Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi

vloženo

Jezdí úsporněji sportovní zadokolka s benzínovým atmosférickým dvoulitrem nebo kombi nižší střední třídy s dieselovou šestnáctistovkou? Asi si teď říkáte, že jsme se v redakci už museli úplně zbláznit. Ne však docela, což náš netradiční srovnávací test spotřeby paliva dokáže již za chvíli.

Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi

Diskuze s kolegou novinářem nás zavedla na zajímavé téma. Celý večer jsme se dohadovali o tom, zda sportovní vůz v podobě Subaru BRZ s poháněnou zadní nápravou, muší hmotností a atmosfericky plněným čtyřválcovým dvoulitrovým boxerem, dokáže jezdit podobně levně jako miláček českých rodin - Škoda Octavia Combi s dieselem pod kapotou. Abychom udělali spekulacím konec, rozhodli jsme se druhý den na trase dlouhé 252 kilometrů změřit spotřebu obou vozů zároveň. Já usedám do Subaru BRZ, jelikož mi benzínové motory jsou milejší a kolega do Octavie druhé generace po faceliftu s dieselem 1.6 TDI-CR/77 kW, pohonem všech kol a také manuální šestirychlostní převodovkou, kterou zapůjčil autobazar AAA Auto Praha. Subaru BRZ má v době testu najeto necelých pět tisíc kilometrů, kdežto rok a půl stará Octavie již téměř 25.000 km. Nádrže dotankujeme po samé hrdlo a vyrážíme z okraje Prahy přes silnice první, druhé a třetí třídy na letiště v Hradci Králové.


Postupně projíždíme přes: Brandýs nad Labem, Čekálovice, Sadskou, Poděbrady, Chlumec nad Cidlinou, Nové Město, Obědovice, Předměřice nad Labem až se dostáváme do cíle. Naše prvotní odhady při dodržování rychlostních limitů hovořili naprosto jasně ve prospěch Octavie, která by popsanou trasu měla zvládnout za zhruba čtyři litry nafty na 100 km, kdežto Subaru by mohlo jet za nějakých 7-8 l/100 km. Snažíme se udržet slušné rychlostní tempo a v žádném případě nebýt brzdou provozu. Jedeme tak nějak normálně, nepospícháme ani se zbytečně nepoloužíme a klimatizace máme v obou vozech zapnuté na 23°C. Mimo obce se pohybuje v rychlostech 90-110 km/h, v obcích a městech dodržujeme reálnou padesátku (tachometrových 54 km/h). Škoda Octavia následuje v těsném závěsu BRZ, aby byly zaručeny stejné podmínky (cesta zpět povede cesta přes centrum Hradce Králové, aby byl zohledněn i městský provoz). Auta i řidiči se na zpáteční cestě vymění.

Již po dvaceti kilometrech začíná být jasné, že naše odhady byly zcestné a naprosto liché. Octavie jede za 4,5 l/100 km a Subaru za 5,2 l/100 km, což je překvapivě malý rozdíl, který nikdo z nás nečekal. Za Poděbradama je nutné několikrát předjíždět a spotřeba u obou vozidel leze nahoru. U Octavie povyskočila na 5,3 l/100 km, kdežto u Subaru na 5,7 l/100 km. Cesta zpět znamená jízdu po městě a ostřejší, avšak stále klidné jízdní tempo. Subaru BRZ zvládá celou trasu s rychlostním průměrem 71 km/h za konečných 6,7 l/100 km, kdežto Škoda Octavia Combi za 6,1 l/100 km. To je nepatrný rozdíl dokazující neuvěřitelnou vyspělost a povedenost benzínového dvoulitrového Boxeru, na čemž má nezanedbatelný vliv zaručeně lepší aerodynamika a postatně nižší hmotnost vozu.

 Spotřeba paliva (l/100 km)
 cesta tam
celkově
 Subaru BRZ 2.0
5,7 6,7
 Škoda Octavia Combi 1.6 TDI-CR
5,3 6,1

Test jasně dokazuje, že při stejných podmínkách a stejné jízdní dynamice umí být v běžném provozu dvoulitrový benzínový čtyřválec ve sportovním voze téměř stejně úsporný jako přeplňovaný dieselový čtyřválec v rodinném modelu. Po tomto srovnávacím testu klesne brada všem manželkám, které svým manželům rozmlouvaly pořízení sportovního automobilu z důvodu vysoké spotřeby paliva.
Technické údaje Subaru BRZ 2.0R vs. Škoda Octavia Combi
Motor: zážehový / vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1998 ccm
1598 ccm
Výkon:  147kW/7000 ot./min.
77kW/3100-4000 ot./min.
Točivý moment max.: 205Nm/6400-6600 ot./min.
250Nm/1500-2750 ot./min.
Max. rychlost:  226 km/h
188 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,6 s
11,7 s
Spotřeba - kombin.: 7,8 l/100 km
4,5 l/100 km
Spotřeba - město: 10,4 l/100 km
5,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  6,4 l /100 km
4,0 l/100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
55 l
Délka/šířka/výška: 4240/1775/1285 mm
4659/1814/1465 mm
Rozvor: 2570 mm
2680 mm
Zavazadelník: 243/330 l
610/1740 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1265/1670 kg
1435/1998 kg

Základní cena: 709.000 Kč (2.0R Active)
589.900 (1.6 TDI-CR, 4x4) v době pořízení bez příplatků
Cena test modelu od: 809.000 Kč (2.0 R SPORT)
-

Škodu Octavia Combi 4x4 zapůjčil autobazar AAA Auto Praha.

Petr Šikl a Jiří Šalanský (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi Fotografie k článku Test spotřeby: Subaru BRZ vs. Škoda Octavia Combi

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test ojetiny: Hyundai Elantra poskytne komfortní odpružení a prostor

Test ojetiny: Hyundai Elantra poskytne komfortní odpružení a prostor

Elantra první generace potěší nabídkou místa pro posádky, ale i zavazadla a velice komfortním podvozkem. Ten na českých nekvalitních silnicích skutečně oceníte. Obecně jde ale o vůz určený pro nenáročné..

Test: Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Na vlně svistu!

Test: Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Na vlně svistu!

Nissan Qashqai se na našem trhu coby kompaktní SUV/crossover etabloval velmi dobře. V loňském roce představený motor mu..

Nová generace Peugeotu 2008 představena, sluší ji to

Nová generace Peugeotu 2008 představena, sluší ji to

Přestože se model 2008 se lvem ve znaku prodává stále skvěle, francouzská automobilka představila po šesti letech na..

BMW 3 Touring je tady, ovládá se hlasem a vycouve z místa

BMW 3 Touring je tady, ovládá se hlasem a vycouve z místa

Již příští týden si nové BMW řady 3 odbyde svou premiéru v dlouhé verzi Touring, přičemž první vozy se k zákazníkům..

Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

U roztočené modrobílé vrtule už nějakou dobu nedostanete to, co bývalo zvykem. Příkladem může být verze 530i, která..