Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik

vloženo

Nový Forester neprošel jen omlazením vzhledu a interiéru. Karoserie povyrostla, objevil se nový benzínový přeplňovaný dvoulitr, systém X-Mode usnadňující jízdu v terénu, elektricky otevíratelné páté dveře nebo základní motor nově spojený s bezestupňovou převodovkou Lineartronic.

Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Model Forester je pro japonskou automobilku s šesticí hvězdiček stěžejním modelem, jelikož se ho jenom v Evropě od roku 2005 prodalo téměř 1/4 milionů exemplářů. Aby se nový Forester ve své kategorii neztratil, musel povyrůst. Na délku novinka získala 35 mm (4.595 mm), na výšku 20 mm (1.695 mm) a na šířku 15 mm (1.795 mm), přičemž rozvor byl prodloužen o 25 mm (2.640 mm). Díky růstu karoserie získaly cestující v kabině o 95 mm více místa v podélném směru a 20 mm na šířku oproti předchůdci. Přední sedadla lze nyní posouvat v rozsahu 260 mm, což je o 32 mm lepší hodnota než u minulé generace. Světlá výška je o 5 mm vyšší (220 mm), což je jedna z nejlepších hodnot mezi SUV. Nájezdový úhel vpředu dosahuje hodnoty 25° a 26° vzadu, přejezdový úhel pak činí 23°.

Hlavní novátorskou zbraní je systém X-Mode, který zjednoduše využívání schopností Forestera v terénu. Vybaveni jsou s ním benzínové motory spojené s převodovkou Lineartronic (mimo základní verze Active). U benzínových motorů spojených s převodovkou CVT je k dispozici také systém SI-Drive s řadícími páčkami, který nabízí nastavení dvou nebo třech jízdních módů u verze XT (Intelligent, Sport a Sport Sharp).

Jelikož jsme vrcholné provedení s přeplňovnaým benzínovým motorem otestovali již během povodňového týdne v červnu, zbývalo sáhnout po atmosférickém benzínovém dvoulitru spojeným s převodovkou Lineatronic, která usnadňuje pohyb po městě i v terénu. A zajímalo nás, jak toto spojení funguje v reálném provozu.

Spotřebou překvapí

Nová generace benzinového dvoulitru typu boxer potěší tichým chodem v nízkých a středních otáčkách a oproti dřívějšku i úsporností. Při jízdě ustálenou rychlostí 90 km/h si dvoulitr říká o rovných 5 litrů, což u relativně velkého a vysokého auta s benzinovým motorem, převodovkou CVT a stálým pohonem všech kol, je téměř nemyslitelná hodnota. Při dálniční stotřicítce se pak spotřeba vyhoupne k osmi litrům. Výrobcem udávané kombinované spotřeby 6,6 l se dá v pohodě dosáhnout. Mimo město lze jezdit při rychlostech mezi 70-120 km/h za nějakých 6,0-6,5 l/100 km, po Praze pak za 7-8 litrů. Atmosférický dvoulitr není tolik náchylný na výkyvy spotřeby v závislosti na poskytovaném výkonu jako přeplňované pohonné jednotky. S Foresterem jsme najeli přes 800 kilometrů s průměrnou spotřebou 8,6 l/100 km, ve které jsou zahrnuty i dva stokilometrové rychlé přesuny.



Do města i terénu
Testovaný dvoulitr s Lineartronicem se hodí skvěle do města a mimo něj, skvělou práci vůz odvádí i v terénu, kde naprosto dominuje nad všemi současnými SUV. Oproti tomu na rychlé dálniční lety se atmosférická verze s automatem příliš nehodí (pro tuto příležitost je tu dvoulitrový diesel nebo přeplňovaná benzínová verze XT). U převodovky Lineartronic Subaru použilo jen 6 virtuálních stupňů (novější 8° má jen přeplňovaná verze XT). Převodovka se běžně snaží udržovat otáčky nízko. Například při 90 km/h po rovině nebo z mírného kopce motor tak točí pouhých 1.600 ot./min., ve stoupání se zvýší k hranici 2.000 ot./min. Při dálniční 130 km/h pak motor točí 2.400 ot./min., což je na benzinový dvoulitr velmi nízká hodnota. Proto je dobré na dálnici ideální s testovaným Foresterem udržovat rychlost v rozmezí 110-140 km/h. To se pak jedná o pohodovou jízdu. Jakkékoli razantnější stlačení plynového pedálu má za následek hnaní motoru do vysokých otáček, což přináší více hluku a rostoucí spotřebu paliva. Převodovka řadí v tomto případě pozdě a zbytečně motor hodně vytáčí. Rychlé předjíždění nebo snaha o zrychlení je marná a žádá si čas. Pokud rádi řídíte a řadíte, řešením může být levnější verze s manuální šestirychlostní převodovkou. Pokud potřebujete jezdit zejména po dálnici, mít vždy dostatek výkonu, sáhněte po již zmíněné přeplňované verzi XT. Pokud hledáte univerzálního společníka a doopravdy najezdíte hodně kilometrů na dlouhých vzdálenostech, berte dvoulitrový diesel.

Atmosférické a dieselové verze Subaru nastavilo i pro práci, tzn. pro možnost auto naložit a přitom s ním bez problémů projet terénem. Proto obě verze využívají mechanické vyrovnávání nivelity na zadní nápravě, což na straně jedné zajišťuje stálou světlou výšku, na straně druhé však přináší tužší charakteristiku pérování. Přeplňovaná verze XT se v zatáčkách více naklání, je však uživatelsky příjemnější a na delších tratích komfortnější. Atmosférické verze o něco hůře tlumí nerovnosti, jsou méně čitelné a v extrému i odskakují.

Praktický univerzál

Testovaný Forester se hodí pro všechny, kteří nechtějí řadit, zdolávají spíše kratší vzdálenosti a pohybují se nejen po městě, ale i v terénu (např. jezdí na hůře dostupnou chalupu). Pokud však rádi řídíte, sáhněte po verzi s manuální převodovkou, ušetříte 40.000-50.000 Kč (podle výbavy), užijete si více zábavy a ještě dostanete mezinápravový diferenciál. Foresteru čtvrté generace již nechybí komfortní ani bezpečností výbava ani legendární vtažení řidiče do děje. Mezi konkurenčními SUV navíc nemá Forester zejména v terénu rovnoceného soupeře.

Technické údaje Subaru Forester 2.0i-L Comfort Lineartronic
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec Boxer
Objem motoru: 1995 ccm
Výkon: 110kW(150k)/6200 ot./min.
Točivý moment max.: 198Nm/4200 ot./min.
Max. rychlost: 192 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,8 s
Spotřeba - kombin.: 6,6 l/100 km
Spotřeba - město: 8,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:  60 l
Délka/šířka/výška: 4595/1795/1735 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 488-1573 l
Provozní/celková hmotnost: 1577-1606/2015 kg
Základní cena: 679.000 Kč (2.0i/110 kW, 6MT, Active)
Cena test. modelu od: 819.000 Kč (2.0i-L/110kW, Comfort Lineartronic)

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0i Lineartronic - univerzální praktik
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi