Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI

vloženo

Najít důvody pro koupi vznětového motoru u Škody Rapid Spaceback bude velmi těžké. Diesel je oproti benzínu 1.2 TSI/77 kW o 90 kg těžší, má slabší dynamiku, jen pětistupňovou převodovku, horší akustický projev a daleko vyšší cenovku. A mě zajímalo, jaké racionální důvody mohou vést pro koupi vznětového Spacebacku.

Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Popravdě mě příchod Škody Rapid nechával dlouho chladným. Přes počáteční nechuť jsem po příchodu na trh otestoval liftback, který s motorem 1.2 MPI je cenově dostupným automobilem, který plní vše potřebené. Každý však máme jiné priority a Rapid mě nějak zásadněji neoslovil. Fungoval odpovídajícím způsobem a za svou cenovku nabízel adekvátní hodnoty.

Až v závěru loňského roku jsem měl možnost otestovat novou karosářskou verzi Spaceback, která dostala vylepšený podvozek a řadu nových drobných úprav (stejně jako liftback). Spaceback se mi nejenže líbí více, ale také se mi s ním lépe jezdilo než s prvním liftbackem (jak ve verzi 1.2 TSI, tak v dnes recenzované 1.6 TDI). Rapid po zásahu automobilky lépe tlumí nerovnosti a celkově působí dospělejším dojmem. Novinkou je uzamknutí víčka palivové nádrže, které se zamyká pomocí centrálního zamykání a již nehrozí ukradení vestavěné škrabky na led.

Nový volant z octavie k rapidu lépe sedí, nutné je se však smířit se starou technikou na středovém panelu (stará navigace či jen jednozónová klimatizace). Palubní desku může tvořit pás, který je zdoben jedním ze čtyř nabízených dekorů. Volit můžete mezi lesklým bílým, černým, grafitově šedým nebo imitací kovu (hliník). Většina plastů v interiéru je tvrdých, ale působí vcelku hodnotým dojmem. Nové jsou i potahové látky. Pochvalu zaslouží přední sedadla, která mají dostatečně dlouhý sedák a záda v nich nebolí ani na delších cestách. Trochu zamrzí samočinné ovládání bočního okna jen u řidiče (a to ještě pouze při stahování).

Přestože je spaceback o 179 mm kratší než liftback, vzadu nebudou cestujicí trpět. Místa na hlavu je díky rovné střeše dostatek. Jediným mínusem může být objem zavazadlového prostoru, který se zmenšil o 135 litrů. Po sklopení zadních sedadel vzniká schod, který lze vyrovnat pomocí dvojité podlahy kufru.

K agilní verzi 1.2 TSI nelze mít závaženější připomínku. Rapid Spaceback se však nabízí i se vznětovou šestnáctistovkou TDI, která s rozdílem desítek tisíc korun nedává příliš smysl. Považte sami: - místo šesti rychlostních stupňů u dieselu dostanete jen pět rychlostí. Dynamika dieselu je díky vyšší hmotnosti (+ 90 kg) horší, přední náprava je více zatížena (částečná ztráta jízdní agility), vzadu naleznete bubnové brzdy a akustický projev dieselu není zrovna nepříjemnějším zážitkem. A to vše by mělo být vykoupeno nižší spotřebou paliva dieselu o rovný litr na 100 km (v praxi by to podle očekávání mohlo být více).

Abych ověřil úspornost vznětového rapidu, vyrazil jsem do Krkonoš. Trasu Praha-Mladá Boleslav-Jičín-Vrchlabí-Jánské Lázně spacebakc zvládl za 5,5 l/100 km při průměrné rychlosti 101 km/h. Na zpáteční cestě padla mlha a vozovka začala namrzat. Bylo tedy nutné jet maximálně plynule a trochu zvolnit. Zpáteční rychlostní průměr klesl na 85 km/h a spotřeba klesla na výtečných 3,8 l/100 km. V praxi tak naprosto s přehledem lze jezdit v kombinovaném provozu za udávaných 4,4 l/100 km.

Stejnou trasu jsem s rapidem 1.2 TSI/77 kW zajel již dříve 6,5 l/100 km (směrem tam), resp. za 5,7 l/100 km (směřem zpět). To znamená pouze litr rozdílu při svižnější jízdě a rozdíl 1,9 l/100 km při snaze o maximálně ekonomickou jízdu. Zda stačí tyto rozdíly jako hlavní důvod pro koupi dieselu, si odpovězte sami.

Samotná šestnáctistovka TDI není špatným motorem. Výkon 66 kW je díky dobře poskládané pětirychlostní převodovce dostatečný. Na divoké předjíždění to není, ale pro většinu jízdních situací je výkon v rámci platných rychlostních limitů dostačující. Myslím si, že šestý rchlostní stupeň by nebyl od věci. Delší převody stojí za tím, že ve městě musíte při padesátce neustále jezdit na trojku a čtyřku zařadíte jen z kopce. Pětirychlostní manuál funguje přesně, vyřazení zpátečky však vyžaduje více síly. Upravený podvozek se chová toporněji jen v extrému, jinak se chová ukázkově. Oproti prvním kusům liftback je znát citelný pokrok v tlumení. Podvozek dostal nové naladění (zejména pak tlumiče), což přineslo vláčnější a příjemnější projev. Škoda Rapid je lépe ovladatelný i na hraně a neposkakuje jako splašená koza. Skvělé, že škodovka naslouchá připomínkám a rychle aplikovala změny s příchodem verze spaceback. Za zmínku stojí také nový posilovač řízení. Který již není elektrohydraulický, ale elektromechanický, který je levnější na výroby či případnou opravu při nehodě. Navíc je lehčí.

Spaceback je velmi dobrým vozem, který přes přijatelnou cenovku dokáže zdolávat dlouhé trasy a nebolí v něm záda. Posez za volantem je téměř ideální, ergonomie dobrá a nevidím žádný závažný nedostatek si jej nepořídit. Jen se vyplatí zkusit benzínovou a vznětovou verzi, která nemusí díky vyšší cenovce vždy dávat smysl.
Technické údaje Škoda Rapid 1.6 TDI CR
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon:  66kW/4200 ot./min.
Točivý moment max.: 230Nm/1500-2500 ot./min.
Max. rychlost:  182 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:  55 l
Délka/šířka/výška: 4304/1706/1459 mm
Rozvor: 2602 mm
Zavazadelník: 415/1380 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1260/1720 kg
Základní cena: 269.900 Kč (1,2 MPI/55 kW, Fresh Active)
Cena test modelu od: 358.900 Kč (1,6 TDI/66 kW, Active)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Fotografie k článku Test: Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě
08.02.2017
Video k testu ojetiny: Mercedes-Benz E 350 CDI
08.02.2017
Toyota Yaris - druhé omlazení a motorový upsizing