Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou

vloženo

Nový Forester neprošel jen omlazením vzhledu a interiéru. Karoserie povyrostla, objevil se nový benzínový přeplňovaný dvoulitr, systém X-Mode usnadňující jízdu v terénu nebo elektricky otevíratelné páté dveře. Nových věcí je hodně, proto nás zajímalo, jak novinka funguje v praxi.

Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Forester je pro Subaru stěžejním modelem, jelikož se ho jenom v Evropě od roku 2005 prodalo téměř 1/4 milionů exemplářů. Aby se nový Forester ve své kategorii neztratil (v nabídce je aktuálně něco kolem třiceti SUVéček), musel povyrůst. Na délku nový Forester získal 35 mm (4.595 mm), na výšku 20 mm (1.695 mm) a na šířku 15 mm (1.795 mm), přičemž rozvor byl prodloužen o 25 mm (2.640 mm). Díky růstu karoserie získaly cestující v kabině o 95 mm více místa v podélném směru a 20 mm na šířku oproti předchůdci. Přední sedadla lze nyní posouvat v rozsahu 260 mm, což je o 32 mm lepší hodnota, než u minulého Foresteru. Světlá výška je o 5mm vyšší (220 mm), což je jedna z nejlepších hodnot mezi SUV. Nájezdový úhel vpředu dosahuje hodnoty 25° a 26° vzadu, přejezdový úhel pak činí 23°.

Největší novinkou
u nového modelu je tzv. systém X-Mode, který zvyšuje schopnosti Forestera v terénu. X-Mode optimalizuje integrované ovládání motoru, převodovku, pohonu všek AWD ve spolupráci se stabilizací VDC. Díky tomu je zaručená jistá jízda i na kluzkých cestách. Ve svazích umí vůz udržet stálou rychlost pomocí systému Hill Descent Control. Tlačítkem X-Mode jsou vybaveny benzínové motory spojené s převodovkou Lineartronic (mimo základní verze Active).  U benzínových motorů je k dispozici také systém SI-Drive s řadícími páčkami, který nabízí nastavení dvou nebo třech jízdních módů (Intelligent, Sport, popř. Sport Sharp u modelu XT). SI-Drive je stejně jako X-Mode dostupný jen u benzínových motorů spojených s Lineartronicem.

Základem pro nový Forester je atmosférický čtyřválcový dvoulitrový boxer o výkonu 110 kW, který může být spojen s manuální šestirychlostní převodovkou nebo s převodovkou CVT obchodně značenou Lineartronic. V nabídce je rovněž  turbodiesel stejného objemu i architektury s výkonem 108 kW. Diesel je spojen jen s manuální šestirychlostní převodovkou. Novinkou je nový dvoulitrový turbomotor, který je dodáván výhradně ve spojení s převodovkou CVT Lineartronic a Foresteru propůjčuje velmi dynamické schopnosti, které jsme na vlastní kůži týden testovali. Přeplňovaný dvoulitr produkuje 177 kW (240 koní) výkonu a dovoluje Foresteru zdolat stovku za 7,5 sekundy a uhánět maximálkou 221 km/h. Že se jedná o ideální motorizaci pro Forester, svědčí i nečekané prodejní úspěchy této verze (nejen v Česku). Turbomotor poskytuje nadprůměrnou dynamiku - dovoluje nejen rychlou jízdu po dálnici, bleskurychlé předjíždění, ale také se může pochlubit dostatkem síly pro jízdu v terénu.

Dvoulitr si má říkát o 8,5 l/100 km, což není v praxi nesplnitelná hodnota. K udávané spotřebě se přiblížíte úplně v pohodě při běžném jízdním tempu v rámci platných rychlostních limitů. Naše spotřeba se pohybovala v rozmezí od 7,4 l/100 km do 14,6 l/100 km, přičemž závěrečný průměr činil rovných 10 l/100 km (včetně měření zrychlení, maximálky atd.). Například trasu Praha-Mladá Boleslav-Turnov-Jičín-Mladá Boleslav-Praha zdolal Forester za 8,8 l/100 km. Samozřejmě, pokud nedáte turbomotoru ani chvilku vydechnout, může spotřeba vylétnout (při zběsilé jízdě) klidně nad 25 l/100 km. Pokud však pojedete na pohodu, můžete počítat s dlouhodobou spotřebou mezi 9-11 l/100 km, což je oproti minulé generaci poháněné přeplňovaným 2,5 litrem citelný pokrok (2.5 Turbo běžně jezdilo za 12 l/100 km a více).

Největší zbraní oproti konkurenčním SUV je Foresterův podvozek, který funguje opravdu znamenitě. Je tuhý, ale zároveň dokonale jistý (i v nelegálních rychlostech na rozbité okresce dokáže Forester držet směr jízdy, neodskakuje ani posádku nevytřepe). Většinu nerovností podvozek vláčně absorbuje, což je dáno kvalitními tlumiči. Forester se neztratí ani na okruhu, kde nám koncem zimy předvedl neuvěřitelné držení zvolené stopy a nadprůměrnou obratnost (můžete se podívat na přiložené video). Jedinou nevýhodou jsou znatelnější náklony karoserie, na které si lze zvyknout. Nový Forester se v extrému zakousne, pneumatiky piští jako zběsilé, hrnou se do strany, odletují gumové kousky, ale Forester stále drží zvolenou stopu. Sportovní geny podvozku se prostě nezapřou. Naše testování Foresteru probíhalo celý týden výhradně za deště (proto i některé fotografie jsou doslova mokré) za kterého se Forester choval naprosto čitelně a bezpečně. Čtvrtá generace je vychovanější než předchozí, která s přeplňovaným 2,5 litrem byla doslova brutální záležitostí.

Nový Forester je prostornější, pohodlnější a po všech stránkách přívětivější. I přes růst rozměrů, zůstaly cenovky stejné. Za testovaný exemplář s dvoulitrovým zážehovým turbomotorem zaplatíte ve výbavě Comfort 989.000 Kč. Nejlevněji (za 679.000 Kč) pořídíte verzi s atmosférickým dvoulitrem spojeným s manuální šestirychlostní převodovkou a základní výbavou Active. Čtvrtá generace Foresteru je univerzálnějším strojem pro širší spektrum zákazníků, kteří žádají skvělé jízdní vlastnosti a moderní prvky výbavy, které konečně nechybí.

(plusy)
výkonný a zároveň úsporný motor
skvělé sladění motoru s převodovkou Lineartronic
přesné řízení
schopný pohon všech kol
vysoce účinné tlumiče
bohatá výbava a konečně moderní prvky výbavy
prostornost

(mínusy)
testovaný motor lze mít pouze s Lineartronicem
pro skalní Subaristy méně brutální jízdní projev





Technické údaje Subaru Forester 2.0 XT Comfort Lineartronic
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec Boxer
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon: 177kW(240k)/5600 ot./min.
Točivý moment max.: 350Nm/2400-3600 ot./min.
Max. rychlost: 221 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba - kombin.: 8,5 l/100 km
Spotřeba - město: 11,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   7,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:  60 l
Délka/šířka/výška: 4595/1795/1735 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 488-1573 l
Provozní/celková hmotnost: 1682-1711/2110 kg
Základní cena: 679.000 Kč (2.0i/110 kW, 6MT, Active)
Cena test. modelu od: 989.000 Kč (2.0XT/177kW, Comfort Lineartronic)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem