Test: Subaru Legacy - ideální služebák

01. 10. 2012
Sdílet článek

Model Outback v prodejích zcela zastiňuje Legacy, které může být ve stejném provedení až o 100.000 Kč levnější než oplastovaný a zvýšený Outback. Díky nižší ceně si ho také lépe prosadíte jako případný služební automobil, jelikož splňuje většinu nejčastěji kladených kritérií při výběru.

Subaru Legacy páté generace je k dispozici v námi testované čtyřdveřové verzi sedan nebo v pětidveřové variantě kombi Při příchodu na trh bylo Legacy dostupné s přepracovaným zážehovým atmosférickým dvoulitrem o výkonu 150 koní, který sloužil jako základní pohonná jednotka. Dvoulitr se prodával ve spojení s šestirychlostní manuální převodovkou původem z menší Imprezy nebo s novou bezestupňovou převodovkou CVT, kterou v Japonsku pojmenovali Lineartronic. Příznivcům ostřejší jízdy byla určena verze GT poháněná přeplňovaným čtyřválcem o objemu 2,5 litru spojená s pětistupňovým automatem (bohužel obě zmíněné motorizace již v ceníkách českého Subaru nenaleznete). Spokojit se tak musíte s dnes testovaným atmosféricky plněným čtyřválec o objemu 2,5 litru o výkonu 123 kW (167 koní), který je dodáván výhradně ve spojení s bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Příznivci vznětových agregátů mohou volit dvoulitrový diesel o výkonu 110 kW (150 koní), který je spojený s šestirychlostní manuálně řazenou převodovkou.


Legacy páté generace působí oproti svému předchůdci mohutněji a méně sportovně. Odklon od lehkých tvarů je patrný zejména při pohledu z boku. Přídi dominují protáhlé rozměrné světlomety a zádi velkoplošné svítilny. Směrovky nalezneme v bočních zpětných zrcátkách. Proporce sedanu mohou vyvolávat smíšené reakce, kombi je pro řadu lidí přitažlivější a dotaženější (většině lidí se líbí příď i boční silueta, ale záď má z určitých úhlů pohledů problematické proporce). Další nedostatek spočívá v příliš masivním bočním stylingu karoserie, ve které zapadnou i osmnáctipalcová kola.

Oproti svému předchůdci poskytuje současné Legacy v obou karosářských variantách dalko více prostoru, což je dáno karoserií, která značně povyrostla a plně se dotáhla na lídry střední třídy. Legacy bylo postaveno s ohledem na zachování dynamických křivek a maximálního možného komfortu a akustické pohody na palubě (Subaristi se tak při příchodu na trh museli vyrovnat s absencí bezrámových oken). Nové Legacy je vybaveno rozsáhlou základní výbavou, která u předešlé "subtilní" čtvrté generace chyběla. Narazit tak můžete na šestici airbagů, duální klimatizaci, tempomat, ovládací prvky na volantu, systém kontroly trakce vozu VDC, elektronickou parkovací brzdu, Hill Holder a další užitečné prvky. Legacy je v současné době nabízeno ve dvou stupních výbavy Active a Comfort (dříve bylo možné vybírat ze čtyř stupňů). Jediné, co modelu Legacy z továrny chybí je tzv. trojblik, který však český dovozce dodatečně montuje.

Příznivce značky Subaru potěší nízko položená přední sedadla, která mají v rámci poměrů střední třídy o něco kratší sedák. Samotný tvar a tuhost sedadel je bez připomínky. Řidič je navíc rozmazlován sedadlem elektricky seřiditelným včetně bederní opěrky. Paměť nastavení je nabízena od výbavy Comfort. Kruhové ukazatele v přístrojovém štítu vynikají výbornou čitelností a potěší palubní počítač, který se ovládá pomocí dvojice kolíčků umístěných v kapličce za volantem. Legacy vyznává klasické rozložení ovládacích prvků a k samotné ergonomii nemohu mít závažnější připomínku. Snad jen absence běžné páky ruční brzdy zamrzí většinu příznivců pohonu všech kol. Vyzdvihnout musím akustickou pohodu na palubě, kterou narušuje pouze svist od střešního okna, které lze naštěstí zakrýt. Zavazadlový prostor pojme na 486 litrů zavazadel. Jeho plné využití však deklasuje tříprostorová koncepce karoserie. Navíc krajní zadní opěradla nejsou sklopná a při nutnosti převozu delšího předmětu jste odkázáni na sklopné prostřední opěradlo.

Atmosférický čtyřválec produkuje výkon 123 kW při 5600 ot./min. a nejvyšší točivý moment 229 N.m. při 4000 ot./min. Subaru Legacy s tímto motorem dosáhne maximální rychlosti 210 km/h a stovku zvládne za 10,3 s. Podélně uložená převodovka Lineartronic s řetězovým rozvodem účinně využívá celého spektra otáček motoru. V mechanizmu jsou místo obvyklého kovového řemene použity řetězy, které spojují dvě řemenice variátoru. Bezestupňová převodovka nabízí šest pevných poměrů, které slouží jako virtuální převodové stupně, které lze měnit pádly za volantem (většina řidičů stejně podlehne kouzlu Lineartronicu a řadit nebude). Díky proměnnému časování ventilů a spojení s převodovkou Lineartronic dosahuje 2,5 litr stejné spotřeby paliva jako již nenabízený zážehový dvoulitr (v kombinovaném provozu 8,0 l/100 km). V praxi však počítejte s kombinovanou spotřebou o půl litru vyšší, což není nic tragického. Budete-li jezdit v rámci platných rychlostních limitů, může být spotřeba dokonce nižší. Nám se podařilo při troše snahy jezdit v příměstském provozu za 7,7 l/100 km, při častějším využívání síly motoru spotřeba rostla k devíti litrům a při doopravdy rychlém přesunu je nutné počítat s dvojnásobnou spotřebou paliva. Po téměř 550 ujetých kilometrech (včetně rychlého 100 km dálničního přesunu a měření dynamiky) palubní počítač ukázal závěrečnou spotřebu 8,8 l/100 km.

Po technické stránce stojí za zmínku zejména upravený podvozek. Poprvé od roku 1966 došlo u páté generace k přepracování uložení motoru, který je i s převodovkou posazen na kolébkovém rámu, který zvyšuje cestovní pohodlí. Nová je i zadní náprava, která má shodná horní ramena s Imprezou (model Outback má ramena z Forestera), přičemž pro oba modely jsou použity nápravnice i ložiska kol z Foresteru. Subaru se podařil husarský kousek, když nastavil podvozek na velmi jemnou notu a přitom téměř úplně omezil náklony a výraznější pohupování karoserie (k zhoupnutí karoserie dojde jen při doopravdy divoké jízdě na nerovném povrchu, což je daní za měkčí nastavení podvozku). Filtrování nerovností snese s srovnání s nejlepšími konkurenty ve střední třídě. Legacy vyniká lehkostí a přirozeností ovládání. Samotný rozjezd je snadný za každé situace. I přes sníženou adhezi je zaručen solidní záběr a trakce. Vůz poslouchá řidičovy pokyny s naprostou vážností a změny směru probíhají s vysokou samozřejmostí. Díky plynulému přísunu výkonu se vytrácí dojem z rychlosti a řada řidičů nabývá dojmu, že vůz neoplývá zrovna přílišnou dynamikou. Opak je však pravdou. Lineární zrychlení přispívá k vysokému cestovnímu komfortu a k pohodě na palubě.  Řízení je na dnešní dobu velmi přesné a stále relativně komunikativní.  Symetrický pohon všech kol s aktivním dělením točivého momentu mezi nápravy zajišťuje maximální možnou stabilitu zejména za snížené adheze. Musíte však myslet na to, že "čtyřkolka" není samospasitelná a že pro ní rovněž platí fyzikální zákony. Její hlavní výhoda spočítá zejména v ulehčeném přenosu výkonu na vozovku a možnosti rychlejšího výjezdu ze zatáčky.

A jak je to s pohonem všech kol? U zážehového i vznětového dvoulitru ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou je výkon rozdělován mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 pomocí centrálního diferenciálu s omezenou svorností a viskózní spojkou. Dojde-li k prokluzu předního či zadního kola, viskózní spojka upraví rozdělení hnacího momentu pro zachování nejvyšší možné trakce. U vrcholné verze Legacy 2.5 GT byl k dispozici stálý pohon všech kol s proměnlivým rozdělováním točivého momentu pomocí planetového převodu (běžně byl rozdělován v poměru 45:55 s upřednostňováním zadní nápravy). Pro námi testovaný model vybavený bezestupňovou převodovkou je určen systém stálého pohonu všech s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy.

Model Legacy je i po třech letech na trhu premiantem střední třídy a téměř ideálním fleetovým vozem. Legacy je vozem, který Vás doveze na místo určení komfortně, přičemž ho nezastaví ani rozjezdy v zasněžených kopcích. Oproti předchozí generaci nabízí o stupeň dospělejší chování. Přestože se hravost předchůdce úplně nevytratila, odklon ke komfortně smýšlejícím zákazníkům je velmi citelný. Ze subtilní sportovně zaměřené čtvrté generace dospělo páté pokračování ve fortelného a solidního nástupce. Pro pořízení Legacy mluví i přijatelná cenovka startující díky aktuálnímu zvýhodnění na 749.000 Kč.

(plusy)
jízdní dovednosti /trakce, stabilita/
příkladná ergonomie
prostornost
výbava
odpovídající spotřeba
kultivovaný projev
pořizovací cena

(mínusy)
kratší sedáky
hluk od střešního okna
omezená variabilita a využitelnost dána koncepcí sedan
absence zadního stěrače
Technické údaje Subaru Legacy 2.5i/123 kW CVT
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 2457 ccm
Výkon:  123kW(167k)/5600 ot./min.
Točivý moment max.: 229Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost:   210 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba - kombin.:  8,0 l/100 km
Spotřeba - město:   11,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   6,2 l/100 km
Objem pal. nádrže: 65 l
Délka/šířka/výška: 4730/1780/1505 mm
Rozvor: 2750 mm
Zavazadelník: 486 l
Provozní/celková hmotnost: 1534-1571/2020 kg
Cena modelu od: 749.000 Kč (2.5i/123 kW, CVT, Active)
Cena testovaného modelu: 859.000 Kč (2.5i/123 kW, CVT, Comfort)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč