Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

vloženo

Kompaktní francouzské MPVéčko v podobě Scénicu a Grand Scénicu prošlo počátkem letošního roku faceliftem. Zároveň dochází k postupné obměně všech klíčových pohonných jednotek. Pod kapotou Scéniců se tak objeví úspornější diesely a přeplňované zážehové dvanáctistovky TCe. Nás zaujala nová vznětová šestnáctistovka dCi, která nám do redakce přijela pod neomlazeným kabátem.

Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

Omlazený Scénic se na český trh dostal již v lednu. Příď dostala nové světlomety a celkově serióznější tvary. Nový je rovněž nárazník, který má více lakovaných ploch a integrované diody pro denní svícení hned vedle mlhovek. Boky karoserie nově zdobí chromové lišty. Záď se rovněž dočkala přepracovaných koncových světel (tvar zůstal, avšak grafika je nová). V nabídce jsou nová litá kola a nová barevná provedení (červená Grenat nebo modrá barvy Majorelle).


V interiéru se toho moc nezměnilo, zákazníci se mohou těšit na příjemnější potahy sedadel (za příplatek kombinace kůže a Alcantary) a rovněž příplatkový audiosystém Bose. Standardní výbavy se u modernizovaných Scéniců rozšiřuje o parkovací brzdu s funkcí Hill Holder. Bezpečnostní výbava dostane systém Renault Visio, který pomocí kamery hlídá vybočení z jízdního pruhu a upozorní na něj akustickým signálem. Kamera systému Visio navíc monitoruje světla protijedoucích vozů či veřejné osvětlení a systém automaticky přepíná mezi dálkovými a tlumenými světly.

Postupné zavádění nových motorů
Nejzajímavější věci se odehrály pod kapotou. Paletu motorových jednotek již v závěru loňského roku rozšířila dnes testovaná vznětová šestnáctistovka Energy dCi 130 o výkonu 96 kW, která nahradila zastaralou devatenáctistovku dCi. Během ledna nabídku pohonných jednotek rozšířil vznětový čtyřválec 1.5 dCi Energy 110 o výkonu 81 kW, který je evolucí dosavadní 1,5 dCi. Díky novému turbodmychadlu a vstřikování stoupl točivý moment o 20 Nm (na 260 Nm). Kombinovaná spotřeba paliva naopak poklesla o 12% (na 4,1 l/100 km) díky systému Stop & Start. Na jaře se zákazníci dočkají benzínové přeplňované dvanáctistovky TCe 115, která postupně nahradí atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 81 kW. Nová přeplňovaná dvanáctistovka ze sebe dostane 85 kW výkonu a 190 Nm točivého momentu dostupného v rozmezí 2000 až 4000 ot./min, což je ve srovnání s dosavadní 1.6 16V o 4 kW a 40 Nm více. Dvanáctistovka vynikne čtvercovou konstrukcí (vrtání válců a zdvih pístu mají shodnou velikost), přímým vstřikem paliva, variabilním častování ventilů a rovněž systémem Stop & Start.

Šestnáctistovka dCi uhrane
Zapomeňte na devatenáctistovku dCi. Nová šestnáctistovka dCi se prostě a jednoduše povedla.  A to tak hodně, že ji musím pasovat na post nejlepšího dieselu ve své objemové kategorii. Nová 1.6 dCi má stejné vrtání jako stará devatenáctistovka. Zdvih je však daleko menší (79,5 místo 93 mm). Jedna-šestka tak má podčtvercový tvar, který kopíruje současné trendy konkurence. Krátkozdvihová šestnáctistovka dCi je vybavena zpětným vedením recirkulovaných výfukových plynů, které jsou navraceny neobvykle před turbodmychadlo. Toto řešení vyžaduje přítomnost filtru pevných částic a již dříve ho v amerických verzích použil Volkswagen.

Po otevření kapoty potěší plynové vzpěry, které jsou běžně výsadou pouze drahých značek. Šestnáctistovka vyniká po startu příkladným zvukovým projevem, přičemž kabina je od motoru i kol skvěle odhlučněna. Při volnoběžných otáčkách není motor vůbec slyšet a o jeho běhu více jen pomocí otáčkoměru. Jedna-šestka dCi se vytáčí stejně ochotně jako benzínové přeplňované motory. Přísun síly je pozorovatelný od zhruba čtrnácti set otáček. Oproti devatenáctistovce je jedna-šestka horší pouze v pásmu otáček těsně nad volnoběhem. Velkým překvapením byl rozsah využitelných otáček. Tah motoru je ve vyšších otáčkách doslova úžasný a nevadne ani v druhé polovině otáčkoměru. Pokud budete předjíždět, můžete u tohoto agregátu podřadit klidně o dva rychlostní stupně a vystřelit vpřed, což není u dieselů zrovna běžné.

Svěží vítr
Scénic nám na německé dálnici dokázal, že umí jet velmi svižně. Na rovném úseku dálnice ukázal digitální tachometr číslici 213 km/h. Dokonce v přímém srovnání s dvoulitrovým HDi v Citroënu DS4 si Scénic na dálnici nevedl vůbec špatně. Nastolenému vysokému rychlostnímu tempu zásadně stačil. Nižší zdvihový objem se projevil pouze v pružném zrychlení, kde Renault na silnějšího Citroëna nestačil. Přesto je však výsledek tohoto motoru obdivuhodný. A to vše při velmi rozumné spotřebě. Pokud, stejně jako my poletíte po dálnici na plný plyn, ustálí se spotřeba mezi 7-8 l/100 km, což je naprosto fantastické, přičemž za celý týdenní test si Scénic i přes rychlý přesun napříč republikou řekl v průměru o 6,4 l/100 km. Pokud však zvolníte, Scénic pojede v pohodě za pět litrů na sto kilometrů.

Při devadesátce motor točí na šestku zhruba 1700 ot./min., při dálniční 130 km/h pak 2500 ot./min. a ochota hbitě zrychlovat neutichá ani při 160 km/h. Až po překročení této rychlosti je akcelerace slabší.

Podvozek motoru nestačí
Jak je motor hravý a vyzývá řidiče k jízdě na hraně, brzdí ho podvozek. Přesněji řečeno zadní jednoduchá náprava, která musí být tvrději nastavená, aby vozu stačila. Pokud by Scénic dostal nápravu například z konkurenčního Fordu C-Max, rázem bychom měli nejlepší MPV pod sluncem. Scénic obutý do pneumatik 205/60 R16 vše podřizuje rodinnému charakteru. Posilovač řízení s rostoucí rychlostí příjemně tuhne. Řazení je lehké, poměrně rychlé, ale trápí ho mírné zadrhávání ve středové poloze navíc doplněné bočními bočními vůlemi. Řidiče dokáže potrápit tužší spojka, první kilometry tak vyžadují cit a mohou být pro někoho poměrně těžké (Scénic doslova chcípe, jelikož spojkový pedál je obtížně dávkovatelný).

Nové srdce potěší
Renault Scénic s motorem 1.6 dCi dostává naprosto jíný rozměr a dává velký smysl. Šestnáctistovka je výkonná a úsporná zároveň. Potěší snad každého. Pokud by Scénic měl ještě lepší podvozek, stal by se nejlepším MPV na trhu.

(plusy)
motor (tichý, výkonný a kultivovaný)
nízká spotřeba paliva
ochota a chuť jít do otáček
odhlučnění interiéru
nastavení podvozku
řazení (na francouzské poměry)

(mínusy)
chování zadní nápravy
ostré reakce spojky

Technické údaje Renault Scénic 1.6 dCi 130k Privilege
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4344/1845/1678 mm
Rozvor: 2703 mm
Zavazadelník: 437/1837l
Provozní/celková hmotnost: 1565/2035 kg
Základní cena: 359.900 Kč (1.6i, 81 kW, Expression)
Cena test. modelu od: 498.900 Kč (1.6 dCi, 96 kW, Dynamique)

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Renault

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

07.12.2018
Škoda Scala má po oficiální premiéře
06.12.2018
Renault Captur má nový motor 1,3 TCe
04.12.2018
Seat Tarraco v prodeji, české ceny začínají na 762 900 Kč
03.12.2018
Test ojetiny: Chevrolet Kalos – levný konkurent Fabie
20.11.2018
Kia ProCeed: Shooting brake ze Žiliny začal sjíždět z výrobních linek
17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Test ojetiny: Ford Focus – král zatáček se stále líbí
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu