Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení

vloženo

Máte na starosti správu firemních vozidel a jen s hrůzou sledujete vysoké výdaje za benzín nebo máte rodinu a potřebujete pravidelně zdolávat co nejlevněji dlouhé vzdálenosti? Máme pro Vás řešení v podobě stlačeného zemního plynu v Octavie G-Tec.

Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení

Na výrobky s označením "ekologický" začínáme být v redakci pomalu ale jistě celkem alergický. A není divu. Vše, co se v dnešní uspěchané komerční době tváří jako ekologické, je pro přírodu přínosné asi jako smaženice z jedovatých hub. Nejmarkantnější situace nastala u automobilů, kde při honbě za nízkými emisemi (zejména zprofanovaného CO2) dochází k neustálému snižování zdvihových objemů pohonných jednotky (tzv. downsizingu). Nízkoobjemové pohonné jednotky (často tříválce) tak vykazují nízké emisní hodnoty, ale v praxi to při větší zátěži taková sláva není (často polykají více paliva, než atmosférické agregáty s vyšším objemem). To samé platí o výrobě hybridních automobilů. Snížení konečné spotřeby o nějaký ten litr benzínu je sice na první pohled efektivní, ale nikde se už nemluví o zátěži životního prostředí při samotné výrobě (například baterií). Stejně tak populární rostlinné "řepkové" příměsi do paliv. Jejich produkcí vzniká daleko více škody, ale hlavně zkracují celkovou životnost motorů.


Ekologická úvaha není předmětem dnešního článku, přesto ji považujeme v případě ekologicky tvářících automobilů za nutnou. Daleko lepší volbou než pořízený předražených hybridů či čistě elektrických automobilů, je v našich očích koupě vozidel jezdících na plyn (LPG nebo CNG). Zejména u stlačeného zemního plynu CNG lákají velmi nízké provozní náklady. Proto nás zajímalo, jak si v praxi povede Škoda Octavia G-Tec s motorem 1.4 TSI, která je o pouhých 29 000 Kč dražší, než běžná varianta? K nákladům na CNG také musíte připočítat kontrolu plnicího hrdla a uzávěru (každé dva roky) a kontrolu tlakových nádob (každé čtyři roky). Životnost nádrží je v případě Octavie G-Tec stanovena na 20 let.

Pod standardním víčkem palivové nádrže naleznete dva plnící otvory. Ten větší patří benzínu a ten menší CNG. Nádrže našly své místo pod podlahou zadní části vozu, tudíž nikterak neomezují využitelný objem zavazadlového prostoru ani místo na zadních sedadlech. Jediným mínusem je absence rezervního kola, které ustoupilo nádržím (nutné je si vystačit s opravnou sadou). Plynovou verzi také poznáte podle vyústění výfukové soustavy, která končí zhruba v polovině vozu.

Majitelé LPG verzí mohou volit typ pohonu. To u CNG varianty nelze. Octavia G-Tec jezdí primárně na plyn, pokud se vyčerpá kapacita obou nádrží, řídící jednotka automaticky přepne na benzínový pohon. Kapacita obou nádrží je zobrazována na přehledných ukazatelích pod rychloměrem, respektive otáčkoměrem. Na rozdíl od běžné Octavie zde naleznete dva palivoměry, proto chybí ukazatel teploty chladicí kapaliny. Ten lze však jednoduše zobrazit v menu Maxi DOT displeje, který dostanete v případě plynové verze standardně. Padesátilitrová benzínová nádrž vydrží na větší porci kilometrů, než celkem devadesátisedmi litrové plynové nádrže. Ty v praxi vystačí zhruba na 340 kilometrů.

Benzínová čtrnáctistovka TSI se sníženým výkonem (z 103 na 81 kW) je spojena se šestistupňovou manuální převodovkou, DSG k plynové verzi nedostanete. Díky dlouhému šestému rychlostnímu stupni točí čtyřválec při dálniční stotřicítce 2 800 otáček, při sto-osmdesátce pak stále snesitelné čtyři tisíce otáček. Testovaná čtrnáctistovka se hodí pro klidnější řidiče, v reálném provozu působí jako menší čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 77 kW. 

Tankování není složité
V Česku je aktuálně 71 veřejných plnících stanic plus zhruba dvě desítky soukromých v areálech některých dopravních podniků. My vyzkoušeli čerpací stanici v areálu Pražských služeb, kde funguje samoobslužný provoz nonstop a řídíte se podle pokynů uvedených na stojanu. Nejprve musíte na ovládacím panelu (samostatný sloupek) navolit číslo tankovacího stojanu a poté zvolit druh platby. V případě použití klasické platební karty je nutné zvolit maximální částku za tankované palivo. Po provedení transakce zasunete tankovací pistoli do otvoru a stlačíte (stejně jako u benzínu) pojistku, která jistí samotnou pistoli proti vypadnutí. Na stojanu otočíte kruhový ovladačem do zelené polohy čímž se automaticky spustí proces plnění. Samotné tankování trvá jen o něco déle než v případě benzínu či nafty (cca tři minuty). Po naplnění nádrže pistoli odjistíte a vyjmete. V případě potřeby si můžete u ovládacího sloupku vytisknout daňový doklad.

Zajímavosti plynového pohonu
Motor nestartuje na plyn pouze v případě, že teplota chladicí kapaliny spadne pod -10 °C. Po krátké době však motor opět přejde na CNG. Po každém tankování plynu motor startuje na benzin, což je proto, že řídicí jednotka kontroluje kvalitu CNG a probíhá úprava řídicího procesu. Po chvíli se motor automaticky přepíná na CNG, maximálně však za 450 sekund. Čtyřválec TSI nepotřebuje při jízdě na CNG chladit vstřikovače občasným přistříknutím benzinu do válců (proto může fungovat i s prázdnou benzínovou nádrží). To však výrobce nedoporučuje a občasnou jízdou na benzín předejdete problémům (s delším setrváním benzínu v nádrži by totiž mohlo dojít k rozpadu biosložek a vodnatění, což může způsobit chybové hlášení řídicí jednotky motoru, případně „zalití“ svíček a zkrat zapalovací cívky).

Verdikt: Octavia G-Tec dává smysl
Škodu Octavii G-Tec hodnotíme ze všech "ekologicky šetrných aut" nejkladněji. Za téměř stejné peníze jako běžnou Octavii získáte vůz s nízkými provozními náklady, který netrpí žádným výraznějším omezením. Nižší výkon motoru a menší zavazadelník (o 61 litrů v případě liftbacku a o 130 litrů v případě kombi) bohatě vykompenzuje víceprvková zadní náprava či standardně dodávaný Maxi-DOT displej. Plynová Octavie G-Tec se hodí nejen pro firmy, ale také pro řidiče, kteří vyznávají poklidnou maximálně úspornou jízdu na delší vzdálenosti.


Plusy
nízké provozní náklady a emise
nulová silniční daň
zachování variability
celkový dojezd
víceprvková zadní náprava

Mínusy
stále řídká síť čerpacích stanic
omezení (parkování v podzemních garážích)
absence rezervy a malé zmenšení zavazadelníku

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení Fotografie k článku Test: Škoda Octavia G-Tec - minimum omezení
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich