Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI

vloženo

Najít důvody pro koupi vznětového motoru u Škody Rapid Spaceback bude velmi těžké. Diesel je oproti benzínu 1.2 TSI/77 kW o 90 kg těžší, má slabší dynamiku, jen pětistupňovou převodovku, horší akustický projev a daleko vyšší cenovku. A mě zajímalo, jaké racionální důvody mohou vést pro koupi vznětového Spacebacku.

Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI

Popravdě mě příchod Škody Rapid nechával dlouho chladným. Přes počáteční nechuť jsem po příchodu na trh otestoval liftback, který s motorem 1.2 MPI je cenově dostupným automobilem, který plní vše potřebené. Každý však máme jiné priority a Rapid mě nějak zásadněji neoslovil. Fungoval odpovídajícím způsobem a za svou cenovku nabízel adekvátní hodnoty.


Až v závěru loňského roku jsem měl možnost otestovat novou karosářskou verzi Spaceback, která dostala vylepšený podvozek a řadu nových drobných úprav (stejně jako liftback). Spaceback se mi nejenže líbí více, ale také se mi s ním lépe jezdilo než s prvním liftbackem (jak ve verzi 1.2 TSI, tak v dnes recenzované 1.6 TDI). Rapid po zásahu automobilky lépe tlumí nerovnosti a celkově působí dospělejším dojmem. Novinkou je uzamknutí víčka palivové nádrže, které se zamyká pomocí centrálního zamykání a již nehrozí ukradení vestavěné škrabky na led.

Nový volant z octavie k rapidu lépe sedí, nutné je se však smířit se starou technikou na středovém panelu (stará navigace či jen jednozónová klimatizace). Palubní desku může tvořit pás, který je zdoben jedním ze čtyř nabízených dekorů. Volit můžete mezi lesklým bílým, černým, grafitově šedým nebo imitací kovu (hliník). Většina plastů v interiéru je tvrdých, ale působí vcelku hodnotým dojmem. Nové jsou i potahové látky. Pochvalu zaslouží přední sedadla, která mají dostatečně dlouhý sedák a záda v nich nebolí ani na delších cestách. Trochu zamrzí samočinné ovládání bočního okna jen u řidiče (a to ještě pouze při stahování).

Přestože je spaceback o 179 mm kratší než liftback, vzadu nebudou cestujicí trpět. Místa na hlavu je díky rovné střeše dostatek. Jediným mínusem může být objem zavazadlového prostoru, který se zmenšil o 135 litrů. Po sklopení zadních sedadel vzniká schod, který lze vyrovnat pomocí dvojité podlahy kufru.

K agilní verzi 1.2 TSI nelze mít závaženější připomínku. Rapid Spaceback se však nabízí i se vznětovou šestnáctistovkou TDI, která s rozdílem desítek tisíc korun nedává příliš smysl. Považte sami: - místo šesti rychlostních stupňů u dieselu dostanete jen pět rychlostí. Dynamika dieselu je díky vyšší hmotnosti (+ 90 kg) horší, přední náprava je více zatížena (částečná ztráta jízdní agility), vzadu naleznete bubnové brzdy a akustický projev dieselu není zrovna nepříjemnějším zážitkem. A to vše by mělo být vykoupeno nižší spotřebou paliva dieselu o rovný litr na 100 km (v praxi by to podle očekávání mohlo být více).

Abych ověřil úspornost vznětového rapidu, vyrazil jsem do Krkonoš. Trasu Praha-Mladá Boleslav-Jičín-Vrchlabí-Jánské Lázně spacebakc zvládl za 5,5 l/100 km při průměrné rychlosti 101 km/h. Na zpáteční cestě padla mlha a vozovka začala namrzat. Bylo tedy nutné jet maximálně plynule a trochu zvolnit. Zpáteční rychlostní průměr klesl na 85 km/h a spotřeba klesla na výtečných 3,8 l/100 km. V praxi tak naprosto s přehledem lze jezdit v kombinovaném provozu za udávaných 4,4 l/100 km.

Stejnou trasu jsem s rapidem 1.2 TSI/77 kW zajel již dříve 6,5 l/100 km (směrem tam), resp. za 5,7 l/100 km (směřem zpět). To znamená pouze litr rozdílu při svižnější jízdě a rozdíl 1,9 l/100 km při snaze o maximálně ekonomickou jízdu. Zda stačí tyto rozdíly jako hlavní důvod pro koupi dieselu, si odpovězte sami.

Samotná šestnáctistovka TDI není špatným motorem. Výkon 66 kW je díky dobře poskládané pětirychlostní převodovce dostatečný. Na divoké předjíždění to není, ale pro většinu jízdních situací je výkon v rámci platných rychlostních limitů dostačující. Myslím si, že šestý rchlostní stupeň by nebyl od věci. Delší převody stojí za tím, že ve městě musíte při padesátce neustále jezdit na trojku a čtyřku zařadíte jen z kopce. Pětirychlostní manuál funguje přesně, vyřazení zpátečky však vyžaduje více síly. Upravený podvozek se chová toporněji jen v extrému, jinak se chová ukázkově. Oproti prvním kusům liftback je znát citelný pokrok v tlumení. Podvozek dostal nové naladění (zejména pak tlumiče), což přineslo vláčnější a příjemnější projev. Škoda Rapid je lépe ovladatelný i na hraně a neposkakuje jako splašená koza. Skvělé, že škodovka naslouchá připomínkám a rychle aplikovala změny s příchodem verze spaceback. Za zmínku stojí také nový posilovač řízení. Který již není elektrohydraulický, ale elektromechanický, který je levnější na výroby či případnou opravu při nehodě. Navíc je lehčí.

Spaceback je velmi dobrým vozem, který přes přijatelnou cenovku dokáže zdolávat dlouhé trasy a nebolí v něm záda. Posez za volantem je téměř ideální, ergonomie dobrá a nevidím žádný závažný nedostatek si jej nepořídit. Jen se vyplatí zkusit benzínovou a vznětovou verzi, která nemusí díky vyšší cenovce vždy dávat smysl.
Technické údaje Škoda Rapid 1.6 TDI CR
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon:  66kW/4200 ot./min.
Točivý moment max.: 230Nm/1500-2500 ot./min.
Max. rychlost:  182 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:  55 l
Délka/šířka/výška: 4304/1706/1459 mm
Rozvor: 2602 mm
Zavazadelník: 415/1380 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1260/1720 kg
Základní cena: 269.900 Kč (1,2 MPI/55 kW, Fresh Active)
Cena test modelu od: 358.900 Kč (1,6 TDI/66 kW, Active)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč