Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

vloženo

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou ve spojení s manuální převodovkou a pohonem předních kol nepatří zrovna mezi prodejní šlágry. Diesely a Dé-eS-Géčka jsou žádanější, přesto zkoušenou kombinaci považujeme za tajný TIP, který pro běžné smrtelníky dává mnohem větší smysl než dražší kombinace. Kultivovanost, chuť po otáčkách a překvapivá spotřeba paliva jsou jasnými trumfy.

Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu

Mladoboleslavská automobilka i přes obrovský zájem o diesely nabízí pod kapotou Octavií hned trojici benzínových motorů (a to nepočítáme vrcholné RS s agregátem 2.0 TSI). Aktuálním vrcholem nabídky je testovaná přeplňovaná osmnáctistovka, jejíž charakter je výrazně dynamičtější, než v případě menší čtrnáctistovky.


Design nové Octavie se stal předmětem nejen hospodských výměn názorů, ale nám v redakci vůbec nevadí. Rozdělené světlomety Octavii rozšiřují a na silnici působí mohutnějším dojmem. V nižších výbavových stupních to není nic moc, zkoušené provedení Style je ovšem z jiného soudku.

Modernizace přinesla navýšení délky karoserie o 11 milimetrů, přičemž se hlavně zvýšil rozchod zadních kol (o 20 mm pro standardní verze s torzní tyčí a vlečnými rameny a 30 mm pro verze s víceprvkovým zavěšením kol (u zážehových motorizací 1,8 TSI a 2,0 TSI). Octavie spadá svou délkou do kategorie střední střídy, třebaže se jedná o auto nižší střední třídy.

Zkoušený exemplář byl v duchu sloganu Simply Clever napěchován všemožnými zlepšováky, které oceníte až ve chvíli, kdy s autem reálně žijete. Například síťový program zavazadelníku oceníte při každodenním použitý, za skvělý nápad považujeme nový držák na nápoje s drobnými výstupky, který umožňuje otevření plastové láhve jednou rukou. Od věci není ani 220 V zásuvka na středovém tunelu nebo zdířky USB. Nechyběl příplatkový multimediální systém Columbus (u výbavy Style +48 500 Kč) se skleněným designem a uhlopříčkou 9,2 palců. Ten skvěle zapadá do palubní desky a zvyšuje punc exkluzivity. Ergonomie je bez výhrad, jedinou připomínku máme právě k obrazovce multimediálního systému - ta se rychle zašpiní otisky prstů a hadříček a pravidelné leštění se tak stává nutností.

V redakci se nám sešla naftová Octavia Scout a dnes popisované zážehové provedení. Přesednutí do benzínu je balzámem na duši, přestože diesel se Škodovce podařilo skvěle odhlučnit. Benzínový klid, ochota jít za plynem a maximální kultivovanost agregátu jsou prostě mnohem lepším zážitkem. Zvuk je sice hodně utlumený a nevýrazný, na dlouhých cestách ho ovšem jen oceníte. Na rozdíl 1.4 TSI nabízí větší 1.8 TSI zátah i ve středním a vyšším spektru otáček. Často se tak přistihnete, že jedete mnohem rychleji, než si myslíte. Pocitově výkon 132 kW s točivým momentem 250 Nm působí o něco silnějším dojmem.

Pokud nejste líní pracovat s řadící pákou, dostanete v případě 1.8 TSI vůz, který na jedné straně miluje otáčky, na straně druhé umí komfortně zdolávat dlouhé vzdálenosti. A vůbec největším překvapením se pro nás stala spotřeba paliva. Při dodržování rychlostních limitů si v reálném smíšeném provozu čtyřválec vystačil s rovnými šesti litry na 100 km. A to je vzhledem k výkonu skvělá hodnota. Občasné předjíždění a svižnější tempo povyženou spotřebu k sedmi litrům (po tisíci kilometrechpalubní počítač vykázal průměrnou spotřebu 6,7 l/100 km), kdežto městské popojíždění či velmi agresivní jízda znamenají spotřebu přes deset litrů na 100 km.

Nejlépe Octavii jde jízda v přímém směru. Při dynamické jízdě v zatáčkách se projevuje nedotáčivý charakter. Podvozek s víceprvkovým zadním zavěšením s příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem prošel modernizací (jak jsme si již řekli je hlavně o 30 mm širší), což se odrazilo v lepší stabilitě. Octavia se v zatáčkách celkem statečně vypořádává se silami, které na ni působí. Pokud se při nájezdu do zatáček budete chovat s rozvahou, modernizovaná Octavia 1.8 TSI vám ukáže několik fines z repertoáru RS. Zadní partie se lehce zhoupnout, ale na výjezdu poslušně následují přední hnanou nápravu. Elektronika umí zasahovat vydatně a stabilizační systém brání dostat Octavii do problémů. Vše ovšem přichází předvídatelně, a pokud nejste vyloženě kopita, nebudete mít problém.

Na jemnějších nerovnostech a ve vyšší rychlosti na lehce zvlněné užší okresce Octavia brzy začíná ztrácet jistotu stopy a ani přeposilované řízení s mrtvým vystředěním nedokáže nabudit dojem dobré kontroly nad vozidlem. Brzdy své úkoly plní na výbornou. Octavie 1.8 TSI je rodinný automobil s mimořádně variabilním interiérem, který dokáže nabídnout víc, než jen pouhý náznak sportovního svezení.

Faceliftovaná Octavia je o dost lepší, než ta předchozí, zejména díky upravené zadní nápravě, která ve spojení se zážehovým motorem 1.8 TSI zlepšila už tak nadprůměrné jízdní vlastnosti třetí generace. Kontroverzní design je věc úhlu pohledu, ovšem aby design vozu skutečně vyniknul, je zapotřebí zvolit vyšší stupeň výbavy a minimálně 17palcová kola, což se promítne do koncové cenovky.

Za faceliftovanou Octavii aktuálně zaplatíte minimálně 407 900 Kč. Za to získáte tříválec 1.0 TSI ve spojení s manuální převodovkou a pohonem předních kol v základní výbavě Active. Za čtyřválec 1.4 TSI se připlácí 53 000 Kč, kdežto za 1.8 TSI je nutné připlatit dalších 79 000 Kč. Cenový rozdíl vypadá na první pohled obrovský, jenže je nutné mít na paměti, že 1.8 TSI je dostupná až od druhého stupně výbavy Ambition, se kterou 1.4 TSI přijde na 516 900 Kč a výsledný cenový rozdíl mezi oběma padá na pouhých 23 000 Kč. A to už je o dost lepší, ne? Nechcete-li řadit manuálně, musíte sáhnout po výbavě Style, která cenu 1.8 TSI šroubuje na 639 900 Kč. Potřebujete-li pohon všech kol, opět skončíte u výbavy Style, která ve spojení s DSG přijde na 694 900 Kč (4x4 s manuálem nelze).


Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu Fotografie k článku Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.08.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, stovku umí za 3,4 s
18.08.2017
Bude takto vypadat nové BMW Z4? Koncept je dost dobrý
17.08.2017
Honda Civic dostane konečně diesel, ale až od března
16.08.2017
Test: Nissan Micra - roste jako z vody a ohromí interiérem
14.08.2017
Honda Jazz má po faceliftu - dostal patnáctistovku a novou výbavu
10.08.2017
Test: Mazda 6 Wagon - benzínový dvoulitr s manuálem překvapil
09.08.2017
Češi se mohou radovat, do prodeje jde Kia Sportage ve výbavě Cool
08.08.2017
Nový Rolls-Royce Phantom bude nejlepším autem světa
07.08.2017
Mitsubishi Pajero Expedition - cestou necestou
01.08.2017
Toyota Yaris GRMN má českou cenu - je dražší než GT86
31.07.2017
Test ojetiny: Mitsubishi Colt - ďábelský prcek
28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit