Test: Subaru WRX STi Sport - sedan, co má koule

Japonská automobilka Subaru má naše sympatie. Dokázala ve výrobním programu udržet stoj, který je v dnešní době čistým zjevením. Ostrý model WRX STI žije a zraje jako víno. Letošní modelový rok přinesl několik drobných vylepšení. A to je skvělý důvod k redakčnímu testu.

Subaru WRX STI vytěžila to nejlepší ze svého předchůdce a přidala řadu vylepšení. Výsledkem je tak univerzální závodní stroj na značkách, který dokáže překvapivě komfortně zdolávat dlouhé cesty a jeho chování je celkově přívětivější, přičemž ani špetku neslevil ze soutěžních genů.


Tvořit novou generaci, když ta dosluhující byla téměř ideální, není zrovna lehký úkol. Po týdnu testování však můžeme konstatovat, že japonské automobilce se podařilo nelehký úkol zvládnout. Subaru zůstalo u toho, co umí, přidalo moderní pvky výbavy a doladilo detaily. Výsledkem je tak nejpraktičtější STI všech dob.

A jaké změny Subaru u modelu WRX STI přichystalo pro rok 2017? Začneme hezky od karoserie. První změnu pozorujeme na čelním skle, které dostalo jiné keramické linky. Druhou změnou je vyřazení barvy Lapis Blue Pearl z ceníku, a tak zbývá šest různých odstínů, přičemž bez příplatku 12 000 Kč získáte pouze červenou Pure Red. V kabině je změn více. Tak třeba přední okna dostala dvojitou mechovku, byla upravena hlasitost výstrahy nezapnutých bezpečnostních pásů, displej couvací kamery zobrazuje vodící čáry mnohem rychleji a byla uprave logika vyhodnocování venkovní teploty (nižší odezva). Nepodstatné změny? Tak dobře, hlavní novinkou je infotainment Starlink vybavený barevným sedmipalcovým displejem s navigací a prémiovým systémem Harman/Kardon včetně zesilovače. Samozřejmostí je devět reproduktorů, DAB+ a příkladná konektivita (nově Siri Eyes Free pro iPhone).

S aktuální generací STI můžete cestovat dostatečně komfortně. Oproti předchůdci došlo ke snížení aerodynamického hluku při vyšších rychlostech, celkově lepší je odhlučnění a vnímání rychlosti již není tak bezprostřední. Dlouhé cesty proto nepředstavují závažnější problém. Nová sedadla zaslouží pochvalu. Zdolat tisíc kilometrů je celkem hračka. Pohodlně můžete letět stošedesátkou, přičemž se ostré Subaru bude tvářit, jako by nic. Můžete přidat a udržovat dvoustovku a stále nebudete ničím výrazně obtěžováni. Kilometry za volantem tohoto sedanu ubíhají doopravdy rychle.

subaru WRX STI 2017

Přestože STI můžeme vnímat jako cestovní GT, přepnutím do ostrého jízdního režimu Sport Sharp z ní udělát starou dobrou bestii, kterou v zemi vycházejícího slunce vymazlili k dokolanosti. Lepší je řízení, brzdy a celková tuhost vede k naprosto přesnému pilotování. Dopřávat si můžete enormní trakci a mohutný příval výkonu ve vyšších otáčkách. Ducha pravého STI ochutnáte jen při pořádné dávce odvahy, potlačení pudu sebezáchovy a dostatku řidičských zkušeností.

Většina řidičů podle nás nikdy neokusí plných sto procent schopností STI. Přesto budou vřískat blahem. Aktuální generace daleko lépe zatáčí, jelikož vnitřní přední kolo je v případě potřeby přibrzďováno. STI už není jednoúčelový závoďák, ale poskytuje  směs vlastností, za které si řidiči zaplatí mnohem raději. Můžete tak letět po rozmlácené okresce neuvěřitelným tempem, přičemž ze zatáček se budou stávat přímky a vaše mysl se soustředí pouze na cestu před vozem. Vše se odehrává rychle a vy jen podvědomě točíte volantem a rychle řadíte. Není čas uvědomat si následky případného selhání - řidičské chyby. Soustředíte se jen na svůj výkon, protože vůz je většinou v daleko lepší kondici než řidič. Tep se zrychluje, srdce buší, oči čtou klikatící se silnici, ruce kmitají, nohy přešlapují a celé to vypadá jako výtečně sladěný koncert, který je doprovázen famózním zrychlením, nezaměnitelným zvukem a zařezáváním pásů do těla při prudkém brždění. Vše funguje znamenitě a vůz svým mechanickým projevem umí navodit závodnickou atmosféru. STI před zatáčkou skřípe, odfukuje a při výjezdu se zakusuje do podloží. Chvílemi máte pocit, že hrajete sakra vysokou a rychlou hru.

V rukou držíte rychlý stroj, který oceňuje řidičské dovednosti. Na stovku vystřeluje doslova fantasticky, přičemž při akceleraci nejde o dosažený čas (5,2 s), ale způsob, jakým zrychlení probíhá (charakteristický zvuk Boxeru doprovází svištící turbodmychadlo, pištící difenciály a celá řada mechanických záležitostí). Samotná akcelerace přijde daleko intenzivnější, než se ve skutečnosti jeví. V nízkých rychlostech cítíte, jak se vůz opírá o jednotlivá kola, kterými se pevně zakusuje do asfaltu. I mezi stovkou a dvoustovkou STI nabírá rychlost naprosto suveréně. Ale STI není o rychlosti v přímce. To přece ví každý. Levá, pravá, levá a pravá a pořád dokola. Tak je to správně.



Spotřeba paliva se odvíjí od jízdního stylu a volby jízdního režimu. Mimo obce není problém jezdit za devět. Pokud se na cestě objeví celkově náročnější terén na převýšení, zrychlování nebo zpomalování, spotřeba se stejně jako ve městě vyhoupne na jedenáct litrů. O stejný přísun paliva se STi hlasí i na dálnici v rychlostech kolem 140-150 km/h. Pokud pojedete o něco rychleji, spotřeba půjde o dva litry nahoru. Když si chcete užít, mít oči zatlačené do ďůlku a vzorek pneumatiky sjetý za několik stovek kilometrů, spotřeba bude vždy začínat minimálně dvojkou. Ještě musíme všechny zájemce upozornit, že jezdit pod deset prakticky nelze, jelikož dopováním adrenalinu je návykové, stejně tak zvuk boxeru. STI je hotovou továrnou na zážitky, za kterou se musí platit.



Subaru WRX STI oproti předchůdci není pouhý jednoúčelový závoďák, ale dokáže nabídnout praktičtější mix vlastností. V režimu Sport Sharp se umí proměnit v závodní stroj na značkách, v režimu Inteligent se pak stává výtečným společníkem s dostatkem výkonu a pohonem všech kol. Pokud STI někdo nabourá, vždy se jedná o chybu řidiče, který přecenil své síly či neměl dostatek zkušeností.

subaru wrx sti engine

Za nové Subaru WRX STI zaplatíte minimálně 1 089 000 Kč, přičemž vrchol nabídky představuje námi testovaná verze SPORT s cenovkou 1 199 000 Kč. S vrcholnou verzí získáte navíc obrovské zadní křídlo, zatmavená zadní skla, dešťový senzor, vyhřívání předních sedadel, elektrické vyhřívání vnějších zrcátek, bezklíčkové centrální zamykání a startování, lepší infotainment a audiosystém Harman/Kardon nebo parkovací kameru. Připlatit si můžete akorát 12 000 Kč za metalízu nebo prodloužnou pětiletou záruku.

Plusy
+ prožitek z jízdy
+ hodí se i na běžné používání
+ spotřeba při klidné jízdě
+ přesné řízení
+ interiér má moderní výbavu
+ jedinečný stroj (nemá konkurenta)

Mínusy
- silně návyková droga
- vyšší provozní náklady
- chybí Eyesight

Technické údaje Subaru WRX STI 2.5T sedan, Sport, MY2017
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec typu Boxer
Objem motoru: 2457 ccm
Výkon: 221kW(300k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 407Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost: 255 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,2 s
Spotřeba - město.: 14,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 8,4 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 10,4 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4595/1795/1475 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 460 l
Provozní/celková hmotnost: 1575-1615/2000 kg
Cena modelu od: 1 089 000 Kč (2.5T WRX STI Active)
Cena testovaného modelu: 1 199 000 (2.5T WRX STI Sport)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč