Test: SsangYong Korando - korejské SUV

vloženo

Automobilka SsangYong prožívá restart. Brány výrobního závodu znovu otevřela indická společnosti Mahindra, která se pokouší automobilku postavit na nohy pomocí nového modelu Korando s designem od Giorgetta Giugira.

Test: SsangYong Korando - korejské SUV

Automobilka SsangYong prožila krušné časy. Nový vlastník v podobě společnosti Mahindra vsadil na nový model Korando, který navazuje na koncept z pařížského autosalonu z roku 2008. Samotná historie tohoto modelu je poměrně dlouhá. První generace nesoucí jméno Korando se objevila již v roce 1974 (jednalo se o předělený Jeep CJ-7). Druhá generace Koranda přišla na svět až o devět let později, přičemž třetí vydání následovalo o 13 let později (jednalo se Korando vyrobené ve spolupráci s Mercedesem).  Až do představení aktuální čtvrté generace se jednalo o menší off-road postavený na pevném rámu. Nové Korando totiž se svými předchůdci nemá téměř nic společného. Namísto rámu je použita samonosná karoserie, na přední nápravě najdeme zavěšení typu McPherson a vzadu víceprvkovou nápravu.

Krasavec 
Korando svými tvary konečně zapadne mezi současnou konkurenci a již nepůsobí tak divoce jako modely této automobilky v minulosti (vzpomeňme například na model Kyron, Actyon, Rodius, apod.). Karoserii ať si každý ohodnotím sám. Osobně se vzhledem problém nemám a na Korando jsem ve svém okolí slyšel jen pozitivní reakce (řada přátel si dokonce myslela, že se jedná o nové SUV od Jaguaru).

Prostorná a přehledná kabina
Přední i druhá řada sedadel nabízí nadprůměrný prostor zejména v podélném směru. Ani na výšku či šířku nebudou cestující strádat. Navíc opěradla zadních sedadel lze polohovat. Další výhodou je sklápění zadních sedadel (sedák zajíždí do podlahy), které vytvoří rovnou ložnou plochu s podlahou kufru. Základní zavazadlový prostor nabízí 486 litrů objemu, v praxi však přijde o mnoho menší (řada konkurentů je na tom lépe). Přístupnost do zavazadelníku je však ukázková.

Za volantem se řidič zorientuje rychle. Zásadnější připomínku snese jen umístění tlačítka palubního počítače (TRIP). To našlo své místo na středovém panelu. Jeho stlačení tak vyžaduje sundání pravé ruky z volantu a chvilkovou nepozornost. Otravnějším společníkem je však systém hlídající nezapnuté přední pásy. Ten nerozpozná, kdy vůz stojí a kdy ne. Varování v podobě nepříjemného zvukového signálu Vás probudí ještě před samotným nastartováním. Stačí otočit klíček v zapalování do první polohy a již jste hystericky varováni o nepoužití bezpečnostních pásů.

Diesel hlavním tahounem
O pohon Koranda se stará pouze jediná pohonná jednotka v podobě vznětového dvoulitru vlastní konstrukce. Při jeho návrhu konstruktéři čerpali z dřívější spolupráce s automobilkou Mercedes-Benz, od které tato korejská automobilka brala vznětové pohonné jednotky. Čtyřválcový diesel dává výkon 129 kW při 4000 ot./min. a poskytuje maximum točivého momentu 360 Nm v rozmezí 2000-3000 ot./min. Motor plní emisní normu Euro5 a podle slov dovozce je připraven dokonce plnit emisní normu Euro6. Agregát může být spojen s šestirychlostní manuální převodovkou nebo šestirychlostní automatickou převodovkou s možností sekvenčního řazení. Testovanou verzi s manuální převodovkou charakterizují poměrně krátké a přesné dráhy ke kterým nelze mít závažnější připomínku.

Nadprůměrný výkon slibuje značnou dynamiku. Čtyřválec ožívá nad hranicí dvou tisíc otáček, kdy mohutný příval točivého momentu dělá z ospalého lenocha dravce. Někomu tento projev může imponovat, někomu může vadit. Jízda devadesátkou na šestý rychlostní stupeň znamená 1750 otáček. Při této rychlosti a otáčkách je nutné pro bezpečné předjíždění podřadit nejlépe o dva stupně dolů. Při dálniční stotřicítce a zařazené šestce otáčkoměr ukazuje 2500 ot./min.. Při této rychlosti motor již reaguje na plyn o mnoho lépe. Pokud vůz plně naložíte, projeví se nejvíce krátký rozsah použitelných otáček. Samotný motor je po všech stránkách (kultivovanost, zvukový projev atd.) zcela průměrný.

Zdatný podvozek
Základní verze Koranda má poháněná jen přední kola. Testu jsem podrobil verzi v kombinaci s pohonem všech kol (jedná se o klasický systém s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou, která v případě potřeby připojuje zadní nápravu). Při náročnějších jízdních podmínkách lze pomocí tlačítka umístěného vlevo pod volantem rozdělit výkon mezi nápravy v poměru 50:50 (takto se můžete pohybovat do rychlosti 40 km/h).

Korando drží zvolenou stopu velmi zdatně. Za doprovodu pískajících pneumatik se nenechá v oblouku ani ve skluzu vyvést příliš z míry. Vyniká dobrou trakcí a rychlými výjezdy ze zatáček. Pokud pojedete rychleji než pneumatiky zvládnou, dostaví se nedotáčivost. Tvrději nastavený podvozek však potrápí zejména pasažéry. Ty na rozbité D1 budou o nerovnostech informovány zejména hlasitým projevem. Na straně druhé dlouhé dráhy tlumičů a pneumatiky s vyšším profilovým číslem alespoň trochu šetří posádku od špatného stavu českých komunikací. Jízda je tak v celkovém pohledu vcelku příjemná a plně odpovídá aktuální cenovce.

Kilometry prověřen
S Korandem jsem za testovací týden najel 980 kilometrů. Průměrná spotřeba při jízdách po hlavním městě byla 7,3 l/100 km, mimo město pak 6,1 l/100 km. Abych ověřil schopnosti Koranda, naplánoval jsem šestisetkilometrovou cestu vedenou z Prahy po dálnici D1 do Třebíče, dále po komunikacích druhé třídy až do Mikulovala a zpět přes Znojmo a Jihlavu opět po dálnici D1 do Prahy. Bohužel díky uzavřené dálnici D1 směrem na Brno bylo nutné zhruba hodinu a šest kilometrů popojíždět v koloně, což rapidně zvýšilo spotřebu paliva. Následovalo ucpání objízdných tras, bylo nutné zvolit delší objízdnou trasu. Cesta zpět probíhala již v pořádku. Na trati dlouhé 642 km si Korando řeklo o 7,6 l/100 km včetně rychlejší jízdy po dálnici a stání v koloně.

Slušná nabídka
Korando je nabízeno ve třech výbavách (Active, Comfort a Executive), přičemž v základní výbavě je dostupný pouze s manuální převodovkou, kdežto v nejvyšší výbavě jen s automatickou převodovkou. Korando startuje na cenovce 499.900 Kč ve verzi s jednou poháněnou nápravou. Za verzi 4x4 je nutné připlatit 50.000 Kč. Nejlépe vybavená verze Executive s automatem přijde na 669.900 Kč. SsangYong poskytuje na Korando záruku 5 let s omezením 100.000 ujetých kilometrů (podle toho co nastane dříve) a zároveň šestiletou záruku na prorezivění karoserie. Plánovaný prodej činí na letošní rok 200 kusů.

(plusy)
pořizovací cena
odpovídající jízdní vlastnosti
řazení
solidní ergonomie
prostornost
odkládací prostory
složení zadních sedadel
výbava
design

(mínusy)
zvuk vznětového motoru a mírné vibrace
otravný zvuk výstrahy nezapnutých bezp. pásů
umíštění tlačítka trip
materiály v interiéru
průměrná sedadla
autorádio (signál, zvuk)

Technické údaje SsangYong Korando
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon:  129kW/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/2000-3000 ot./min.
Max. rychlost:   179 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,0 s
Spotřeba - kombin.:  7,9 l/100 km
Spotřeba - město:   5,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   6,4 l/100 km
Objem pal. nádrže:   57 l
Délka/šířka/výška: 4410/1830/1675 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 486 l
Pohotovostní hmotnost/nosnost: 1672 / 2260 kg
Cena: 499.900 Kč (Active MT 2WD)
Cena modelu od: 589.900 Kč (Comfort MT 4WD)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Ssangyong

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV Fotografie k článku Test: SsangYong Korando - korejské SUV
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem