Test: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 125 kW DSG

23. 09. 2013
Sdílet článek

Ač se to zdá být nelogické, Škodě Superb se objevil nový vážný soupeř. Paradoxně jim není žádný konkurenční model, ale vůz ze své stáje v podobě nové Octavie. Ta vlajkovou loď válcuje především moderní technikou a řadou bezpečnostních systémů. Vyplatí se tedy koupě Superbu?

Modelová ofenzíva v Mladé Boleslavi neustále pokračuje. Po zbrusu novém modelu Rapida přišla třetí generace Octavie, omlazení se dočkalo i SUV Yeti a také Škoda Superb, který jsem během uplynulých deštivých 14 dní pečlivě otestoval a zjišťoval, co modernizace přinesla?


Karoserie prokoukla
Pryč je původní rozevláté pojetí karoserie, novinka jako celek ladí bezvadně. Testovaná verze kombi působí elegantně a nová maska i světla vozu maximálně prospěla. Přepracovaná nejsou jen světla a maska, ale nová je celá příď až po A sloupky. Mimo nové kapoty jsou nové i blatníky. Vzadu je samozřejmostí použití LED diod, která svítí ve tvaru písmene C. Modernizace mimo jiné přinesla také dvě nové barvy karoserie a nové designy až osmnáctipalcových kol.

Kvalitní interiér se starou technikou
Bohužel omlazení interiéru bylo jen minimální. Nový je zejména čtyřramenný volant a někeré dekory po vzoru luxusních limuzín. U verze Laurin a Klement se nově nabízí dvoubarevné provedení kabiny a možnost elektricky posouvat přední sedadlo z místa vzadu sedícího cestujícího. V Superbu se řidič cítí tak trochu druhořadě. Oproti tomu zadní sedadla poskytují nadbytek prostoru, zejména v podélném směru. Řidič je limitován středovým panelem, který je příliš široký a v kombinaci s úzkou stavbou ho omezuje. Někomu mohou vadit hluboké tubusy v přístrojové kapličce zhoršující viditelnost z některých úhlů.

Interiér Superbu přes své stáří působí harmonicky a uchovává si "klubovou atmosféru". Materiály jsou prvotřídní, stejně tak slícování a provedení. Ve srovnání s novou Octavií působí Superb stále o třídu výše. Stáří je však znát na středovém panelu, kde v testovaném voze pracoval Columbus. Oproti trojkové Octavii je displej menší, ovládání méně logické a grafika působí zastarale. V tomto ohledu je Octavia prostě o kus dále. Stejně tak se po modernizaci nedostaly do Superbu asistenční systémy jako hlídání mrtvého úhlu nebo udržování jízdního pruhu. Kabina Superbu přesto stále působí důstojně.

Dříve bylo možné volit Superba s pohonem předních kol a automatickou převodovkou pouze ve spojení se slabším dvoulitrem o výkonu 140 koní, kdežto verzi s pohonem všech kol bylo možné mít pouze ve spojení s manuální převodovkou. To se změnilo a nově je k dispozici automat i pro silnější verzi dvoulitru.

Nejsilnější diesel je úsporný
Pod kapotou testovaného exempláře se skrýval dvoulitrový vznětový motor s vysokotlakým vstřikováním paliva systému common-rail o výkonu 125 kW. Výkonnější dvoulitr (v nabídce je ještě verze s výkonem 103 kW) disponuje naprosto dostatečným výkonem i pro naložené auto a přitom si zachovává příznivou spotřebu. Při snaze o úspornou jízdu se mi dařilo jezdit v kombinovaném cyklu za 4,8 l/100 km, což je o 0,6 l/100 km méně než udává samotná automobilka. A to jsem na střeše vozil nosiče kol. Při velmi těžké noze na plynovém pedálu spotřeba vyskočila na rovných 8,6 l/100 km, což je maximum, kterého se mi podařilo na delší trati dosáhnout. Konečná spotřeba paliva se po více než 1.200 ujetých kilometrech ustálila na hodnotě 6,2 l/100 km.

Poddajnější a dospělejší
Superb umí být velice příjemným společníkem zejména na delších cestách. Úroveň pohodlí je u Superbu stále na vyšší úrovni než v Octavii (tzv. o level výše). Octavia se sice oproti Superbu chlubí novými asistenčními systémy, přesto je Superb lepším společníkem na dlouhé tratě, zejména pak pro cestující na zadních sedadlech (u těch bych uvítal pouze delší sedáky). Podvozek je nastaven vláčněji a lépe absorbuje nerovnosti (Octavia je tvrdší a má menší zdvih tlumičů, často si tak sedne nadoraz). Převodovka DSG řadí klidně, jen na první rychlostní stupeň je rozjezd doprovázen velmi nepatrným škubnutím. Velmi mile mě překvapilo chování převodovky při jízdě z kopce, kdy si trefně podřazuje a brzdí tak motorem, což oceníte při delších sjezdech. Superb Combi si vede dobře i při vyšších rychlostech, kde je stabilnější než karosářská verze liftback. Řízení odpovídá charakteru vozu, brzdy pak zcela dostačují.

Škoda Superb Combi stojí s motorem 1.4 TSI v základu na 569.900 Kč. S nejlevnějším dieselem v podobě 1,6 TDI pak stojí 599.900 Kč, kdežto mnou testovaná verze s nejsilnějším dvoulitrovým dieselem TDI a manuální převodovkou startuje na ceně 664.900 Kč. Za dvojspojkovou automatickou převodovku DSG je pak nutné připlatit 80.000 Kč. S převodovkou DSG se může pojit i pohon všech kol, který je však dostupný až druhého výbavového stupně za částku 899.900 Kč. Testovaný Superb Combi ve výbavě Elegance přijde zájemce na 969.900 Kč. K této ceně je nutné připočítat příplatky za panoramatickou střechu (+32.000 Kč), nezávislé přídavné dálkově ovládané topení (+19.400 Kč), navigaci Columbus (+28.300 Kč) nebo 900 Kč za asistenta rozpoznávání únavy řidiče. Závěrem ještě uvedu cenovku zajímavé varianty Superbu Combi. Je jím verze s šestiválcovým motorem o objemu 3,6 litru spojená s převodovkou DSG a pohonem všech kol. Za tuto variantu zaplatíte ve výbavě Ambition 949.900 Kč, ve výbavě Elegance pak o 60.000 Kč více. Pokud Vám nevadí vyšší spotřeba paliva, rozhodně sáhněte po variantě s šestiválcem, brzdy nebudou.

Plusy
Facelift prospěl vzhledu
Příkladná ergonomie v kvalitně zpracované kabině
Úsporný a výkonný diesel
Dobrý jízdní komfort
Lepší stabilita ve vyšších rychlostech než u liftbacku
Podélný prostor na zadních sedadlech
Zavazadelník (velikost a řešení)

Mínusy
Zastaralé palubní a bezpečnostní systémy
Nastavení klimatizace pouze po celých stupních
Špatně přístupné úchyty ISOFIX
LED světlo v předních refrektorech zhasíná při zapnutí směrovky
 

Technické údaje Škoda Superb Combi 2.0 TDI/125 kW, DSG
otor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 125kW/4200 ot./min.
Točivý moment max.: 350Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost: 221 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,7 s
Spotřeba - kombin.: 5,4 l/100 km
Spotřeba - město: 6,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:  60 l
Délka/šířka/výška: 4833/1817/1511 mm
Rozvor: 2761 mm
Zavazadelník: 633/1865 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1579/2120 kg
Základní cena: 569.900 Kč (1,4 TSI/92 kW, Active)
Cena test modelu od: 664.900 Kč (2,0 TDI/125 kW, Active)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč