Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis

vloženo

Škoda Octavia TSI zvládá všechny disciplíny na výtečnou a v celkovém pohledu se nám jeví jako univerzální vůz pro všechny, kteří jezdí sportovněji. Benzínová Octavia RS dokáže být rychlá, zábavná, komfortní, praktická a dobře vybavená i cenově dostupná. Zajímalo nás tedy, co můžeme očekávat od dieselová Octavie RS, která má o 27 kW nižší výkon a více zatíženou přední nápravu? Dostaví se zklamání nebo překvapení? Do redakčního testu jsme povolali provedení kombi v zelené příplatkové metalíze.

Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis

I přes solidní cenovou politiku není Octavií RS na silnicích vidět mnoho. Díky agresivnějšímu přednímu nárazníku a dalším doplňkům působí karoserie velmi zajímavě. Bi-xenonové světlomety s LED prvky dodávají luxusní nádech a dvojitá koncovka výfuku odkazuje na sportovní zaměření. Z bočního pohledu vynikne silueta karoserie se sníženou světlou výškou. Celkový znamenitý dojem podtrhují hliníková kola o velikosti až devatenáct palců a rudě lakované třmeny brzd. Nechybí zadní spoiler a sériově dodávaná koncová světla využívající světelných diod uspořádaných ve tvaru písmene C. K vyššímu komfortu přispívají vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, výsuvné integrované ostřikovače světlometů nebo elektrické otevírání a zavírání pátých dveří. Oproti zážehové verzi se dieselové RS liší jedinou koncovkou výfukové soustavy (pravá je totiž fiktivní jelikož slouží pouze na okrasu) a absencí plynové vzpěry u kapoty.

Kabina zaujme elegantním provedením v černé barvě, decentním osvětlením madel dveří, sportovními sedadly a tříramenným volantem potaženým perforovanou kůží. Kůží je potažena také hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy, prahové lišty a pedály jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli. Sportovní sedadla pro verzi RS se od těch běžných liší integrovanou opěrkou hlavy a výraznějším tvarováním bočnic. Sedadla drží tělo v zatáčkách znamenitě a vyhoví i korpulentnějším postavám. Připomínku lze mít jen ke zkrácení délky sedáku a méně výrazné podpoře v oblasti ramen. Zejména v zimě potěší standardně dodávané vyhřívání předních sedadel (za příplatek 5 100 Kč můžete vyhřívat i zadní sedadla). Připlácet je nutné za parkovací senzory (+17 400 Kč) nebo za vyhřívané čelní sklo (+10 000 Kč). V zimě přijde vhod nezávislé přídavné topení s dálkovým ovládáním (+24 500 Kč). Přístroje v kapličce za volantem vynikají dobrou čitelností a přehledností. Tříramenný volant padne skvěle do rukou a jeho možnosti seřízení jsou znamenité.

Vznětový dvoulitr TDI poskytuje výkon 135 kW v rozmezí 3 500 - 4 000 ot./min, přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 380 Nm mezi 1 750 – 3 000 ot./min. Díky tomu RS Combi dosahuje maximální rychlosti 230 km/h a zdolává stovku za 8,2 s. Čtyřválec zabírá výrazně pod hranicí dvou tisíc otáček, kolem tří tisíc ukazuje to nejlepší a při překročení hranice čtyři a půl tisíce není důvod ho točit dále. Vznětový čtyřválec solidně a plynule zrychluje do rychlosti 180 km/h, po překročení dvoustovky však přestává stačit a spíše se trápí. Dosáhnout maximálky vyžaduje dlouhou rovinu. Oproti tomu benzínové TSI vyniká právě ve vysokých rychlostech a na požádání doslova lítá 250 km/h. Například z nuly na zmíněných 180 km/h se benzínové TSI dostane dle našeho měření za rovných dvacet vteřin, kdežto dieselu to trvá o osm vteřin déle! Diesel se díky své úspornosti hodí na dlouhé trasy, kde ukazuje svou největší zbraň. TDI hravě polyká kilometry a nežádá mnoho paliva (při rychlostech kolem 160 km/h si vystačí se sedmi litry), což z něj dělá pravý cestovní vůz. Výrobcem udávané kombinované spotřeby 4,6 l/100 km dokážete při dodržování rychlostních limitů (zejména na dálnici a mimo obce) dosáhnout. Pokus o maximálně ekonomickou jízdu znamenal odběr 3,8 l/100 km, opačný extrém tvoří hodnota 13 l/100 km při naprosto zběsilé jízdě. Běžně však budete jezdit za 5,7 l/100 km.

Škoda Octavia RS zatáčí ochotně a jeho karoserie se nenechá rozkývat v podélném směru. Podvozek sedí oproti běžné verzi o 15 mm níže a nevadí mu díky kvalitním tlumičům a víceprvkové zadní nápravě ani horší povrch komunikací. Zadní kola tak na nerovnostech neodskakují a řidič má vždy vůz plně pod kontrolou. Podvozek se podařilo naladit tak akorát, není příliš tvrdý ani vyloženě měkký. V zatáčkách je vznětová Octavia RS jistá až zábavná a příliš se nenaklání. Odhalit kvality podvozku a sáhnout na samou hranici schopností vyžaduje velký pud sebezáchovy. V nízkých rychlostech pomáhá systém XDS plus, který v zatáčkách přibrzďuje vnitřní přední kolo a snaží se simulovat funkci samosvorného diferenciálu. Při výjezdu ze zatáčky tak můžete jít daleko dříve za plynem

Před řadicí pákou se zabydlelo tlačítko s logem vRS, pomocí kterého lze volit jeden ze čtyř jízdních režimů. První režim Eco připraví apatickou odezvu na plyn a snížení výkonu klimatizace. Druhý režim Normal udělá z Octavie RS průměrnou Octavii. Třetí režim Sport zapříčiní ztuhnutí posilovače řízení a ostřejší reakci motoru na plynový pedál. Poslední možností je režim Invidual, kde si můžete chování vozu nastavit podle vlastního uvážení. Jakmile aktivujte režim Sport nebo si v rámci individuálního nastavení přepnete motor do sportovního módu, začne kabinou prostupovat zvuk podobný osmiválci. První kilometry je zvuk sympatický, ale při delší jízdě unavuje. Systém ESP nelze úplně vypnout, ale ve stavu ESP Sport je znamenitě vyladěn, takže řidiči dovolí dostatek zábavy i nějaké to vybočení zádě. Jezdit můžete dokonce rozevlátým stylem.

Vnímání vznětové Octavie Combi RS záleží na tom, zda jste již okusily benzínovou verzi TSI, která je aktuálně levnější o 10 000 Kč. Benzínové RS se hodí pro sportovně založené jedince, kteří ocení její přednosti. Diesel pak uspokojí všechny ostatní, jelikož přináší po všech stránkách velmi zdařilý kompromis.

Uvažujete-li o Octavii RS s benzínovým motorem 2.0 TSI za cenu 635 900 Kč, nebudeme Vám ji rozhodně rozmlouvat. V našich očích je jasnou volbou. Dovedeme si však představit, že zájemce o dieselovou verzi se v ceníku dostane od Octavie 2.0 TDI/110 kW ve výbavě Elegance velmi snadno k verzi RS, která je zhruba o padesát tisíc korun dražší, přičemž zájemce získá vyšší výkon, bohatší výbavu, zajímavější vzhled a díky nezávislému zavěšení zadních kol lepší jízdní vlastnosti. Škoda Octavia RS startuje na částce 645 900 Kč, přičemž za karosářskou variantu kombi připlatíte 35 000 Kč a za automatickou převodovku DSG pak rovných 50 000 Kč.

Plusy
+ jízdní vlastnosti
+ neutahatelné brzdy
+ povedený design
+ spotřeba paliva

Mínusy
- malý objem palivové nádrže (jen 50 litrů)
- umělý zvuk motoru nelze vypnout bez dalších omezení
- výkon ve vysokých rychlostech
- falešná koncovka výfuku


redkace

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis Fotografie k článku Test: Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI - rodinný kompromis
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

29.03.2017
Autodrom Most se potýká s existenčními problémy, mohou za to radní města Mostu!
29.03.2017
Škoda Vision E - předobraz elektrického a autonomního Kodiaqu Coupé?
27.03.2017
Hypersport-GT od McLarenu bude nejaerodynamičtějším vozem lidských dějin!
27.03.2017
Test: BMW X1 2.0d xDrive se přizpůsobilo zákazníkům
26.03.2017
Video k testu: Kia Optima SW GT
25.03.2017
Automobilka Tesla ruší produkci svého Model S 60 a 60 D a půjčuje si u investorů! Má snad málo peněz?
24.03.2017
Na Volkswagen e-Golf stačí milion, nově dojede až 200 km
24.03.2017
Renault Alpine A110 s motorem 1.8 Turbo a výkonem 252 koní
23.03.2017
Seat bude mít dvě nová SUV, Aronu menší než Atecu a také větší sedmimístné SUV
23.03.2017
Test ojetiny: BMW 520i (E60) – rozumný základ
22.03.2017
Nový Golf GTI Performance má 245 koní a cenu 745 900 Kč
21.03.2017
Audi S4 a S4 Avant v prodeji, připravte si minimálně 1,6 milionu
21.03.2017
Jeep Compass se dokáže ve verzi Trailhawk plazit i po zdi
20.03.2017
Test: Kia Optima SW GT - tvrdý oříšek
19.03.2017
3 nejbrutálnější kombi letošní Ženevy s dynamikou supersportů
19.03.2017
Lexus a Porsche jsou nejméně problémové, Fiat naopak propadák
18.03.2017
3 nejzajímavější kombi letošní Ženevy, která vás nezruinují
17.03.2017
Mitsubishi Eclipse Cross bude soupeřit s novou Škodou Yeti
16.03.2017
Test ojetiny: Opel Corsa 1.0 Turbo ecoFLEX – tvrdý hráč, či dámská hračka?
15.03.2017
Žádné překvapení - českým Autem roku 2017 je Škoda Kodiaq