Test: Renault Latitude - velký a dostupný sedan

29. 12. 2011
Sdílet článek

Francouzská automobilka měla téměř vždy v segmentu vyšší střední třídy svého zástupce, což již nějaký ten rok neplatilo. Situace se obrátila až letos, kdy Renault do nabídky zařadil sedan v podobě modelu Latitude, který je plnohodnotným nástupcem oblíbeného modelu Safrane. Novinka vyniká zajímavou cenou, dostatkem prostoru a bohatou výbavou. Stačí to však na konkurenci?

Renault uvádí na trh jeden sedan za druhým. Po modelu Fluence dorazil v letošním roce na trh ještě větší sedan se jménem Latitude, který je zástupcem Renaultu na pomezí střední a vyšší střední třídy. Latitude je vlastně převlečený Samsung SM5, který se již nějakou dobu prodává.


Latitude se od většiny Renaultů liší až příliš střízlivým vzhledem (vzpomeňte na například na extravagantně pojaté modely Avantime nebo Vel Satis). Karoserie má vcelku vyvážené proporce a působí střímým dojmem. Imitace chromové masky a orámování bočních oken tento model přibližuje k luxusním vozům. Osobně mě Latitude neuráží ani nijak příliš neoslovuje. Jeho design je takový chladný, usedlý. Přesto si umím představit jeho cílovou skupinu. Ale pojďme dál, design není u tohoto modelu až tak důležitý.

Prostorná kabina

Vnitřní prostor je velmi solidní. Karoserie dlouhá 4.897 mm je delší o 59 mm než u konkurenčního Superbu, přičemž rozvor náprav je dlouhý 2.762 mm, což je oproti Superbu jen o 1 mm více. Latitude je po stránce poskytovaného prostoru mírně nadprůměrný. Na předních sedadlech je více místa než v již zmiňovaném Superbu, vzadu to rovněž není špatné. Latitude je prostorným vozem, který těží ze svých rozměrů.

O něco horší je to se zpracováním jednotlivých dílů v kabině. Při cestě po D1 před Jihlavou se útrob palubní desky ozývaly nelichotivé zvuky. O nic strašného se nejednalo, ale ve vyšší střední třídě by se toto němelo objevovat. V testovaném provedení se mi nelíbil příliš chudě provedený středový panel s tvrdými plasty. Pracoviště řidiče je jinak jednoduché a většinu ovládacích prvků si rychle osvojíte. Problém pro někoho může být ovládání navigace pomocí joysticku na středové opěrce.

Zavazadelník pojme "jen" 477 litrů nákladu díky přítomnosti plnohodnotné rezervy. Z koncepce sedan plyne menší vstupní otvor, přesto se do kufru vleze dětský kočárek a vše potřebné pro rodinnou dovolenou (odzkoušeno). Zadní opěradla lze sklápět a tak v případě potřeby převezete i delší předměty. Po otevření víka zavazadlového prostoru zarazí skutečnost, že je uchyceno na hácích, nikoli vzpěrách. Nepotěší ani velké odhalené plechové plochy zavazadelníku, o které si můžete při plném naložení poškrábat choulostivější náklad.

Vše potřebné již v základu
Dalším častým důvodem proč pořizovat tento model je výbava. Z ceníku je patrné, že většina důležitých prvků výbavy je zahrnuta již v základní verzi Expression, která startuje ve spojení s benzínovým dvoulitrem o výkonu 103 kW na lákavé cenovce 499.900 Kč. Základní výbava přináší například kompletní sadu airbagů, automatickou klimatizaci, stabilizační systém ESP, tempomat s omezovačem rychlosti, litá šestnáctipalcová kola, parkovací senzor vzadu, vyhřívaná a elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, výškově i podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelná přední sedadla, audiosoustavu s osmi reproduktory a ovládáním pod volantem, dešťový a světelný senzor, elektronickou kartu místo klíče nebo tónovaná skla.

Druhý stupeň výbavy Privilege je možné kombinovat pouze s dvojicí vznětových čtyřválců dCi. Slabší diesel o výkonu 110 kW pořídíte s manuální převodovkou za 609.900 Kč, kdežto silnější verze dvoulitru dCi se pojí výhradně s automatickou šestirychlostní převodovkou a přijde o rovných 60.000 Kč dráže. V této prostřední výbavě se můžete těšit zejména na komfortní prvky výbavy (elektricky ovládaná sedadla, bixenonové samonátačecí světlomety, poloautomatickou parkovací brzdu, sedmnáctipalcová litá kola, chromové orámování oken, hands-free Renault kartu pro vstup, kožený potah loketní opěrky, koberečky, kapsy na zadní straně sedadel, lepší audiosoustavu Arkamys s Bluetooth nebo elektricky sklopná zpětná zrcátka).

Nejvyšší výbava Initiale je dostupná pouze se silnějším vznětovým dvoulitrem (749.900 Kč) nebo vznětovým třílitrovým šestiválcem dCi (889.900 Kč). Obě pohonné jednotky jsou spojeny výhradně s automatickou šestirychlostní převodovkou a ve výbavě nalezneme například metalízu (u výbav Expression a Privilege je za ni nutné připlatit 20.000 Kč), osmnáctipalcová litá kola, atermické čelní sklo, protisluneční záclonky vzadu, hydraulický posilovač řízení doplněný o proměnlivý účinek, parkovací senzory vpředu i vzadu s parkovací kamerou, tříramenný volant v kombinaci kůže a dřeva, elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče s masáží, černé lakování interiéru, koženěné čalounění, automatickou klimatizaci pro cestující vzadu, audiosystém Premium Bose s desítkou reproduktorů nebo navigační systém Carminat.

Je libo čtyřválec nebo šestiválec
Pod kapotou Latitude je možné mít celkem čtyři pohonné jednotky, přičemž základ tvoří atmosférický zážehový dvoulitr o výkonu 103 kW. Ten je dostupný výhradně v základní výbavě a tvoří nízkonákladovou variantu pro nepříliš náročné řidiče na dynamiku. Lepší volbou je proto dvoulitrový diesel dCi o výkonu 110 kW, který se pojí výhradně s manuální šestirychlostní převodovkou a je dostupný s prvním i druhým stupněm výbavy. K dispozici je i silnější verze tohoto vznětového čtyřválce s výkonem 127 kW, se kterým je možné mít jen automatickou šestirychlostní převodovku. Vrchol nabídky tvoří vznětový šestiválec s 177 kW výkonu rovněž spojený s automatem.

Námi testovaný kousek byl vybaven silnějším vznětovým čtyřválcem dCi (127 kW), který je v mých očích ideální motorizací. Diesel si hravě poradí s velikostí i hmotností vozu díky solidními maximu točivého momentu 360 Nm dostupných již při 2000 ot./min. Latitude s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,9 km/h a umí uhánět nejvyšší rychlostí až 215 km/h přičemž výrobce slibuje v technické specifikaci průměrnou spotřebu paliva 6,5 l/100 km.

Spotřeba "téměř" odpovídá
Abychom ověřili tovární údaj, naložili jsme plně tento model a vyrazili na oblíbenou trasu vedenou z Prahy do Mikulova (nejprve po D1 k Jihlavě a pak po silnicích první a druhé třídy). Dvoulitr dCi si na této drase řekl o příděl 7.6 l/100km. Nutno poznamenat, že po dálnici jsem se pohyboval tachometrových 130-160 km/h a po okresních komunikacích podle stavu vozovky (teplota kolem 0°C) v rozmezi 90-110 km/h. Na zpáteční trase vedené z Mikulova do Znojma přes Telč a Pelhřimov kdy byly vozovky na Vysočině pokryté sněhem si diesel řekl o 6,6 l/100 km (průměrná rychlost byla však o hodně nižší než cestou do Mikulova). Při jízdách po hlavním městě jsem dosahoval hodnot udávaných výrobcem (tedy 8,4 l/100 km). Mohu proto říci, že pokud nebude tlačit příliš na pilu a budete se pohybovat v rámci platných rychlostních limitů, bude Latitude jezdit za prezentované hodnoty (8,4/5,5/6,5).

Klidně a komfortně
S modelem Latitude se francouzská automobilka snaží držet tradice. Proto tento velký sedan dostal komfortně a měkčeji naladěný podvozek, jehož vlastnosti si nejlépe vychutnáte při jízdě po dálnici a rychlostních silnicích. Na krátkých nerovnostech a při dynamické jízdě v zatáčkách si ho příliš neužijete. Podvozek se chová velmi dobře na dlouhých vlnách, kde se příjemně zhoupne. Oproti tomu již zmíněné krátké nerovnosti nejsou pro posádku příliš příjemné. V zatáčkách se Latitude vlní a příliš rád nezatáčí. Na vině je těžká příď, která je vhodná zejména pro přímý směr jízdy navíc rozumným rychlostním tempem. S tím souvisí i chování zadní nápravy, která má na nerovnostech tendenci odskakovat. Stejně tak držení stopy není zrovna silnou stránkou tohoto modelu. Nebudete-li chtít s tímto sedanem jezdit ostře budete spokojeni. Latitude funguje v běžných rychlostech zcela odpovídajím způsobem.

Samotné řazení automatické převodovky při jízdě  funguje bez větších připomínek. Jen při rozjezdu je nutné počítat s menší časovou prodlevou. Než vůz zareaguje na sešlápnutí plynového pedálu, uběhne téměř vteřina. S tím je nutné počítat zejména při přejezdu křižovatek.

Cena rozhoduje
Model Latitude láká přívětivou pořizovací cenou, bohatou výbavou, prostornou kabinou, dobrými diesely pod kapotou a komfortním podvozkem. Doporučuji ho všem, kteří touží po velkém a dostupném sedanu, jezdí na pohodu po kvalitních komunikacích a nikdy příliš nespěchají. 

Plusy
prostorný interiér
výbava
komfort poskytovaný na kvalitním povrchu
odhlučnění
pořizovací cena

Mínusy
tlumení některých nerovností
nedotáčivost
nedostatky v interiéru
Technické údaje Renault Latitude 2.0 dCi 127 kW
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1995 ccm
Výkon:  127kW(175k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost:  215 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,9 s
Spotřeba - kombin.: 6,5 l/100 km
Spotřeba - město: 8,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,5 l /100 km
Objem pal. nádrže:   70 l
Délka/šířka/výška: 4897/1832/1483 mm
Rozvor: 2762 mm
Zavazadelník: 477 l
Provozní/celková hmotnost: 1620/2180 kg
Základní cena: 499.900 Kč (2.0 16V, Expression)
Cena test modelu od: 669.900 Kč (2.0 dCi 127 kW, Privilege)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text-foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč