Test: Škoda Yeti - dva z jednoho

19. 02. 2014
Sdílet článek

Nejprodávanějším modelem kategorie SUV je od svého příchodu na trh Škoda Yeti, která vsadila na nevšední pojetí přídě. Nedávno však prošla modernizací, která přinesla novou tvář a ztrátu originality. A nás zajímalo, jak se omlazení podepsalo na všech původních triumfech?

Novinkou po nedávné modernizaci (zejména nové pojetí přídě) jsou dvě samostatné designové linie. Stylověji pojatý Yeti je určen do města a robustněji laděný Yeti Outdoor mimo zpevněné komunikace. Na první pohled se od sebe liší například provedením předního a zadního nárazníku. Podobně je rozdílné i zpracování bočních lišt a prahů: zatímco Yeti je má lakovány v barvě karoserie, u jeho outdoorového sourozence jsou z černého plastu. Škoda Yeti Outdoor je sériově vybavena stříbrnými kryty vnějších zpětných zrcátek, odlišným designem kol, paketem pro špatné cesty (zvýšený podvozek) nebo ocelovými kryty pedálů.

Rodina Simply Clever prvků se rozšiřuje
V kabině je nejviditelnější změnou nový tříramenný volant původem z Octavie. Novinkou je také možnost přiobjednat si parkovací kameru. Premiérou u Škody Yeti je bezklíčové odemykání, zamykání a startování KESSY. Nově nechybí ani Simply Clever prvky v podobě oboustranného koberce, vyjímatelná LED svítilna umístěná v zavazadelníku, držák reflexní vesty pod sedadlem řidiče nebo odpadkový koš ve dveřích.

Přední sedadla patří k menším, přesto umějí nabídnout dostatek pohodlí. Po stránce ergonomie nelze mít žádnou závažnější připomínku. Na zadních sedadlech je místa akorát, sedáky jsou kratší a interiér celkově užší. Variabilita je nadpůrměrná. Pokud z vozu vyjmete prostřední sedadlo, můžete obě krajní sedadla posunout blíže k sobě a zaručit dvojici dospělých osob dostatek prostoru. Prostřední sedadlo váží 11,4 kg, krajní pak 16,6 kg, takže manipulace s nimi není pro každého. Mínusem kabiny může být pro řadu motoristů menší zavazadlový prostor a pro některé řidiče nízko umístěná řadicí páka.



Nejschůdnější Yeti Outdoor s pohonem všech kol
Škodu Yeti mohou v současné době pohánět tři benzínové motory (1.2 TSI/77 kW, 1.4 TSI/90 kW a 1.8 TSI/118 kW) nebo čtveřice vznětových čtyřválců (1.6 TDI/ 77 kW, 2.0 TDI/81 kW, 2.0 TDI/103 kW nebo 2.0 TDI/125 kW). Benzínové pohonné jednotky (1.2 TSI a 1.4 TSI) a úsporná verze GreenLine s dieselem 1.6 TDI jsou dostupné výhradně s pohonem přední nápravy. U dvou nejslabších vznětových dvoulitrů (2.0 TDI/81 kW a 2.0 TDI/103) můžete vybírat mezi poháněnou přední nápravou nebo pohonem všech kol. Všechny ostatní motorizace disponují pohonem 4x4.

Redakčním testem prošel Yeti Outdoor v kombinaci s nejlevnější čtyřkolkou, který pohání dvoulitrový turbodiesel TDI o výkonu 81 kW, jelikož tato verze patří podle automobilky k nejžádanějším. Oproti stejné variantě s pohonem pouze přední nápravy připlatíte 50.000 Kč, ale získáte oproti 5° manuální převodovce šestistupňový manuál. V základní výbavě Active za Yetiho zaplatíte 469.900 Kč. Ve verzi Yeti Outdoor je však k dispozici až od druhého stupně výbavy Ambition, což znamená zaplatit minimálně 544.900 Kč. Je to však stále méně než za nejlevnější čtyřkolku s benzínovým motorem. Ta startuje na ceně 614.900 Kč (Yeti Outdoor 1.8 TSI 4x4, Ambition).



Příjemný diesel
Nejslabší turbodiesel v nabídce s výkonem 81 kW a pohonem všech kol se pro nás stal příjemným společníkem. Oproti verzi pouze s poháněnými předními koly, je diesel TDI spojen s šestirychlostní manuální převodovkou. Výkon je díky tomu plynule servírován a ze všech tří výkonových variant vznětového dvoulitru působí nejkultivovaněji. Dech ztrácí pouze na dálnici při vysokých rychlostech, jinak ve všech ostatních jízdních režimech je znamenitým pohonem. Pro plynulý rozjezd je nutné pomaleji pouštět spojku, jinak motor zhasne. Po všech ostatních stránkách je uživatelský komfort doslova výborný. Trasu napříč republikou dlouhou přes 600 kilometrů Yeti zvládl v těžkých podmínkách za 6,7 l/100 km, přičemž ve městě umí jezdit za 6,5 l/100 km a mimo město ještě o litr levněji.



Pohon všech kol = vyšší jistota
Verze s pohonem všech kol si vede v zatáčkách doslova znamenitě. U Yeti s pohonem pouze přední nápravy daleko častěji při ostřejší jízdě zasahuje elektronika, což u čtyřkolky k zásahům dochází až doopravdy při extrémní jízdě. Testovaná verze působila vyrovnaným dojmem. Modernizace přinesla nejnovější verzi mezinápravové spojky Haldex (jedná se o pátou generaci), která rozděluje točivý moment na nápravy podle aktuální potřeby. Systémy EDS a XDS pak nahrazují závěry diferenciálů, nehrozí tedy bezmocné protáčení některého z kol. Při jízdě v terénu je dobrým pomocníkem asistent pro sjíždění svahů, který se aktivuje tlačítkem pod ovládacím panelem klimatizace. Celkově nadprůměrné jízdní vlastnosti jsou vykoupeny poměrně tvrdým naladěním podvozku. Místo elegantních sedmnáctipalcových kol bychom doporučili o palec menší kola, která zajistí vyšší cestovní komfort.

Facelift se zdařil
Modernizovaný Yeti působí vedle původní verze i přes ztrátu originality moderněji a vyváženěji. Modernizace populárního modelu se podle nás hodně povedla, přičemž u Škody se jedná o předem dobře promyšlený krok. Do karet Škodě Yeti hrají příznivé pořizovací ceny, které jsou u faceliftovaných verzí stejné jako dříve.


Technické údaje Škoda Yeti Outdoor 2.0 TDI
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 81kW/4200 ot./min.
Točivý moment max.: 200Nm/1750-2750 ot./min.
Max. rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,2 s
Spotřeba - kombin.: 5,8 l/100 km
Spotřeba - město: 7,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,9 l /100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4222/1793/1691 mm
Rozvor: 2578 mm
Zavazadelník: 416/1760 l
 Světlá výška 180 mm
Základní cena: 339.900 Kč (Yeti 1.2 TSI, Active)
Cena test. modelu od: 544.900 Kč(Yeti Outdoor 2.0 TDI 4x4, Ambition)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč