Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán

26. 09. 2011
Sdílet článek

Grand Vitaře táhne na šestý rok kariéry, přesto Suzuki přišlo pouze s minimem kosmetický změn a úprav. V éře moderních SUVéček působí Vitara příliš ortodoxně. Permanentní pohon všech kol, žebřinový rám a jednoduchý interiér jde proti současnému celosvětovému proudu. Co může tento model nabídnout?

Kdo potřebuje vůz, který na straně jedné zvládne Dakarskou rally a na straně druhé se neztratí v běžném provozu, nemá příliš na výběr. Dnešní "SUVéčka" jezdí skvěle po silnici, avšak při první příležitosti zklamou své hrdé majitele při výletu mimo zpevněné komunikace. Musíte-li zdolávat nástrahy přírody a řešit drsné podmínky, můžete sáhnout po čistokrevném off-roadu, což je často jediné řešení pro horaly, kteří nejezdí dále než do nejbližšího města. Potřebujete-li s vozem jezdit i po větších městech a zdolávat s ním delší vzdálenosti po dálnici, nemáte příliš na výběr. Vhodným kandidátem může být například dnes testovaná Grand Vitara od Suzuki, která se vyrábí ve dvou karosářských provedeních (jako pětidveřová verze a v tomto segmentu ojedinělá třídveřová verze).

Třetí generace ve výrobě již od roku 2005

Suzuki začalo s výrobou terénních vozů již v roce 1970. O 18 let později spatřil svět první Vitaru ve třídveřovém provedení, kterou můžeme považovat za průkopníka kategorie kompaktních SUV. O dva roky později přibyla pětidveřová varianta a v roce 1997 se zrodila druhá generace s přídomkem Grand. V roce 2005 přišla na svět třetí generace s novým systémem pohonu všech kol disponující uzávěrkou středového diferenciálu. Od té doby Suzuki vyrobilo více než 2,5 milionů ks. Grand Vitara se vyznačuje konstrukcí, která je na dnešní dobu vcelku ojedinělá. V její karoserii nalezneme stále žebřinový rám (je sice integrovaný, ale je). Integrovaný rám samonosné karoserie zaručuje potřebnou tuhost a odolnost proti zkrutu. Přispívá také ke snížení těžiště a absenci výraznějších prahů.


V roce 2009 postihla modernizace zejména masku chladiče a přední nárazník. Směrová světla byla nově zabudována do vnějších zpětných zrcátek. Vylepšení se dočkal i interiér vozu (objevil se nový kombinovaný palubní displej umístěný v kapličce za volantem včetně kruhových ukazatelů nebo ve středové části palubní desky reproduktor). Páté dveře se otevírají nešťastně na pravou stranu (směrem k chodníku), což může být velkou překážkou pro snadné naložení zavazadel. Absence náhradního kola na pátých dveřích u testovaného exempláře zkracuje vůz o notných 200 mm. Celkově tak Grand Vitara dosahuje délky pouhých 4300 mm, což usnadňuje podélné parkování například ve městě. Po otevření dveří zaujmou především vysoko položená sedadla, u kterých bych uvítal výraznější boční vedení těla. Sedadla je nutné seřizovat ručně, k samotnému rozsahu nemám připomínek. Zadní sedadla nabízí dostatek prostoru dvěma dospělým cestujícím. Opěradla zadních jsou asymetricky dělená a lze je polohovat v dostatečném rozsahu. V případě potřeby je lze úplně sklopit a dalším překlopením celé sedačky vpřed (za opěradla předních sedadel) můžete vykouzlit prostor o objemu 1 386 litrů s naprosto rovnou ložnou plochou.

Modernizovaný diesel od Renaultu
Pod kapotou pětidveřové Grand Vitary bylo možné mít ještě nedávno zážehový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 103 kW,  dva-čtyřku VVT s výkonem 124 kW, šestiválcový 3,2 litr s výkonem 171 kW nebo vznětovou devatenáctistovku DDiS o výkonu 95 kW. Tento výčet již neplatí. Dvoulitrový čtyřválec i šestiválec v nabídce již nenalezneme. Vybírat tak můžete pouze mezi čtyřválcovou 2,4 VVT a námi testovanou vznětovou jedna-devítkou DDiS. Osmiventilová devatenáctistovka pochází původem od Renaultu. Pod kapotou Grand Vitary je uložena podélně, přičemž samotný motor dostal díky přechodu na emisní normu Euro 5 nové turbodmychadlo, škrtící klapku, vstřikování, EGR ventil a sací a výfukové potrubí. Díky tomu je maximum výkonu dostupné až při 4.000 ot./min. (dříve při 3750 ot./min.) a došlo k rozšíření maxima točivého momentu v rozmezí 1750 až 2500 ot./min. (dříve bylo maximum dostupné pouze při 2.000 ot./min.).

Tento diesel je spojen pouze s pětirychlostní převodovkou (zájemci o čtyřstupňový automat musejí sáhnout po benzínovém motoru). Přepracovaný diesel nevyniká přílišným sám o sobě příliš kultivovaných chodem. V Suzuki si však daly záležet na odhlučnění a výsledek je vcelku přijatelný. Celkově tak tento agregát mohu označit za silně průměrný. Při rychlosti 130 km/h točí diesel zhruba 3000 ot./min. a průměrná spotřeba se pohybuje kolem osmi litrů. Týden testování znamenal 700 najetých kilometrů a průměrnou spotřebu 7,5 l/100km. Při troše snahy lze atakovat v kombinovaném provozu hodnotu 6,5 l/100 km. Při velmi těžké noze počítejte se spotřebou kolem deseti litrů.

Jízdní všeuměl

Grand Vitaře nepřísluší zařazení k vozům kategorie SUV. Ty totiž často končí dříve, než si jejich uživatel myslí. Ve srovnání s nimi je Vitara spíše terénní vůz, který zvládne nejen nezpevněné cesty, ale i nějakou tu terénní vložku. Pohon všech kol (rozdělený mezi nápravy v poměru 47:53) nabízí ve Vitaře nevídané možnosti. Pomocí otočného ovladače může řidič zablokovat centrální mezinápravový diferenciál s omezeným prokluzem (absorbuje rozdíl mezi otáčkami náprav). V režimu 4H Lock je zablokován mezinápravový diferenciál a zdolat vysoký sníh nebo bahno je o mnoho lehčí. V režimu 4L Lock je oproti 4H výkon navíc přenášen na nápravy v dvojnásobném poměru. Standardní vybavení Grand Vitary systémem ESP umožňuje variabilní proměnný přenos sil mezi přední a zadní nápravou.

Nájezdové úhly, světlá výška, velký rejd a robustnost konstrukce podvozku (integrovaný žebřinový rám) dovolují hrubší zacházení. Limitem testovaného kousku se však staly obuté klasické silniční pneumatiky. S modernizací v roce 2009 dostala zadní kola kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Brzdový pedál působí na řidiče chladně a vyžaduje pro vyšší brzdný účinek vyvinout více síly. Klasický hydraulický posilovač řízení zprostředkovává slušnou přesnost, ale je trochu přeposilovaný. Celkově však Grand Vitaře zůstaly znamenité terénní dovednosti, přičemž chování na silnici mohu označit za velmi dobré. Grand Vitara prostě umí jak v terénu, tak na zpevněných komunikacích. Problém ji nedělají zatáčky, dálnice ani pohyb po městě. Prostě všeuměl. Díky nezávislému zavěšení všech kol (vpředu McPherson, vzadu Multilink) je třetí generace Grand Vitary po šesti letech výroby velmi civilizovaným vozem.

Akční ceny
Nejlevněji pořídíte Grand Vitaru s trojicí dveří a benzínovou šestnáctistovkou pod kapotou v jediné možné výbavě JX-E (539.900 Kč). Na všechny pětidveřové verze se aktuálně vztahují akční ceny. Nejlevnější verze JLX-ES s benzínovou dva-čtyřkou tak přijde na solidních 574.900 Kč, což je o 65.000 Kč méně, než Suzuki uvádí v běžném ceníku. Námi testovaná vznětová verze je dostupná od druhého stupně výbavy (JLX-ES) za částku 644.900 Kč nebo v nejvyšší možné výbavě JX-E zahrnující kožené čalounění, střešní okno a celou řadu dalších prvků výbavy za 684.900 Kč. Za metalický lak připlácíte 13.000 Kč a za vestavěný Clarion NX501E s navigací, Bluetooth, DVD, USB a zadní parkovací kamerou 32.000 Kč.

Co vybrat?
Ještě v loňském roce jste mohli pořídit Vitaru s dvoulitrovým benzínovým motorem a šestiválcem o objemu 3,2 litru, který tvořil naprostý vrchol nabídky. Plně vybavená Grand Vitara s šestiválcem přišla na 759.900 Kč (dnes tvoří vrchol nabídky verze s dieselovou devatenáctistovkou). Osobně bych proto sáhl po Vitaře s benzínovým čtyřválcem 2.4 VVT, který vyniká kultivovaností a přijde na solidních 574.900 Kč (to je o 70.000 Kč méně, než stojí stejně vybavený diesel).

(plusy)
jízdní vlastnosti na silnici
jízdní vlastnosti v terénu
výhled z vozu a dobrý odhad konců karoserie
příjemné nastupování do vozu (chybí prahy)

(mínusy)
plasty použité v interiéruvláčné brzdy
pouze výškově stavitelný volant
ovládání palubního počítače pomocí tyčinky za volantem
otevírání zavazadlového prostoru.
Technické údaje Suzuki Grand Vitara
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1870 ccm
Výkon:  95kW/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 300Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost:   170 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h:  13,2 s
Spotřeba - kombin.:   8,1 l/100 km
Spotřeba - město:   6,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   6,8 l/100 km
Objem pal. nádrže:   66 l
Délka/šířka/výška: 4300/1810/1695 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 398-1386 l
Pohotovostní hmotnost/nosnost: 1722/448 kg
Cena: 644.900 Kč
Cena modelu od: 539.900 Kč (3dv., 1.6 VVT, 78 kW, JX-E )

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč