Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik

vloženo

Nový Forester neprošel jen omlazením vzhledu a interiéru. Karoserie povyrostla, objevil se nový benzínový přeplňovaný dvoulitr, systém X-Mode usnadňující jízdu v terénu, elektricky otevíratelné páté dveře nebo základní motor nově spojený s bezestupňovou převodovkou Lineartronic.

Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik

Model Forester je pro japonskou automobilku s šesticí hvězdiček stěžejním modelem, jelikož se ho jenom v Evropě od roku 2005 prodalo téměř 1/4 milionů exemplářů. Aby se nový Forester ve své kategorii neztratil, musel povyrůst. Na délku novinka získala 35 mm (4.595 mm), na výšku 20 mm (1.695 mm) a na šířku 15 mm (1.795 mm), přičemž rozvor byl prodloužen o 25 mm (2.640 mm). Díky růstu karoserie získaly cestující v kabině o 95 mm více místa v podélném směru a 20 mm na šířku oproti předchůdci. Přední sedadla lze nyní posouvat v rozsahu 260 mm, což je o 32 mm lepší hodnota než u minulé generace. Světlá výška je o 5 mm vyšší (220 mm), což je jedna z nejlepších hodnot mezi SUV. Nájezdový úhel vpředu dosahuje hodnoty 25° a 26° vzadu, přejezdový úhel pak činí 23°.


Hlavní novátorskou zbraní je systém X-Mode, který zjednoduše využívání schopností Forestera v terénu. Vybaveni jsou s ním benzínové motory spojené s převodovkou Lineartronic (mimo základní verze Active). U benzínových motorů spojených s převodovkou CVT je k dispozici také systém SI-Drive s řadícími páčkami, který nabízí nastavení dvou nebo třech jízdních módů u verze XT (Intelligent, Sport a Sport Sharp).

Jelikož jsme vrcholné provedení s přeplňovnaým benzínovým motorem otestovali již během povodňového týdne v červnu, zbývalo sáhnout po atmosférickém benzínovém dvoulitru spojeným s převodovkou Lineatronic, která usnadňuje pohyb po městě i v terénu. A zajímalo nás, jak toto spojení funguje v reálném provozu.

Spotřebou překvapí

Nová generace benzinového dvoulitru typu boxer potěší tichým chodem v nízkých a středních otáčkách a oproti dřívějšku i úsporností. Při jízdě ustálenou rychlostí 90 km/h si dvoulitr říká o rovných 5 litrů, což u relativně velkého a vysokého auta s benzinovým motorem, převodovkou CVT a stálým pohonem všech kol, je téměř nemyslitelná hodnota. Při dálniční stotřicítce se pak spotřeba vyhoupne k osmi litrům. Výrobcem udávané kombinované spotřeby 6,6 l se dá v pohodě dosáhnout. Mimo město lze jezdit při rychlostech mezi 70-120 km/h za nějakých 6,0-6,5 l/100 km, po Praze pak za 7-8 litrů. Atmosférický dvoulitr není tolik náchylný na výkyvy spotřeby v závislosti na poskytovaném výkonu jako přeplňované pohonné jednotky. S Foresterem jsme najeli přes 800 kilometrů s průměrnou spotřebou 8,6 l/100 km, ve které jsou zahrnuty i dva stokilometrové rychlé přesuny.



Do města i terénu
Testovaný dvoulitr s Lineartronicem se hodí skvěle do města a mimo něj, skvělou práci vůz odvádí i v terénu, kde naprosto dominuje nad všemi současnými SUV. Oproti tomu na rychlé dálniční lety se atmosférická verze s automatem příliš nehodí (pro tuto příležitost je tu dvoulitrový diesel nebo přeplňovaná benzínová verze XT). U převodovky Lineartronic Subaru použilo jen 6 virtuálních stupňů (novější 8° má jen přeplňovaná verze XT). Převodovka se běžně snaží udržovat otáčky nízko. Například při 90 km/h po rovině nebo z mírného kopce motor tak točí pouhých 1.600 ot./min., ve stoupání se zvýší k hranici 2.000 ot./min. Při dálniční 130 km/h pak motor točí 2.400 ot./min., což je na benzinový dvoulitr velmi nízká hodnota. Proto je dobré na dálnici ideální s testovaným Foresterem udržovat rychlost v rozmezí 110-140 km/h. To se pak jedná o pohodovou jízdu. Jakkékoli razantnější stlačení plynového pedálu má za následek hnaní motoru do vysokých otáček, což přináší více hluku a rostoucí spotřebu paliva. Převodovka řadí v tomto případě pozdě a zbytečně motor hodně vytáčí. Rychlé předjíždění nebo snaha o zrychlení je marná a žádá si čas. Pokud rádi řídíte a řadíte, řešením může být levnější verze s manuální šestirychlostní převodovkou. Pokud potřebujete jezdit zejména po dálnici, mít vždy dostatek výkonu, sáhněte po již zmíněné přeplňované verzi XT. Pokud hledáte univerzálního společníka a doopravdy najezdíte hodně kilometrů na dlouhých vzdálenostech, berte dvoulitrový diesel.

Atmosférické a dieselové verze Subaru nastavilo i pro práci, tzn. pro možnost auto naložit a přitom s ním bez problémů projet terénem. Proto obě verze využívají mechanické vyrovnávání nivelity na zadní nápravě, což na straně jedné zajišťuje stálou světlou výšku, na straně druhé však přináší tužší charakteristiku pérování. Přeplňovaná verze XT se v zatáčkách více naklání, je však uživatelsky příjemnější a na delších tratích komfortnější. Atmosférické verze o něco hůře tlumí nerovnosti, jsou méně čitelné a v extrému i odskakují.

Praktický univerzál

Testovaný Forester se hodí pro všechny, kteří nechtějí řadit, zdolávají spíše kratší vzdálenosti a pohybují se nejen po městě, ale i v terénu (např. jezdí na hůře dostupnou chalupu). Pokud však rádi řídíte, sáhněte po verzi s manuální převodovkou, ušetříte 40.000-50.000 Kč (podle výbavy), užijete si více zábavy a ještě dostanete mezinápravový diferenciál. Foresteru čtvrté generace již nechybí komfortní ani bezpečností výbava ani legendární vtažení řidiče do děje. Mezi konkurenčními SUV navíc nemá Forester zejména v terénu rovnoceného soupeře.

Technické údaje Subaru Forester 2.0i-L Comfort Lineartronic
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec Boxer
Objem motoru: 1995 ccm
Výkon: 110kW(150k)/6200 ot./min.
Točivý moment max.: 198Nm/4200 ot./min.
Max. rychlost: 192 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,8 s
Spotřeba - kombin.: 6,6 l/100 km
Spotřeba - město: 8,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:  60 l
Délka/šířka/výška: 4595/1795/1735 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 488-1573 l
Provozní/celková hmotnost: 1577-1606/2015 kg
Základní cena: 679.000 Kč (2.0i/110 kW, 6MT, Active)
Cena test. modelu od: 819.000 Kč (2.0i-L/110kW, Comfort Lineartronic)

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte