Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

vloženo

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou ve spojení s manuální převodovkou a pohonem předních kol nepatří zrovna mezi prodejní šlágry. Diesely a Dé-eS-Géčka jsou žádanější, přesto zkoušenou kombinaci považujeme za tajný TIP, který pro běžné smrtelníky dává mnohem větší smysl než dražší kombinace. Kultivovanost, chuť po otáčkách a překvapivá spotřeba paliva jsou jasnými trumfy.

Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

Mladoboleslavská automobilka i přes obrovský zájem o diesely nabízí pod kapotou Octavií hned trojici benzínových motorů (a to nepočítáme vrcholné RS s agregátem 2.0 TSI). Aktuálním vrcholem nabídky je testovaná přeplňovaná osmnáctistovka, jejíž charakter je výrazně dynamičtější, než v případě menší čtrnáctistovky.


Design nové Octavie se stal předmětem nejen hospodských výměn názorů, ale nám v redakci vůbec nevadí. Rozdělené světlomety Octavii rozšiřují a na silnici působí mohutnějším dojmem. V nižších výbavových stupních to není nic moc, zkoušené provedení Style je ovšem z jiného soudku.

Modernizace přinesla navýšení délky karoserie o 11 milimetrů, přičemž se hlavně zvýšil rozchod zadních kol (o 20 mm pro standardní verze s torzní tyčí a vlečnými rameny a 30 mm pro verze s víceprvkovým zavěšením kol (u zážehových motorizací 1,8 TSI a 2,0 TSI). Octavie spadá svou délkou do kategorie střední střídy, třebaže se jedná o auto nižší střední třídy.

Zkoušený exemplář byl v duchu sloganu Simply Clever napěchován všemožnými zlepšováky, které oceníte až ve chvíli, kdy s autem reálně žijete. Například síťový program zavazadelníku oceníte při každodenním použitý, za skvělý nápad považujeme nový držák na nápoje s drobnými výstupky, který umožňuje otevření plastové láhve jednou rukou. Od věci není ani 220 V zásuvka na středovém tunelu nebo zdířky USB. Nechyběl příplatkový multimediální systém Columbus (u výbavy Style +48 500 Kč) se skleněným designem a uhlopříčkou 9,2 palců. Ten skvěle zapadá do palubní desky a zvyšuje punc exkluzivity. Ergonomie je bez výhrad, jedinou připomínku máme právě k obrazovce multimediálního systému - ta se rychle zašpiní otisky prstů a hadříček a pravidelné leštění se tak stává nutností.

V redakci se nám sešla naftová Octavia Scout a dnes popisované zážehové provedení. Přesednutí do benzínu je balzámem na duši, přestože diesel se Škodovce podařilo skvěle odhlučnit. Benzínový klid, ochota jít za plynem a maximální kultivovanost agregátu jsou prostě mnohem lepším zážitkem. Zvuk je sice hodně utlumený a nevýrazný, na dlouhých cestách ho ovšem jen oceníte. Na rozdíl 1.4 TSI nabízí větší 1.8 TSI zátah i ve středním a vyšším spektru otáček. Často se tak přistihnete, že jedete mnohem rychleji, než si myslíte. Pocitově výkon 132 kW s točivým momentem 250 Nm působí o něco silnějším dojmem.

Pokud nejste líní pracovat s řadící pákou, dostanete v případě 1.8 TSI vůz, který na jedné straně miluje otáčky, na straně druhé umí komfortně zdolávat dlouhé vzdálenosti. A vůbec největším překvapením se pro nás stala spotřeba paliva. Při dodržování rychlostních limitů si v reálném smíšeném provozu čtyřválec vystačil s rovnými šesti litry na 100 km. A to je vzhledem k výkonu skvělá hodnota. Občasné předjíždění a svižnější tempo povyženou spotřebu k sedmi litrům (po tisíci kilometrechpalubní počítač vykázal průměrnou spotřebu 6,7 l/100 km), kdežto městské popojíždění či velmi agresivní jízda znamenají spotřebu přes deset litrů na 100 km.

Nejlépe Octavii jde jízda v přímém směru. Při dynamické jízdě v zatáčkách se projevuje nedotáčivý charakter. Podvozek s víceprvkovým zadním zavěšením s příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem prošel modernizací (jak jsme si již řekli je hlavně o 30 mm širší), což se odrazilo v lepší stabilitě. Octavia se v zatáčkách celkem statečně vypořádává se silami, které na ni působí. Pokud se při nájezdu do zatáček budete chovat s rozvahou, modernizovaná Octavia 1.8 TSI vám ukáže několik fines z repertoáru RS. Zadní partie se lehce zhoupnout, ale na výjezdu poslušně následují přední hnanou nápravu. Elektronika umí zasahovat vydatně a stabilizační systém brání dostat Octavii do problémů. Vše ovšem přichází předvídatelně, a pokud nejste vyloženě kopita, nebudete mít problém.

Na jemnějších nerovnostech a ve vyšší rychlosti na lehce zvlněné užší okresce Octavia brzy začíná ztrácet jistotu stopy a ani přeposilované řízení s mrtvým vystředěním nedokáže nabudit dojem dobré kontroly nad vozidlem. Brzdy své úkoly plní na výbornou. Octavie 1.8 TSI je rodinný automobil s mimořádně variabilním interiérem, který dokáže nabídnout víc, než jen pouhý náznak sportovního svezení.

Faceliftovaná Octavia je o dost lepší, než ta předchozí, zejména díky upravené zadní nápravě, která ve spojení se zážehovým motorem 1.8 TSI zlepšila už tak nadprůměrné jízdní vlastnosti třetí generace. Kontroverzní design je věc úhlu pohledu, ovšem aby design vozu skutečně vyniknul, je zapotřebí zvolit vyšší stupeň výbavy a minimálně 17palcová kola, což se promítne do koncové cenovky.

Za faceliftovanou Octavii aktuálně zaplatíte minimálně 407 900 Kč. Za to získáte tříválec 1.0 TSI ve spojení s manuální převodovkou a pohonem předních kol v základní výbavě Active. Za čtyřválec 1.4 TSI se připlácí 53 000 Kč, kdežto za 1.8 TSI je nutné připlatit dalších 79 000 Kč. Cenový rozdíl vypadá na první pohled obrovský, jenže je nutné mít na paměti, že 1.8 TSI je dostupná až od druhého stupně výbavy Ambition, se kterou 1.4 TSI přijde na 516 900 Kč a výsledný cenový rozdíl mezi oběma padá na pouhých 23 000 Kč. A to už je o dost lepší, ne? Nechcete-li řadit manuálně, musíte sáhnout po výbavě Style, která cenu 1.8 TSI šroubuje na 639 900 Kč. Potřebujete-li pohon všech kol, opět skončíte u výbavy Style, která ve spojení s DSG přijde na 694 900 Kč (4x4 s manuálem nelze).


Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test ojetiny: Hyundai Elantra poskytne komfortní odpružení a prostor

Test ojetiny: Hyundai Elantra poskytne komfortní odpružení a prostor

Elantra první generace potěší nabídkou místa pro posádky, ale i zavazadla a velice komfortním podvozkem. Ten na českých nekvalitních silnicích skutečně oceníte. Obecně jde ale o vůz určený pro nenáročné..

Test: Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Na vlně svistu!

Test: Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT. Na vlně svistu!

Nissan Qashqai se na našem trhu coby kompaktní SUV/crossover etabloval velmi dobře. V loňském roce představený motor mu..

Nová generace Peugeotu 2008 představena, sluší ji to

Nová generace Peugeotu 2008 představena, sluší ji to

Přestože se model 2008 se lvem ve znaku prodává stále skvěle, francouzská automobilka představila po šesti letech na..

BMW 3 Touring je tady, ovládá se hlasem a vycouve z místa

BMW 3 Touring je tady, ovládá se hlasem a vycouve z místa

Již příští týden si nové BMW řady 3 odbyde svou premiéru v dlouhé verzi Touring, přičemž první vozy se k zákazníkům..

Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

U roztočené modrobílé vrtule už nějakou dobu nedostanete to, co bývalo zvykem. Příkladem může být verze 530i, která..