Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

vloženo

Kompaktní francouzské MPVéčko v podobě Scénicu a Grand Scénicu prošlo počátkem letošního roku faceliftem. Zároveň dochází k postupné obměně všech klíčových pohonných jednotek. Pod kapotou Scéniců se tak objeví úspornější diesely a přeplňované zážehové dvanáctistovky TCe. Nás zaujala nová vznětová šestnáctistovka dCi, která nám do redakce přijela pod neomlazeným kabátem.

Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

Omlazený Scénic se na český trh dostal již v lednu. Příď dostala nové světlomety a celkově serióznější tvary. Nový je rovněž nárazník, který má více lakovaných ploch a integrované diody pro denní svícení hned vedle mlhovek. Boky karoserie nově zdobí chromové lišty. Záď se rovněž dočkala přepracovaných koncových světel (tvar zůstal, avšak grafika je nová). V nabídce jsou nová litá kola a nová barevná provedení (červená Grenat nebo modrá barvy Majorelle).


V interiéru se toho moc nezměnilo, zákazníci se mohou těšit na příjemnější potahy sedadel (za příplatek kombinace kůže a Alcantary) a rovněž příplatkový audiosystém Bose. Standardní výbavy se u modernizovaných Scéniců rozšiřuje o parkovací brzdu s funkcí Hill Holder. Bezpečnostní výbava dostane systém Renault Visio, který pomocí kamery hlídá vybočení z jízdního pruhu a upozorní na něj akustickým signálem. Kamera systému Visio navíc monitoruje světla protijedoucích vozů či veřejné osvětlení a systém automaticky přepíná mezi dálkovými a tlumenými světly.

Postupné zavádění nových motorů
Nejzajímavější věci se odehrály pod kapotou. Paletu motorových jednotek již v závěru loňského roku rozšířila dnes testovaná vznětová šestnáctistovka Energy dCi 130 o výkonu 96 kW, která nahradila zastaralou devatenáctistovku dCi. Během ledna nabídku pohonných jednotek rozšířil vznětový čtyřválec 1.5 dCi Energy 110 o výkonu 81 kW, který je evolucí dosavadní 1,5 dCi. Díky novému turbodmychadlu a vstřikování stoupl točivý moment o 20 Nm (na 260 Nm). Kombinovaná spotřeba paliva naopak poklesla o 12% (na 4,1 l/100 km) díky systému Stop & Start. Na jaře se zákazníci dočkají benzínové přeplňované dvanáctistovky TCe 115, která postupně nahradí atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 81 kW. Nová přeplňovaná dvanáctistovka ze sebe dostane 85 kW výkonu a 190 Nm točivého momentu dostupného v rozmezí 2000 až 4000 ot./min, což je ve srovnání s dosavadní 1.6 16V o 4 kW a 40 Nm více. Dvanáctistovka vynikne čtvercovou konstrukcí (vrtání válců a zdvih pístu mají shodnou velikost), přímým vstřikem paliva, variabilním častování ventilů a rovněž systémem Stop & Start.

Šestnáctistovka dCi uhrane
Zapomeňte na devatenáctistovku dCi. Nová šestnáctistovka dCi se prostě a jednoduše povedla.  A to tak hodně, že ji musím pasovat na post nejlepšího dieselu ve své objemové kategorii. Nová 1.6 dCi má stejné vrtání jako stará devatenáctistovka. Zdvih je však daleko menší (79,5 místo 93 mm). Jedna-šestka tak má podčtvercový tvar, který kopíruje současné trendy konkurence. Krátkozdvihová šestnáctistovka dCi je vybavena zpětným vedením recirkulovaných výfukových plynů, které jsou navraceny neobvykle před turbodmychadlo. Toto řešení vyžaduje přítomnost filtru pevných částic a již dříve ho v amerických verzích použil Volkswagen.

Po otevření kapoty potěší plynové vzpěry, které jsou běžně výsadou pouze drahých značek. Šestnáctistovka vyniká po startu příkladným zvukovým projevem, přičemž kabina je od motoru i kol skvěle odhlučněna. Při volnoběžných otáčkách není motor vůbec slyšet a o jeho běhu více jen pomocí otáčkoměru. Jedna-šestka dCi se vytáčí stejně ochotně jako benzínové přeplňované motory. Přísun síly je pozorovatelný od zhruba čtrnácti set otáček. Oproti devatenáctistovce je jedna-šestka horší pouze v pásmu otáček těsně nad volnoběhem. Velkým překvapením byl rozsah využitelných otáček. Tah motoru je ve vyšších otáčkách doslova úžasný a nevadne ani v druhé polovině otáčkoměru. Pokud budete předjíždět, můžete u tohoto agregátu podřadit klidně o dva rychlostní stupně a vystřelit vpřed, což není u dieselů zrovna běžné.

Svěží vítr
Scénic nám na německé dálnici dokázal, že umí jet velmi svižně. Na rovném úseku dálnice ukázal digitální tachometr číslici 213 km/h. Dokonce v přímém srovnání s dvoulitrovým HDi v Citroënu DS4 si Scénic na dálnici nevedl vůbec špatně. Nastolenému vysokému rychlostnímu tempu zásadně stačil. Nižší zdvihový objem se projevil pouze v pružném zrychlení, kde Renault na silnějšího Citroëna nestačil. Přesto je však výsledek tohoto motoru obdivuhodný. A to vše při velmi rozumné spotřebě. Pokud, stejně jako my poletíte po dálnici na plný plyn, ustálí se spotřeba mezi 7-8 l/100 km, což je naprosto fantastické, přičemž za celý týdenní test si Scénic i přes rychlý přesun napříč republikou řekl v průměru o 6,4 l/100 km. Pokud však zvolníte, Scénic pojede v pohodě za pět litrů na sto kilometrů.

Při devadesátce motor točí na šestku zhruba 1700 ot./min., při dálniční 130 km/h pak 2500 ot./min. a ochota hbitě zrychlovat neutichá ani při 160 km/h. Až po překročení této rychlosti je akcelerace slabší.

Podvozek motoru nestačí
Jak je motor hravý a vyzývá řidiče k jízdě na hraně, brzdí ho podvozek. Přesněji řečeno zadní jednoduchá náprava, která musí být tvrději nastavená, aby vozu stačila. Pokud by Scénic dostal nápravu například z konkurenčního Fordu C-Max, rázem bychom měli nejlepší MPV pod sluncem. Scénic obutý do pneumatik 205/60 R16 vše podřizuje rodinnému charakteru. Posilovač řízení s rostoucí rychlostí příjemně tuhne. Řazení je lehké, poměrně rychlé, ale trápí ho mírné zadrhávání ve středové poloze navíc doplněné bočními bočními vůlemi. Řidiče dokáže potrápit tužší spojka, první kilometry tak vyžadují cit a mohou být pro někoho poměrně těžké (Scénic doslova chcípe, jelikož spojkový pedál je obtížně dávkovatelný).

Nové srdce potěší
Renault Scénic s motorem 1.6 dCi dostává naprosto jíný rozměr a dává velký smysl. Šestnáctistovka je výkonná a úsporná zároveň. Potěší snad každého. Pokud by Scénic měl ještě lepší podvozek, stal by se nejlepším MPV na trhu.

(plusy)
motor (tichý, výkonný a kultivovaný)
nízká spotřeba paliva
ochota a chuť jít do otáček
odhlučnění interiéru
nastavení podvozku
řazení (na francouzské poměry)

(mínusy)
chování zadní nápravy
ostré reakce spojky

Technické údaje Renault Scénic 1.6 dCi 130k Privilege
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4344/1845/1678 mm
Rozvor: 2703 mm
Zavazadelník: 437/1837l
Provozní/celková hmotnost: 1565/2035 kg
Základní cena: 359.900 Kč (1.6i, 81 kW, Expression)
Cena test. modelu od: 498.900 Kč (1.6 dCi, 96 kW, Dynamique)

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Renault

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

26.05.2017
Interiér Škody Karoq obrazem - podívejte se na vychytávky, které Ateca nemá
25.05.2017
Test: BMW X6 xDrive30d - když máte na výběr
25.05.2017
Range Rover Velar v Česku, připravte si něj 3 miliony
24.05.2017
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid ujede 63 km na baterie, v prodeji v létě
23.05.2017
Volkswagen up! GTI je realitou, pojede 197 km/h
22.05.2017
Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort
21.05.2017
Pro Evropu je určeno jen 1500 ks limitované edice Nissanu Navara Trek-1°
20.05.2017
Renault Trafic SpaceClass - luxus pro 9 pasažérů
18.05.2017
Škoda Karoq kompletně odhalena, je to zmenšený Kodiaq
18.05.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat
18.05.2017
Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel
17.05.2017
KIA Soul EV nově s dojezdem až 250 km stojí 870 tisíc korun
16.05.2017
Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem
14.05.2017
Připravte se na léto - BMW 2 Coupé a Cabrio jsou tady
13.05.2017
Nástupce Škody Yeti se odhaluje - Karoq na nových fotografiích
12.05.2017
BMW řady 1 prošlo faceliftem a má stále pohon zadních kol
11.05.2017
Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!
11.05.2017
Audi RS 5 Coupé v prodeji, za 450 koní zaplatíte 2,3 milionu
11.05.2017
O víkendu slibuje Toyota své modely se slevou až 120 000 Kč
10.05.2017
Citroën C-Elysée je i po zdražení stále levnější než Škoda Rapid