Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

vloženo

Kompaktní francouzské MPVéčko v podobě Scénicu a Grand Scénicu prošlo počátkem letošního roku faceliftem. Zároveň dochází k postupné obměně všech klíčových pohonných jednotek. Pod kapotou Scéniců se tak objeví úspornější diesely a přeplňované zážehové dvanáctistovky TCe. Nás zaujala nová vznětová šestnáctistovka dCi, která nám do redakce přijela pod neomlazeným kabátem.

Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

Omlazený Scénic se na český trh dostal již v lednu. Příď dostala nové světlomety a celkově serióznější tvary. Nový je rovněž nárazník, který má více lakovaných ploch a integrované diody pro denní svícení hned vedle mlhovek. Boky karoserie nově zdobí chromové lišty. Záď se rovněž dočkala přepracovaných koncových světel (tvar zůstal, avšak grafika je nová). V nabídce jsou nová litá kola a nová barevná provedení (červená Grenat nebo modrá barvy Majorelle).


V interiéru se toho moc nezměnilo, zákazníci se mohou těšit na příjemnější potahy sedadel (za příplatek kombinace kůže a Alcantary) a rovněž příplatkový audiosystém Bose. Standardní výbavy se u modernizovaných Scéniců rozšiřuje o parkovací brzdu s funkcí Hill Holder. Bezpečnostní výbava dostane systém Renault Visio, který pomocí kamery hlídá vybočení z jízdního pruhu a upozorní na něj akustickým signálem. Kamera systému Visio navíc monitoruje světla protijedoucích vozů či veřejné osvětlení a systém automaticky přepíná mezi dálkovými a tlumenými světly.

Postupné zavádění nových motorů
Nejzajímavější věci se odehrály pod kapotou. Paletu motorových jednotek již v závěru loňského roku rozšířila dnes testovaná vznětová šestnáctistovka Energy dCi 130 o výkonu 96 kW, která nahradila zastaralou devatenáctistovku dCi. Během ledna nabídku pohonných jednotek rozšířil vznětový čtyřválec 1.5 dCi Energy 110 o výkonu 81 kW, který je evolucí dosavadní 1,5 dCi. Díky novému turbodmychadlu a vstřikování stoupl točivý moment o 20 Nm (na 260 Nm). Kombinovaná spotřeba paliva naopak poklesla o 12% (na 4,1 l/100 km) díky systému Stop & Start. Na jaře se zákazníci dočkají benzínové přeplňované dvanáctistovky TCe 115, která postupně nahradí atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 81 kW. Nová přeplňovaná dvanáctistovka ze sebe dostane 85 kW výkonu a 190 Nm točivého momentu dostupného v rozmezí 2000 až 4000 ot./min, což je ve srovnání s dosavadní 1.6 16V o 4 kW a 40 Nm více. Dvanáctistovka vynikne čtvercovou konstrukcí (vrtání válců a zdvih pístu mají shodnou velikost), přímým vstřikem paliva, variabilním častování ventilů a rovněž systémem Stop & Start.

Šestnáctistovka dCi uhrane
Zapomeňte na devatenáctistovku dCi. Nová šestnáctistovka dCi se prostě a jednoduše povedla.  A to tak hodně, že ji musím pasovat na post nejlepšího dieselu ve své objemové kategorii. Nová 1.6 dCi má stejné vrtání jako stará devatenáctistovka. Zdvih je však daleko menší (79,5 místo 93 mm). Jedna-šestka tak má podčtvercový tvar, který kopíruje současné trendy konkurence. Krátkozdvihová šestnáctistovka dCi je vybavena zpětným vedením recirkulovaných výfukových plynů, které jsou navraceny neobvykle před turbodmychadlo. Toto řešení vyžaduje přítomnost filtru pevných částic a již dříve ho v amerických verzích použil Volkswagen.

Po otevření kapoty potěší plynové vzpěry, které jsou běžně výsadou pouze drahých značek. Šestnáctistovka vyniká po startu příkladným zvukovým projevem, přičemž kabina je od motoru i kol skvěle odhlučněna. Při volnoběžných otáčkách není motor vůbec slyšet a o jeho běhu více jen pomocí otáčkoměru. Jedna-šestka dCi se vytáčí stejně ochotně jako benzínové přeplňované motory. Přísun síly je pozorovatelný od zhruba čtrnácti set otáček. Oproti devatenáctistovce je jedna-šestka horší pouze v pásmu otáček těsně nad volnoběhem. Velkým překvapením byl rozsah využitelných otáček. Tah motoru je ve vyšších otáčkách doslova úžasný a nevadne ani v druhé polovině otáčkoměru. Pokud budete předjíždět, můžete u tohoto agregátu podřadit klidně o dva rychlostní stupně a vystřelit vpřed, což není u dieselů zrovna běžné.

Svěží vítr
Scénic nám na německé dálnici dokázal, že umí jet velmi svižně. Na rovném úseku dálnice ukázal digitální tachometr číslici 213 km/h. Dokonce v přímém srovnání s dvoulitrovým HDi v Citroënu DS4 si Scénic na dálnici nevedl vůbec špatně. Nastolenému vysokému rychlostnímu tempu zásadně stačil. Nižší zdvihový objem se projevil pouze v pružném zrychlení, kde Renault na silnějšího Citroëna nestačil. Přesto je však výsledek tohoto motoru obdivuhodný. A to vše při velmi rozumné spotřebě. Pokud, stejně jako my poletíte po dálnici na plný plyn, ustálí se spotřeba mezi 7-8 l/100 km, což je naprosto fantastické, přičemž za celý týdenní test si Scénic i přes rychlý přesun napříč republikou řekl v průměru o 6,4 l/100 km. Pokud však zvolníte, Scénic pojede v pohodě za pět litrů na sto kilometrů.

Při devadesátce motor točí na šestku zhruba 1700 ot./min., při dálniční 130 km/h pak 2500 ot./min. a ochota hbitě zrychlovat neutichá ani při 160 km/h. Až po překročení této rychlosti je akcelerace slabší.

Podvozek motoru nestačí
Jak je motor hravý a vyzývá řidiče k jízdě na hraně, brzdí ho podvozek. Přesněji řečeno zadní jednoduchá náprava, která musí být tvrději nastavená, aby vozu stačila. Pokud by Scénic dostal nápravu například z konkurenčního Fordu C-Max, rázem bychom měli nejlepší MPV pod sluncem. Scénic obutý do pneumatik 205/60 R16 vše podřizuje rodinnému charakteru. Posilovač řízení s rostoucí rychlostí příjemně tuhne. Řazení je lehké, poměrně rychlé, ale trápí ho mírné zadrhávání ve středové poloze navíc doplněné bočními bočními vůlemi. Řidiče dokáže potrápit tužší spojka, první kilometry tak vyžadují cit a mohou být pro někoho poměrně těžké (Scénic doslova chcípe, jelikož spojkový pedál je obtížně dávkovatelný).

Nové srdce potěší
Renault Scénic s motorem 1.6 dCi dostává naprosto jíný rozměr a dává velký smysl. Šestnáctistovka je výkonná a úsporná zároveň. Potěší snad každého. Pokud by Scénic měl ještě lepší podvozek, stal by se nejlepším MPV na trhu.

(plusy)
motor (tichý, výkonný a kultivovaný)
nízká spotřeba paliva
ochota a chuť jít do otáček
odhlučnění interiéru
nastavení podvozku
řazení (na francouzské poměry)

(mínusy)
chování zadní nápravy
ostré reakce spojky

Technické údaje Renault Scénic 1.6 dCi 130k Privilege
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4344/1845/1678 mm
Rozvor: 2703 mm
Zavazadelník: 437/1837l
Provozní/celková hmotnost: 1565/2035 kg
Základní cena: 359.900 Kč (1.6i, 81 kW, Expression)
Cena test. modelu od: 498.900 Kč (1.6 dCi, 96 kW, Dynamique)

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Renault

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte