Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení

vloženo

Diesel byl pro vozy Subaru dlouhou dobu nemyslitelným pohonem. A když už se vznětový motor objevil, bylo ho možné kombinovat pouze s manuální převodovkou. Zájemci o samočinné převodovky měli dosud smůlu. Vše se změnilo až nedávno, kdy se japonské automobilce podařilo spojit diesel s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, která doznala řady změn a umí dokonce řadit jako běžný automat.

Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení

Dnešní doba je tak trochu bláznivá a automobilka se předhánějí ve vymýšlení nových obchodních tříd. Vznikají tak názvy jako SUV, crossover, allroad atd. Kdo se v tom má vyznat? Hoďme názvy tříd za hlavu a pojďme se podívat na jedno zvýšené univerzální kombi z japonska detailněji. Subaru Outback je defacto zakladatel kategorie allroad. Nový podsegment Subaru vytvořilo v polovině devadesátých let. Až později následovalo Volvo XC70 nebo například Audi A6 allroad. Outback je křížencem kombi a vozu kategorie SUV a v letošním roce díky v úvodu zmíněné nové kombinaci posiluje svou pozici na trhu. Derivát kombi Legacy se již dříve osamostatnil a dnes je Outback považován za samostatný model. Na český trh přišla čtvrtá generace v roce 2009, přičemž diesel se poprvé pod kapotou Outbacku objevil již o rok dříve na sklonku života třetí generace.

Outback s příchodem čtvrté generace opustil štíhlou eleganci a působí jedním slovem robustně. Za své vzala bezrámová konstrukce dveří kvůli tuhosti karoserie a akustickému komfortu. S novým kabátem se také nepatrně snížily nájezdové úhly včetně přechodového. Nová karoserie přinesla cestujícím více místa - zlepšila se prostornost, která byla u minulého modelu pouze průměrná. Přední sedadla zaslouží pochvalu za dlouhé a široké sedáky, které dostatečně drží tělo v jejich útrobách. Stejně na tom jsou i zadní sedadla, která poskytují dostatek místa třem cestujícím (v podélném směru je oproti předchůdci o 62 mm více místa a v oblasti hlavy o 40 mm více). Opěradla lze polohovat, což přináší nečekaný komfort při dlouhých cestách. Celkově interiér vyniká solidními materiály a bytelným provedením.



Volant má optimální průměr i tloušťku věnce a lze ho nastavovat podélně i výškově. Ramena volantu jsou stejně jako u většiny konkurentů poseta tlačítky usnadňující ovládání audiosoustavy, což u Subaru nebylo nikdy zvykem. Potěšila nás kvalita produkovaného zvuku audiosoustavy, která u předchozího modelu nepatřila k nejlepším. Zvětšil se také základní objem zavazadlového prostoru, který pojme 526 litrů (mezigenerační nárůst 67 litrů). Kufr dosahuje šířky 1.090 mm, hloubky 1.070 mm a díky úspornějšímu zavěšení zadních kol i solidní využitelné výšky 815 mm. Po velmi jednoduchém sklopení zadních sedadel vzniká rovná ložná plocha dlouhá 1.660 mm s využitelným objemem 1.677 litrů. Také potěší vstupní práh v úrovni podlahy, který usnadňuje nakládání větších předmětů. Páté dveře se vyklápějí dostatečně vysoko, bohužel jejich zavření vyžaduje větší porci síly.

Dieselové dvoulitrové srdce spojené s bezstupňovou převodovkou CVT (nese obchodní název Lineartronic) se objevuje vůbec poprvé. Japonská automobilka tímto spojením řeší absenci automatické převodovky, jelikož díky nové řídící jednotce umí Lineartronic přepínat mezi plynule měnitělným převodem (variátorem) a režimem řazení převodových stupňů. Toto řešení kompenzuje typicky úzké využitelné pásmo otáček vznětových motorů. V praxi se Lineartronic chová jako obyčejná bezestupňová převodovka, jejíž otáčky se ustálí, ale rychlost stoupá. Pokud však chce řidič zrychlit a sešlápne plynový pedál (více jak na 65%), přepne řídící jednotka na virtuální převodové stupně (celkem jich je sedm) a převodovka se chová jako běžný automat s hladkým řazením. Maličkost, ale v běžném provozu věc maximálně ocenitelná a příjemná. Převodovka navíc při intenzivnějším brzdění umí skokově podřadit a ve výjezdu ze zatáček má vždy připraven vhodný převodový poměr. Řidič může pomocí řadicích páček na volantu vzít řazení do svých rukou a svobodně využívat přednastavených převodových stupňů podle libosti.

Japonský výrobce pro spojení s turbodieselem použil lépe dimenzované provedení převodovky Lineartronic, schopné přenášet točivý moment až 350 N.m. Tato verze se vyznačuje zvětšeným hydrodynamickým měničem s dvojitým tlumičem kmitů, novým olejovým čerpadlem, zesílenými ozubenými koly, stejně tak jako tlustšími stěnami skříně. Aktuálně používaná převodovka CVT od Subaru prošla již v roce 2012 úpravou, kdy dostala řetěz s menšími a užšími články. Díky tomu se zvětšil rozsah převodů. Součástí převodovky je elektronicky řízená lamelová spojka, rozdělující točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 do 50:50 %. Ve spojení se vznětovým motorem má šest místo pěti lamel. Systém pohonu všech kol má v nejnovějším provedení jinou řídicí jednotku, která o činnosti spojky rozhoduje nejen podle rozdílu otáček jednotlivých kol, ale také s využíváním informací o úhlu natočení volantu, rychlosti otáčení vozu kolem svislé osy a příčném zrychlení.



Motor je uložen společně s převodovkou na kolébkovém rámu, který zaručuje vyšší úroveň pohodlí, vyšší bezpečnost a lepší jízdní výkony (opěrná část rámu tlumí vibrace zejména při volnoběhu). Do interiéru pronikají jen omezené vibrace a o přítomnost dieselu pod kapotou informuje jen přijatelný klapot. Jedině při studeném startu proniká do kabiny intenzivněji, po zahřátí ale agregát ztichne. Dvoulitr s Outbackem nemá až tak mnoho práce a poskytuje mu přijatelnou dynamiku, na stovku dokáže zrychlit za 9,7 sekund v případě Lineartronicu i šestirychlostní manuální převodovky. Vznětový dvoulitr je také příkladně úsporný, běžně lze jezdit za nějakých 6-7 l/100 km. Až doopravdy ostrá jízda na hranici možností znamená odběr paliva přes deset litrů a naopak, při snaze o econom rallye lze atakovat dokonce hranici pěti litrů.

Podvozek je velmi komfortně naladěn a poskytuje naprosto dostatečný komfort. Na jedničku s hvězdičkou zdolává neduhy českých silnic a za mírného náklonu karoserie a ladného pohupování zvládá i ostřejší jízdu. V zatáčkách na suchém asfaltu Vás často překvapí pískající pneumatiky Yokohama, jelikož se přistihnete, že s Outbackem jedete danou zatáčku mnohem rychleji, než s jiným vozem. Outbacku nedělají problémy rychle projížděné kroucené pasáže, horizonty či špatně klopené zatáčky. Na limitu se chová čitelně, v extrému zadek mírně ujíždí, stačí však přidat plyn a je po problému. Stabilizace funguje znamenitě, dost dovolí a reaguje správně. Samotné vnímání rychlosti je potlačeno, a tak často pojedete rychleji, než dovolují předpisy. Outback se neztratí ani v lehkém terénu přes absenci redukční převodovky (k dieselu se nedávala ani v předchozí generaci). Na poměry dnešních SUV a allroadů dokáže Outback i přes komfortní nastavení stále hodně, největším limitem se nakonec ukázal nedostatečný přechodový úhel daný dlouhým rozvorem náprav.

Dieselový Outback spojený s převodovkou CVT tvoří harmonický pár. Rovnoměrně táhnoucímu dieselu s malým turboefektem je bezestupňová převodovka dobrou partnerkou, která usnadňuje popojíždění po městě a zároveň dovoluje svižnou jízdu po dálnici i zakroucených okreskách.
 

Technické údaje Subaru Outback  2.0D Executive Lineartronic
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec Boxer
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon: 110kW(150k)/3600 ot./min.
Točivý moment max.: 350Nm/1600-2400 ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,7 s
Spotřeba - kombin.: 6,3 l/100 km
Spotřeba - město: 7,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,6 l /100 km
Objem pal. nádrže:  65 l
Délka/šířka/výška: 4790/1820/1605 mm
Rozvor: 2745 mm
Zavazadelník: 526/1726 l
Provozní/celková hmotnost: 1699-1726/2130 kg
Základní cena: 879.000 Kč (2.5i/127 kW, CVT, Active)
Cena test. modelu: 1 079.000 Kč (2.0D/110 kW, Executive)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení Fotografie k článku Test: Subaru Outback 2.0D Lineartronic - nevídané spojení
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer