Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

vloženo

Kompaktní francouzské MPVéčko v podobě Scénicu a Grand Scénicu prošlo počátkem letošního roku faceliftem. Zároveň dochází k postupné obměně všech klíčových pohonných jednotek. Pod kapotou Scéniců se tak objeví úspornější diesely a přeplňované zážehové dvanáctistovky TCe. Nás zaujala nová vznětová šestnáctistovka dCi, která nám do redakce přijela pod neomlazeným kabátem.

Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

Omlazený Scénic se na český trh dostal již v lednu. Příď dostala nové světlomety a celkově serióznější tvary. Nový je rovněž nárazník, který má více lakovaných ploch a integrované diody pro denní svícení hned vedle mlhovek. Boky karoserie nově zdobí chromové lišty. Záď se rovněž dočkala přepracovaných koncových světel (tvar zůstal, avšak grafika je nová). V nabídce jsou nová litá kola a nová barevná provedení (červená Grenat nebo modrá barvy Majorelle).


V interiéru se toho moc nezměnilo, zákazníci se mohou těšit na příjemnější potahy sedadel (za příplatek kombinace kůže a Alcantary) a rovněž příplatkový audiosystém Bose. Standardní výbavy se u modernizovaných Scéniců rozšiřuje o parkovací brzdu s funkcí Hill Holder. Bezpečnostní výbava dostane systém Renault Visio, který pomocí kamery hlídá vybočení z jízdního pruhu a upozorní na něj akustickým signálem. Kamera systému Visio navíc monitoruje světla protijedoucích vozů či veřejné osvětlení a systém automaticky přepíná mezi dálkovými a tlumenými světly.

Postupné zavádění nových motorů
Nejzajímavější věci se odehrály pod kapotou. Paletu motorových jednotek již v závěru loňského roku rozšířila dnes testovaná vznětová šestnáctistovka Energy dCi 130 o výkonu 96 kW, která nahradila zastaralou devatenáctistovku dCi. Během ledna nabídku pohonných jednotek rozšířil vznětový čtyřválec 1.5 dCi Energy 110 o výkonu 81 kW, který je evolucí dosavadní 1,5 dCi. Díky novému turbodmychadlu a vstřikování stoupl točivý moment o 20 Nm (na 260 Nm). Kombinovaná spotřeba paliva naopak poklesla o 12% (na 4,1 l/100 km) díky systému Stop & Start. Na jaře se zákazníci dočkají benzínové přeplňované dvanáctistovky TCe 115, která postupně nahradí atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 81 kW. Nová přeplňovaná dvanáctistovka ze sebe dostane 85 kW výkonu a 190 Nm točivého momentu dostupného v rozmezí 2000 až 4000 ot./min, což je ve srovnání s dosavadní 1.6 16V o 4 kW a 40 Nm více. Dvanáctistovka vynikne čtvercovou konstrukcí (vrtání válců a zdvih pístu mají shodnou velikost), přímým vstřikem paliva, variabilním častování ventilů a rovněž systémem Stop & Start.

Šestnáctistovka dCi uhrane
Zapomeňte na devatenáctistovku dCi. Nová šestnáctistovka dCi se prostě a jednoduše povedla.  A to tak hodně, že ji musím pasovat na post nejlepšího dieselu ve své objemové kategorii. Nová 1.6 dCi má stejné vrtání jako stará devatenáctistovka. Zdvih je však daleko menší (79,5 místo 93 mm). Jedna-šestka tak má podčtvercový tvar, který kopíruje současné trendy konkurence. Krátkozdvihová šestnáctistovka dCi je vybavena zpětným vedením recirkulovaných výfukových plynů, které jsou navraceny neobvykle před turbodmychadlo. Toto řešení vyžaduje přítomnost filtru pevných částic a již dříve ho v amerických verzích použil Volkswagen.

Po otevření kapoty potěší plynové vzpěry, které jsou běžně výsadou pouze drahých značek. Šestnáctistovka vyniká po startu příkladným zvukovým projevem, přičemž kabina je od motoru i kol skvěle odhlučněna. Při volnoběžných otáčkách není motor vůbec slyšet a o jeho běhu více jen pomocí otáčkoměru. Jedna-šestka dCi se vytáčí stejně ochotně jako benzínové přeplňované motory. Přísun síly je pozorovatelný od zhruba čtrnácti set otáček. Oproti devatenáctistovce je jedna-šestka horší pouze v pásmu otáček těsně nad volnoběhem. Velkým překvapením byl rozsah využitelných otáček. Tah motoru je ve vyšších otáčkách doslova úžasný a nevadne ani v druhé polovině otáčkoměru. Pokud budete předjíždět, můžete u tohoto agregátu podřadit klidně o dva rychlostní stupně a vystřelit vpřed, což není u dieselů zrovna běžné.

Svěží vítr
Scénic nám na německé dálnici dokázal, že umí jet velmi svižně. Na rovném úseku dálnice ukázal digitální tachometr číslici 213 km/h. Dokonce v přímém srovnání s dvoulitrovým HDi v Citroënu DS4 si Scénic na dálnici nevedl vůbec špatně. Nastolenému vysokému rychlostnímu tempu zásadně stačil. Nižší zdvihový objem se projevil pouze v pružném zrychlení, kde Renault na silnějšího Citroëna nestačil. Přesto je však výsledek tohoto motoru obdivuhodný. A to vše při velmi rozumné spotřebě. Pokud, stejně jako my poletíte po dálnici na plný plyn, ustálí se spotřeba mezi 7-8 l/100 km, což je naprosto fantastické, přičemž za celý týdenní test si Scénic i přes rychlý přesun napříč republikou řekl v průměru o 6,4 l/100 km. Pokud však zvolníte, Scénic pojede v pohodě za pět litrů na sto kilometrů.

Při devadesátce motor točí na šestku zhruba 1700 ot./min., při dálniční 130 km/h pak 2500 ot./min. a ochota hbitě zrychlovat neutichá ani při 160 km/h. Až po překročení této rychlosti je akcelerace slabší.

Podvozek motoru nestačí
Jak je motor hravý a vyzývá řidiče k jízdě na hraně, brzdí ho podvozek. Přesněji řečeno zadní jednoduchá náprava, která musí být tvrději nastavená, aby vozu stačila. Pokud by Scénic dostal nápravu například z konkurenčního Fordu C-Max, rázem bychom měli nejlepší MPV pod sluncem. Scénic obutý do pneumatik 205/60 R16 vše podřizuje rodinnému charakteru. Posilovač řízení s rostoucí rychlostí příjemně tuhne. Řazení je lehké, poměrně rychlé, ale trápí ho mírné zadrhávání ve středové poloze navíc doplněné bočními bočními vůlemi. Řidiče dokáže potrápit tužší spojka, první kilometry tak vyžadují cit a mohou být pro někoho poměrně těžké (Scénic doslova chcípe, jelikož spojkový pedál je obtížně dávkovatelný).

Nové srdce potěší
Renault Scénic s motorem 1.6 dCi dostává naprosto jíný rozměr a dává velký smysl. Šestnáctistovka je výkonná a úsporná zároveň. Potěší snad každého. Pokud by Scénic měl ještě lepší podvozek, stal by se nejlepším MPV na trhu.

(plusy)
motor (tichý, výkonný a kultivovaný)
nízká spotřeba paliva
ochota a chuť jít do otáček
odhlučnění interiéru
nastavení podvozku
řazení (na francouzské poměry)

(mínusy)
chování zadní nápravy
ostré reakce spojky

Technické údaje Renault Scénic 1.6 dCi 130k Privilege
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4344/1845/1678 mm
Rozvor: 2703 mm
Zavazadelník: 437/1837l
Provozní/celková hmotnost: 1565/2035 kg
Základní cena: 359.900 Kč (1.6i, 81 kW, Expression)
Cena test. modelu od: 498.900 Kč (1.6 dCi, 96 kW, Dynamique)

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Renault

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září Fotografie k článku Test: Renault Scénic 1.6 dCi - nové srdce září

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line je tajným tipem

Test: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line je tajným tipem

Rádi byste se viděli za volantem Audi Q7 nebo Volkswagenu Touareg, přičemž rodinný rozpočet nestačí pokrýt pořizovací náklady a ojetých kusů se bojíte? Nebojte, svůj sen velkého SUV si můžete splnit. Existuje totiž Kia..

Citroën slaví 100 let výbavou Celebration

Citroën slaví 100 let výbavou Celebration

100. výročí založení: značka Citroën otevírá rok oslav 100. výročí svého založení výjimečnou obchodní nabídkou..

Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře

Test ojetiny: Škoda Octavia – sen českého chataře

První generace novodobé Škody Octavia se dodnes za své prodeje nemusí stydět. Na trhu ojetin stále funguje mezi levnými..

Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV

Test: BMW 540d xDrive - zapomeňte na SUV

Móda vozů kategorie SUV nezná mezí a tak trochu se zapomíná na modely klasické koncepce. A je to podle nás škoda,..

BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition

BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition

Je to tady, zájemci o šestiválcová BMW se dočkaly. Mnichovská automobilka představuje modely BMW X3 M a BMW X4 M a..