Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

vloženo

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou ve spojení s manuální převodovkou a pohonem předních kol nepatří zrovna mezi prodejní šlágry. Diesely a Dé-eS-Géčka jsou žádanější, přesto zkoušenou kombinaci považujeme za tajný TIP, který pro běžné smrtelníky dává mnohem větší smysl než dražší kombinace. Kultivovanost, chuť po otáčkách a překvapivá spotřeba paliva jsou jasnými trumfy.

Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

Mladoboleslavská automobilka i přes obrovský zájem o diesely nabízí pod kapotou Octavií hned trojici benzínových motorů (a to nepočítáme vrcholné RS s agregátem 2.0 TSI). Aktuálním vrcholem nabídky je testovaná přeplňovaná osmnáctistovka, jejíž charakter je výrazně dynamičtější, než v případě menší čtrnáctistovky.


Design nové Octavie se stal předmětem nejen hospodských výměn názorů, ale nám v redakci vůbec nevadí. Rozdělené světlomety Octavii rozšiřují a na silnici působí mohutnějším dojmem. V nižších výbavových stupních to není nic moc, zkoušené provedení Style je ovšem z jiného soudku.

Modernizace přinesla navýšení délky karoserie o 11 milimetrů, přičemž se hlavně zvýšil rozchod zadních kol (o 20 mm pro standardní verze s torzní tyčí a vlečnými rameny a 30 mm pro verze s víceprvkovým zavěšením kol (u zážehových motorizací 1,8 TSI a 2,0 TSI). Octavie spadá svou délkou do kategorie střední střídy, třebaže se jedná o auto nižší střední třídy.

Zkoušený exemplář byl v duchu sloganu Simply Clever napěchován všemožnými zlepšováky, které oceníte až ve chvíli, kdy s autem reálně žijete. Například síťový program zavazadelníku oceníte při každodenním použitý, za skvělý nápad považujeme nový držák na nápoje s drobnými výstupky, který umožňuje otevření plastové láhve jednou rukou. Od věci není ani 220 V zásuvka na středovém tunelu nebo zdířky USB. Nechyběl příplatkový multimediální systém Columbus (u výbavy Style +48 500 Kč) se skleněným designem a uhlopříčkou 9,2 palců. Ten skvěle zapadá do palubní desky a zvyšuje punc exkluzivity. Ergonomie je bez výhrad, jedinou připomínku máme právě k obrazovce multimediálního systému - ta se rychle zašpiní otisky prstů a hadříček a pravidelné leštění se tak stává nutností.

V redakci se nám sešla naftová Octavia Scout a dnes popisované zážehové provedení. Přesednutí do benzínu je balzámem na duši, přestože diesel se Škodovce podařilo skvěle odhlučnit. Benzínový klid, ochota jít za plynem a maximální kultivovanost agregátu jsou prostě mnohem lepším zážitkem. Zvuk je sice hodně utlumený a nevýrazný, na dlouhých cestách ho ovšem jen oceníte. Na rozdíl 1.4 TSI nabízí větší 1.8 TSI zátah i ve středním a vyšším spektru otáček. Často se tak přistihnete, že jedete mnohem rychleji, než si myslíte. Pocitově výkon 132 kW s točivým momentem 250 Nm působí o něco silnějším dojmem.

Pokud nejste líní pracovat s řadící pákou, dostanete v případě 1.8 TSI vůz, který na jedné straně miluje otáčky, na straně druhé umí komfortně zdolávat dlouhé vzdálenosti. A vůbec největším překvapením se pro nás stala spotřeba paliva. Při dodržování rychlostních limitů si v reálném smíšeném provozu čtyřválec vystačil s rovnými šesti litry na 100 km. A to je vzhledem k výkonu skvělá hodnota. Občasné předjíždění a svižnější tempo povyženou spotřebu k sedmi litrům (po tisíci kilometrechpalubní počítač vykázal průměrnou spotřebu 6,7 l/100 km), kdežto městské popojíždění či velmi agresivní jízda znamenají spotřebu přes deset litrů na 100 km.

Nejlépe Octavii jde jízda v přímém směru. Při dynamické jízdě v zatáčkách se projevuje nedotáčivý charakter. Podvozek s víceprvkovým zadním zavěšením s příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem prošel modernizací (jak jsme si již řekli je hlavně o 30 mm širší), což se odrazilo v lepší stabilitě. Octavia se v zatáčkách celkem statečně vypořádává se silami, které na ni působí. Pokud se při nájezdu do zatáček budete chovat s rozvahou, modernizovaná Octavia 1.8 TSI vám ukáže několik fines z repertoáru RS. Zadní partie se lehce zhoupnout, ale na výjezdu poslušně následují přední hnanou nápravu. Elektronika umí zasahovat vydatně a stabilizační systém brání dostat Octavii do problémů. Vše ovšem přichází předvídatelně, a pokud nejste vyloženě kopita, nebudete mít problém.

Na jemnějších nerovnostech a ve vyšší rychlosti na lehce zvlněné užší okresce Octavia brzy začíná ztrácet jistotu stopy a ani přeposilované řízení s mrtvým vystředěním nedokáže nabudit dojem dobré kontroly nad vozidlem. Brzdy své úkoly plní na výbornou. Octavie 1.8 TSI je rodinný automobil s mimořádně variabilním interiérem, který dokáže nabídnout víc, než jen pouhý náznak sportovního svezení.

Faceliftovaná Octavia je o dost lepší, než ta předchozí, zejména díky upravené zadní nápravě, která ve spojení se zážehovým motorem 1.8 TSI zlepšila už tak nadprůměrné jízdní vlastnosti třetí generace. Kontroverzní design je věc úhlu pohledu, ovšem aby design vozu skutečně vyniknul, je zapotřebí zvolit vyšší stupeň výbavy a minimálně 17palcová kola, což se promítne do koncové cenovky.

Za faceliftovanou Octavii aktuálně zaplatíte minimálně 407 900 Kč. Za to získáte tříválec 1.0 TSI ve spojení s manuální převodovkou a pohonem předních kol v základní výbavě Active. Za čtyřválec 1.4 TSI se připlácí 53 000 Kč, kdežto za 1.8 TSI je nutné připlatit dalších 79 000 Kč. Cenový rozdíl vypadá na první pohled obrovský, jenže je nutné mít na paměti, že 1.8 TSI je dostupná až od druhého stupně výbavy Ambition, se kterou 1.4 TSI přijde na 516 900 Kč a výsledný cenový rozdíl mezi oběma padá na pouhých 23 000 Kč. A to už je o dost lepší, ne? Nechcete-li řadit manuálně, musíte sáhnout po výbavě Style, která cenu 1.8 TSI šroubuje na 639 900 Kč. Potřebujete-li pohon všech kol, opět skončíte u výbavy Style, která ve spojení s DSG přijde na 694 900 Kč (4x4 s manuálem nelze).


Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
07.01.2019
Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
04.01.2019
BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná
29.12.2018
Test ojetiny: Citroën C4 – auto dvou tváří
22.12.2018
Volkswagen Golf GTI TCR přichází na český trh
20.12.2018
Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy
07.12.2018
Škoda Scala má po oficiální premiéře
06.12.2018
Renault Captur má nový motor 1,3 TCe
04.12.2018
Seat Tarraco v prodeji, české ceny začínají na 762 900 Kč
03.12.2018
Test ojetiny: Chevrolet Kalos – levný konkurent Fabie
20.11.2018
Kia ProCeed: Shooting brake ze Žiliny začal sjíždět z výrobních linek
17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen