Test: Renault Mégane GrandCoupe Energy dCi 130 - šarmantní kompakt

Elegantní automobil. Pod tímto spojením si většina lidí představí nejspíše rozměrné kupé s délkou atakující pět metrů, nebo decentní sporťák s umírněnými křivkami a špetkou nevtíravé sportovnosti. Kompaktní sedan konkurující volkswagenu Golf ale těžko

A přesto novému Renault Mégane GrandCoupe nechybí nic k tomu, aby za elegantní počin mohl být považován. Nádherná silueta, kypré a dynamické tvary přední části a lehce splívavá záď s efektně protaženými svítilnami do středu karoserie. To Francouzům vždycky šlo. Vzpomínáte na Renault Safrane? Živě si pamatuji na svého dědečka (zatíženého renaultistu), když kolem něj v devadesátých letech kroužil a neustále opakoval: "To je kolo!". Dnes by jistě říkal to samé...


Nový Mégane GrandCoupe je dokonce natolik elegantní, že si jej většina lidí na první pohled okamžitě splete s větším modelem Talisman, a s vědomím, jak dobře znají auta, jdou dál. Díky chytře navrženým prolisům bočních dveří mohl Megane navíc dostat i relativně malá kola. Náš modrý kus to svými 17palcovými ráfky ostatně jen a jen dokládá. Kromě zádi se ale z vnějšku nic jiného nezměnilo. Přední kyprá část nikterak neupozorňuje na skutečnost, že vás hned v zápětí přivítá odkaz na stále častěji zapomínanou francouzskou eleganci v podobě elegantní a skvěle dotvořené zádě.

Co je vlastně zač?
Mégane GrandCoupe zaujal místo po odchoduvším modelu Fluence právě ve chvíli, kdy předchozí generace Mégane (z té Fluence vycházel) dospěla do neúnosné fáze. Nový Mégane je totiž o mílové kroky dál, a přestože se v zemích blízkého východu stále dobře prodával i ten starý (zde je čtyřdveřová karoserie nadmíru populární), v Evropě jeho prodeje rapidně klesaly. Nové auto se ale moc povedlo a k úspěchu v těchto zemích je doslova předurčeno. Podle nás by ale i Čechům mohlo být po chuti. Kompaktní sedany často vypadají jako hatchbacky, které někdo zezadu naboural a v servisu, protože jim zbylo pár náhradních dílů navíc, tam nalepili zadek. Vzpomeňme třeba na minulý Opel Astra Sedan - ukázkový příklad nepovedeného auta. Ale Mégane GrandCoupe? Posuďte sami...

Interiér - více místa uvnitř?
A jak vypadá uvnitř? Aktuální Mégane bývá velice často kritizován za nedostatek prostoru pro kolena zadních cestujících. Sedan však z rukávu vytáhl trumfové eso. Má totiž delší rozvor než aktuální Octavia, což se pozitivně podepsalo nejen na jízdním pohodlí, ale právě na zmiňovaném prostoru pro kolena. Linie svažující se střechy ale místa na zadní lavici stejně nakonec přisoudí jen těm, kteří nepřerostli 180 centimetrů. Vyšší postavy si s opřenými zády nesednou pohodlně a jejich hlava narazí do stropu. Opravdová limuzína? Nejspíš tedy ne...

Ve zbylých částech jde však o klasický Mégane se všemi ctnostmi a vadami, přičemž hlavní rozdíl tříprostorové koncepce poznáte při jízdě. Jde zejména o tuhost auta a také plavnost jízdy spojenou s lepším odhlučněním zadních kol a celkově měkčím podvozkem. Musím se ale přiznat, že s klasickým provedením modelu Mégane jsem jezdil poprvé (doposud jsem zkoušel jen verze GT s dvouspojkovými převodovkami EDC, a proti sportovněji střiženým verzím mne interiér běžného Mégane zklamal hned ve dvou věcech. Tou první jsou přední sedadla, která nejsou ani přes okázalou masivnost schopna podržet tělo byť při sebemenším zatočením. Vím, na střihání zákrut si člověk koupí spíše GT se systémem řízení všech kol 4Control, nicméně je to škoda. Na pohled jsou ta sedadla totiž vážně elegantní. Druhou věcí je řazení manuální šestistupňové převodovky. Převodovka řadí poměrně dobře (rozhodně není pomalá) a jednotlivé dráhy zapadnou přesně tak, jak mají. Upřímně jsou ale příliš dlouhé. V pravé ruce tak máte občas pocit, jako když držíte lyžařskou hůlku, jak moc se vám celé předloktí musí přesouvat.

Motor - statečná jednašestka
Pod názvem Energy dCi 130 nalezneme již léta používanou vznětovou "šestnáctistovku", která, jak název napovídá, dává 96 kW - tedy 130 koní. Jde o statečný motor, který pocitově zatáhne o něco silněji, než čemu odpovídá jeho objem. Na silnici s ním proto rozhodně nebudete brzdou provozu. Potěší taktéž spotřebou paliva, protože se s ním dá jezdit pohodlně okolo 5 litrů na 100 kilometrů, a ani jeho kultivovanost není koneckonců vyloženě hrozná (bude vás otravovat jen tehdy, pokud ho budete vyloženě týrat nad 4 000 otáčkami). K umírněnému charakteru GrandCoupe se proto hodí, a přestože se v rámci dané karosářské varianty jedná o naprostý vrchol, nebyli jsme s ním ani přes tento úhel pohledu nespokojeni.

Jízda - pohodlný projev jak z minulých dekád
Plavnost, měkké odpružení a velice vláčný projev. Přesně tyto vlastnosti vystihují Mégane GrandCoupe. Jde o velice pohodlné auto, a to dokonce i za předpokladu, že se pohybujete po českých silnicích nižších tříd. Pokud ale jedete po utaženější cestě, nemůžete na vůz moc tlačit. Motor by snad i chtěl, s trojcifernými rychlostmi nemá sebemenší problém, ale podvozek svým nastavením vážně připomíná tu legendární éru francouzských uhoupaných kočárů (stačí se podívat na Fantomase). Mégane pod agresivnější rukou zarputilého řidiče zcela přestává fungovat, naklání se podobně jako kabinová lanovka při vichřici a na každém výjezdu vás díky nekompromisně nastavenému ESP sekne přes prsty, než zcela nenarovnáte kola. Při svižné jízdě tak s výrazem otráveného starce jen čeká, než řidiče ta hloupá nálada přejde.

Doslova ale miluje vlažné tempo. Tomu rovněž nahrává pomalejší řízení a ostřeji nastavené brzdy, na které stačí doslova jen položit nohu. Protože nač se namáhat, že? Nyní se Mégane skutečně těší na další společné kilometry. Najednou také odpadávají těžkosti spojené s řazením v dlouhých drahách a neštve vás ani nefunkční boční vedení předních sedadel. Jednoduše ho totiž není třeba, a pokud navíc doslova převrátíte své priority a začnete si hrát s okvětními lístečky na digitální palubovce, které vás mají naučit úsporného jízdního stylu, pojedete i za 4,2 l/100 km. Přesně pro to se Mégane GrandCoupe narodil.

Závěr - brali bychom sedan
Při zmínce o malých sedanech se mi vždy vybaví jeden z nejhorších automobilů, kterým jsem kdy jel - Renault Thalia. Nový Renault Mégane je ale přesným opakem této zapomenuté parodie na auto. Dokazuje totiž, že i dnes mají kompaktní sedany co nabídnout a že mohou být ve finále třeba i lepší volbou, než provedení hatchback, či oblíbené kombi. Ze všech tří variant je GrandCoupe navíc spolehlivě nejhezčí, a pokud se spokojíte s několika nevýhodami - třeba s polofunkčním bezdotykovým otevíráním zavazadlového víka (nakonec vůz stejně raději obejdete, abyste si kufr otevřeli tlačítkem na palubní desce - spínač pro otevření na víku chybí), nebo s nižším prostorem v oblasti hlav zadních cestujících a elegantnější proporce s delším kufrem pro vás zároveň neznamenají přítěž při parkování (testovaný vůz v nejvyšší testované výbavě Intense má samozřejmě couvací kameru), je pro vás právě sedan tou nejlepší volbou. Kdo by to byl řek, že?

plusy
+ plavnost a jízdní pohodlí
+ odhlučnění kabiny od zadních kol
+ více místa na zadních sedadlech
+ elegantní design (podobný Talismanu)
+ nízká spotřeba paliva
+ obsáhlá výbava balíčku výbavy Intense
+ přijatelná cena
+ skvělé bezklíčové odemykání

mínusy
-    nefunkční podvozek při rychlejší jízdě
-    absence tlačítka otevírání na víku kufru
-    sedadla takřka bez bočního vedení
-    chaotičnost palubního displeje R-Link2
-    turbodíra v nízkých otáčkách

Technické údaje

Renault Mégane GrandCoupe Energy dCi 130 Intense

Objem motoru

1 598 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec

Druh motoru

vznětový přeplňovaný

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

96 kW / 130 koní / 4 000 ot./min.

Maximální točivý moment

320 Nm / 1 750 ot./min.

Převodovka

šestistupňová manuální

Poháněná kola

předních kol

Maximální rychlost

201 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

10,5 s

Udávaná spotřeba město

4,6 l/ 100 km

Spotřeba mimo město

3,6 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

4,0 l/100 km

Spotřeba během testu

5,2 l/100 km

Objem nádrže

49 l

Provozní hmotnost

1 476 kg

Délka / šířka / výška

4 632 / 1 814 / 1 443 mm

Rozvor

2 711 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

550 / 987 litrů

Cena v testované výbavě Intense

519 900 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč