Test: Suzuki Jimny - lesů pán

vloženo

Terénní jistota. To je Suzuki Jimny, který se vyrábí téměř v nezměněné podobě dlouhých čtyřicet let, přičemž aktuální teprve čtvrtá generace je na trhu neuvěřitelných 14 roků. Za tu dobu prošla drobnými úpravami. Základ a filozofie malého Jimnyno je pořád stejný a funguje znamenitě.

Test: Suzuki Jimny - lesů pán Test: Suzuki Jimny - lesů pán

Suzuki Jimny je terénní klasikou, která stojí na žebřinovém rámu, přičemž motor je uložen podélně a obě nápravy jsou tuhé. Pro letošní modelový rok 2013 prošel Jimny malou modernizací, která přinesla vylepšený vzhled přední masky, nárazníku a
kapoty (inovovaný model poznáte na první pohled podle přední kapoty, ze které ční nasávací otvor, určený pro motory s turbodmychadlem, ty se však do ČR oficiálně nedováží). Interiér dostal o něco lepší materiály a nové opěrky hlavy v interiéru. V jediné nabízené specifikaci JLX nechybí čtyři airbagy, ABS i ESP, klimatizace, rádio, centrální zamykání a nově i vyhřívané sedačky či systém ISOFIX. Za volantem se řidič musí smířit s absencí jakéhokoliv nastavení sloupku volantu. Ten je prostě pevný a ideální pozici řidič musí najít pouze pomocí nastavení sedadla. Navíc levá noha není kam při jízdě odložit. Naopak naprosto perfektní je na dnešní dobu spojení řidiče a automobilu nebo špičkový výhled všemi směry. Díky novým opěrkám hlavy lze snadno sklápět zadní sedačky. Přední sedadla lze položit do lůžkové úpravy. Kabina je celkově velmi úzká, dveře maximálně subtilní a prostoru na zadních sedačkách není zrovna na rozdávání. Zavazadlový prostor disponuje základním objemem pouhých 113 litrů.


Malý japonský teréňáček se vyrábí od roku 1970 a za tu dobu vznikly pouhé tři generace. Aktuální provedení se vyrábí již dlouhých 14 roků, které přinesly dvě modernizace. Díky rozvoru 2.250 mm i celkové délce jen 3.545 mm patří Jimny k těm nejkratším vozům mezi všemi současnými auty. Jimny se chlubí také krátkými nárazníky a nájezdovými úhly: 34° vpředu a 46° vzadu. Běžná SUV s objemnými převisy karoserie mohou v této oblasti jen závidět.

Na českém trhu si pořídíte malý terénní vůz pouze s benzinovou třináctistovkou s výkonem 85 koní a točivým momentem 110 Nm. Diesel u nás k dispozici není. Krátké převody spolu s hmotností lehce přesahující jednu tunu bohatě postačí jak v běžném provozu, tak v terénu. Pohon sází na permanentně hnanou zadní nápravu. Pokud je potřeba, v rychlosti do 100 km/h a s koly natočenými v přímém směru lze zmáčknout tlačítko 4WD a připojit přední nápravu. Suzuki ale nemá mezinápravový diferenciál, takže je potřeba jezdit se zapojenou čtyřkolkou jen na kluzkém povrchu. A kdyby ani čtyřkolka nestačila, je k dispozici redukce, která přijde vhod v těžším terénu díky redukovanému převodu 2:1. Pětistupňová manuální převodovka má dost krátkou jedničku.

Spotřebu změřit pomocí palubního počítače jednoduše nejde, do Jimnyho se nedodává. Po doplnění nádrže do plné, mi však vychází spotřeba kolem 8,5 l/100 km, což je vzhledem k terenní zkoušce velmi dobrý výsledek. Na čtyřiceti litrovou nádrž tak ujedete zhruba 400 km, což je v terénu dostatečné. Jimny se hodí i do města. Po Praze se mi s ním jezdilo doslova famózně. Díky malým rozměrům se protáhne téměř všude a parkování je radost. Jízda po okresních silnicích či dálnici už tak příjemná není, ale občas se to zkousnout dá. Ve vyšších rychlostech to už není ono ( ve 120 km/h točí motor už 4.000 ot./min a na maximální rychlost 140 km/h se dostává jen velmi, velmi zvolna), ale co by člověk od terénního vozu chtěl? Každopádně Jimny je daleko použitelnější pro běžný provoz než třeba Lada Niva. Jimny zdolává nerovnosti dobře a díky pohonu zadních kol je mrštný a hravý. Po deštěm zmáčených kostkách v centru Prahy nebyla často nouze o jízdu doslova bokem. Pokud Jimnyho vezmete třeba na polní blátivou cestu, užijete si s ním hodně zábavy. Dokud pro jízdu stačí pohon zadních kol, užijete si dlouhých driftů. Jízdní zábava záleží na šikovnosti řidiče. Těžší terén znamená zapnout pohon všech kol, v nejhorších případech redukci. Jimny se dostane ke každému krmelci i posedu. Jimny je skvělým pracovním nástrojem pro lesníky, myslivce, zemědělce, správce horských chat, ale dokáže skvěle posloužit jako stroj na víkendové vyjíždky. Stačí mít správné obutí a Jimny se nezastaví ani při jízdě zasněženým lesem. Díky miniaturním rozměrům zvládne projet tam, kde by se jiné off-roady prostě nevešly.

Suzuki Jimny je vůz, kterého bychom si v dnešní době měli vážit, je to totiž takový poslední mohykán. Jimny těží ze svých malých rozměrů a muší hmotnosti ve městě i v terénu a nevozí sebou nic, co by bylo při jízdě na obtíž.


Technické údaje Suzuki Jimny 1,3 VVT
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1328 ccm
Výkon:  62,5kW/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 110Nm/4800 ot./min.
Max. rychlost:  140 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,1 s
Spotřeba - kombin.: 7,1 l/100 km
Spotřeba - město: 8,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   40 l
Délka/šířka/výška: 3675/1600/1705 mm
Rozvor: 2250 mm
Zavazadelník: 113 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1060/1420 kg
Základní cena: 414.900 Kč (1.3 VVT, JLX)
Cena test modelu od: 414.900 Kč (1.3 VVT, JLX)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Suzuki

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem