Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D

vloženo

Čtyřkolky Subaru se tradičně těší dobré pověsti. Mezi japonskými značkami ji mnozí stále považují za exkluzivní. Nepochybně k tomu dlouho přispívaly výrazné úspěchy speciálů Subaru ve světovém šampionátu v rally. Jenže čas oponou trhnul! Je dobrá pověst vozů Subaru stále ještě na místě? Nejde jen o jistou setrvačnost v myslích motoristů? Odpovědi jsme hledali v průběhu týdenního testování modelu Impreza 2,0D XV.

Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D Již první generace Imprezy poprvé představené na Ženevském autosalonu v roce 1993 vybočila z řady konformě laděných aut nezaměnitelným designem odkazujícím k samurajské tradici. V další generaci Imprezy odhodlaný výraz bojovníka odrážející se ve ztvárnění přední masky ještě zesílil. Originalita odlišuje Imprezu od konkurence zcela spolehlivě i dnes. Současný model ve verzi XV doplňuje „opláštění“ ve stylu SUV. Imprezu to sice do náročnějších terénů neposouvá, ale za „drsňácký“ estetický prvek se připlácí pouhých deset tisíc korun.

Tradiční plasty
Interiéry umí Subaru v celé modelové paletě ztvárnit na pohled zajímavě. Přístrojová deska Imprezy se může někomu zdát poněkud zastaralá, pohled do kokpitu je však s konkurencí nezaměnitelný. Origininalitu “made in Subaru“ ale v interiéru doplňují tvrdé plasty. Můžete si říci, že na ně nebudete ťukat ani jinak zkoumat jejich konzistenci, a že je to vlastně úplně jedno, jestli jsou plasty uvnitř tvrdé nebo měkčené, ale stejně vám to nakonec nedá. Ještěže je zpracování na vysoké úrovni a slícování jednotlivých dílů perfektní. Ani při průjezdu po „testovací dlažbě“ přes Hlávkův most v Praze jsme v interiéru nezaznamenali rušivé pazvuky. Kvalitu zpracování Imprezy jsme poté prověřili nejdrsnějším možným způsobem. Z Husitské ulice na pražském Žižkově jsme odbočili doprava ke Kostnickému náměstí. Dlažba tam připomíná tankodrom vojenského újezdu. Nahrubo opracovaným kamenům tamní komunikace odolají spoje dílů málokterého auta. Jestliže kolem bývalého stadionu Štvanice dokáže ještě mnohý vůz kamuflovat kvalitu, „Kostničák“ vše nemilosrdně odhalí. Impreza obstála! Přesto by si automobil značky takové pověsti, jakou stále ještě Subaru má, zasloužil alespoň zčásti příjemnější měkčené materiály. Příliš měkká jsme naopak v Impreze shledali sedadla. Na delších tratích mají sklon k „prosezení“. Může se tomu ovšem říkat komfort. Každý máme jinak stavěná pozadí a záda. Přednost bychom dali tvrdšímu vyladění. Boční vedení trupu v sedačkách nám vyhovovalo, odpovídá možnostem vozu projíždět zatáčky razantním způsobem.

Skvělý boxer
Rovnou si řekněme, že pohonná jednotka patří k nejsilnějším komponentům Imprezy. Dvoulitrový „boxer“ turbodiesel o výkonu 110 kW/150 k příkladně zatahoval od nejnižších otáček a pružností v jejich širokém spektru si zaslouží podtrženou jedničku. Podle pocitů byste ve stošedesáti hádali rychlost o třicet kilometrů nižší. Příkladně utlumený zvuk motoru nepřehluší ani aerodynamický svist. V této rychlosti můžete nerušeně poslouchat i klidně laděnou hudbu. Také spotřeba nás uspokojila. Výsledných 6,2 l/100 km po více než pěti stovkách kilometrů je vzhledem k častým výjezdům po dálnici i městě hodně uspokojivá hodnota. Jen mírně převyšuje výrobcem udávanou hodnotu. Po chvále na pohonnou jednotku byste nejspíš očekávali podobné hodnocení převodového ústrojí. Žel šestistupňový manuál jakoby k tak skvělému motoru ani nepatřil. S tuhým řazením se perete. „Trojka“ a „pětka“ jsou tak blízko sebe, že hledáte způsob, jak se těmto převodovým stupňům vyhnout. Nakonec si zvyknete, ale zůstává pocit, že by si Impreza zasloužila přesnější převodovku s hladším chodem. Nejraději jsme s ní jezdili po dálnici, kdy na šestku zvládala i prudší dlouhá stoupání. Těšili jsme se na „rallyové“ poježdění českými okreskami. Impreza je přece jméno odkojené světovými soutěžemi a alespoň část odlesku jízdních vlastností rallyového speciálu jsme podvědomě očekávali. Jestliže pohonná jednotka by razatní jízdu v rytmu „plyn – brzda – plyn“ umožňovala, naladění podvozku vás od rychlejších průjezdů zatáček spíše odradí. Impreza XV je přece jenom crossover navozující dojem nízkého SUV. Při přejezdu nerovností se znatelně zhoupne, v zatáčkách se mírně nakloní. Přesto drží zvolenou stopu díky přesnému řízení neomylně i ve vyšších rychlostech. V letním čase jsme neměli možnost vyzkoušet hlavní výhody stálého pohonu 4x4.

Průměrný kufr
Jestliže bychom Imprezu přesahující o pár centimetrů hranici nižší střední třídy (4,43 m) zařadili o kategorii výše, museli bychom sprásknout ruce nad malým zavazadlovým prostorem, 301 litrů je hodně málo. Je jasné, že pohon 4x4 „sežere“ vždy část kufru, ale do Imprezy naložíte v plném obsazení jen to nejnutnější. Naštěstí se po sklopení dělených opěradel zadních sedaček (1:2) místo zvětšuje až na solidních 1216 l. Potěší rovná podlaha takto upraveného prostoru. Strop je však nízko, například naložit bicykl se zadním kolem v rámu je možné jen našikmo.

Subaru neumožňuje moc si vymýšlet v oblasti příplatkové výbavy, proto je i v základním provedení k dispozici téměř vše. Z pohledu bezpečnostních prvků můžeme konstatovat, že absolutně vše! Již nejnižší stupeň výbavy Active obsahuje například sestavu čelních, bočních i hlavových airbagů, 4kanálové ABS doplněné o asistenty EBD, BA, VDC, TCS. Rozjezdům do kopce asistuje „Hill Start Assist“.

Nejsilnější stránka vozu: Pohonná jednotka – turbodiesel common rail „boxer“ 1998 ccm – 110 kW/150 k, 350 Nm/1800 – 2400 ot./min.

Nejslabší stránka vozu: Tuhý chod nepřesné převodovky

Technické údaje Subaru Impreza XV - 2,0D
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon: 110 kW/150 k/3600 ot./min.
Točivý moment max.: 350Nm/2400 ot./min.
Max. rychlost:   203 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h:   9,0 s
Spotřeba - kombin.:   5,8 l/100 km
Spotřeba - město:   7,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   5,0 l/100 km
Objem pal. nádrže: 64 l
Délka/šířka/výška: 4430/1770/1515 mm
Rozvor: 2620 mm
Zavazadelník: 301 - 1216 l
Užitečná hmotnost: 380 kg
Cena:   659900 Kč
Cena modelu od: 479 000 Kč (1.5R - benzín 79 kW)

Manfred Strnad (Text a foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D Fotografie k článku Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D Fotografie k článku Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D Fotografie k článku Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D Fotografie k článku Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D Fotografie k článku Test: Subaru Impreza XV - 2,0 D
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
29.11.2016
Modernizovaná Kia Carens od 454 980 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem
20.11.2016
Hyundai IONIQ Hybrid a IONIQ Eletric přichází na český trh
19.11.2016
Citroën C-Elysée dostal nový nos a zadní světla s 3D efektem
18.11.2016
Test ojetiny: BMW 330i xDrive e92 – emotivní loučení
17.11.2016
Sedm dostupných ojetin, které poslouží početnějším rodinám
16.11.2016
Kia Niro - na hybridný crossover si připravte minimálně 599 980 Kč
15.11.2016
Test: Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi 150 S&S – Multivane, hlásím problém!