Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou

vloženo

Nový Forester neprošel jen omlazením vzhledu a interiéru. Karoserie povyrostla, objevil se nový benzínový přeplňovaný dvoulitr, systém X-Mode usnadňující jízdu v terénu nebo elektricky otevíratelné páté dveře. Nových věcí je hodně, proto nás zajímalo, jak novinka funguje v praxi.

Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou

Forester je pro Subaru stěžejním modelem, jelikož se ho jenom v Evropě od roku 2005 prodalo téměř 1/4 milionů exemplářů. Aby se nový Forester ve své kategorii neztratil (v nabídce je aktuálně něco kolem třiceti SUVéček), musel povyrůst. Na délku nový Forester získal 35 mm (4.595 mm), na výšku 20 mm (1.695 mm) a na šířku 15 mm (1.795 mm), přičemž rozvor byl prodloužen o 25 mm (2.640 mm). Díky růstu karoserie získaly cestující v kabině o 95 mm více místa v podélném směru a 20 mm na šířku oproti předchůdci. Přední sedadla lze nyní posouvat v rozsahu 260 mm, což je o 32 mm lepší hodnota, než u minulého Foresteru. Světlá výška je o 5mm vyšší (220 mm), což je jedna z nejlepších hodnot mezi SUV. Nájezdový úhel vpředu dosahuje hodnoty 25° a 26° vzadu, přejezdový úhel pak činí 23°.

Největší novinkou u nového modelu je tzv. systém X-Mode, který zvyšuje schopnosti Forestera v terénu. X-Mode optimalizuje integrované ovládání motoru, převodovku, pohonu všek AWD ve spolupráci se stabilizací VDC. Díky tomu je zaručená jistá jízda i na kluzkých cestách. Ve svazích umí vůz udržet stálou rychlost pomocí systému Hill Descent Control. Tlačítkem X-Mode jsou vybaveny benzínové motory spojené s převodovkou Lineartronic (mimo základní verze Active).  U benzínových motorů je k dispozici také systém SI-Drive s řadícími páčkami, který nabízí nastavení dvou nebo třech jízdních módů (Intelligent, Sport, popř. Sport Sharp u modelu XT). SI-Drive je stejně jako X-Mode dostupný jen u benzínových motorů spojených s Lineartronicem.

Základem pro nový Forester je atmosférický čtyřválcový dvoulitrový boxer o výkonu 110 kW, který může být spojen s manuální šestirychlostní převodovkou nebo s převodovkou CVT obchodně značenou Lineartronic. V nabídce je rovněž  turbodiesel stejného objemu i architektury s výkonem 108 kW. Diesel je spojen jen s manuální šestirychlostní převodovkou. Novinkou je nový dvoulitrový turbomotor, který je dodáván výhradně ve spojení s převodovkou CVT Lineartronic a Foresteru propůjčuje velmi dynamické schopnosti, které jsme na vlastní kůži týden testovali. Přeplňovaný dvoulitr produkuje 177 kW (240 koní) výkonu a dovoluje Foresteru zdolat stovku za 7,5 sekundy a uhánět maximálkou 221 km/h. Že se jedná o ideální motorizaci pro Forester, svědčí i nečekané prodejní úspěchy této verze (nejen v Česku). Turbomotor poskytuje nadprůměrnou dynamiku - dovoluje nejen rychlou jízdu po dálnici, bleskurychlé předjíždění, ale také se může pochlubit dostatkem síly pro jízdu v terénu.

Dvoulitr si má říkát o 8,5 l/100 km, což není v praxi nesplnitelná hodnota. K udávané spotřebě se přiblížíte úplně v pohodě při běžném jízdním tempu v rámci platných rychlostních limitů. Naše spotřeba se pohybovala v rozmezí od 7,4 l/100 km do 14,6 l/100 km, přičemž závěrečný průměr činil rovných 10 l/100 km (včetně měření zrychlení, maximálky atd.). Například trasu Praha-Mladá Boleslav-Turnov-Jičín-Mladá Boleslav-Praha zdolal Forester za 8,8 l/100 km. Samozřejmě, pokud nedáte turbomotoru ani chvilku vydechnout, může spotřeba vylétnout (při zběsilé jízdě) klidně nad 25 l/100 km. Pokud však pojedete na pohodu, můžete počítat s dlouhodobou spotřebou mezi 9-11 l/100 km, což je oproti minulé generaci poháněné přeplňovaným 2,5 litrem citelný pokrok (2.5 Turbo běžně jezdilo za 12 l/100 km a více).

Největší zbraní oproti konkurenčním SUV je Foresterův podvozek, který funguje opravdu znamenitě. Je tuhý, ale zároveň dokonale jistý (i v nelegálních rychlostech na rozbité okresce dokáže Forester držet směr jízdy, neodskakuje ani posádku nevytřepe). Většinu nerovností podvozek vláčně absorbuje, což je dáno kvalitními tlumiči. Forester se neztratí ani na okruhu, kde nám koncem zimy předvedl neuvěřitelné držení zvolené stopy a nadprůměrnou obratnost (můžete se podívat na přiložené video). Jedinou nevýhodou jsou znatelnější náklony karoserie, na které si lze zvyknout. Nový Forester se v extrému zakousne, pneumatiky piští jako zběsilé, hrnou se do strany, odletují gumové kousky, ale Forester stále drží zvolenou stopu. Sportovní geny podvozku se prostě nezapřou. Naše testování Foresteru probíhalo celý týden výhradně za deště (proto i některé fotografie jsou doslova mokré) za kterého se Forester choval naprosto čitelně a bezpečně. Čtvrtá generace je vychovanější než předchozí, která s přeplňovaným 2,5 litrem byla doslova brutální záležitostí.

Nový Forester je prostornější, pohodlnější a po všech stránkách přívětivější. I přes růst rozměrů, zůstaly cenovky stejné. Za testovaný exemplář s dvoulitrovým zážehovým turbomotorem zaplatíte ve výbavě Comfort 989.000 Kč. Nejlevněji (za 679.000 Kč) pořídíte verzi s atmosférickým dvoulitrem spojeným s manuální šestirychlostní převodovkou a základní výbavou Active. Čtvrtá generace Foresteru je univerzálnějším strojem pro širší spektrum zákazníků, kteří žádají skvělé jízdní vlastnosti a moderní prvky výbavy, které konečně nechybí.

(plusy)
výkonný a zároveň úsporný motor
skvělé sladění motoru s převodovkou Lineartronic
přesné řízení
schopný pohon všech kol
vysoce účinné tlumiče
bohatá výbava a konečně moderní prvky výbavy
prostornost

(mínusy)
testovaný motor lze mít pouze s Lineartronicem
pro skalní Subaristy méně brutální jízdní projev



Technické údaje: Subaru Forester 2.0 XT Comfort Lineartronic

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec Boxer
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon: 177kW(240k)/5600 ot./min.
Točivý moment max.: 350Nm/2400-3600 ot./min.
Max. rychlost: 221 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba - kombin.: 8,5 l/100 km
Spotřeba - město: 11,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 7,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4595/1795/1735 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 488-1573
Provozní/celková hmotnost: 1682-1711/2110 kg
Základní cena: 679.000 Kč (2.0i/110 kW, 6MT, Active)
Cena test. modelu od: 989.000 Kč (2.0XT/177kW, Comfort Lineartronic)

 


Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou Fotografie k článku Test: Subaru Forester 2.0 XT - hra na foukanou
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.03.2017
Hypersport-GT od McLarenu bude nejaerodynamičtějším vozem lidských dějin!
27.03.2017
Test: BMW X1 2.0d xDrive se přizpůsobilo zákazníkům
26.03.2017
Video k testu: Kia Optima SW GT
25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq
14.03.2017
Bentley Mulsanne Hallmark Series by Mulliner - individuální luxus
14.03.2017
S Nissanem Juke v limitované edici Fun Edition budete zaručeně FUN