Test: Subaru Outback 2.5i - jako za starých dobrých časů

07. 12. 2015
Sdílet článek

Polovinu prodaných Outbacků pohání benzínový motor, druhou polovinu diesel. V Evropě většinou dominují v této kategorii diesely slibující nízkou spotřebu paliva. O to víc nás zajímalo, co stojí za prodejními úspěchy benzínového Outbacku, který je narozdíl od dieselu dodáván pouze s automatickou převodovkou CVT.

Outback je přesně typem auta, který je takovým všeumělem a vyhoví všem, kteří se nevezou na aktuální módní vlně zbytečně vysokých SUV. S Outbackem v pohodě dojedete v zimě k horské chalupě a v létě můžete uhánět po německých dálnicích stabilně levým pruhem.


Oproti Foresteru měří Outback na délku o 22 centimetrů, je širší a disponuje delším rozvorem. Jen na výšku má o výrazných 22 cm méně, což přispívá k lepší aerodynamice a nižší hlučnosti. Přes uvedené rozměry si navíc dovolíme tvrdit, že Outback je v terénu stejně schopný jako nedávno testovaný Forester.

Moderní a vkusný
Po otevření dveří je jasné, kde se odehrálo nejvíce změn. Kabina nového Outbacku působí moderně a elegantně. Tam, kde býval u předchozí generace jen tvrdý plast, nalezneme nově měkčené a zároveň pohledné materiály, které vynikají kvalitním dílenským zpracováním a jsou vstupenkou mezi prémiové vozy. Japonské automobilce se podařilo stvořit pohledný a celkově harmonicky působící interiér.

Palubní deska snese srovnání s nejlepšími v daném segmentu. Vyniká celkovou jednoduchostí a vzornou ergonomií. Ovládání dotykové obrazovky je snadné a intuitivní. Palubní informační systém nese obchodní označení Starlink a je dostupný ve třech různých verzích podle výbavy. Rozhraní je plně v čestině a funguje bez připomínek (spárování s telefonem je rychlé a navigace povedená). Dotykový displej reaguje na prsty adekvátně. Řadu zapálených řidičů potěší různé grafy spotřeby či zobrazení aktuálního fungování pohonu všech kol. Displej slouží také parkovací kameře. Couvání však není doprovázeno akustickým doprovodem (pípáním), jak jsme zvyklí z jiných modelů, lze si ho však přiobjednat. Trochu o zvyk je umístění hodin a venkovního teploměru na displeji klimatizační jednotky.



Nový Outback má posunuté A-sloupky směrem vpřed, díky čemuž přibyla malá boční trojúhelníková okénka. Zpětná zrcátka se posunula kousek vzad. Výhled šikmo vpřed je tak téměř ukázkový.

Outback na všech místech poskytuje dostatek prostoru. Vpředu mezigeneračně přibylo na šířku 6 centimetrů, vzadu pak centimetry čtyři. Podélný prostor zůstal zachován, a tak problém nebudou mít ani velmi vysocí jedinci. Mile nás překvapilo výtečné odhlučnění kabiny. Testovaný vůz byl vybaven příplatkovými koberečky (+ 1 500 Kč), které oceníte zejména v zimních měsících.

Zavazadlový prostor nabídne v základním pětimístném uspořádání využitelný objem 512 litrů. Samotný zavazadelník je objemný, široký a dobře využitelný. Roletku můžete pohodlně schovat pod dno zavazadelníku a jednoduchým sklopením zadních opěradel vykouzlit prostor o objemu 1 848 litrů. Rezervní kolo není součástí výbavy, ale můžete si ho přiobjednat za 7 700 Kč. Pokud se smíříte s dojezdovou rezervou, stačí 5 600 Kč. Jediné, co by chtělo vylepšit je příliš pomalé otevírání pátých dveří dostupné od druhého výbavového stupně.



Benzínový dinosaurus nebo poslední mohykán?
Výběr pohonné jednotky v případě Outbacku je poměrně jednoduchý. Pod kapotou můžete mít buď vznětový čtyřválec s výkonem 110 kW nebo námi testovaný benzínový čtyřválec o objemu 2,5 litru s výkonem 129 kW. U dieselu můžete volit mezi manuální šestistupňovou převodovkou nebo převodovkou typu CVT (v ceníku naleznete pod označením Lineartronic). Oproti tomu testovaný benzínový čtyřválec se může pojit pouze s převodovkou Lineartronic.

Samotný benzínový motor je jedním slovem skvělý. V praxi o něm nevíte do doby, než na sto procent stlačíte plynový pedál k podlaze. Pak se ozve charakteristickým boxerovým zvukem. To se nemění ani s rostoucí rychlostí. Až v rychlostech nad 170 km/h můžeme mluvit o zhoršené akustické pohodě. Ve srovnání s některými novými vozy kategorie SUV působí Outback jako balzám na duši.

Subaru Outback MY2015

Subaru variátorovou převodovku Lineartronic vyvíjelo ve spolupráci se specializovanou strojírenskou firmou Schaeffler pod kterou patří například známý výrobce dílů firma LuK, která dodala řetěz. Spojení čtyřválce s převodovkou CVT je výtečné a nemáme k němu žádné výtky. V podání Subaru je tato kombinace dovedená k dokonalosti a v praxi se ukazuje být spolehlivá. Potěšující je také absence stop/start systému.

S benzínovým motorem jsme ujeli celkem tisíc kilometrů s průměrnou spotřebou 9,1 l/100 km. Když jsme se hodně snažili, dalo se jezdit lehce pod sedm litrů, pokud jsme však přidali a užívali si poskytovaného výkonu, spotřeba rázem atakovala desetilitrovou hranici. Za zhruba deset lze jezdit také po ucpaném městě. Rychlejší přesuny pak znamenají odběr zhruba 11-13 litrů.

Subaru Outback 2.5i engine


Pohodové svezení
Po prvních kilometrech strávených za volantem benzínového Outbacku jsme si říkali, že by to chtělo silnější motorizaci. Jenže pohled na tachometr odhalil fakt, že vůz dokáže nenuceně zrychlovat i při plném obsazení. Nekoná se žádné drama, ale akcelerace probíhá plynule v duchu maximálního komfortu. Za celý týden strávený za volantem jsme neměli jediný problém při předjíždění. Auto nevystřelí kupředu, ale dokáže v případě potřeby plynule zrychlit a celý manévr provést bez zbytečného humbuku.

Outback se nenaklání a jede tam, kam chcete vy, přestože nový model je oproti předchůdci komfortnější. Konstruktérům se podařilo zachovat poddajný podvozek, přidat na jistotě a eliminovat houpání či naklánění. Přestože podvozek je o něco málo tužší a pevnější, dokáže zdolávat nerovnosti s noblesou. Do interiéru neproniká žádné bouchání ani vibrace.

Subaru Outback drive

Systém stálého pohonu všech kol je v kombinaci s převodovkou CVT tvořen systémem variabilního rozdělení točivého momentu, který v lehčím terénu funguje znamenitě díky režimu X-Mode. Pokud se dostanete na samou hranu schopností podvozku, udělá lepší službu poctivá mechanika tvořená mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou. Tuto kombinaci získáte však jen v kombinaci s manuální převodovkou.

Nový Outback mezigeneračně přibral zhruba padesát kilogramů, za čímž stojí pevnější karoserie a celá plejáda nových prvků ve výbavě. Díky tomu vůz působí velmi jistým dojmem zejména při vyšších rychlostech na dálnici. Jízdní projev Outbacku nejlépe přirovnáme k jízdě rychlovlakem. Na rozdíl od některých vozů kategorie SUV panuje v kabině naprostý klid i při stosedmdesátce, kdy nemusíte zvyšovat hlas. Z podvozku jasně cítíte, že by snesl ještě silnější motorizaci.



Vaše druhé oči
Na technologii EyeSight Subaru pracuje od roku 1999, přičemž aktuálně se jedná již o třetí generaci, která využívá dvojici barevných kamer. Ty pomocí čoček CMOS zpracovávají obraz a fungují i za zhoršených povětrnostných podmínek (déšť, protisvětlo atd.). Dvě kamery dokáží sledovat brzdová světla vpředu jedoucího vozidla a umějí rozpoznat chodce, cyklisty, motocyklisty, jízdní pruhy či jiné překážky. Systém dokáže sledovat prostor před vozem do vzdálenosti 110 m v šířce záběru 35°.

Systém EyeSight ovlivňuje chování adaptivního tempomatu, systém hlídání opuštění jízdníhu pruhu nebo nouzového zastavení před překážkou. Adaptivní tempomat funguje naprosto báječně. Když dojedete auto a chcete přejet na dálnici do levného pruhu, stačí vyhodit blinkr a vůz začne zrychlovat. Jízda se zapnutým tempomatem je tak mnohem příjemnější. Systém se snaží při dojíždění pomalu jedoucího vozu využívat brzdnou sílu motoru, popř. si dokáže sám vhodně podřadit. Zatížení brzd je tak minimální. Když už je systém použije, brzdí velmi jemně.

Další užitečnou věcí je automatické zastavování vozu v koloně. Nastavíte třeba třicetikilometrovou rychlost a systém dokáže automaticky zastavit za autem před vámi. Pro opětovný rozjezd stačí zmáčknout tlačítko na volantu či klepnete na pedál plynu a vůz se znovu uvede sám do pohybu.

Stačí milion a máte ho
Narozdíl od konkurentů (Volvo XC 70 - min. 1,3 mil. Kč, Audi A6 Allroad - min. 1,5 mil. Kč) stačí na pořízení Outbacku milion korun. Přesněji řečeno 939 000 Kč, což je nejnižší cenovka testovaného modelu s benzínovým motorem 2,5i a převodovkou Lineartronic v základní výbavě Active. Námi testovaný druhý stupeň výbavy Comfort Navi Lineartronic zvyšuje cenu o šedesát tisíc korun, za což dostanete navíc elektricky ovládané střešní okno, bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a startování, elektrické ovládání pátých dveří nebo infotainment rozšíření o navigaci. Prakticky tedy můžeme konstatovat, že zkoušenému vozu kromě plně elektricky seřiditelných předních sedadel (u řidiče v deseti, resp. u spolujezdce v osmi směrech) nic nechybělo.

Vůz, který myslí za Vás
Subaru Outback udělalo obrovský skok kupředu. Díky moderní palubní technice a novým bezpečnostním prvkům tento model sklízí celosvětové úspěchy. Subaru se vydalo dobrým směrem, zlepšilo již dobré a odstranilo nedostatky v podobě chybějící výbavy. Outbacku aktuálně kromě silnějších motorizací nic nechybí a konkurenci převyšuje funkčností svých druhých očí (systému EyeSight) o celý řád. Doporučujeme benzínovou verzi, která je oproti naftě uhlazenější a při pořízení o 20 000 Kč levnější.

Plusy
+ výtečně fungující systém EyeSight
+ tichý a kultivovaný čtyřválec
+ vynikající komfort odpružení
+ trakce a systém X-Mode
+ bohatá výbava
+ prostornost
+ příkladné odhlučnění
+ řízení

Mínusy:
- absence ještě silnějšího agregátu
- pomalu otevírající se páté dveře
- ve standardu jen lepicí sada
- manuální řazení jen pádly pod volantem
- nemožnost individualizace
 

Technické údaje Subaru Outback 2.5i Comfort Navi Lineartronic
Motor: benzínový čtyřválec
Objem motoru: 2498 ccm
Výkon: 129kW(173k)/5800 ot./min.
Točivý moment max.: 235Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,2 s
Spotřeba - město: 8,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,0 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 7,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4815/184/1605 mm
Rozvor: 2745 mm
Zavazadelník: 512/1848 l
Provozní/celková hmotnost: 1673-1696/2100 kg
Základní cena: 939 000 Kč
Cena test modelu: 999 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč