze spotřeba přes 7,5 l/100 km. Reálně a dlouhodobě tak bude většina z nás s dieselovým Swiftem jezdit kolem 6 l/100 km.

Ale zpět k samotnému motoru. Diesel je po studeném startu hlučnější a dunivější. Obě negativa však vymizí po zahřátí na provozní teplotu a rázem je z malého čtyřválec příjemný společník. Hluk do kabiny pak proniká až při překročení třech tisíc otáček. Ztěžovat si nemohu ani na průběh výkonu. Dostatek síly se dostaví v 1900 ot./min. a pokračuje až do 3700 ot./min. Například na pátý rychlostní stupeň se motor točí mírně nad 2000 ot./min., při 130 km/h pak 3250 ot./min. Při vyšších rychlostech by se pak hodil šestý rychlostní stupeň.

Jízdně zábavný
Swift jezdí na poměry malých aut naprosto výborně, přestože vpředu nalezneme vzpěry MacPherson a vzadu vlečenou nápravu. Tato běžná kombinace zavěšení neslibuje žádné zázračné jízdní vlastnosti, ale konstruktérům se povedlo odlatit podvozek přesně na české silnice. I přes špatný stav vozovek můžeme mluvit o zdařilém kompromisu komfortu a jistého podvozku. Swift se chová neutrálně, nenaklání se, poslouchá řidiče a umí být dokonce vcelku zábavný (i přes poměrně úzké zimní pneumatiky lze se Swiftem jezdit velmi svižně a předvídatelně). Swift se dokáže v zatáčce vypořádat po ubrání plynu s vyšší nájezdovou rychlostí, stejně tak není problém u něj vyvolat mírnou přetáčivost. Rozhodně nelze mluvit o nudném jízdním projevu. Swift patří stále mezi auta, která řídí řidič a ne elektronika. Samotné řízení je přesné a není vyloženě přeposilované. Řízení pětistupňové manuální převodovky patří rovněž k tomu lepšímu na trhu (má krátké dráhy a je rovněž přesné). Brzdy fungují odpovídajícím způsobem (i přes bubny vzadu).

Cena rozhoduje
Základní verzi Swiftu (výbava GA) s benzínovou dvanáctistovkou pořídíte díky akčním cenám za 219.900 Kč, což není vůbec špatná nabídka. Lepší volbou je však sáhnout po druhém stupni výbavy GL/AC. Ta přijde na 259.900 Kč a přináší vše potřebné. Oproti základu získáte například manuální klimatizaci, centrální dálkové zamykání, elektricky ovládaná přední okna, vyhřívání předních sedadel, výškové nastavení sedadla řidiče, CD tuner s MP3 a ovládáním na volantu včetně USB a iPod portu, osvětlení kufru, dělené zadní sedadla, stěrače s cyklovačem, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, volant obšitý kůží, informační displej se zobrazením externí teploty a akustické upozornění na zapnutí bezpečnostních pásů. Pokud však toužíte po automatické klimatizaci, tempomatu, mlhových světlometech, bezklíčkovém odemykání nebo výškově i podélně nastavitelném volantu, je nutné sáhnout po třetím a zároveň nejvyšším stupni výbavy GLX za cenu 294.900 Kč. Tato nejvyšší výbava také dovoluje za příplatek 25.000 Kč spojení s automatickou převodovkou. Verze s pohonem všech kol je pro změnu dostupná pouze s prostřední výbavou GL/AC a přijde na 349.900 Kč (stejně jako diesel s pohonem jen předních kol).

Swift ano, diesel ne
Přestože bych koupi dieselového Swiftu s klidem doporučil, nemohu to udělat s ohledem na pořizovací cenu (349.900 Kč). Většině zájemcům se diesel nebude rentovat i přestože ve srovnání s konkurencí je cenovka plně odpovídající. Proto doporučuji sáhnout po benzínovém Swiftu, který ve stejné výbavě GL/AC přijde aktuálně o 90.000 Kč levněji.

(plusy)
vyvážené až zábavné jízdní vlastnosti
obratnost a směrová stabilita
odpovídající komfort
přesné a strmé řízení
spotřeba paliva
jednoduchý a přehledný interiér
bezpečnostní výbava (již v základu 7 airbagů a ESP)

(mínusy)
hrubší zvuk po studeném startu a menší kultivovanost
ovládání palubního počítače pomocí kolíčku
vyšší spotřeba paliva než udává výrobce
výškově podélně nastavitelný volant jen u nejvyšší výbavy
malý objem zavazadelníku a jeho tvar

Technické údaje Suzuki Swift 1,3 DDiS
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1248 ccm
Výkon:  55kW/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 190Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost:  165 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,7 s
Spotřeba - kombin.:  4,2 l/100 km
Spotřeba - město:   5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   3,6 l /100 km
Objem pal. nádrže:   42 l
Délka/šířka/výška: 3850/1695/1510 mm
Rozvor: 2430 mm
Zavazadelník: 211-528 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1065-1125/1560 kg
Základní cena: 219.900 Kč (1.2 VVT, GAe)
Cena test modelu od: 349.900 Kč (1.3 DDiS, GL/AC)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč