Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán

vloženo

Grand Vitaře táhne na šestý rok kariéry, přesto Suzuki přišlo pouze s minimem kosmetický změn a úprav. V éře moderních SUVéček působí Vitara příliš ortodoxně. Permanentní pohon všech kol, žebřinový rám a jednoduchý interiér jde proti současnému celosvětovému proudu. Co může tento model nabídnout?

Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán

Kdo potřebuje vůz, který na straně jedné zvládne Dakarskou rally a na straně druhé se neztratí v běžném provozu, nemá příliš na výběr. Dnešní "SUVéčka" jezdí skvěle po silnici, avšak při první příležitosti zklamou své hrdé majitele při výletu mimo zpevněné komunikace. Musíte-li zdolávat nástrahy přírody a řešit drsné podmínky, můžete sáhnout po čistokrevném off-roadu, což je často jediné řešení pro horaly, kteří nejezdí dále než do nejbližšího města. Potřebujete-li s vozem jezdit i po větších městech a zdolávat s ním delší vzdálenosti po dálnici, nemáte příliš na výběr. Vhodným kandidátem může být například dnes testovaná Grand Vitara od Suzuki, která se vyrábí ve dvou karosářských provedeních (jako pětidveřová verze a v tomto segmentu ojedinělá třídveřová verze).

Třetí generace ve výrobě již od roku 2005

Suzuki začalo s výrobou terénních vozů již v roce 1970. O 18 let později spatřil svět první Vitaru ve třídveřovém provedení, kterou můžeme považovat za průkopníka kategorie kompaktních SUV. O dva roky později přibyla pětidveřová varianta a v roce 1997 se zrodila druhá generace s přídomkem Grand. V roce 2005 přišla na svět třetí generace s novým systémem pohonu všech kol disponující uzávěrkou středového diferenciálu. Od té doby Suzuki vyrobilo více než 2,5 milionů ks. Grand Vitara se vyznačuje konstrukcí, která je na dnešní dobu vcelku ojedinělá. V její karoserii nalezneme stále žebřinový rám (je sice integrovaný, ale je). Integrovaný rám samonosné karoserie zaručuje potřebnou tuhost a odolnost proti zkrutu. Přispívá také ke snížení těžiště a absenci výraznějších prahů.


V roce 2009 postihla modernizace zejména masku chladiče a přední nárazník. Směrová světla byla nově zabudována do vnějších zpětných zrcátek. Vylepšení se dočkal i interiér vozu (objevil se nový kombinovaný palubní displej umístěný v kapličce za volantem včetně kruhových ukazatelů nebo ve středové části palubní desky reproduktor). Páté dveře se otevírají nešťastně na pravou stranu (směrem k chodníku), což může být velkou překážkou pro snadné naložení zavazadel. Absence náhradního kola na pátých dveřích u testovaného exempláře zkracuje vůz o notných 200 mm. Celkově tak Grand Vitara dosahuje délky pouhých 4300 mm, což usnadňuje podélné parkování například ve městě. Po otevření dveří zaujmou především vysoko položená sedadla, u kterých bych uvítal výraznější boční vedení těla. Sedadla je nutné seřizovat ručně, k samotnému rozsahu nemám připomínek. Zadní sedadla nabízí dostatek prostoru dvěma dospělým cestujícím. Opěradla zadních jsou asymetricky dělená a lze je polohovat v dostatečném rozsahu. V případě potřeby je lze úplně sklopit a dalším překlopením celé sedačky vpřed (za opěradla předních sedadel) můžete vykouzlit prostor o objemu 1 386 litrů s naprosto rovnou ložnou plochou.

Modernizovaný diesel od Renaultu
Pod kapotou pětidveřové Grand Vitary bylo možné mít ještě nedávno zážehový čtyřválcový dvoulitr s výkonem 103 kW,  dva-čtyřku VVT s výkonem 124 kW, šestiválcový 3,2 litr s výkonem 171 kW nebo vznětovou devatenáctistovku DDiS o výkonu 95 kW. Tento výčet již neplatí. Dvoulitrový čtyřválec i šestiválec v nabídce již nenalezneme. Vybírat tak můžete pouze mezi čtyřválcovou 2,4 VVT a námi testovanou vznětovou jedna-devítkou DDiS. Osmiventilová devatenáctistovka pochází původem od Renaultu. Pod kapotou Grand Vitary je uložena podélně, přičemž samotný motor dostal díky přechodu na emisní normu Euro 5 nové turbodmychadlo, škrtící klapku, vstřikování, EGR ventil a sací a výfukové potrubí. Díky tomu je maximum výkonu dostupné až při 4.000 ot./min. (dříve při 3750 ot./min.) a došlo k rozšíření maxima točivého momentu v rozmezí 1750 až 2500 ot./min. (dříve bylo maximum dostupné pouze při 2.000 ot./min.).

Tento diesel je spojen pouze s pětirychlostní převodovkou (zájemci o čtyřstupňový automat musejí sáhnout po benzínovém motoru). Přepracovaný diesel nevyniká přílišným sám o sobě příliš kultivovaných chodem. V Suzuki si však daly záležet na odhlučnění a výsledek je vcelku přijatelný. Celkově tak tento agregát mohu označit za silně průměrný. Při rychlosti 130 km/h točí diesel zhruba 3000 ot./min. a průměrná spotřeba se pohybuje kolem osmi litrů. Týden testování znamenal 700 najetých kilometrů a průměrnou spotřebu 7,5 l/100km. Při troše snahy lze atakovat v kombinovaném provozu hodnotu 6,5 l/100 km. Při velmi těžké noze počítejte se spotřebou kolem deseti litrů.

Jízdní všeuměl

Grand Vitaře nepřísluší zařazení k vozům kategorie SUV. Ty totiž často končí dříve, než si jejich uživatel myslí. Ve srovnání s nimi je Vitara spíše terénní vůz, který zvládne nejen nezpevněné cesty, ale i nějakou tu terénní vložku. Pohon všech kol (rozdělený mezi nápravy v poměru 47:53) nabízí ve Vitaře nevídané možnosti. Pomocí otočného ovladače může řidič zablokovat centrální mezinápravový diferenciál s omezeným prokluzem (absorbuje rozdíl mezi otáčkami náprav). V režimu 4H Lock je zablokován mezinápravový diferenciál a zdolat vysoký sníh nebo bahno je o mnoho lehčí. V režimu 4L Lock je oproti 4H výkon navíc přenášen na nápravy v dvojnásobném poměru. Standardní vybavení Grand Vitary systémem ESP umožňuje variabilní proměnný přenos sil mezi přední a zadní nápravou.

Nájezdové úhly, světlá výška, velký rejd a robustnost konstrukce podvozku (integrovaný žebřinový rám) dovolují hrubší zacházení. Limitem testovaného kousku se však staly obuté klasické silniční pneumatiky. S modernizací v roce 2009 dostala zadní kola kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Brzdový pedál působí na řidiče chladně a vyžaduje pro vyšší brzdný účinek vyvinout více síly. Klasický hydraulický posilovač řízení zprostředkovává slušnou přesnost, ale je trochu přeposilovaný. Celkově však Grand Vitaře zůstaly znamenité terénní dovednosti, přičemž chování na silnici mohu označit za velmi dobré. Grand Vitara prostě umí jak v terénu, tak na zpevněných komunikacích. Problém ji nedělají zatáčky, dálnice ani pohyb po městě. Prostě všeuměl. Díky nezávislému zavěšení všech kol (vpředu McPherson, vzadu Multilink) je třetí generace Grand Vitary po šesti letech výroby velmi civilizovaným vozem.

Akční ceny
Nejlevněji pořídíte Grand Vitaru s trojicí dveří a benzínovou šestnáctistovkou pod kapotou v jediné možné výbavě JX-E (539.900 Kč). Na všechny pětidveřové verze se aktuálně vztahují akční ceny. Nejlevnější verze JLX-ES s benzínovou dva-čtyřkou tak přijde na solidních 574.900 Kč, což je o 65.000 Kč méně, než Suzuki uvádí v běžném ceníku. Námi testovaná vznětová verze je dostupná od druhého stupně výbavy (JLX-ES) za částku 644.900 Kč nebo v nejvyšší možné výbavě JX-E zahrnující kožené čalounění, střešní okno a celou řadu dalších prvků výbavy za 684.900 Kč. Za metalický lak připlácíte 13.000 Kč a za vestavěný Clarion NX501E s navigací, Bluetooth, DVD, USB a zadní parkovací kamerou 32.000 Kč.

Co vybrat?
Ještě v loňském roce jste mohli pořídit Vitaru s dvoulitrovým benzínovým motorem a šestiválcem o objemu 3,2 litru, který tvořil naprostý vrchol nabídky. Plně vybavená Grand Vitara s šestiválcem přišla na 759.900 Kč (dnes tvoří vrchol nabídky verze s dieselovou devatenáctistovkou). Osobně bych proto sáhl po Vitaře s benzínovým čtyřválcem 2.4 VVT, který vyniká kultivovaností a přijde na solidních 574.900 Kč (to je o 70.000 Kč méně, než stojí stejně vybavený diesel).

(plusy)
jízdní vlastnosti na silnici
jízdní vlastnosti v terénu
výhled z vozu a dobrý odhad konců karoserie
příjemné nastupování do vozu (chybí prahy)

(mínusy)
plasty použité v interiéruvláčné brzdy
pouze výškově stavitelný volant
ovládání palubního počítače pomocí tyčinky za volantem
otevírání zavazadlového prostoru.
Technické údaje Suzuki Grand Vitara
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1870 ccm
Výkon:  95kW/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 300Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost:   170 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h:  13,2 s
Spotřeba - kombin.:   8,1 l/100 km
Spotřeba - město:   6,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   6,8 l/100 km
Objem pal. nádrže:   66 l
Délka/šířka/výška: 4300/1810/1695 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 398-1386 l
Pohotovostní hmotnost/nosnost: 1722/448 kg
Cena: 644.900 Kč
Cena modelu od: 539.900 Kč (3dv., 1.6 VVT, 78 kW, JX-E )

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Suzuki

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán Fotografie k článku Test: Suzuki Grand Vitara - poslední mohykán
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč