Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

vloženo

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou ve spojení s manuální převodovkou a pohonem předních kol nepatří zrovna mezi prodejní šlágry. Diesely a Dé-eS-Géčka jsou žádanější, přesto zkoušenou kombinaci považujeme za tajný TIP, který pro běžné smrtelníky dává mnohem větší smysl než dražší kombinace. Kultivovanost, chuť po otáčkách a překvapivá spotřeba paliva jsou jasnými trumfy.

Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

Mladoboleslavská automobilka i přes obrovský zájem o diesely nabízí pod kapotou Octavií hned trojici benzínových motorů (a to nepočítáme vrcholné RS s agregátem 2.0 TSI). Aktuálním vrcholem nabídky je testovaná přeplňovaná osmnáctistovka, jejíž charakter je výrazně dynamičtější, než v případě menší čtrnáctistovky.


Design nové Octavie se stal předmětem nejen hospodských výměn názorů, ale nám v redakci vůbec nevadí. Rozdělené světlomety Octavii rozšiřují a na silnici působí mohutnějším dojmem. V nižších výbavových stupních to není nic moc, zkoušené provedení Style je ovšem z jiného soudku.

Modernizace přinesla navýšení délky karoserie o 11 milimetrů, přičemž se hlavně zvýšil rozchod zadních kol (o 20 mm pro standardní verze s torzní tyčí a vlečnými rameny a 30 mm pro verze s víceprvkovým zavěšením kol (u zážehových motorizací 1,8 TSI a 2,0 TSI). Octavie spadá svou délkou do kategorie střední střídy, třebaže se jedná o auto nižší střední třídy.

Zkoušený exemplář byl v duchu sloganu Simply Clever napěchován všemožnými zlepšováky, které oceníte až ve chvíli, kdy s autem reálně žijete. Například síťový program zavazadelníku oceníte při každodenním použitý, za skvělý nápad považujeme nový držák na nápoje s drobnými výstupky, který umožňuje otevření plastové láhve jednou rukou. Od věci není ani 220 V zásuvka na středovém tunelu nebo zdířky USB. Nechyběl příplatkový multimediální systém Columbus (u výbavy Style +48 500 Kč) se skleněným designem a uhlopříčkou 9,2 palců. Ten skvěle zapadá do palubní desky a zvyšuje punc exkluzivity. Ergonomie je bez výhrad, jedinou připomínku máme právě k obrazovce multimediálního systému - ta se rychle zašpiní otisky prstů a hadříček a pravidelné leštění se tak stává nutností.

V redakci se nám sešla naftová Octavia Scout a dnes popisované zážehové provedení. Přesednutí do benzínu je balzámem na duši, přestože diesel se Škodovce podařilo skvěle odhlučnit. Benzínový klid, ochota jít za plynem a maximální kultivovanost agregátu jsou prostě mnohem lepším zážitkem. Zvuk je sice hodně utlumený a nevýrazný, na dlouhých cestách ho ovšem jen oceníte. Na rozdíl 1.4 TSI nabízí větší 1.8 TSI zátah i ve středním a vyšším spektru otáček. Často se tak přistihnete, že jedete mnohem rychleji, než si myslíte. Pocitově výkon 132 kW s točivým momentem 250 Nm působí o něco silnějším dojmem.

Pokud nejste líní pracovat s řadící pákou, dostanete v případě 1.8 TSI vůz, který na jedné straně miluje otáčky, na straně druhé umí komfortně zdolávat dlouhé vzdálenosti. A vůbec největším překvapením se pro nás stala spotřeba paliva. Při dodržování rychlostních limitů si v reálném smíšeném provozu čtyřválec vystačil s rovnými šesti litry na 100 km. A to je vzhledem k výkonu skvělá hodnota. Občasné předjíždění a svižnější tempo povyženou spotřebu k sedmi litrům (po tisíci kilometrechpalubní počítač vykázal průměrnou spotřebu 6,7 l/100 km), kdežto městské popojíždění či velmi agresivní jízda znamenají spotřebu přes deset litrů na 100 km.

Nejlépe Octavii jde jízda v přímém směru. Při dynamické jízdě v zatáčkách se projevuje nedotáčivý charakter. Podvozek s víceprvkovým zadním zavěšením s příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem prošel modernizací (jak jsme si již řekli je hlavně o 30 mm širší), což se odrazilo v lepší stabilitě. Octavia se v zatáčkách celkem statečně vypořádává se silami, které na ni působí. Pokud se při nájezdu do zatáček budete chovat s rozvahou, modernizovaná Octavia 1.8 TSI vám ukáže několik fines z repertoáru RS. Zadní partie se lehce zhoupnout, ale na výjezdu poslušně následují přední hnanou nápravu. Elektronika umí zasahovat vydatně a stabilizační systém brání dostat Octavii do problémů. Vše ovšem přichází předvídatelně, a pokud nejste vyloženě kopita, nebudete mít problém.

Na jemnějších nerovnostech a ve vyšší rychlosti na lehce zvlněné užší okresce Octavia brzy začíná ztrácet jistotu stopy a ani přeposilované řízení s mrtvým vystředěním nedokáže nabudit dojem dobré kontroly nad vozidlem. Brzdy své úkoly plní na výbornou. Octavie 1.8 TSI je rodinný automobil s mimořádně variabilním interiérem, který dokáže nabídnout víc, než jen pouhý náznak sportovního svezení.

Faceliftovaná Octavia je o dost lepší, než ta předchozí, zejména díky upravené zadní nápravě, která ve spojení se zážehovým motorem 1.8 TSI zlepšila už tak nadprůměrné jízdní vlastnosti třetí generace. Kontroverzní design je věc úhlu pohledu, ovšem aby design vozu skutečně vyniknul, je zapotřebí zvolit vyšší stupeň výbavy a minimálně 17palcová kola, což se promítne do koncové cenovky.

Za faceliftovanou Octavii aktuálně zaplatíte minimálně 407 900 Kč. Za to získáte tříválec 1.0 TSI ve spojení s manuální převodovkou a pohonem předních kol v základní výbavě Active. Za čtyřválec 1.4 TSI se připlácí 53 000 Kč, kdežto za 1.8 TSI je nutné připlatit dalších 79 000 Kč. Cenový rozdíl vypadá na první pohled obrovský, jenže je nutné mít na paměti, že 1.8 TSI je dostupná až od druhého stupně výbavy Ambition, se kterou 1.4 TSI přijde na 516 900 Kč a výsledný cenový rozdíl mezi oběma padá na pouhých 23 000 Kč. A to už je o dost lepší, ne? Nechcete-li řadit manuálně, musíte sáhnout po výbavě Style, která cenu 1.8 TSI šroubuje na 639 900 Kč. Potřebujete-li pohon všech kol, opět skončíte u výbavy Style, která ve spojení s DSG přijde na 694 900 Kč (4x4 s manuálem nelze).


Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč
24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek